کد خبر: 9265
1401/08/09 - 9:41


صدای زنجان وضعیت نامطلوب بیمارستان شهدای طارم و وعده وزیر در مورد افزایش تعداد تخت‌های این بیمارستان را بررسی می‌کند؛

در حد حرف

شهروندان طارمی: بیمارستان شهدای طارم پاسخگوی نیاز مردم نیست/ مدیر شبکه بهداشت طارم: وزیر بهداشت فقط حرف زده، مکتوب نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میرعیسی‌خانی/ بيمارستان شهداي طارم تنها مركز درماني شهرستان طارم با جمعيتي نزديك به ٥٠ ‌هزار نفر با كمبود امكانات و نبود نيروي انساني متخصص دست‌به‌گریبان است. مشكلي كه درنهايت سنگيني آن را بايد مردم منطقه بر دوش بكشند و براي پیش‌پاافتاده‌ترین مشكلات جسمي و درماني رنج سفري چندساعته را به جان بخرند.

این بيمارستان ٣٢ تختخوابي بعد از وقوع زلزله رودبار با كمك مالي و انسان دوستانه جمعيت اقتصادی اروپا در شهر آب‌بر مرکز شهرستان طارم ساخته شد و در مرداد ١٣٧٥ به بهره‌برداري رسيد. شايد آن زمان كه اين بيمارستان ساخته مي‌شد كسي تصور نمي‌كرد كه روزي بخش‌هاي مختلف آن به دليل کمبود تخت بیمارستانی، نبود پزشك متخصص و فرسودگی و مشكلات مالي، تعطيل شود.

از سال‌های دور در مورد محدود بودن امکانات این بیمارستان نسبت به جمعیت این شهرستان سخن به میان آمده بود، به‌طوری‌که در این زمینه فاصله متوسط جهانی با ایران چیزی حدود ۶ برابر است؛ یعنی در نُرم جهانی به ازای هر ۲۰۰ نفر یک تخت باید تهیه شود، اما در ایران به ازای هر ۱۲۵۰ نفر یک تخت بیمارستانی وجود دارد. ضمن اینکه برای رسیدن به استاندارد متوسط جهانی، چیزی در حدود ۱۰۰ هزار تخت باید به بیمارستان‌های کشور اضافه شود.

در حد وعده

سال گذشته اما در تاریخ ۲۷ آبان 1400 در نخستین سفر هیئت دولت به استان زنجان، وزیر بهداشت در بازدید از این شهرستان با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی موجود درزمینهٔ رشد و ارتقای نوع خدمات‌رسانی در این شهرستان گفته بود که «به‌زودی شاهد افزایش تخت‌های بیمارستانی در مراکز درمانی این شهرستان خواهیم بود و تخت‌های بیمارستان شهدای طارم، از ۳۲ به ۶۴ تخت افزایش می‌یابد».

بهرام عین‌اللهی همچنین با تأکید بر رفع مشکل کمبود آمبولانس وعده داده بود که «به‌زودی بخش سی‌تی‌اسکن در بخش‌های درمانی راه‌اندازی ‌می‌شود تا ارتقای بخش‌های اورژانسی و خدمات درمانی این شهرستان را شاهد باشیم».

اما باگذشت یک سال از این وعده هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و به نظر می‌رسد وعده وزیر بهداشت تنها در حد یک وعده مانده است.

این بیمارستان پاسخگوی نیاز مردم طارم نیست

«علیرضا» در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: بنا بود این بیمارستان 32 تخته به 64 تخته ارتقا یابد اما در این زمینه هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است. مردم برای دریافت برخی از خدمات مجبور هستند به شهرهای مجاور ازجمله رشت بروند.

او که به‌تازگی برای انجام چند آزمایش ساده چندین بار به زنجان رفته، درباره کمبودها و مشکلات بیمارستان طارم  می‌گوید: امكانات موجود در اين بيمارستان پاسخگوي نياز مردم منطقه نيست. اين بيمارستان حتی خدمات ساده‌ای در حد راديولوژي و سی‌تی‌اسکن هم ندارد. همين موضوع باعث شده است كه مردم منطقه براي يك عكس ساده به رشت و يا زنجان بروند. این رفت‌وآمدها هزينه‌هاي زيادي را براي بيمار و خانواده‌هاي آنان به همراه دارد.

او ادامه می‌دهد: از آب‌بر تا زنجان یا رشت با خودرو ٣ ساعت راه است، به‌ویژه در این فصل با سرما و بارندگی جاده‌های این منطقه اصلاً ایمن نیست، خیلی از مواقع جاده آب‌بر به زنجان به دلیل بارش برف مسدود است، این‌ها مشکلات ما را بیشتر هم می‌کند.

علیرضا مشکل اصلی بیمارستان شهدای طارم را کمبود پزشک متخصص عنوان می‌کند و می‌گوید: کمبود تخت چندان برای من مهم نیست، هرچند 32 تخت برای بیمارستانی که در یک شهرستان ٥٠‌ هزارنفری واقع‌شده، خیلی ناچیز است ولی بیشتر مراجعات به بیمارستان برای خدمات سرپایی است. اگر پزشک متخصص در این بیمارستان باشد، مردم منطقه دیگر به زنجان یا رشت نمی‌روند.

وی می‌افزاید: باوجود راه‌های كوهستاني و صعب‌العبور، مراجعان زيادي حتي از روستاهاي خلخال براي درمان به آب‌بر می‌آیند. ولي بااین‌همه اكثر مراجعه‌كنندگان به بيمارستان طارم از وضعيت بيمارستان و خدمات آن گله‌دارند.

او می‌گوید: مردم محروم و كم‌درآمد طارم و روستاهاي اطراف بايد هزينه انتقال بيمار به مراكز استان‌های هم‌جوار را از جیب خودشان پرداخت کنند. این رفت‌وآمدها علاوه بر مشکلات زیادی که برای مردم منطقه دارد، هزینه‌های درمانی را هم افزایش می‌دهد.

فضای محدود اورژانس و تعداد بالای مراجعه‌کنندگان این مرکز

زینب یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به شرایط جسمی كه دارم هفته‌ای یک‌بار به این بیمارستان مراجعه می‌كنم، اما متأسفانه اورژانس این مركز فضای بسیار محدودی دارد و ارائه خدمات به بیماران باوجود تعداد كم پزشك در شان مردم طارم نیست.

وی مشكل اصلی بیمارستان شهرستان طارم را نبود پزشك باتجربه در بخش اورژانس می‌داند و اذعان می‌کند: در صورت وجود یك پزشك متخصص طب اورژانس، مشكل بسیاری از بیماران شهرستان در همان بدو ورود به بیمارستان حل خواهد شد و نیازی به اعزام بیماران به مركز استان آن‌هم با مشكلات فراوان نخواهد بود.

او از نحوه اعزام بیماران با آمبولانس‌های فرسوده در این بیمارستان گلایه می‌کند و اذعان می‌کند: چند ماه پیش یكی از اعضای خانواده به مركز استان اعزام شد كه متأسفانه در بین راه مشكلات فراوانی برای بیمار به وجود آمد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره اولویت دولت است و دولت برنامه‌ای برای پروژه‌های جدید ندارد

در این زمینه محمدرضا رفعتی، مدیر شبکه بهداشت شهرستان طارم به صدای زنجان می‌گوید که این بیمارستان یک بیمارستان عمومی است و در حد بیمارستان عمومی خدمات می‌دهد ولی اینکه مردم شهرستان انتظاراتی در این زمینه‌دارند، من هم مخالف این انتظارات نیستم.

وی ادامه داد: در حقیقت ما هم به دنبال این هستیم که شرایط بهتری را برای مردم این شهرستان ایجاد کنیم و اولویت ما این است که هم بحث ارتقای بیمارستان شهدای طارم و هم بحث ارتقای اورژانس اتفاق بیفتد. مشکلی که وجود دارد این است که فعلاً دولت برنامه‌ای برای پرو‌ژه‌های جدید و ساخت بیمارستان جدید ندارد و اولویت در حال حاضر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است.

 به گفته رفعتی، در شهرستان طارم چند پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که پیگیر اتمام آن‌ها هستیم و اعتبارات مربوط به این پروژه‌ها هم تزریق‌شده است و در حال انجام آن‌ها هستیم.

مصوبه افزایش تخت‌های بیمارستان شهدای طارم مکتوب نیست

این مسئول افزود: در بحث ارتقای بیمارستان از 32 تخت به 64 تخت، باید اذعان داشت که در اولین دیدار با وزیر بهداشت پیگیر این موضوع خواهم بود. مشکلی هم که در این زمینه وجود دارد این است که این مصوبه به‌صورت مکتوب در بین مصوبات شهرستانی نیامده است‌ ولی به‌هرحال قول‌هایی در این زمینه داده‌شده است و فیلم و مستندات آن موجود است و این موضوع باید از این کانال دنبال شود.

رفعتی خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده، این موضوع حتماً باید از طریق دیدار با وزیر بهداشت پیگیری شود که در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی هم صورت گرفته است که قرار بود طی هفته گذشته دیداری با وزیر بهداشت داشته باشیم که با توجه به سفر ایشان به مصر این برنامه عقب افتاد.

وی افزود: بااین‌حال به جد پیگیر برنامه ارتقای بیمارستان شهدای طارم هستم چراکه ارتقای این بیمارستان اولویت اول بهداشت و درمان شهرستان طارم است ولی در کنار آن، من به دنبال ارتقای اورژانس بیمارستان‌ هم هستم. به‌طوری‌که نقشه را ارسال کردیم و یک اصلاحیه هم خورده است و بودجه 19 میلیاردی برای آن برای برآورد شد که این بودجه نیز به آن اختصاص داده‌شده است که پیگیر آن‌هم هستیم.

ارتقای اورژانس این بیمارستان را در برنامه داریم

به گفته مدیر شبکه بهداشت طارم اورژانس جدید با مساحت حدود 650 مترمربع بسیاری از مشکلات شهرستان طارم را حل خواهد کرد. چراکه در حال حاضر بالای 90 درصد خدمات شهرستان در 10 درصد فضای بیمارستان صورت می‌گیرد و فضای اورژانس بسیار کوچک است و بار مراجعه بسیار بالا است.

وی بابیان اینکه مشخص است که احداث بیمارستان جدید و بزرگ‌تر می‌تواند شرایط موجود در این استان را بهبود ببخشد، افزود: منتهی مراتب ما هم‌زمان پیگیر ارتقای اورژانس این بیمارستان ‌هم هستیم که اگر مورد اول خلأ قانونی داشته باشد و یا به نتیجه نرسد، بتوانیم در بخش ارتقای اورژانس اقدام کنیم که خیلی از مشکلات ما را در شهرستان می‌تواند حل کند. در حال حاضر پیگیر این ماجرا هستیم و جواب هم گرفته‌ایم و اعتبار هم تخصیص داده‌شده است ولی منبع آن مشخص نیست.

رفعتی افزود: بااین‌وجود من هر دو موضوع ارتقای بیمارستان و ارتقای اورژانس را در برنامه کاری خود دارم و به جد پیگیر هستم ولی به مورد اول خوش‌بین‌ترم که از ملاقات با وزیر خبر‌های خوبی را بتوانم بدهم. به‌هرحال ایشان قول دادند و خودشان ‌هم به یاد دارند؛ منتهی ما باید پیگیر باشیم که این امر محقق شود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص این پروژه از سال گذشته هیچ اتفاقی نیفتاده است، اظهار کرد: این موضوع در مصوبات استانی نیامده است البته این موضوع چندان اهمیتی ندارد چراکه در مصوباتی که به‌صورت مکتوب هم آورده شده است با توجه به اینکه خود دولت هم نامه داده است که برای پروژه‌های هیچ برنامه‌ای ندارد و اولویت پروژه‌های نیمه‌کاره است، اتفاقی رخ نداده است.

این مسئول افزود: درزمینهٔ پروژه‌هایی که شهرستان طارم نیمه‌کاره است، کم نداشتیم و این موضوع هم پیگیری شد و بحث مرکز آزمایشگاهی تشویر بود که آن‌هم نیمه‌کاره مانده بود که تا پایان سال این پروژه اتمام می‌یابد. ولی برای این مورد دولت عنوان کرده است که پروژه‌های جدید را فعلاً کلنگ زنی نکنید به‌طوری‌که ما حتی برای مرکز بهداشت هم به جهت قدیمی بودن ساختمان اقدام کرده بودیم، نشد.

اگر زلزله رودبار اتفاق نمی‌افتاد این بیمارستان ساخته نمی‌شد

رفعتی با اشاره به اینکه این بیمارستان در زمان زلزله طارم به جهت اینکه خدمات بهتری به آسیب دیدگان این زلزله داده شود، ساخته‌شده است و پس‌ازاین هیچ بازسازی در آن رخ نداده است، گفت: معتقدم که اگر این زلزله اتفاق نمی‌افتاد این بیمارستان ‌هم احداث نمی‌شد. در حقیقت این بیمارستان به جهت اینکه این منطقه زلزله‌خیز است و احتمال خطر دارد، ساخته شد. امیدوارم که با پیگیری‌هایی که در این زمینه اتفاق می‌افتد یک اتفاق مثبتی در این زمینه اتفاق بیفتد .

وی در مورد کمبود نیروی متخصص نیز افزود: در این زمینه در این بیمارستان با چالش‌هایی مواجه بودیم. منتهی از زمانی که این مسئولیت به من داده‌شده است در این زمینه ورود کردم و اتفاقات خوبی هم افتاد.

این مسئول در مورد ماندگاری متخصصین در این بیمارستان افزود: ماندگاری متخصصین در این بیمارستان به شرایط مختلفی وابسته است. برای مثال متخصص بیهوشی در این بیمارستان 17 روز مستقر است و بقیه روزها ما در این زمینه مشکل‌داریم. ضمن اینکه کل کشور هم در این زمینه با چالش روبه‌رو هستند.

همه متخصصان ما به‌نوعی خارج از روند جذب متخصصان معمول در بیمارستان جذب‌شده‌اند

رفعتی با اشاره به اینکه همه متخصصان ما به‌نوعی خارج از روند جذب معمول متخصصان در بیمارستان جذب‌شده‌اند یعنی در مرحله اول خودمان متخصصین را پیدا می‌کنیم و در مرحله بعد آن‌ها را به بیمارستان معرفی می‌کنیم! اگر خیلی موارد را منتظر بمانیم که نیرو بدهند، این امکان نیست.

به گفته این مسئول در حوزه‌های دیگر چندان مشکلی وجود ندارد مثلاً ما دو متخصص داخلی داریم و درزمینهٔ جراح و متخصص اطفال مشکلی وجود ندارد، منتهی در بخش بیهوشی دچار مشکل هستیم و به دنبال این هستیم که به طریقی دیگر این 13 روز باقیمانده سال هم پوشش بدهیم. همچنین در تلاش هستیم که برای هر نیروی متخصص نیروی جایگزین هم داشته باشیم تا در این زمینه مشکل خاصی نداشته باشیم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلوم پزشکی زنجانبیمارستان طارموعده
sedayezanjannews.ir/nx9265


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»