کد خبر: 9272
1401/08/14 - 8:42


صدای زنجان موضوع هزینه‌های سنگین سرویس مدارس برای دانش‌آموزان استثنایی را پیگیری می‌کند؛

هزینه‌های استثنایی!

خانواده‌های دارای دانش‌آموزان استثنایی: هزینه ایاب و ذهاب سرویس مدارس از دیگر دغدغه‌های خانواده‌های دارای کودکان استثنایی است/ رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان زنجان: پیگیر این مسئله هستیم /عضو شورای شهر: در این زمینه شورا و شهرداری مخالفتی ندارند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میرعیسی‌ خانی/ تأمین هزینه ایاب و ذهاب برای خانواده‌های دانش‌آموزان استثنایی مشکل است به‌نحوی‌که اگر این هزینه‌ها تأمین نشود، بسیاری از خانواده‌ها از فرستادن فرزندانشان به مدارس صرف‌نظر می‌کنند.  موضوعی که بارها از سوی مسئولین به آن اذعان شده است و راه‌حل قطعی برای آن پیدا نشده است.

هزینه ایاب و ذهاب سرویس مدارس از دیگر دغدغه‌های خانواده‌های دارای کودکان استثنایی است

در این زمینه بهرامی، یکی از والدین یک دانش‌آموز استثنایی در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه دو فرزند دارای معلولیت جسمی و حرکتی دارم که یکی از آن‌ها از ویلچر استفاده می‌کند، اذعان کرد: هزینه سرویس مدرسه هر یک از دانش‌آموزان او ماهانه در حدود 500 هزار تومان است و این هزینه برای خانواده او که وضعیت مالی چندان مناسبی ندارند، بالا است و متأسفانه از پس‌ازاین هزینه برنمی‌آیند.

وی بابیان اینکه حدود دو سال پیش و در دوران شیوع کرونا، این هزینه بسیار کمتر از این میزان بود، اظهار کرد: بااین‌وجود با شروع مجدد مدارس و اینکه ما ناچار به فرستادن فرزند دومم به مدارس هستیم، باعث شده است که  توان پرداخت هزینه‌های ایاب و ذهاب را نداشته باشیم.

به گفته این مادر، در حال حاضر یکی از آشنایان صبح‌ها این دو دانش‌آموز را به‌صورت موقت به مدارس می‌رساند که این کار را هم به‌صورت خیرخواهانه و از روی محبت انجام می‌دهد، منتهی مراتب درصورتی‌که این فرد نیز تصمیم بگیرد که این کار را نکند و یا دیگر در توانش نباشد که این کار را انجام بدهد شاید مجبور به این شوم که دیگر بچه‌هایم را به مدرسه نفرستم چراکه هم مسافت دور است و هم هزینه پرداخت سرویس مدرسه را ندارم. از طرفی نیز به سبب عدم مناسب‌سازی شهر و سرویس‌های نقلیه عمومی برای افراد معلول امکان جابه‌جایی فرزندانم را ندارم.

 در این زمینه مهدیخانی همچنین می‌افزاید: پیش‌ازاین سرویس مدارس ‌هزینه پایین‌تری داشتند. اما با افزایش قیمت‌ها و نیاز ویژه‌این کودکان به موارد دیگر ازجمله پوشاک و یا سایر اقلام باعث می‌شود که در این تورم نتوانیم از پس برخی از هزینه‌های آن‌ها بربیاییم که یکی از این هزینه‌ها سرویس مدارس است.

وی با اشاره به هزینه بالای پوشاک برای فرزند خود اذعان می‌کند: فرزند من به دلیل مشكلات جسمی و حركتی، مدام پوشك می‌شود و هرماه بیش از 500 هزار تومان تنها هزینه تهیه پوشك و سوند او می‌شود. این را در کنار هزینه غذا و پوشاک و سایر هزینه‌های تحصیلی و توان‌بخشی که قرار بدهید هزینه سرویس ایاب و ذهاب این دانش‌آموز نیز دغدغه دیگری برای خانواده‌های دارای کودکان استثنایی است.

وعدهای که تاکنون محقق نشده است

این در حالی است که رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان زنجان در تاریخ 11 مهر 1401 از اختصاص سرویس‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان استثنایی خبر داده بود و اذعان کرده بود که در آینده‌ای نزدیک سرویس مدارس برای دانش‌آموزان مدارس با نیازهای ویژه به تصویب خواهد رسید و روند حمل‌ونقل این دانش‌آموزان تسهیل خواهد شد.

فاطمه باغبانی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با اشاره به مشکلاتی که در مسیر عبور و مرور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان وجود دارد، عنوان کرده بود که با توجه به اینکه این دانش‌آموزان در سطح استان سکونت دارند و هر دانش‌آموز باید به مدرسه مخصوص با ویژگی‌های خود فرآیند تحصیل را طی کند، این مسئله می‌طلبد تا حمل‌ونقل این دانش‌آموزان تسهیل شود. از همین رو این مسئله در شورای آموزش‌وپرورش استان زنجان مطرح و طبق دستور مستقیم استاندار زنجان به شهرداری برای اختصاص سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای خاص ابلاغ شد و در حال حاضر منتظر هستیم تا مصوبات مربوطه به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شود تا به مرحله اجرایی برسد که در این صورت در نرخ سرویس مدارس این دانش‌آموزان شاهد کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل خواهیم بود.

مصوبه‌ای در خصوص تأمین سرویس برای دانش‌آموزان استثنایی به شهرداری ارائه نشده است

بااین‌وجود داود نوری، سرپرست سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری زنجان مدتی پس‌ازاین اظهارات در تاریخ 30 مهرماه در رسانه‌ها اذعان کرد که شهرداری زنجان مسئولیتی در قبال جابه‌جایی و ارائه سرویس به دانش‌آموزان ندارد و تاکنون مصوبه‌ای در خصوص تأمین سرویس برای دانش‌آموزان استثنایی نیز به شهرداری ارائه نشده است و گفت: شهرداری طبق قانون در خصوص تأمین سرویس مدارس هیچ تعهدی ندارد و تنها در ماده ۱۸ که بحث سرویس مدارس مطرح است، شهرداری به‌عنوان دبیر کارگروه ذکرشده است.

وی ادامه داده بود که اگر قرار بر این باشد که شهرداری اقدامی در خصوص سرویس مدارس استثنایی انجام دهد باید وارد کارگروه شماره ۱۸ شده پس از بررسی و تصویب، اگر وظیفه‌ای محول شد این اقدام توسط شهرداری انجام می‌شود. درواقع برای تصویب این موضوع ابتدا باید شورا وارد عمل شده و سپس مصوبه به تأیید شهردار برسد.

وعده در مسیر اقدام

باغبانی این بار در مصاحبه با صدای زنجان در خصوص تأمین سرویس‌های مدارس دانش‌آموزان استثنایی اذعان می‌کند: با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورمی که بر جامعه حاکم است هزینه سرویس‌های مدارس برای دانش‌آموزان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. مبالغی که ازنظر ایاب و ذهاب برای حوزه استثنایی هم اعلام می‌شود مشمول همان گروه هزینه سرویس مدارس است، منتهی به‌صورت معمول این هزینه از سوی شرکت‌های خدمات دهنده به این دانش‌آموزان 10 تا 15 برابر بالاتر از سایر مدارس لحاظ می‌شود چراکه شرایط دانش‌آموزان خاص‌تر است.

وی ادامه داد: بااین‌وجود هستند شرکت‌هایی که ما با آن‌ها قرارداد داریم و با همان تعرفه‌های مرتبط با ما همکاری دارند ولی موضوعی که اکنون وجود دارد این است که مبالغی که اعلام می‌شود، در توان خانواده‌ها نیست (با توجه به بضاعت مالی که این خانواده‌ها دارند). از طرفی نیز میزان اعتباراتی که خود آموزش‌وپرورش در این زمینه اختصاص داده است نمی‌تواند این موضوع را پوشش بدهد چراکه هدف اصلی آموزش‌وپرورش موضوع آموزش است و موضوعات پشتیبانی باید از جاهای دیگر پیگیری شود.

این مسئول بابیان اینکه به جهت مشکلاتی که در این زمینه داشتیم، این موضوع از طریق شورای آموزش‌وپرورش به این بررسی شد و استاندار از شهرداری خواستند که این امر را حتماً موردتوجه قرار دهند و شهردار هم پذیرفت که برای شهر زنجان این اتفاق بیفتد، گفت: از همین جهت امیدواریم که این موضوع در آینده‌ای نزدیک برطرف شود و بخشی از هزینه ایاب و ذهاب این دانش‌آموزان از سوی شهرداری تأمین شود.

به گفته رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان زنجان، در حال حاضر این اداره؛ پیگیر این موضوع هست و این موضوع در شورای شهر مطرح‌شده و مصوباتی داشته است و به امید خدا زمانی که محقق شود این موضوع را رسانه‌ای خواهیم کرد. ضمن اینکه در حال حاضر ما هم منتظر سایر تصمیم‌گیری‌ها و نتایج در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونا چون حمل‌ونقل دانش‌آموزان صورت نمی‌گرفت، هزینه‌ها را به خانواده می‌پرداختیم، اذعان کرد: با شرایط حاکم سرویس‌های ایاب و ذهاب به‌صورت کوتاه با ما همکاری داشتند و این مسائل باعث می‌شود که هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان عدد بزرگی را نشان بدهد و ضروری است که سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها هم در این زمینه ورود داشته باشند.

باغبانی با اشاره به اینکه برای شهرستان‌ها نیز این مصوبات به شورای آموزش‌وپرورش هر منطقه هم فرستاده‌شده است، اظهار کرد: انتظار می‌رود که در شهرستان‌ها نیز چنین مصوباتی برای اجرا در برنامه ایاب و ذهاب  این دانش‌آموزان وجود داشته باشد.

در این زمینه شورا و شهرداری مخالفتی ندارد

در این زمینه منصور مراد لو، عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه سال‌های گذشته از طریق شهرداری به مدارس استثنایی هزینه‌هایی به‌صورت کمک پرداخت می‌شده است، اذعان کرد: اغلب خانواده‌های این دانش‌آموزان کم برخوردار هستند و توان مالی بالایی را ندارند. ضمن اینکه برخی از خانواده‌ها دارای دو یا چند فرزند معلول هستند و تأمین این هزینه خارج از توان آن‌ها است.

این مسئول خاطرنشان کرد: وسایل نقلیه شهرداری اغلب اتوبوس است که نمی‌توانیم از این اتوبوس‌ها برای این امر استفاده کنیم چراکه جابه‌جایی این افراد با توجه به ویژگی‌های رفتاری و جسمی آن‌ها با این اتوبوس‌ها سخت و غیرممکن است مگر اینکه مینی‌بوس‌هایی که قرار است به شهرداری تحویل داده شود برای این امر اختصاص یابد. درعین‌حال چون محدوده اسکان این افراد در سطح شهر متمرکز نیست و هرکدام در قسمتی از شهر مستقر هستند بنابراین استفاده از وسایل نقلیه عمومی هم چندان مناسب نیست.

مراد لو افزود: از همین رو از سوی اداره کل آموزش‌وپرورش و خود اداره مدارس استثنایی  نامه‌هایی به شورا و شهرداری زده‌شده است که شورا در این زمینه دو جلسه برگزار کرد که بتوانیم راهکاری پیدا کنیم. در این زمینه درخواستی از آموزش‌وپرورش هم داشتیم و از آن‌ها خواستیم که جویا شوند تا اگر ابلاغیه و یا مصوبه‌ای و یا تفاهم‌نامه‌ای بین آموزش‌وپرورش و بهزیستی و یا وزارت کشور و شهرداری موجود است که اذعان دارد که شهرداری‌ها و وزارت کشور بایستی به این نوع مدارس کمک‌رسانی کنند به ما ارسال کنند تا بدون مشکل خاصی در این زمینه اقدام کنیم. ضمن اینکه  شورا سعی دارد دوستان شهرداری را در این زمینه متقاعد کند.

به گفته مراد لو در حال حاضر اسنادی از سال‌های 97 و 98 آورده شده است که نشان می‌دهد که شهرداری به این مدارس کمک‌هایی داشته است. اعضای شورای فعلی هم به این مسئله نگاه مثبتی دارند و به دنبال تأمین بخشی از هزینه‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی هستند. از همین رو ما به آموزش‌وپرورش استثنایی فرصت دادیم که  مصوبات و تفاهم‌نامه‌های احتمالی را پیدا کنند و در اختیار ما بگذارند و یا برآورد کنند که چه میزان هزینه در این خصوص لازم است چراکه ممکن است برای یک دانش‌آموز ما یک سرویس لازم داشته باشیم تا به امید خدا بتوانیم در این زمینه اقدام‌های مؤثری داشته باشیم.

وی بابیان اینکه در این زمینه شورا و شهرداری مخالفتی ندارند، اظهار کرد: موضوع دیگری  هم که ما در جلسات پیگیر آن بودیم، بحث زیباسازی این مدارس بود و اینکه این مدارس یک‌میزان به لحاظ زیبایی ساماندهی شوند. دیوارنگاری‌هایی در این زمینه صورت بگیرد و یا لکه‌گیری و اسفالت شوند و نیمکت‌ها تعمیر شوند که این موضوع تا حدی محقق شده است. ضمن اینکه سعی شده است در بحث جمع‌آوری زباله‌های دو مدرسه استثنایی که در خارج از شهر و در مسیر پایین کوه قرار دارند نیز اقدام کنیم .

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: در کل شورا و شهرداری وظیفه دارد که به این بخش از شهروندان نیز خدمات‌رسانی کند چراکه دانش‌آموزان سرمایه‌های ملی ما هستند و برخی از این دانش‌آموزان با همه محدودیت‌های جسمی و ذهنی خود توانسته‌اند خود را به جامعه ثابت کنند.

گفتنی است، در حال حاضر ۲۵ مدرسه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح استان مشغول به فعالیت هستند که از این رقم، ۹ مدرسه به شهر زنجان اختصاص دارد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرویس مدارسمدارس استثنایی
sedayezanjannews.ir/nx9272


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»