کد خبر: 9210
1401/07/05 - 23:2


گفتگو با فرمانده 8 سال دفاع مقدس؛

مردم انقلاب کرده‌اند که دستور بدهند

مجید تقی لو: متأسفانه از اهداف و برنامه‌های انقلاب و دوران جنگ که موجب وحدت و همبستگی مردم می‌شد دور شده‌ایم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و باهدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام‌عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. صدام حسین رئیس‌جمهور عراق با ظاهر شدن مقابل دوربین‌های تلویزیون عراق و با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را رسماً اعلام کرد.

جنگی نابرابر در شرایطی به ایران تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا تحت‌فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح‌های وابسته به غرب و شرق، با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیری‌های نظامی درصدد تضعیف نظام بودند و نیرو‌های نظامی نیز هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به‌طور کامل پشت سر نگذاشته بودند.

ارتش عراق که بر اساس محاسبات خود از وضعیت داخلی و خارجی ایران، رویای فتح یک‌هفته‌ای تهران را در سر می‌پرورانید. در روز‌های نخست تجاوز، بدون مانعی جدی در مرز‌ها تا دروازه‌های اهواز و خرمشهر پیش تاخت. تحت چنین شرایطی امام خمینی (ره) فرمانی دادند تا دل‌های شیفتگان انقلاب و نظام را متوجه دفاع از کیان جمهوری اسلامی کنند؛ به‌طوری‌که، نیرو‌های مردمی بدون امکانات و تجهیزات و حتی آموزش‌های نظامی به مقاومت پرداختند.

جوانانی که باوجود همبستگی و وحدتی که بین آحاد جامعه وجود داشت توانستند در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح مقاومت کنند. موضوعی که یکی از فرماندهان زنجانی 8 سال دفاع مقدس به آن اشاره دارد و می‌گوید: جوانان این مملکت از ارتش و سپاه و بسیج و تمام کسانی که احساس مسئولیت داشتند رفتند و در این جنگ جنگیدند به‌طوری‌که شاهد بودیم در دوران جنگ تمام مردم ایران مشارکت داشتند و یک همبستگی اساسی بین ملت و حکومت بود و مردم عملاً در میدان حضور داشتند و اگر فردی خودش هم نمی‌توانست در میدان حضورداشته باشد، خانواده و فامیل و آشنا خود را به حضور در میدان ترغیب می‌کرد.

مجید تقی لو در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر اکرم ( ص) و فوت جان‌سوز خانم مهسا امینی، می‌گوید: در مرگ جان‌سوز مهسا امینی کل مردم ایران داغدار شدند و امید است با اتخاذ تدبیری از سوی مسئولان نظام، دیگر شاهد چنین وقایع دل‌خراشی در کشور اسلامی خود نباشیم.

در دوره جنگ بین مردم و حکومت وحدت و همبستگی وجود داشت

وی با اشاره به اینکه جنگی علیه کشورمان اتفاق افتاد که ما در آن مدافع بودیم، اظهار می‌کند: جوانان این مملکت از ارتش و سپاه و بسیج و تمام کسانی که احساس مسئولیت داشتند، در این جنگ حضور داشتند و جنگیدند و همبستگی اساسی بین ملت و حکومت وجود داشت و مردم عملاً در میدان حضور داشتند و اگر فردی خودش هم نمی‌توانست در میدان حضورداشته باشد، خانواده و فامیل و آشنای خود را به حضور در میدان ترغیب می‌کرد.

این فرمانده دوران جنگ می‌افزاید: تحمل سختی‌های دوران جنگ و کمک‌های مردمی به جبهه‌ها مهم‌ترین بخش دفاع مقدس بود. یعنی در این شرایط عده‌ای فرزندانشان را به میدان جنگ فرستادند و از جان فرزندان خود برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف خود مایه گذاشتند.

تقی لو بابیان اینکه این موضوع که «باید به این موضوع پرداخت که تلاش و همبستگی مردم در این دوران از چه ناشی می‌شود»، تصریح می‌کند: مردم در این دوران از جان خود مایه گذاشتند و نگذاشتند حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمن بیفتد، دشمنی که هم قدرت‌ها از آن‌ها حمایت می‌کردند و تا بن دندان مسلح بود! آن‌هم در شرایطی که در مقابل او ما سلاحی نداشتیم! اما موضوعی که باعث شد تا ما در این جنگ مقاومت کنیم، انگیزه و هدفی بود که دنبال می‌کردیم و این انگیزه را ما باید بشناسیم چراکه همین انگیزه و اهداف است که موجب همبستگی ملت می‌شد.

متأسفانه از اهداف و برنامه‌های انقلاب دورافتاده‌ایم

 به اعتقاد این فرمانده جنگ در برهه کنونی متأسفانه از اهداف و برنامه‌های انقلاب و دوران جنگ که موجب وحدت و همبستگی مردم می‌شد دور شده‌ایم و این موضوعی دلیلی است برای اینکه شکافی در جامعه بین حکومت و ملت بیفتد و این به کشور آسیب خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه این اهداف شامل دفاع از کشور، آرمان‌های انقلاب و مردم، آزادی و عدالت اقتصادی و اجتماعی بوده است، می‌گوید: در این دور آن‌همه قومیت‌ها مدنظر داشتند که از کشور دفاع کنند و نگذارند کشورشان توسط دشمن تسخیر شود و به دنبال آزادی بودند و تلاش می‌کردند که استبداد را پایین بکشند و با آزادی زندگی کنند، ضمن اینکه آزادی در این دوره، آزادی سیاسی بود و اینکه افراد می‌خواستند آزاد انتخاب کنند و حرفشان را در جامعه در قالب منطق بزنند. همچنین به دنبال عدالت بودند و ایجاد عدالت اجتماعی و فرهنگی یکی از آرمان‌های مردم بود.

تقی لو اظهار می‌کند: معنویت هم منبع آرامش لایزال در این برهه زمانی بود و پایبندی به اخلاقیات و خداپرستی برای مردم انگیزه ایجاد می‌کرد که به این خاطر بروند و انقلاب کنند. ضمن اینکه رزمنده‌هایی که رفتند و دفاع کردند و نگذاشتند که دشمن یک وجب از این خاک را به اشغال خود دربیاورد واقعاً جانانه جنگیدند و فداکارانه در مقابل سلاح‌های دشمن ایستادگی کردند تا مردم کشور در آرامش باشند و عدالت اجرا شود.

این فرمانده دوران جنگ بابیان اینکه «پرسشی که وجود دارد این است که چرا اکنون این شرایط بر جامعه حاکم نیست؟»، خاطرنشان می‌کند: علیرغم اینکه در جنگ سختی‌ها و زشتی‌های بسیاری وجود داشت ولی باید اذعان کرد که همبستگی بین مردم و حاکمیت و کل آحاد جامعه و دفاع از آرمان‌ها باعث شده بود که این زیبایی‌ها در جامعه متبلور شود، به‌طوری‌که مردم حتی اگر فرزندانشان را درراه دفاع از آرمان‌هایشان از دست می‌دادند به آن صورت برایشان سخت نبود و برایشان حتی شیرین بود که فرزند خود را درراه آرمان‌ها و اهداف خود فدا کرده‌اند.

مردم انقلاب کرده‌اند که دستور بدهند

وی ادامه می‌دهد: اگر زمان جنگ را با دوران حال مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که علیرغم اینکه مردم در دوران جنگ چندان امکانات رفاهی نداشتند و شرایط جنگ بر جامعه حاکم بود و بمباران‌ها و کشته‌ها و نبود امکانات؛ بر جامعه فشار وارد می‌کرد ولی امید در بین آحاد مردم وجود داشت درحالی‌که اکنون باوجود امکانات رفاهی بالا شاهد هستیم که مردم دچار افسردگی هستند و امیدی به آینده ندارند. دلیلش هم این است که آن موقع همبستگی در جامعه وجود داشت و هدف چیز دیگری بود و این‌قدر فشار روی مردم نبود و جوانان تحقیر نمی‌شدند. به نظر من بزرگ‌ترین مشکل مردم امروز، تحقیر شدن از سوی حاکمیت است و این واقعاً غیرقابل‌تحمل است.

این فرمانده دوران جنگ اظهار می‌کند: زمان انقلاب را اگر رصد کنید مشاهده می‌کنید که مردم بدون توجه به پوشش و لباس در بطن جامعه و انقلاب حضور داشتند و تلویزیون حتی افراد بدون حجاب را نشان می‌داد که در انقلاب نقش دارند. در حقیقت مردم دنبال اسلام راستین بودند نه پوسته‌ای از اسلام! اکنون می‌بینیم که اصل اسلام به حاشیه رفته است و حاشیه به متن آمده است و این موضوع استهلاک ایجاد می‌کند و از باورمندان این اعتقادات می‌کاهد.

وی بابیان اینکه مردم انقلاب کرده‌اند که دستور بدهند و حاکمیت تابع آن‌ها باشد، می‌افزاید: اکنون ما متفکرین انقلابی و کسانی که تئوریسین انقلاب بودند را به حاشیه رانده‌ایم و یا حذفشان کردیم و یا به حصر کشانده‌ایم و کسانی را به میان آوردیم که باور و توان کافی در این زمینه را ندارند. اگر کسانی هستند که تلاش می‌کردند که فضایی باز شود تا رأی مردم تأثیرگذار شود، آن‌ها را نیز محدود کرده‌ایم و نگذاشته‌ایم مطرح شوند و یک سری افرادی را پای‌کار آوردیم که نه سابقه انقلابی دارند و نه برایشان شعائر انقلاب مهم است و حتی آن را طور دیگری تفسیر می‌کنند و این افراد با کارهایشان مردم را کنار می‌زنند و حادثه تلخی که جدیداً رخ‌داده است نمونه‌ای از این موضوعات است.

دوقطبی کردن جامعه آثار خوبی در جامعه به‌جای نخواهد گذاشت

تقی لو در ادامه می‌گوید: دوقطبی کردن جامعه آثار خوبی در جامعه به‌جای نخواهد گذاشت و اینکه تصور کنیم یک عده‌ای عمیقاً مسلمان و مؤمن هستند و یک عده‌ای چندان دین و شریعت را قبول ندارند چندان درست نیست و راه‌حلی که در این موضوع به نظر من می‌رسد این است که ازنظر کارشناسان در زمینه‌های مختلف بهره ببریم (منظورم کارشناس واقعی است نه کارشناسانی که حتماً بایستی هم‌حزبی و همگرایشی آقایان باشند). متأسفانه عرصه را طوری تنگ کرده‌ایم که کارشناسان مستقل ما از کشور خارج و گوشه‌نشین شدند.

وی بابیان اینکه استفاده از کارشناسان در زمینه‌های مختلف بسیار راهگشا است، اظهار می‌کند: نمونه‌ای از این اظهارنظرها کارشناسان را می‌توان در برنامه‌های شبکه 4 صداوسیما دید که برنامه‌های خوبی در این چند روز تهیه‌کرده بود و موضوعات اخیر را کارشناسانه بررسی می‌کردند ولی باید اذعان داشت که اگر چنین عزمی وجود دارد که به این موضوعات کارشناسی شده بپردازند، این برنامه‌ها باید در شبکه یک و دو به بحث گذاشته شوند تا همه آحاد جامعه در این زمینه آگاهی یابند و این برنامه‌ها ادامه‌دار باشد.

این فرمانده دوران جنگ بابیان اینکه باید امید را به جامعه تزریق کرد، می‌افزاید: حداقل کاری که می‌توانیم در این زمینه بکنیم این است که از پمپاژ تبلیغات خشونت‌آمیز رسانه‌ها جلوگیری کنیم. نمونه‌ای از این موضوعات را می‌توان در مورد روزنامه کیهان دید که هرکسی که یک‌میزان به وضعیت موجود انتقاد کرده است سریع او را به منتسب به آمریکا و جاسوس بودن کرده است که این موضوع چندان درست نیست و بایستی جلوی این کار را گرفت و از پمپاژ خشونت در جامعه جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمجید تقی لواصلاح طلبانقلاب
sedayezanjannews.ir/nx9210


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»