کد خبر: 9209
1401/07/02 - 16:23


در نشست خبری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان مطرح شد؛

ابهام در احداث پارک هاشمی نژاد زنجان

فاتحی نژاد: کسی حق تفکیک زمین را نداشت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با اشاره به اینکه اداره اوقاف و بنیاد مستضعفان در خصوص زمین پارک هاشمی نژاد ادعاهایی دارند، اظهار کرد: از سال 98 پیگیر این موضوع هستیم و به اداره بازرسی و استانداری نیز در این زمینه اعلام کردیم که حق تفکیک این زمین‌ها را ندارید ولی متأسفانه کسی در این زمینه توجه نکرد. ما در این زمینه فاز به فاز جلو خواهیم رفت.

این پارک در هفته دولت سال جاری با حضور شهردار و استاندار زنجان کلنگ‌زنی شد و قرار است با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیاء در عرض 18 ماه ساخته شود اما با اظهارات امروز رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان، احداث این پارک در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

محمدتقی فاتحی نژاد در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف با اشاره به اینکه دهه وقف از 2 تا 11 مهرماه مصادف با 27 صفر لغایت 6 ربیع‌الاول نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: در طی این هفته برنامه‌های متعددی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسانه‌ای مبنی بر اینکه آیا زمین پارک هاشمی نژاد که شهرداری برای احداث آن اقدام کرده است موقوفه است؟ اظهار کرد: این موضوع در دست بررسی است و در جهت شکایت اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان در خصوص این زمین ادعاهایی دارد و ما هم همچنین! این موضوع در دست بررسی است و بررسی خواهیم کرد. در حال جمع‌آوری مدارک هستیم و حدود 90 درصد مدارک خود را در این زمینه آماده کرده‌ایم و موضوعی وجود دارد که نیازمند نقشه هوایی شهر زنجان در آن تاریخ است که منتظر این مدرک هستیم.

این مسئول بابیان اینکه درگذشته قنوات این منطقه وقف بوده است، اظهار کرد: اکنون موضوعی وجود دارد و یک عده می‌گویند قنوات وقف نیست چون قنات خشک‌شده است و 10 سال از آن گذشته است که ما این موضوع را قبول نمی‌کنیم.

وی بابیان اینکه این قنات از دیزج آباد به سمت دانشگاه آزاد جاری بوده است که نیت این موقوفه تأمین آب شرب برای نیازمندان بوده است، گفت: از سال 98 پیگیر این موضوع هستیم و به اداره بازرسی و استانداری نیز در این زمینه اعلام کردیم که حق تفکیک این زمین‌ها را ندارید ولی متأسفانه کسی در این زمینه توجه نکرد. این در حالی است که تنها سه دانگ این زمینها نیز برای بنیاد مستضعفان است.

فاتحی نژاد همچنین در رابطه با قبرستان دهخدا، اظهار کرد: ما مکاتبات زیادی در این زمینه با شهرداری داشتیم چراکه در این قبرستان اموات مسلمین دفن شده است و اگر بخواهیم در این رابطه اقدامی بکنیم بستگان و نزدیکان متوفیان اعتراض می‌کنند و به ما اجازه نمی‌دهند. در بررسی‌های صورت گرفته شاهد بودیم که اکنون در این قبرستان امواتی وجود دارد که تاریخ فوتشان از موعد تعیین‌شده برای به‌کارگیری دوباره قبرستان نگذشته است ! اگرچه اگر از این موعد هم بگذرد همچنان ما مشکلاتی در این زمینه خواهیم داشت چراکه خانواده‌ها نسبت به از بین بردن این قبرستان نارضایتی‌هایی دارند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان استان زنجان با اشاره به اینکه بنا بود در این قبرستان طرحی اجرای شود که هنوز بلاتکلیف مانده است، ادامه داد: از سوی اهالی محل هم به ما خیلی اعتراض شده است و طبق بررسی‌هایی صورت گرفته به دلیل اینکه در این محل قبرستان واقع است ارزش زمین و خانه پایین آمده است!

ثبت 637 مورد اماکن مقدسه اسلامی شهرستان زنجان در سامانه جامع موقوفات

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: باوجود تعداد 523 مورد موقوفه و 1149 رقبه موقوفات و همچنین تعداد 1723 مورد مساجد شهری و 4450 مورد مساجد روستایی، تعداد 20 مورد امامزادگان در مناطق شهری و روستایی درمجموع 637 مورد اماکن مقدسه اسلامی در سامانه جامع موقوفات ثبت گردیده است، با راه‌اندازی این سامانه در سنوات گذشته تمامی وقف نامه‌ها در مجموعه‌ای جمع‌آوری‌شده و سهولت در دسترسی به اصل وقف نامه و نیت واقفان از اهداف راه‌اندازی این سامانه بوده است.

در 6 ماهه اول سال جاری درآمد موقوفات 16 میلیارد و 762میلیون تومان بوده است

به گفته این مسئول در سال گذشته درآمد موقوفات در مناطق شهری و روستایی 15 میلیارد تومان بوده و همچنین اجرای نیات به مبلغ 18 میلیارد و 762میلیون تومان است و با تلاش و همت کارکنان فداکار این اداره در 6 ماهه اول سال جاری درآمد موقوفات 16 میلیارد و 762میلیون تومان و اجرای نیت نیز از ابتدای سال جاری تاکنون 12 میلیارد و 27 میلیون تومان که مطابق نیت واقفان خیراندیش صرف هزینه‌های پرداخت اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی در آستان مقدس امامزادگان (ع) و بقاع متبرکه شامل ویژه‌برنامه‌های آرامش بهاری در ایام تعطیلات نوروزی، طرح ضیافت الهی، طرح نشاط معنوی، طرح ولایت علوی، طرح بصیرت عاشورایی، برپایی گفتمان انقلاب اسلامی، برپایی کلاس‌های سبک زندگی، برگزاری مراسم ادعیه و مناسبت‌های مذهبی و ملی، راه‌اندازی غرفه‌های مشاور و پاسخگویی به مسائل شرعی، مشارکت در تأمین هزینه تحصیلی دانش آموزان بی‌بضاعت و مشارکت در تأمین هزینه‌های ازدواج جوانان، مشارکت در تأمین معیشت و هزینه‌های زندگی فقرا و کفن‌ودفن مسلمین می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته تعداد 331 مورد و در سال جاری نیز 40 مورد اسناد مالکیت متعلق به املاک وقفی در مناطق شهری و روستایی اخذ و مابقی نیز تحت بررسی و اقدام است، برخورد قاطع با موقوفه خواران جز اولویت‌های این اداره بوده و از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تصرفات و زمین‌خواری دریغ نخواهیم کرد و در این زمینه درصدد هستیم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم .

برخی از مسئولان استان در خصوص جایگاه وقف سکوت کرده‌اند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با اشاره به اینکه وقف به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی یک اولویت اساسی و مهم است و باید با ایجاد اعتمادسازی به‌عنوان یک مؤلفه مهم در این زمینه اجازه ندهیم کمترین انحراف در این حوزه به وجود آید، اظهار کرد: برخی از مسئولان استان در خصوص جایگاه وقف سکوت کرده‌اند و آن‌چنان‌که باید در این رابطه حمایت نمی‌کنند، اگر حمایت‌های جدی درزمینهٔ وقف و موقوفه‌ها باشد قطعاً خیلی از مشکلات در این حوزه حل‌وفصل می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: اختصاص شعبه‌ای در دادگستری شهرستان زنجان برای رسیدگی سریع به پرونده‌های موقوفات که تحت تصرف اشخاص بوده و تاکنون نسبت به حقوق موقوفه تمکین نکرده‌اند باوجود ایجاد و راه‌اندازی شعبه 11 دادگاه عمومی در سال گذشته تعداد 105 پرونده در مراجع قضایی طرح دعوی که از مجموع تعداد مذکور 84 مورد پرونده رسیدگی شده و در سال جاری نیز تعداد 57 پرونده در خصوص املاک وقفی طرح دعوی شده که در شعبه تعیین‌شده تحت بررسی و اقدام است.

سال گذشته تعداد 34 مورد وقف جدید ثبت شد

فاتحی نژاد افزود: در حال حاضر شمار موقوفات پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش چشمگیری داشته است که ازلحاظ نوع اهداف و نیات واقفان نیز حائز اهمیت و قابل‌تأمل است چراکه مصارف این موقوفات در اکثر موارد در جهت رفع نیازهای ضروری جامعه اعم از نیازهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بوده و مشکلی از مشکلات اساسی جامعه را حل کرده است. یکی از فعالیت‌های صورت گرفته برای ترغیب نیکوکاران در راستای ایجاد وقف‌های جدید موردنیاز جامعه، ارائه مشاوره‌های لازم به آنان است که در سال گذشته تعداد 34 مورد وقف جدید شامل زمین کشاورزی ، ساختمان و زمین بایر جهت احداث مسجد و نیات آن‌ها در امر برگزاری مراسم عزاداری، ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی و نیازمندان بوده و در سال جاری نیز تعداد وقف 2 مورد بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای طرح مودت در بقاع متبرکه این شهرستان به‌منظور بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت خیرین در بازسازی و توسعه بقاع متبرکه در سال گذشته 6 میلیارد و 400 میلیون تومان و از ابتدای سال جاری تاکنون مبلغ 5 میلیون تومان در راستای این طرح از سوی خیرین کمک شده است این کمک‌ها به همت خیرین نیکوکار در امر تعمیر و مرمت اماکن مذهبی صورت گرفته است. از بهمن سال گذشته لغایت 6 ماهه سال جاری مبلغ 500 میلیون تومان توسط خیرین و موسسه میر بهاءالدین تعداد 1000 مورد بسته‌های غذایی و لوازم بهداشتی بین اقشار ضعیف جامعه توزیع‌شده است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرداری زنجانپارک هاشمی نژاد
sedayezanjannews.ir/nx9209


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»