کد خبر: 9245
1401/07/27 - 12:30


گزارش صدای زنجان از حاشیه‌های مجمع مطالبه گران زنجان؛

تهدید خبرنگار از سوی مجمع مطالبه‌گران

مردم: چرا باید فقط دعوت‌شده‌هایتان اجازه ورود به جلسه را داشته باشند؟ شما باید صحبت‌های مردم را بشنوید!/ عضو شورای شهر زنجان: مردم نامحرم نیستند! گلچین کردن دیگر بس است! حیاط‌خلوت‌ها دیگر بس است! «مشخص کن و رأی بده» هم بس است!/ معاون هماهنگ‌کننده ستاد اطلاعات مردمی قرارگاه بقیه‌الله(عج): شاید وقایع اخیر حاصل کم‌کاری جوانان و بی‌توجهی یا کم‌توجهی امت حزب‌الله در مسائل مطالبه گری و عدالت‌خواهی بوده است!/ رئیس شورای شهر «آب‌بر» طارم: قرار بود بلندگوی مردم شوید تا مردم به خیابان‌ها نیایند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ در جلسه انتخابات دبیر جدید مجمع مطالبه گران استان زنجان موضوع، عملکرد مسئولان قبلی مجمع، موردانتقاد شهروندان حاضر در نشست و برخی از مسئولان شهری قرار گرفت اما با اصرار تعداد معدودی از حاضران مبنی بر اینکه مطالبه گری برخی از افراد حاضر در نشست به «هوچیگری» شباهت دارد و آن‌ها اصلاً معنا و مفهوم «مطالبه گری» را درک نمی‌کنند، جلسه ناتمام ماند!

جلسه انتخابات دبیر جدید مجمع مطالبه گران استان زنجان بدون رسانه‌ها و با دعوت گزینشی برخی از نیروهای جریانی خاص، پنجشنبه (14 مهرماه 1401) در سالن جلسات دارالقرآن کریم زنجان برگزار شد.

البته پیش از آغاز رسمی جلسه انتخابات، مسئولان برگزارکننده از ورود شهروندان و افراد خارج از لیست که گفته می‌شد دستور تهران بوده، ممانعت کردند که با انتقادهایی همراه بود و حتی از ورود خبرنگار صدای زنجان نیز جلوگیری به عمل آمد که این موضوع مانع حضور خبرنگار در جلسه نشد اما پس از ورود خبرنگار، یکی از مسئولان برگزاری جلسه، خبرنگار صدای زنجان را تهدید کرد که در صورت رسانه‌ای شدن محتوای جلسه، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت!

برگزاری انتخابات مجمع مطالبه گری بدون شهروندان مطالبه گر؟

یکی از شهروندان زنجانی حاضر در جلسه که نحوه برخورد مسئولان مربوطه را منافی مفهوم مطالبه گری می‌دانست بر حضور خود و باقی شهروندان عادی در جلسه تأکید کرد.

یکی از مسئولان برگزارکننده هم که حضور خبرنگار در جلسات مطالبه گری را بی‌معنی می‌دانست ابتدا تلاش کرد که تلفن همراه خبرنگار صدای زنجان را به علت تهیه فیلم و عکس از جلسه ضبط کند. اما خبرنگار صدای زنجان با تأکید بر اینکه اتفاقاً حضور خبرنگار در جلسات مطالبه گری از ضروریات است و هیچ فردی حق ندارد او را از این وظیفه منع کند، از ارائه وسایل کار خود امتناع کرده و درخواست تعدادی از افراد برگزارکننده جلسه مبنی بر عدم تهیه گزارش از جلسه را نپذیرفت.

یکی از شهروندان حاضر در نشست خطاب به مسئولان برگزارکننده جلسه ابراز کرد: «جلسه مطالبه گری که دیگر دعوت‌نامه نمی‌خواهد! مجمع مطالبه گران استان زنجان مگر ارگان دولتی است که دعوت‌نامه ارسال شود؟ شما باید صحبت‌های مردم را بشنوید! شما باید در مقابل رسانه و خبرنگاران به‌صورت شفاف صحبت کنید و از وظایف تبیین شده طبق محورهای مجمع مطالبه گری و اقداماتتان بگویید!»

شاید حزب‌اللهی‌ها مقصر وقایع 2 هفته اخیر بودند!

غلامی، معاون هماهنگ‌کننده ستاد اطلاعات مردمی قرارگاه بقیه‌الله(عج) هم در این نشست با اشاره به این حواشی اظهار کرد: « همه ما صحبت‌هایی را شنیدیم و دیدیم! من در چنین جلساتی به دوستان خود نیز عرض می‌کنم که اگر جلسات مطالبه گری به این شکل نباشد جای تعجب است! و طبیعت کار مطالبه گری و عدالت‌خواهی نیز همین است! چون بانیان جلسه، مهمان‌نوازی نکردند و مجری هم نیست من به‌رسم ادب خود را معرفی کرده و توضیحاتی در خصوص مجامع مطالبه گری در سراسر کشور عرض می‌کنم!»

او بابیان اینکه قرارگاه اطلاعات مردمی تقریباً از سال 98 بعد از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین سخنرانی رهبری مبنی بر اینکه «اگر جوانان انقلابی پرچم مطالبه گری و عدالت‌خواهی را بلند نکنند، ضدانقلاب این پرچم را به دست گرفته و برافراشته می‌کند»، اضافه کرد: شاید کم‌کاری جوانان و بی‌توجهی یا کم‌توجهی امت حزب‌الله در مسائل مطالبه گری و عدالت‌خواهی سبب شده که در 2 هفته اخیر شاهد وقایعی بوده و جریان دست یکی دیگر باشد! درحالی‌که همه ما دلسوز انقلابیم و لاجرم نیاز داریم که کمک کنیم به فضای انقلاب اسلامی که نواقص را رفع و شرایط را بهبود ببخشد. با این دیدگاه و محوریت، کار مطالعاتی مجامع مطالبه گری در سال 98 انجام شد و نفراتی که در حلقه‌های میانی جریان قرار داشتند در ابتدا دعوت شدند و از تجارب عزیزان استفاده کرده و الگوهای موفق مطالبه گری را بررسی می‌کردیم.

غلامی تأکید کرد: در سال 99 تعداد هسته‌های مطالبه گری افزایش یافت. برای ارائه الگوهای موفق مطالبه گری در سراسر کشور و توزیع آن باهدف کاهش عقب‌ماندگی و نهادینه‌سازی فرهنگ مطالبه گری تلاش کردیم. برای اینکه مطالبه گری را از کف جامعه شروع کنیم و فضای عدالت‌خواهی را در کشور پیش ببریم، لاجرم به مجامع مطالبه گران که در سال 1400 تشکیل شد، رسیدیم.

به گفته غلامی، دو هدف اصلی در تشکیل مجامع مطالبه گری در سراسر کشور را دنبال شده است که یکی از این هدف‌ها این بود که از نیروهای انقلابی و مطالبه گر هر استان دورهم جمع شده و از ظرفیت یکدیگر بهره‌مند شوند. دومین هدف رعایت عدالت در نحوه توزیع منابع بود.

وی بر لزوم فعالیت کارآمد مجمع مطالبه گران استان زنجان تأکید کرد و بابیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه به اشتراک گذاشتن نقاط ضعف و قوت مجمع مطالبه گران استان زنجان و ارائه راهکارهای مناسب است که یک سال از فعالیتش سپری می‌شود، افزود: سختگیری که عزیزان در ابتدای جلسه داشتند از این بابت بود که چون قرار است مباحث درون تشکیلاتی مطرح شود، لزوماً نیازی به حضور خبرنگار نیست! آن حساسیت فقط به این دلیل بود! حقیقتاً در این ‌یک سال دوستان خوبی داشتیم و رفقای زنجانی ما پروژه‌های متعددی را پیگیری کردند اما خب فضای مطالبه گری که محدود به نفرات خاص نیست و ما در قبال تمامی مطالبه گران وظیفه‌داریم! اما ازآنجایی‌که معتقد به تشکیلات هستیم! تمایل داریم مباحث در تشکیلات موردبررسی قرار گیرد.

قرار بود بلندگوی مردم شوید تا مردم به خیابان‌ها نیایند!

اظهارات «غلامی» در خصوص حساسیت برگزارکننده جلسه فقط به خاطر خبرنگاران در حالی مطرح است که حواشی پیش‌آمده مربوط به شهروندان و البته عده‌ای از مسئولان شهری بود که تأکید داشتند مجمع مطالبه گران استان در طول یک سال فعالیتش عملکرد قابل‌قبولی نداشته است!

«محمدعلی رحمانی، رئیس شورای شهر آب‌بر» در واکنش به اظهارات «غلامی»  اعلام کرد: مطالبه گری که در آن لابی‌گری و خیانت باشد موردقبول مردم استان نیست! این حق مردم نیست که مجمع مطالبه گران استان زنجان به‌جای پیگیری مطالبات مردمی، تبدیل به دفتری برای حیاط‌خلوت برخی شود!

رحمانی با درخواست پاسخ از مسئولان و اعضای مجمع مطالبه گران استان زنجان در حضور نماینده قرارگاه بقیه‌الله(عج) در خصوص مطالبه گری گفت: شما در طول یک سال فعالیت چه دستاوردی داشته‌اید؟ مجمع مطالبه گری مبارکتان باشد اما این روش شما اصلاً مطالبه گری نیست! ما سر مان برای ملت و شهیدانمان درد می‌‌کند! مطالبه گری از تأکیدات مقام معظم رهبری است که بارها به‌صورت شفاهی و کتبی فرموده‌اند! قرار بود بلندگوی مردم شوید تا مردم به خیابان‌ها نیایند! شما بگویید برای کاهش دغدغه مردم در بحث شرکت سرب و روی چه کردید؟

«مشخص کن و رأی بده» بس است!

انسیه ابو بصیر، عضو شورای شهر زنجان در این جلسه نیز با تائید اظهارات عضو شورای شهر مرکز طارم عنوان کرد: مطالبات آقای رحمانی، کاملاً به‌حق و به‌‌جا و زیبا بود و از مجمع مطالبه گری استان زنجان درخواست داریم تا به صحبت‌های افراد حاضر در نشست که قطعاً از سر دلسوزی و دغدغه در این جلسه حاضرشده‌اند، ترتیب اثر دهند. من حداقل 80 درصد جمع حاضر را می‌‌شناسم و بعید می‌دانم عزیزی، بی‌هیچ دغدغه‌ای در نشست حضور یافته باشد.

عضو شورای شهر زنجان ضمن خیرمقدم به متولیان و مسئولان جهت برگزاری مجدد انتخابات مجمع مطالبه گران استان زنجان یادآور شد: اشکالی که ممکن است در این مسیر رخ بدهد را عرض می‌کنم، تشکیک و تردیدهایی که در دل همه ما ایجادشده است، آن چیزی نیست جز موارد عدیده‌ای که در استان از سوی مسئولان خاطی و افرادی که سبب شدند اهداف این مجموعه مردمی صرفاً با دغدغه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که هیچ بار مالی در این راستا وجود ندارد، دیده نشود.

ابو بصیر با اشاره به لیست موجود در جلسه که مسئولان برگزارکننده اصرار داشتند فقط افرادی که نامشان در آن ذکرشده است در جلسه انتخابات دبیری مجمع مطالبه گران استان حضور یابند، افزود: در لیست اسامی 60 نفر هست که شاید از بین آن‌ها فقط 15 نفر در جلسه حاضرند! مابقی حاضران مربوط به افراد دغدغه است که به‌محض اطلاع از این مجمع در جلسه حضور یافته‌اند! این افراد لیدرهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره هستند و بیکار نیستند! این افراد بدون انگیزه مالی و ازآنجایی‌که دغدغه‌شان پیشرفت استان و شهر محل زندگی‌شان است در جلسه حاضرشده‌اند. مطالبه آن‌ها از مجمع مطالبه گران استان این است که در راستای مبارزه با فساد و در مسیر عدالت حرکت کند، نقش آن‌ها بازوی تشکیلات مردمی یعنی مجمع مطالبه گران است که باید مسئولان برگزارکننده و متولیان امر ارج نهند!

عضو شورای شهر زنجان بابیان اینکه «شهروندان حاضر در جلسه اهالی همین شهر هستند و از جای دیگری نیامده‌اند»، ادامه داد: اگر مجمع مطالبه گران استان زنجان در طول یک سالی که فعالیت خود را آغاز کرده است در راستای مشکلات استان قدم برمی‌داشت، بسیاری از مسائل حل می‌شد. من به نمایندگی از جمع حاضر عرض می‌کنم، انتخابات رندومی و تصادفی دیگر بس است! گلچین کردن دیگر بس است! به قول آقای رحمانی (عضو شورای مرکز طارم) حیاط‌خلوت‌ها دیگر بس است! «مشخص کن و رأی بده» هم بس است!

مردم نامحرم نیستند!

عضو شورای شهر زنجان خطاب به برگزارکنندگان جلسه مجمع مطالبه گران استان زنجان گفت: نیازی به دفترودستک نیست! مجمع مطالبه گران استان زنجان یک تشکیلات مردمی است و شما باید ممنون مردم باشید که برای اجرای عدالت لبیک می‌گویند! تأکید می‌کنم که هیچ نامحرمی در جلسه نیست!

غلامی، معاون هماهنگ‌کننده ستاد اطلاعات مردمی قرارگاه بقیه‌الله(عج) نیز در پاسخ تأکید کرد: من در جریان دعوت به این شکل نبودم! در استان‌ها مجامع به‌صورت شهرستانی برگزار می‌شود، تا جایی که من اطلاع دارم در استان زنجان فقط یک مجمع شهرستانی وجود دارد که برای شهرستان طارم است و افراد نیز اسامی خود را طبق لیست به استان ارائه کرده‌اند! من هم موافقم که اگر تشکیلاتی پیش نرویم نمی‌توانیم نقش‌آفرینی کنیم. من حاشیه را به فال نیک می‌گیرم و معتقدم اگر صدای بلند نباشد آن جلسه، جلسه مطالبه گری نیست!

اظهارات قابل‌تأمل عضو شورای شهر مرکز طارم!

به گزارش صدای زنجان، به علت اصرار حاضران در نشست بر ارائه پاسخ مشروح و قابل‌قبول از اقدامات مسئولان این مجموعه در یک سال گذشته و البته اصرار تعداد معدودی از اعضای حاضر در نشست که به نظر می‌رسید در حمایت از مسئولان برگزارکننده جلسه تمایل چندانی به حضور برخی از شهروندان نداشتند، مطالب مطرح‌شده از سوی تعدادی از حاضرین را مساوی با «هوچیگری» دانسته و با حمله لفظی به یکی از شهروندان طارمی حاضر در جلسه که می‌گفت «مجمع مبارکتان باشد، اما شما به مطالبه گری اعتقادی ندارید!»، گفتند که جلسه دیگر مشروعیت ندارد و محل جلسه را ترک کردند.

 بلافاصله پس‌ازاین اظهارات نیز معاون هماهنگ‌کننده ستاد اطلاعات قرارگاه بقیه‌الله(عج) با گفتن جمله «لذت بردیم» رسماً پایان جلسه را اعلام کرد و به‌این‌ترتیب جلسه انتخابات دبیری مجمع مطالبه گران استان زنجان ناتمام ماند!

اما «محمدعلی رحمانی، رئیس شورای شهر آب‌بر» نیز که همچنان از متولیان مجمع مطالبه گران استان زنجان می‌خواست تا بگویند برای مردم استان در راستای مطالبه گری چه کرده‌اند، تکرار کرد: مطالبه گری یعنی چیزی که به درد مردم بخورد را پیگیری و به نتیجه برسانیم، مجمع مطالبه گران استان زنجان بگوید که چرا حقابه‌های استان را پیگیری نکرده است؟ آن‌هایی که در مجمع نشسته و می‌گویند معنای مطالبه گری را نمی‌‎‌دانیم آیا حضور یکی از آن‌هایی که در ظاهر دغدغه مطالبات مردمی را داشت اما بعدها به‌عنوان مسئول حراست همان کارخانه‌ای که مردم نسبت به فعالیت آن و مشکلات ناشی از فعالیتش گلایه‌مند بوده و هستند به کار گرفته شد، مصداق خیانت نیست؟

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمجمع مطالبه گران زنجانقرارگاه بقیه الله
sedayezanjannews.ir/nx9245


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»