کد خبر: 928
1397/10/09 - 19:46


صدای زنجان موضوع عدم پذیرش دارندگان بیمه سلامت در بیمارستان بهمن زنجان را بررسی می‌کند

دست‌های بسته بهمن، سقف کوتاه سلامت

قرارداد بیمارستان بهمن با بیمه سلامت به حالت تعلیق درآمده است/ رئیس هیئت مدیره گروه پزشکی کوروش (بیمارستان بهمن): بهمن، بیمارستان پول‌دارها نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- به درخواست عده‌ای از مخاطبان پیگیر مشکل بیماران تحت پوشش بیمه سلامت مبنی بر عدم پذیرش آن‌ها از سوی بیمارستان بهمن شدیم موضوعی که تقریباً از دو ماه پیش رسانه‌ای شده و بیمه سلامت نیز چندین بار و در نشست با خبرنگاران به دلایل آن اشاره کرده و از بیمارستان بهمن درخواست همکاری و کنار آمدن با شرایط بیمه سلامت را داشت.

در ابتدا از صحبت‌های مدیرکل بیمه سلامت در پاسخ به مشکل به وجود آمده برای بیماران تحت پوشش بیمه سلامت در عدم پذیرش آنان این‌گونه برمی‌آمد که بیمارستان به دلیل دیرکرد در پرداخت مطالبات‌شان از بیمه سلامت به بیماران این بیمه خدمات ارائه نمی‌دهند و درخواست به روز کردن مطالبات دارند، تا این‌که استاندار جدید زنجان حدود دو هفته پیش برای بازدید به بیمارستان بهمن رفت و برای حل مشکل به وجود آمده با مسئولان این بیمارستان و بیمه سلامت جلسه گذاشت که در همان روز نیز خدیجه ابراهیم‌خانی، مدیرکل بیمه سلامت استان با خبرنگاران نشستی برگزار کرد و از دلایل اصلی خودداری بیمارستان بهمن از ارائه خدمات به بیماران تحت پوشش این بیمه پرده برداشت.

در این بین بیمارستان بهمن نیز که در مقابل این سخنان سکوت رسانه‌ای اختیار کرده بود در گفت‌وگو با صدای زنجان بر این موضوع تأکید داشت که «هدف ما حل مشکل مردم است وگرنه با هیچ بیمه‌ای مشکل نداریم و در تلاشیم تا با تفاهمات ایجاد شده این مباحث نیز به نفع بیماران خاتمه پیدا کند.»

خلیل محمودی، رئیس هیئت مدیره گروه پزشکی کوروش (بیمارستان بهمن) در گفت‌وگو با صدای زنجان در توضیح عدم پذیرش بیمارستان تحت پوشش بیمه سلامت و مشکلات مابین این بیمارستان با بیمه سلامت در ابتدا با تأکید بر این‌که این دو نهاد به هیچ عنوان به دنبال چالش و یا شناسایی مقصر نیستند و تمام انرژی خود را برای یافتن راه‌حلی به منظور برطرف کردن مشکل کنونی و جلوگیری از متضرر شدن مردم به کار می‌برند، گفت: مشکل فعلی از ابلاغ آئین‌نامه‌ای از سوی مرکز به بیمه سلامت در سال گذشته و تعیین سقف برای ارائه خدمات به بیماران تحت پوشش بیمه سلامت برای کاهش بخشی از هزینه‌ها آغاز شد.

وی ادامه داد: طبق آئین‌نامه ابلاغی باید مراکز (بیمارستان‌ها) در یک سال کارکرد خود را اعلام می‌کردند که با کسر 20 تا 25 درصدی میزان سقف کارکرد مشخص می‌شد از همین رو در سال 96 کارکرد بیمارستان بهمن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برای سال 97 سقف ارائه خدمات به بیماران تحت پوشش بیمه سلامت در ماه 300 میلیون تومان تعیین می‌شود و به این معنی است که بعد از تکمیل سقف 300 میلیون تومان بیمارستان حق ارائه خدمات به بیماران تحت پوشش بیمه سلامت را نداشته و حتی امکان دریافت هزینه خدمات ارائه شده به صورت آزاد هم برای بیمارستان وجود ندارد از همین رو بیمه معتقد است پس از تکمیل سقف 300 میلیون تومان بیماران بیمه سلامت باید در لیست انتظار قرار گیرند یا این‌که مدیریت بیمارستان باید به گونه‌ای باشد که هزینه 300 میلیون تومانی در ابتدا صرف بیماران اورژانسی و ضروری شده و مابقی بیماران در لیست انتظار دریافت خدمات قرار گیرند.

سقف تعیین شده از سوی بیمه سلامت به بیمارستان بهمن در 10 روز اول ماه به پایان می‌رسد

رئیس هیئت مدیره گروه پزشکی کوروش (بیمارستان بهمن) با اشاره به این‌که مشکلی فعلی بیمارستان بهمن در میزان سقف تعیین شده از سوی بیمه سلامت است که در 10 روز ابتدایی هر ماه تکمیل می‌شود و در نهایت از نیمه نخست تا پایان ماه با مشکل مواجهیم چرا که نه می‌توانیم بیماران را به صورت آزاد ویزیت کنیم نه این‌که تا 15، 20 روز آینده آنان را در لیست انتظار قرار دهیم چرا که بخشی ازمراجعه‌کنندگان را بیماران دیالیزی، قلبی و اورژانسی تشکیل می‌دهند، افزود: مشکل اصلی در ارزیابی نادرست عملکرد بیمارستان بهمن و تعیین سقف پایین 300 میلیون تومانی برای ارائه خدمات به بیماران بیمه سلامت بود چرا که سال 96 بدترین کارکرد بیمارستان بهمن به دلایل مختلف تغییرات مدیریتی و این‌که با اجرایی شدن طرح تحول سلامت پزشکان اجازه حضور در بیمارستان را نداشتند، بوده است در نتیجه ارزیابی بر روی حداقل‌ و کمترین سطح انجام شده است که برای کل سال 4 میلیارد تومان بوده است در حالی که در وضعیت کنونی اگر ارزیابی درستی انجام شود این میزان به 8 میلیارد تومان می‌رسد از همین رو ایراد بر بیمه سلامت وارد نیست چرا که تعیین سقف براساس اسناد ارائه شده از سوی بیمارستان بوده است ولی ما مشکلاتی داشتیم که کارکرد بیمارستان حتی نسبت به سال 95 در پایین‌ترین سطح بوده است.

درخواست ارزیابی مجدد عملکرد دادیم، بیمه قبول نکرد

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ارزیابی مجدد و بروزرسانی عملکرد بیمارستان وجود نداشت، با اشاره به این‌که طبق درخواست‌های ارائه شده از سوی بیمارستان بهمن برای ارزیابی مجدد عملکرد از سوی بیمه سلامت متأسفانه این امر امکان‌پذیر نشد چرا که بیمه سلامت معتقد است یک بار ارزیابی انجام شده و همان مبنای عملکرد قرار گرفته شده است، بیان کرد: یکی از درخواست‌های بیمارستان بهمن این بود که عملکرد یکی از ماه‌های سال 97 را مورد بررسی قرار دهند و کسر 10 تا 20 درصد نیز اشکالی ندارد چرا که هدف مسئولان بالاسری در بیمه سلامت کاهش حدود 20 درصدی هزینه‌هاست نه 80 درصدی.

محمودی با بیان این‌که در سال 96 با توجه به اجرایی شدن طرح تحول سلامت حجم مراجعات بیماران به بیمارستان‌های دولتی به دلیل هزینه پایین خدمات افزایش پیدا کرد و نکته قابل توجه این‌که بررسی عملکرد این بیمارستان‌ها هم در سال 96 که از بیشترین مراجعات برخوردار بودند انجام شده است، یادآور شد: در حال حاضر که به دلایل مختلف مراجعات به بیمارستان‌های دولتی کاهش یافته و پزشکان نیز امکان حضور در بیمارستان خصوصی را دارند به تبع آن بخشی از بیماران بیمارستان‌های موسوی و ولی عصر به بیمارستان بهمن انتقال یافته است به همین دلیل در حال حاضر به هر میزان که مراجعات بیماران تحت پوشش بیمه سلامت به بیمارستان‌های دولتی افزایش یابد باز هم سقف تعیین شده تکمیل نمی‌شود در حالی که بعد از سال 96 پزشکان متعددی با بیمارستان بهمن قرارداد منعقد کردند و به تبع آن نیز مراجعه بیماران افزایش یافته است.

وی با تأکید بر این‌که بیمارستان در ابتدا با انعقاد قرارداد با بیمه سلامت با در نظر گرفتن شرایط آنان بی میل نبود چرا که فاکتورهای بیمارستان به جای یک سال در طول یک یا دو ماهه از سوی بیمه تسویه می‌شد ولی با بررسی‌های انجام شده در مدت 10 روز سقف تعیین شده تکمیل می‌شد چرا که فقط بیماران قلبی و سزارین این میزان را پر می‌کنند و امکانی برای قراردادن آنان در لیست انتظار نیست، گفت: با تلاش‌های مدیرکل بیمه سلامت استان سقف تعیین شده برداشته شد ولی مشکل اصلی در این بخش هم نامعلوم بودن پرداختی‌ به بیمارستان از سوی بیمه بود که این رویه هم برای بیمارستان میسر نبود و می‌گفتیم لااقل زمان پرداخت بدهی را اعلام کنید.

هیچ مشکلی با بیمه سلامت به جز سقف تعیین شده برای ارائه خدمات به بیماران نداریم

رئیس هیئت مدیره گروه پزشکی کوروش (بیمارستان بهمن) با اشاره به این‌که هیچ مشکلی با بیمه سلامت به جز سقف تعیین شده برای ارائه خدمات به بیماران نداریم چرا که هم دست بیمارستان بسته شده هم بیمه سلامت، خاطرنشان کرد: فاکتورهای سه ماهه نخست سال را از سوی بیمه مورد قبول واقع نشد چرا که معتقد بودند خدمات ارائه شده مازاد بر سقف تعیین شده است که حدود 600 میلیون تومان در همین رابطه طلب بیمارستان از بیمه بلاتکلیف است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 4 میلیارد تومان از بیمه سلامت مطالبات داریم و نیم سال دوم 96 از مهرماه تسویه نشده است ولی بر این موضوع هم اعتراضی نداشتیم چرا که سال‌های گذشته نیز همین روند حاکم بود و ایرادی ندارد، یادآور شد: جلسه‌ای که با استاندار در همین زمینه برگزار شد مشکلات احصا و شفاف‌سازی صورت گرفت و جلسه مفیدی بود و تمام مشکلات تقریباً با بیمه‌ها در حال برطرف شدن است و حل مشکل بیمه سلامت نیز استانی نبوده و قدرت حل مشکل در استان نیست و باید بیمه سلامت مرکزی تصمیم لازم را اتخاذ کند از همین رو مقرر شد از استانداری و نظام پزشکی پیگیر موضوع باشند.

محمودی با تأکید بر این‌که برای حل مشکل بیمارستان بهمن با بیمه سلامت دو حالت وجود دارد این‌که سقف تعیین شده مطابق با استان‌های همجوار باشد چرا که برای مثال در قزوین با 5 بیمارستان خصوصی که به هر کدام حدوداً 600 میلیون سقف تعیین شود ماهانه 3 میلیارد تومان می‌شود در حالی که برای زنجان با یک بیمارستان خصوصی 300 میلیون تومان سقف مشخص شده که به معنای اختلاف 10 برابری است از همین رو در حالتی که سقف عملکرد بیمارستان از سوی بیمه سلامت 600 تا 800 تومان اعلام شود 80 درصد مشکل برطرف می‌شود و 20 درصد باقی مانده را می‌توان در لیست انتظار قرار داد، بیان کرد: در حال رایزنی برای ارزیابی مجدد هستیم این‌که براساس استان‌های همجوار مجوز ارائه کنند و یا سقف را مجدد بردارند و پرداختی‌ها به موقع انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه نتایج جلسه‌ای که پس از دیدار استاندار از بیمارستان بهمن انجام شد نیز عنوان کرد: حضور استاندار در بیمارستان بهمن فرصت مغتنمی بود برای بررسی مشکلات و تعیین تکلیف آن، چرا که این جلسه برای تعیین تکلیف مشکلات برگزار و موارد مذکور نیز در آن مطرح شد و مسئولان نیز پیگیر حل این موضوع هستند در این میان دست بیمارستان بسته است و نمی‌تواند در وضعیت فعلی خدماتی به بیماران تحت پوشش بیمه سلامت ارائه کند از همین رو تنها را تعامل بین استانداری، نظام پزشکی، بیمه سلامت و بیمارستان بهمن است تا مجوز افزایش سقف اخذ شود که امیدوارم تا پایان هفته جاری تکلیف این موضوع مشخص شود.

قرارداد بیمه سلامت با بیمارستان بهمن در حالت تعلیق است

رئیس هیئت مدیره گروه پزشکی کوروش (بیمارستان بهمن) با اشاره به این‌که در حال حاضر قرارداد ما بین بیمه سلامت و بیمارستان بهمن در حالت تعلیق قرار دارد، گفت: زمانی که بیمارستان اعلام کرد که امکان رعایت سقف وجود ندارد و اسناد مازاد نیز از سوی بیمه سلامت مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد مجبوریم بیماران را به صورت آزاد ویزیت کنیم که بیمه سلامت نیز از اول مهر ماه امسال این قرارداد را به صورت یکطرفه تعلیق کرد.

وی در پاسخ به این سوال که روند فعلی بیمارستان بهمن در مواجهه با بیماران تحت پوشش بیمه سلامت چیست؟ آیا پذیرش دارند یا خیر، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیمار تعرفه مربوط به بخش بیمه سلامت را به صورت آزاد پرداخت می‌کند و با ارائه فاکتور بیمه سلامت نیز هزینه‌کرد را به بیمار پرداخت می‌کند و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

بیمارستان متمول‌ها نیستیم

محمودی در پایان در پاسخ به این سوال که موضوعاتی در جامعه مبنی بر این‌که بیمارستان بهمن برای افراد متمول جامعه بوده و پذیرای قشر ضعیف نیست، یادآور شد: نرخ‌ها و تعرفه‌های ارائه خدمات به بیماران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مشخص است و محدودیتی برای بیماران نیست و هر مریضی با هر شرایطی به شرط پرداخت هزینه خدمات مورد نیاز می‌تواند به بیمارستان خصوصی و یا دولتی مراجعه کند از سوی دیگر بیمارستان نمی‌تواند تعرفه مشخص شده از سوی وزارتخانه را نادیده بگیرد از همین رو به طور معمول افرادی که توان مالی داشته یا بیمه تکمیلی دارند به بیمارستان خصوصی مراجعه می‌کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان نیز در آخرین نشست خبری در اواخر آذر ماه امسال با اصحاب رسانه استان در پاسخ به سوالی در زمینه عدم ارائه خدمات بیمارستان بهمن به مراجعه‌کنندگان تحت پوشش بیمه سلامت و تصمیمات اتخاذ شده با توجه به حضور استاندار زنجان در این بیمارستان و رسیدگی به مشکلات مطرح عنوان کرد: در این زمینه باید چاره‌اندیشی صورت گیرد چرا که اصلاً درست نیست وضعیت کنونی ادامه‌دار باشد و امیدواریم هفته‌های آینده در صورت رسیدن به توافقات لازم این مشکل نیز برطرف شود.

بزرگترین مشکل بیمارستان بهمن تسویه‌ بدهی‌ بیمه سلامت است

وی در پاسخ با این سوال که آیا مشکل اصلی بیمارستان بهمن زنجان عدم پرداخت مطالبات از سوی بیمه سلامت است یا خیر تصریح کرد: خیر، محورهای مختلفی از سوی مسئولان بیمارستان بهمن مطرح شده و بزرگترین مشکل آنان تسویه بدهی‌هاست که مختص بیمه سلامت نبوده و دوبرابر بدهی بیمه سلامت از تأمین اجتماعی طلبکار هستند و بیشترین چالش ‌آن‌ها با بیمه‌های تکمیلی است.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به این‌که طبق صحبت‌های انجام شده از مسئولان بیمارستان بهمن درخواست کردیم تا مجدد با بیمه سلامت قرارداد منعقد کنند ولی متأسفانه آنان زیر بار این موضوع نمی‌روند، بیان کرد: در جلسه‌ای که با حضور استاندار زنجان در بیمارستان بهمن برگزار شد به دستور استاندار هم بیمه سلامت وهم بیمارستان باید برای رسیدن به توافقات و برطرف شدن مشکلات مردم همکاری لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه اتخاذ مهلت مقرر برای رسیدن به توافقات فی مابین از سوی استاندار خاطرنشان کرد: به دستور استاندار زنجان فرصت یک هفته‌ای برای برگزاری جلسه‌ای ذیل نخستین جلسه در بیمارستان بهمن با حضور نیک‌سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری زنجان و نمایندگان بیمه‌ها و بیمارستان بهمن برگزار شده که امیدواریم خروجی مثبتی در پی داشته باشد.

ابراهیم‌خانی در بیان مجموع بدهی بیمه سلامت به بیمارستان بهمن تصریح کرد: میزان مطالبات این بیمارستان تا پایان تیرماه به صورت صد در صد تسویه شده و 67 درصد از بدهی مرداد ماه پرداخت شده است ولی مسئولان بیمارستان بهمن انتظار دارند تا بدون این‌که محدودیتی در سقف‌ خدمات داشته باشند صورتحساب به بیمه ارسال کنند از همین رو اختلاف اصلی ما با بیمارستان بهمن بیشتر در این بخش است چرا که بیمه سلامت به دلیل مشکلات و محدودیت‌های مالی سقف‌گذاری در ارائه خدمات داشته است.

هزینه‌کرد مازاد بر منابع مصوب تصرف در اموال دولتی است

وی با تأکید بر این‌که طبق ماده ت قانون 7 برنامه ششم توسعه هر کدام از ادارات و دستگاه‌های دولتی در صورتی که تعهدی مازاد بر منابع مصوب هزینه کنند و زیر بار این بار مالی بروند به نوعی تصرف در اموال دولتی کرده‌اند، یادآور شد: اعداد و ارقامی که سال گذشته در بودجه برای بیمه سلامت در نظر گرفته شده بود متأسفانه به میزانی نبود که بتواند تمامی مشکلات و پرداختی‌های ما را تأمین کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان این‌که تا سال گذشته برای مثال پولی که در بودجه سال 96 گنجانده می‌شد برای بدهی‌های سال 95 هزینه می‌شد ولی در پایان سال 96 تصمیم بر این شد که اعتبارات گنجانده شده در بودجه یک سال برای همان سال هزینه شود از همین رو ناچار بودیم پول موجود را براساس عملکرد هر کدام از مراکز درمانی و دانشگاهی اختصاص دهیم از همین رو سقف‌هایی برای این هزینه‌ها مشخص کردیم و در این بخش مراکز دولتی دانشگاهی همکاری خوبی با بیمه سلامت داشته و با توجه به مراجعه بیشتر بیماران به این مراکز مدیریت سقف‌های تعیین شده را انجام دادند.

بیمارستان‌های خصوصی بیماران را بر حسب نیازشان در لیست انتظار قرار دهند

وی با اشاره به این‌که در بخش خصوصی انتظار می‌رود که همانند بیمارستان‌های کشورهای دیگر بیماران را براساس ضرورت نیازشان و اورژانسی و غیر اورژانسی بودن در لیست انتظار بگذارند، بیان کرد: در حال حاضر منابع بیمه سلامت محدود بوده و مصارف نامحدود از همین رو در این شرایط باید مصارف خود را نیز مدیریت و اولویت‌بندی کنیم.

ابراهیم‌خانی با تأکید بر ضرورت تدوین بودجه‌ها براساس واقعیت‌های موجود خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: در صورتی که وضعیت بیمه به روال کنونی ادامه پیدا کند همه متضرر می‌شوند که از جمله آن دانشگاه و بیمه‌ها هستند و مهمتر از همه مردم در این بین ضرر بیشتری می‌بینند چرا که در حال حاضر بودجه پیش‌بینی شده برای سال 98 بودجه پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه نیست چرا که بودجه پیش‌بینی شده از سوی این سازمان برای سازمان بیمه سلامت 19 هزار میلیارد تومان است ولی آنچه از سوی دولت به مجلس تقدیم شده 12 هزار میلیارد تومان است.

 

#بیمارستان بهمن زنجان، بیمه سلامت زنجان، خدیجه ابراهیم‌خانی

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx928


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»