کد خبر: 9273
1401/08/14 - 8:45


صدای زنجان موضوع خرابی تنها دستگاه سنگ‌شکن کلیه در استان را بررسی می‌کند؛

سنگ جلوی پای سنگ‌شکن

بیماران: هزینه عملی که شاید برای بیمار چیزی حدود 500 هزار تومان بود با ارجاع بیمار به تهران و سایر شهرهای هم‌جوار حدود 10 برابر هزینه برمی‌دارد/ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: تا پایان سال دستگاه جدید سنگ‌شکن خریداری می‌شود/ مالک تنها دستگاه سنگ‌شکن استان زنجان: در حال رایزنی برای تعمیر دستگاه سنگ‌شکن استان هستیم و درصورتی‌که موفق به تعمیر آن شویم در جای دیگری آن را فعال خواهیم کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میرعیسی ‌خانی/ روش‌های درمانی سنگ کلیه با توجه به‌اندازه‌ سنــگ، محل سنگ و جنس سنگ برای بیمار انتخاب می‌شود. البته اغلب سنگ‌های کلیه بدون هیچ اقدامی از بدن دفع می‌شوند.

ازجمله روش‌های درمانی موجود، استفاده از سنگ‌شکن است، این روش یک شیوه غیر جراحی برای شکستن سنگ‌های کلیه از طریق امواج ساطع‌شده از یک ماشین مخصوص است. عملکرد این روش درمانی به این صورت است که امواج صوتی پرقدرت توسط دستگاه سنگ‌شکن از بیرون بدن به سمت سنگ‌های کلیه فرستاده می‌شوند. انرژی این امواج توسط سنگ جذب می‌شود و درنهایت باعث تخریب سنگ می‌گردد .

تنها دستگاه سنگ‌شکن در استان زنجان مربوط به بیمارستان آیت‌الله موسوی بود که از شهریورماه امسال دچار مشکل شده و دیگر قادر به ارائه خدمات نیست. بااین‌حال طبق گفته حسن اسم خانی، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اگرچه این نوع دستگاه تنها در بیمارستان آیت‌الله موسوی موجود بود اما بااین‌حال خدمات مربوط به سنگ‌شکنی به شیوه‌های دیگر توسط بیمارستان‌های ارتش و بهمن نیز قابل دریافت است. اگرچه نوع درمان متفاوت خواهد بود.

تنها دستگاه سنگ‌شکن استان از شهریورماه خراب است

این مسئول در تاریخ 17 شهریور 1401 در گفت‌وگو با رسانه‌ها در خصوص تعطیلی واحد سنگ‌شکن بیمارستان موسوی اظهار کرده بود که قطعاتی از دستگاه سنگ‌شکن نیاز به تعمیر و جایگزینی دارد اما متأسفانه به دلیل تحریم امکان واردات قطعه نیست و همین امر سبب تعطیلی واحد سنگ شن بیمارستان موسوی شده است. ضمن اینکه تلاش برای خرید قطعه معیوب صورت گرفته است اما تحریم مانع ورود قطعه به کشور و استان می‌شود.

وی  ادامه داده بود که نرخ‌های این واحد سنگ‌شکن کاملاً دولتی بود و بیماران تمایل بیشتری برای مراجعه و روند درمان خود به این واحد داشتند.

با خراب شدن این دستگاه اکنون بخش قابل‌توجهی از بیماران توسط پزشکان به تهران و  برخی از استان‌های هم‌جوار می‌روند که خود این مسئله برای بیماران هزینه گزافی در پی دارد.

هزینه عملی که شاید برای بیمار چیزی حدود 500 هزار تومان بود با ارجاع بیمار به تهران و سایر شهرهای هم‌جوار حدود 10 برابر هزینه برمی‌دارد

در این زمینه «محمد» که 43 سال سن دارد و مبتلا به سنگ کلیه است در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه متأسفانه در استان حتی یک دستگاه سنگ‌شکن وجود ندارد، اظهار کرد: با همه مشقت‌های بیماری و اینکه همه می‌دانند که سنگ کلیه درد بسیاری دارد، بنا شد برای بهبود در این زمینه سنگ‌شکنی صورت بگیرد. این میان هیچ‌یک از بیمارستان‌های استان دستگاه سنگ‌شکن ندارند که بتوانم برای سنگ‌شکنی به آن مراجعه کنم.

وی ادامه داد: بیمارستان آیت‌الله موسوی یک دستگاه داشت که طبق شنیده‌هایم خراب‌شده است و دستگاه دیگری در استان وجود ندارد. بااین‌حال مسئولین بایستی در این زمینه فکری بکنند. مگر می‌شود یک شهر یک دستگاه سنگ‌شکن نداشته باشد؟ در دارو که دچار کمبود هستیم و در بیمارستان‌ها هم که خدمات چندان مناسبی ارائه نمی‌شود، این هم از این مشکل که بیماران دچار سنگ را عاصی کرده است.

هزینه عمل اگر در زنجان صورت می‌گرفت چیزی حدود 500 هزار تومان می‌شد و اکنون به لطف مسئولین 5 میلیون تومان شده است. پزشکان بیماران را راهی تهران و برخی از شهرهای دیگر می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که بیمار عملاً 10 برابر هزینه معمول پرداختی داشته باشد. آن‌هم از جیب چه کسی؟ از جیب بیماری که بایستی در این شرایط اقتصادی نامناسب فکری به حال درمان خود کند.

وی افزود: به‌هرحال این شهر که نیاز به یک دستگاه سنگ‌شکن دارد؟ پس چه‌بهتر که مسئولین به فکر راهکاری برای این موضوع باشند.

تا پایان سال دستگاه جدید سنگ‌شکن خریداری می‌شود

 در این زمینه اما وحید توپچی خسروشاهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ‌می‌گوید: تنها سنگ‌شکن استان متعلق به دکتر حسین یاری است و این دستگاه هم قدیمی است و کاربرد چندانی ندارد. هفته پیش من در وزارتخانه بودم و اکنون قرار است تا آخر امسال یک سنگ‌شکن به استان زنجان تعلق بگیرد.

وی بابیان اینکه استان زنجان درزمینهٔ دستگاه سنگ‌شکن صفر است، گفت: درخواست‌ها در این زمینه نوشته‌شده است و از سوی وزارتخانه هم درزمینهٔ تخصیص این دستگاه موافقت شده است و محل تخصیص اعتبارات این دستگاه نیز اعلام‌شده است و این اعتبارات از طریق وام بانک جهانی است و وزارتخانه قول داده است که این وام تا آخر ماه به دستمان برسد که با تخصیص این وام می‌توانیم در خصوص خرید این دستگاه سنگ‌شکن تا آخر سال اقدام کنیم.

 به گفته توپچی خسروشاهی؛ دستگاه موجود در بیمارستان آیت‌الله موسوی هم که مختص دکتر یاری بود، از شرکت خوبی نبود و مشکل پیداکرده است و در حال حاضر در این زمینه دستگاهمان صفر شده است.

در حال رایزنی برای تعمیر دستگاه سنگ‌شکن استان هستیم و درصورتی‌که موفق به تعمیر آن شویم در جای دیگری آن را فعال خواهیم کرد

این در حالی است که حسن یاری، متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) در زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه این دستگاه خراب بود، اظهار کرد: دستگاه در دوره‌ای خراب‌شده بود و ما در حال رایزنی هستیم تا این دستگاه را درست کنیم و اگر بتوانیم درستش کنیم جای دیگری ان‌شاءالله الله راه‌اندازی خواهیم کرد.

مالک تنها دستگاه سنگ‌شکن استان زنجان، ادامه داد: این دستگاه خراب‌شده بود ولی به هر جهت به دنبال این هستیم که آن را تعمیر کنیم منتهی با تعمیر این دستگاه دیگر در محل سابق نمی‌توانیم کار را ادامه بدهیم و اگر این دستگاه بنا باشد تا کار کند در جای دیگر فعالیت خواهد داشت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان بابیان اینکه شاید به این راحتی‌ها نتوان دستگاه دیگری جایگزین این دستگاه کرد، گفت: خرید دستگاه جدید به این سادگی‌ها اتفاق نمی‌افتد و اصلاً به این راحتی‌ها نمی‌توان چنین دستگاهی را تهیه کرد چراکه من چند سال هست که در حال رایزنی هستم و می‌خواهم یک دستگاه سنگ‌شکن وارد کنم ولی تاکنون نتوانسته‌ام.

آمادگی خود را برای خرید دستگاه سنگ‌شکن کلیه با هزینه کرد خیرین اعلام می‌کنیم

در این زمینه همچنین محمدرضا طهماسبی، مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به اینکه گرچه سنگ کلیه جزو خدمات ارائه‌شده توسط این انجمن خیریه نیست، گفت: منتهی ما به این موضوع حساس شدیم و با توجه به اینکه سنگ کلیه در استان شایع است به دنبال این بود که اقداماتی در این زمینه بکنیم.

وی ادامه داد: در زیرزمین این کلینیک فضای کافی برای احداث مرکز سنگ‌شکنی کلیه در استان فراهم بود و در حقیقت این انجمن شرایط کافی را در کلینیک تخصصی این انجمن فراهم آورد تا یک دستگاه سنگ‌شکن تهیه کند و این مرکز را در این کلینیک احداث کند منتهی مراتب؛ هزینه بالای دستگاه سنگ‌شکن این پروسه را از توان ما خارج کرد.

این مسئول افزود: متأسفانه تنها مرکز سنگ‌شکنی که در استان موجود بود و دستگاه سنگ‌شکن آن مختص دکتر یاری بود و در بیمارستان آیت‌الله موسوی وجود داشت تعطیل‌شده است دیگر فعالیت ندارد. ما تلاش کردیم در این زمینه با دکتر یاری رایزنی‌هایی داشته باشیم که این دستگاه را به انجمن خیریه کلیوی منتقل کنیم ولی متأسفانه نتوانستیم در این زمینه با دکتر یاری به توافق برسیم.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به اینکه به‌هرحال برای شهر یک دستگاه سنگ‌شکن کلیه نیاز است و نبود این دستگاه سنگ‌شکن برای بیماران دچار سنگ کلیه مشکل ایجاد کرده است، اظهار کرد: بیماران مجبور هستند که برای این موضوع به تهران و شهرهای دیگر رجوع کنند و این برای بیمار هزینه‌بر است و مشکل ایجاد کرده است.

به گفته طهماسبی، هزینه رفت و آمد و اسکان و مسائل مربوط به درمان هزینه‌ها را بالابرده است و باعث شده است تا هزینه‌ای جدید بر دوش مسئولین گذاشته شود.

وی بابیان اینکه ما اعلام آمادگی این انجمن را برای خرید این دستگاه توسط خیرین اعلام می‌کنیم، اظهار کرد: درصورتی‌که یکی از خیرین استان در این زمینه قصدی داشته باشد این انجمن جهت خرید این دستگاه توسط خیرین اعلام آمادگی می‌کند. ضمن اینکه در این صورت بایستی از طریق اداره علوم پزشکی مجوز لازم را در این زمینه اخذ کنیم تا فضا را برای رفاه حال بیماران در استان فراهم آوریم.

در کنار این مسئله برخی از منابع آگاه عنوان می‌کنند که گویا دکتر یاری، مالک تنها دستگاه سنگ‌شکن استان زنجان بر سر مسائل مالی با دانشگاه علوم پزشکی به توافق برسند.

گفتنی است سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کلیه است. سنگ‌های کلیه (نفرولیتیازیس) درواقع رسوباتی از جنس مواد معدنی و نمکی هستند که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. جنس سنگ‌های کلیه معمولاً اگزالات کلسیم است. سنگ دارای ساختاری تیز و کریستالی است و گاهی به‌اندازه‌ی یک توپ گلف رشد می‌کند.

این بیماری علت شایع خون در ادرار (هماچوری) و درد شدید در شکم، پهلو یا کشاله‌ی ران است.تولید سنگ در بین مردان بیش‌تر از زنان دیده می‌شود. بیش‌تر افرادی که به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی هستند.

بر اساس تحقیقات، به‌طور میانگین از هر ۲۰ نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شود. سنگ می‌تواند در هر بخشی از دستگاه ادراری، از کلیه‌ها تا مثانه تشکیل شود.

غالباً هنگامی‌که ادرار غلیظ می‌شود، مواد معدنی متبلور شده و به هم می‌چسبند و سنگ تشکیل می‌شود. سنگ‌هایی که کوچک هستند می‌توانند خودشان دفع شوند که این فرآیند دفع سنگ می‌تواند بسیار دردناک باشد.

تشخیص به‌موقع این سنگ‌ها احتمال آسیب دائمی به مجاری ادراری و کلیه‌ها را کاهش می‌دهد. گاهی داروهای ضد درد و نوشیدن آب زیاد برای دفع سنگ کافی است اما در موارد دیگری که سنگ در مجاری ادراری گیرکرده باشد، با عفونت ادراری همراه شود یا عوارض جانبی ایجاد کند، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.


انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندستگاه سنگ شکنسنگ کلیه
sedayezanjannews.ir/nx9273


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»