رئیس شورای شهر: در چارت سازمانی تعداد 5 نفر برای این مشاوران در نظر گرفتهشده است و صرفاً باید کارمند شهرداری باشد و شهردار نمیتواند از بیرون شهرداری کسانی را بیاورند/ شهردار اسبق زنجان: تعریف خاصی از مشاور در سیستمها وجود ندارد و مشاورین را مدیران حسب میل خود انتخاب میکنند
پایگاه خبری صدای
زنجان- زهره میرعیسی خانی/ بهطورکلی
مسئله حضور مشاوران در شهرداریها؛ علیرغم جایگاه قانونی که برخی در کشور برای آن
قائل هستند، محل مناقشههای بسیاری در حوزه مدیریت شهری محسوب میشود.
این جایگاه باوجوداینکه میتواند
جایگاهی جهت مشاوره و مشورت دادن شهردار در امور شهری باشد اما به جهت نداشتن
ساختارهای نظارتی در جذب و سازماندهی مشاوران، همواره محلی برای سوءاستفاده برخی
شده است.
شهرداری زنجان نیز از این
قاعده مستثنا نبوده است بهطوریکه در سال 97 و همزمان با حضور مسیحالله معصومی در شهرداری زنجان حاشیهساز شد و وی در واکنش به
شایعات مطرحشده درباره استفاده از مشاوران در بدنه شهرداری عنوان کرده بود که «این
افراد رقمی بابت مشاوره دریافت نمیکردند که به دلیل شائبه ایجادشده، همه را کنار
گذاشتم».
این موضوع (مشاوران شهردار) در
این دوره از مدیریت شهری نیز از سوی شورای شهر موردانتقاد است. بهطوریکه در آخرین
جلسه رسمی و علنی شورای شهر ۲ تن از اعضای شورا در نطقهای پیش از دستور نسبت به
انتصابهای اخیر مدیران سازمانهای تابعه شهرداری و مشاوران او انتقاداتی داشتند و
خواستار پاسخگویی شهردار در این خصوص شدند.
مهدی طالب، رئیس کمیسیون
شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان در این جلسه بابیان اینکه «آیا شهرداری
مکلف است به برخیها سمت مدیریتی بدهد؟» اظهار کرده بود با توجه به گستردگی شهرداری
و حجم خدمات آن لازم است معاونان و مدیران، تخصص و تجربه و تعهد کافی داشته باشند
تا بتوانند رضایتمندی مردم را داشته باشند. اگر این انتصابات درست باشد و افراد
تخصص و تجربه داشته باشند پیشرفت و توسعه شهری را خواهیم داشت و اگر درست نباشد
عقبافتادگی را در امور شهری و شهرداری شاهد خواهیم بود.
در انتصابات اخیر وقتی سابقه
را نگاه میکنیم عملکرد مثبتی دیده نمیشود، تخصصی هم در این حوزه وجود ندارد.
افرادی که منتسب میشوند ز تجربهای در این زمینه ندارند. درست است که شورا دخالتی
در انتصابات ندارد، ولی آیا شهرداری و شهردار مکلف است به برخیها سمت و حکم مدیریتی
بدهد؟ آیا این انتصابات درست هست؟ و اگر درست نیست چه کسی پاسخ ضرری که متوجه شهر
میشود را خواهد داد؟
طالب با اشاره به اینکه ۷۰ تا
۸۰ درصد انتصابات اخیر انجامشده در شهرداری زنجان درست نیست؛ خاطرنشان کرده بود:
وقتی کسی در سمت قبلی خود هیچ عملکرد قابل دفاعی نداشته در سمت جدید چه موفقیتی
خواهد داشت؟ به نظر ما، انتصابات این چند روز اخیر صحیح نبوده است. جواب ضرر و زیان
شهر و شهروندان از ناحیه چنین انتصاباتی را چه کسی میخواهد بدهد؟ شهرداری پاسخ
دهد که این انتصابات بر چه اساسی بوده است؟ اعضای شورا نسبت به انتخاب مشاوران
شهردار نیز گلهمند هستند، ما نمیدانیم این افراد از کجا آمدهاند و چه کسی
هستند؟ این انتصابات صحیح نبوده و ما انتظار جواب از شهردار را داریم که امیدواریم
شهردار برای هفته آینده پاسخهای درخوری برای موضوعات داشته باشد.
همچنین حسین حمزهلو پاک، دیگر
عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز گفته بود: اگر این انتصابات درست نباشد، حتماً
عملکردها در آن حوزهها مختل میشود و دود این به چشم مردم میرود. فرهنگ غلطی در
شهرداری وجود دارد که همه افرادی که مدیر میشوند باید تا آخر هم مدیر بمانند؛ حتی
فردی که به دلیل عملکرد ضعیف عزل میشود، بعد ۲ هفته میبینیم که همین فرد در جای
دیگر در سمت مدیریت استفاده میشود درحالیکه تخصص مرتبطی هم ندارد.
یکی از شعارهای شهردار زنجان
شفافسازی بود، بنابراین شهرداری بایستی در مورد مشاوران شهردار و مبالغ قرارداد،
عنوان قرارداد آنها شفافسازی کند. شهردار خود جزو افرادی است که همواره شعار
شفافسازی دادهاند و ابتداییترین مورد شفافسازی این است که شهردار در خصوص
افرادی که در اطراف شهردار هستند، شفافسازی و اطلاعرسانی کند.
شهردار مشاورانی که از بیرون از سازمان شهرداری
باشند ندارند
باوجود انتقادات این دو عضو
شورای شهر در جلسه رسمی و علنی شورای شهر مجید ناصحی مقدم، رئیس شورای شهر زنجان پیشازاین
جلسه در گفتوگو با صدای زنجان
با اشاره به اینکه شهردار مشاورانی که از بیرون از سازمان شهرداری باشند ندارند،
گفت: هر مسئولی میتواند مشاور داشته باشد و شهردار نیز از این قاعده مستثنا نیست
و هیچ ایرادی هم ندارد. منتهی مشاورین شهردار بایستی از داخل سازمان شهرداری باشد
که در این خصوص آقای «یگانه» شهردار سابق نیز یکی از این مشاورین شهردار هستند.
در چارت نیروی انسانی شهرداری؛ عنوان مشاور
شهردار وجود دارد
وی ادامه داد: ما پست قانونی
مشاور سازمان شهرداری را داریم و این موضوع غیرقانونی هم نیست؛ منتهی شیوه و نوع بهکارگیری
افراد در این زمینه میتواند گاها مسئلهساز باشد! زمانی هست که شما یک نفر را بهعنوان
مشاور میآورید که در جای دیگر پست سازمانی دارد، این مسئله مشکل دارد. ضمن اینکه
در حال حاضر همچنین مواردی را در شهرداری نداریم.
این مسئول خاطرنشان کرد: بهطورکلی
مشاوران اگر در قالب چارت سازمانی باشند؛ از نفراتی هستند که در سازمان مشغول فعالیت
هستند و حکم دارند و حقوقشان مشخص است و
بر اساس رتبه حقوقی که شهرداری دارد برای آنهم مبلغی در نظر گرفته میشود.
وی افزود: در بعضی مواقع فردی
را در قالب یک قرارداد خدمات خدمتی برای شهردار در نظر میگیرند که این افراد
مشاور شهردار نیستند و این شرکت در حقیقت در حال ارائه خدمات است که برخی این
افراد بهعنوان مشاور را در نظر میگیرند که باید اذعان کرد این مشاوره نیست و این
خدمت هست.
همچنین در برخی از پروژهها ما
شرکتهای مشاوره داریم که بحث این موارد نیز از مشاورین شهردار جداست مثلاً در بحث
ترافیک، شهرداری مشاور دارد و یک شرکت خدماتی در این زمینه به شهرداری مشاوره میدهد
که انتخاب این افراد نیز در قالب فراخوان صورت میگیرد.
ناصحی مقدم مدعی است که برخی این
قبیل خدمات مشاورهای را بهعنوان مشاور شهردار در نظر میگیرند که اشتباه است. چراکه
معمولاً این نوع از خدمات مشاوره در راستای ارائه یک خدمتی به شهرداری داده میشود.
قرارداد این افراد دارای یک شروع و پایانی است و اینطور نیست که چند سالی هم به این
موضوع اختصاص یابد و بیشتر در قالب یک موضوع مشخص این گروه مشاوره میدهند. ولی بهعنوان
مشاور که بهعنوان یک پست دائمی باشد که فرد بیاید کارت بزند و برود نیستند.
مشاورین قاعدتاً از کسانی هستند که در شهرداری
مشغول فعالیت هستند
وی بابیان اینکه در چارت
شهرداری عنوان مشاور شهردار وجود دارد، اظهار کرد: شهردار میتواند مشاورینی داشته
باشد که این مشاورین قاعدتاً از کسانی هستند که در شهرداری مشغول فعالیت هستند یا
از سازمانهای دیگر در شهرداری مأمور شدهاند و تنها از یکجا حقوق میگیرد.
رئیس شورای شهر زنجان نیز در
مورد حداقل و حداکثر تعداد مشاورین شهردار اظهار کرد: در چارت سازمانی تعداد 5
نفر برای این مشاوران در نظر گرفتهشده است و این موضوع اختیاری است. منتهی این
مشاوران صرفاً باید کارمند شهرداری باشند و شهردار نمیتواند از بیرون شهرداری کسانی را بیاورند. اینکه یک نفر از بیرون
شهرداری بدون هیچ سابقه استخدامی بیاید و در جایگاه استخدامی بنشیند ممکن نیست. این
حالت هم اگر ممکن باشد تنها برای شرکتهای خدمات مشاورهای است که شرح خدماتشان
بابت یک پروژه مشخص است نه اینکه فردی بتواند بهصورت مستقیم با شهردار وارد کار
شود.
مشاورین را مدیران حسب میل خود انتخاب میکنند
در این زمینه اما نظر محسن امین،
شهردار سالهای دور زنجان متفاوت ازنظر رئیس شورای شهر است و معتقد است که مشاورین
در همه دستگاهها جزو دستگاهها بهحساب نمیآیند و حقوق و مزایای آنها برحسب نظر
عالیترین رتبه آن اداره است.
امین در گفتوگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه معمولاً
مشاورین در همه دستگاهها جزو دستگاه نیستند و در گروه نیروی انسانی قرار ندارند،
اظهار کرد: البته این موضوع بهصورت استثنا در سطح وزرای کشوری که میتوانند یک و یا
دو مشاور اخذ کنند وجود دارد، اما غالباً در سایر ردهها جایگاهی برای مشاور وجود
ندارد.
وی با اشاره به اینکه مشاورین
را مدیران حسب میل خود انتخاب میکنند، ادامه داد: گاها مشاور به معنای اخص کلمه
انتخاب میشود و مشاور اختصاصی که در زمینههای اقتصادی، فرهنگی و یا شهرسازی و غیره
بهصورت تخصصی مشاوره دهد کم است.
اصطلاحاً میتوان اذعان کرد که
انتخاب مشاوران ما بهصورت مشاوران «قبل از نصب» و «بعد از عزل» هستند. یعنی یکزمان
ما میخواهیم به فرد موردنظر سمتی بدهیم و بهواسطه ناآشنا بودن این فرد با سیستم
او را ابتدا بهعنوان مشاور خود انتخاب میکنیم تا او وارد سیستم شده و نسبت به سیستم
آشنایی پیدا کند و یا در زمان دیگر که فردی مدیر بوده است و از سمت برکنارش کردیم
و حالا یک حکم مشاور به او میدهیم که خودش بگذارد برود. عمده مشاورین در سیستمهای
ما به این شیوه هست؛ نه اینکه طرف را بیاوریم که به ما در مورد کاری بهصورت تخصصی
مشاوره بدهد.
چون مشاورین در چارت نیروی انسانی وجود
ندارند، علیالقاعده قانون و مقرراتی هم برای پرداختیهای آنها مترتب نیست
وی بابیان اینکه خیلی کم پیش میآید
که مدیران بخواهند مشاوری را بیاورند که صاحبنظرتر از خودشان باشد و بخواهند به
او پست بدهند که بتوانند از نظراتش استفاده کنند، ادامه داد: در مورد پرداختهای
صورت گرفته به این مشاورین نیز میتوان اذعان داشت که چون این افراد در چارت وجود
ندارد، علیالقاعده قانون و مقرراتی هم برایش مترتب نیست و درواقع آن بالاترین
مقام هست که در مورد میزان و نوع پرداختی این افراد تصمیم میگیرد.
معمولاً اگر این افراد در جای
دیگری استخدام باشند بهعنوان حقالساعت و حقالمشاوره و حقالجلسه به آنها واریزیهایی
صورت میگیرد که در این زمینه هم عالیترین مقام تعیینکننده میزان این مبالغ است
و این موضوع از قانون خاصی تبعیت نمیکند و یا اگر فرد در جای دیگری کاری نداشته باشد و مأمور باشد معمولاً
بهصورت تماموقت بهعنوان مشاور انتخاب میشوند و میزانی مستمر برایشان تعیین میشود.
تعریف خاصی از مشاور در سیستمها وجود ندارد
امین با اشاره به اینکه در
دورهای که در سمت شهردار زنجان فعالیت داشتم تنها یک مشاور داشتم و او نیز ازنظر
سابقه و تجربه و تخصص باتجربهتر از من بود، اظهار کرد: اینکه سایر مسئولین در
انتخاب مشاور چگونه عمل میکنند و آیا دوست و رفیق خود را در این زمینه به اختیار میگیرند
و یا مشاور به معنا اخص کلمه میآورند تا از علم و دانش آن استفاده کنند به دستگاههایی
که از مشاورین استفاده میکنند، برمیگردد اما بهصورت معمول تعریف خاصی از مشاور
در سیستمها وجود ندارد و حقوق و مزایا هم غالباً بر اساس عالیترین مقام دستگاهها
پرداخت میشود.
صدای زنجان
برای پیگیری بیشتر این مسئله با محمودی، معاون برنامهریزی و توسعه منابع انسانی
شهرداری زنجان تماس گرفت و ضمن مطرح کردن سؤالات خود در خصوص تعداد مشاورین شهردار
و میزان دریافتی آنها متأسفانه جواب درستی در این زمینه نگرفت و محمودی پاسخ به این سؤالات را منوط به هماهنگی با
روابط عمومی شهرداری زنجان کرد.
خبرنگار صدای زنجان در ادامه ضمن هماهنگی با عابدینی
روابط عمومی شهرداری زنجان، تا زمان نوشتن این گزارش پاسخی در این زمینه دریافت
نکرد. ضمن اینکه پاسخ روابط عمومی به صدای زنجان
مبنی بر این بود که شهردار خود در این زمینه پاسخگو خواهد بود منتهی مسئول دفتر ایشان
با شما برای مصاحبه هماهنگ خواهد شد که تا زمان نگارش این گزارش که 4 روز از این
مذاکرات میگذشت هیچ هماهنگی در این زمینه صورت نگرفته بود.
انتهای پیام/