کد خبر: 9370
1401/10/12 - 9:46


صدای زنجان از حاشیه‌های بازآفرینی میدان‌ها زنجان و ورود شهرداری به بازآفرینی سه میدان آزادی، استقلال و ولیعصر گزارش می‌دهد؛

آماده تجربه‌های تلخ دیگر باشیم؟

عضو هیئت‌علمی گروه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی: متأسفانه ما در بازآفرینی المان‌های شهری شاهد تجربه‌های موفقی نبودیم. نمونه‌ این تجربه‌های ضعیف و متوسط المان چهارراه انقلاب است و علیرغم مشکلات و دردسرهایی که داشت چنان‌که بایدوشاید از آب درنیامد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: عصر روز شنبه سوم دی‌ماه سال جاری در کمیسیون شهرسازی و معماری شورا موضوع بازطراحی برخی از میدان‌های شهر موردبررسی قرار گرفت. در این جلسه به وضعیت سه میدان آزادی، استقلال و ولیعصر(عج) با توجه به وضعیت نامطلوب میدان‌های یادشده از قبیل مبلمان شهری، ساماندهی پیاده‌رو، طراحی جداره، دسترسی به میدان رسیدگی شد. درنهایت مقرر شد این موضوع در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

اما باید توجه داشت که بازآفرینی میدان‌ها و فضاهای شهری از موضوعاتی است که زنجان در این زمینه تجربه‌های چندان موفقی نداشته است. میدان 15 خرداد با حجم اعتباراتی که صرف آن شد، علیرغم مخالفت برخی از کارشناسان در زمان اجرا، به اجرا درآمد و همچنان نیمه‌کاره رهاشده است. گویا مسئولین بی‌خیال تکمیل این میدان با این حجم از اعتبارات شده‌اند و یا میدان انقلاب و پیاده راه سبزه‌میدان که هر یک به‌نوعی با مخالفت‌های بازاریان و کسبه در زمان اجرا  مواجه شدند و سپس پس از پذیرش آن، آن‌طور که بایدوشاید پذیرفته نشدند.

میدان انقلابی که بنا به گفته کارشناسان طرح دیگری داشت و بنا بود یادآور فلسفه اشراق باشد به مسیر دیگری رفت و نماد موضوع دیگری شد که اگرچه این مفهوم نیز پرمعنا است اما از مسیر اولیه خود دور شده است. پیاده راه سبزه‌میدان نیز که بنا بود فضایی باشد تا تنها عابر پیاده در آن تردد کند اکنون عملاً به محلی برای ویراژ موتورسواران و رفت‌وآمد گاه‌وبیگاه ماشین‌ها شده است و از طرفی بار ترافیکی شهر را در این منطقه که یکی از خطوط اصلی ترافیکی بوده است بر هم زده است.

این میان باید قبول کرد که عدم برنامه‌ریزی مسئولین شهری در مورد بازآفرینی همواره مسئله‌ساز شده است. حال با صحبت از بازآفرینی میدان‌های آزادی، استقلال و ولیعصر بار دیگر باید دید مسئولین چه خوابی برای این موضوع دیده‌اند!

بازآفرینی و اصلاح فضاهای شهری بایستی بر اساس تحقیق و برنامه‌ریزی صورت بگیرد

در این زمینه رحمان پرچگانی، عضو هیئت‌علمی گروه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه بازآفرینی برای فضاهای شهری زنجان لازم است، افزود: المان‌ها و فضای شهری استان اکثراً مربوط به دوره‌های قبلی و عمدتاً مربوط به دوران جنگ هستند که با توجه به فضای ذهنی آن دوران ساخته‌شده‌اند، اغلب این المان‌ها در طراحی و اجرا ضعیف هستند و قابلیت الگو قرار داده شدن برای نسل آینده را ندارند.

وی با اشاره به اینکه بازآفرینی و اصلاح فضاهای شهری بایستی بر اساس تحقیق و برنامه‌ریزی صورت بگیرد، اظهار می‌کند: متأسفانه ما در بازآفرینی المان‌های شهری شاهد تجربه‌های موفقی نبودیم. نمونه‌ این تجربه‌های ضعیف و متوسط المان چهارراه انقلاب است و علیرغم مشکلات و دردسرهایی که داشت چنان‌که بایدوشاید از آب درنیامد و اساساً میدان انقلاب به دلیل فرم و اندازه‌ای که دارد قابلیت جدا اکثر مجسمه را داشته و برای المان فضا بسیار کوچک و محدود است. همین مسئله در آلمان چهارراه پایین هم وجود دارد و یا در سایر بخش‌های شهر شاهد آن هستیم.

پرچگانی بابیان اینکه هر قبایی باید به‌اندازه تن فرد باشد، اظهار کرد: در بحث المان و مجسمه و اساساً در تمامی هنرها، ابتدا باید فرم و طراحی اولیه المان‌ها درست باشد بتواند موضوعی مهم و اساسی را با خود همراه کند تا بعدازآن بتوانیم آن را روی بدنه شهری سوار کنیم. وقتی طراحی و فکر ضعیف است نتیجه می‌شود همین المان‌هایی که در سطح شهر وجود دارد.

متأسفانه شهرداران و کسانی که در بخش‌های اجرایی هستند یا از مسائل هنری آگاه نیستند و اراده‌ای در این زمینه ندارند و یا مشاورین خوبی در این زمینه ندارند

 این استاد دانشگاه بابیان اینکه کمیته زیباسازی در دوره‌ای فعال شد و 7 سالی هم فعالیت داشت و تأثیرات مثبتی هم داشت ولی به دلیل دور زدن کمیته توسط شهردار و شورای شهر وقت و به خاطر خودسرانه عمل کردن‌ها بود که از آن کمیته خارج شدیم، اظهار کرد: متأسفانه شهرداران و کسانی که در بخش‌های اجرایی هستند یا از مسائل هنری آگاه نیستند و اراده‌ای در این زمینه ندارند و یا مشاورین خوبی در این زمینه ندارند.

پرچگانی بابیان اینکه اگر اراده‌ای درزمینهٔ این امر وجود داشته باشد قطعاً با انتخاب مشاوران درست می‌توان در این زمینه ورود کرد، اظهار کرد: مشاورین متخصص در این زمینه می‌توانند در عملکرد مسئولین در خصوص زیباسازی شهری نقش داشته باشند. منتهی مراتب به سه دلیل که عنوان شد این مسائل فراموش می‌شود و عمده میدان‌های شهر شعارزده هستند و شعاری که بدنه درست و درمانی ندارد و روی حجم ضعیفی پیاده شده است نه‌تنها حتماً خواسته و هدف سفارش‌دهنده نبوده بلکه حتی خود شعار را راهم زیر سؤال می‌برد.

مردم متخصص نیستند ولی اثر خوب را از بد تشخیص می‌دهند

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در دنیای تبلیغات نظریه مهمی وجود دارد که می‌گوید اگر می‌خواهید چیزی را خراب کنیم آن را با روش نادرست و به‌شدت تبلیغ کنید و این موضوعی است که در گرافیک و هنرهای تبلیغی به‌شدت به آن استناد می‌کنند. موضوعی که متأسفانه مسئولین ما به دلیل عدم شناخت حساسیت‌ها و جزئیات تخصصی بشدت دارند آن را انجام می‌دهند، در حقیقت می‌خواهند جایگاه و اهمیت مفاهیم ارزشمندی چون شهید و... بالا ببرند اما به روش ضعیف و غلط و استمرار روی روش‌های غلط تبلیغی ،نتیجه معکوس می‌گیریم و عملاً ارزش زدایی شکل می‌گیرد . درست است که مردم متخصص نیستند ولی چشم می‌تواند کار خوب و بد را تشخیص بدهد. همان‌طور که می‌تواند فرش خوب و بد را از هم تمیز بدهد. لذا بایستی شهرداران اهمیت زیادی به زیباسازی و مبلمان شهر داشته باشند و با مسابقه گذاشتن فرایند طراحی و اجرا مجسمه‌ها ، المان‌ها و طرح‌ها آن را سروسامان بدهند نه اینکه اجرای یک پروژه زیباسازی شهری را به گروه خاصی بنا بر روابط و رانت و ....واگذار گردد چراکه نتایج این کارها را در سطح شهر می‌بینیم.

وی بابیان اینکه نمونه ناموفق دیگر این زیباسازی‌ها و بازآفرینی‌ها را می‌توان در چهارراه پایین دید، اظهار کرد: به دلیل کوچک بودن میدان به‌مرورزمان آسفالت آنجا بایستی افزایش یابد و از همین رو میدان کوچک‌تر خواهد شد و از همین رو است که این میدان ظرفیت المان سازی را نداشت و من مخالف افزودن المان‌ در این میدان بودم. چراکه نهایتاً با قرار دادن یک مجسمه می‌توانستند کار را تمام کنند.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری فعلی افزود: از قرار معلوم گروه جدیدی که در شهرداری زنجان فعال هستند، اخیراً فراخوانی منتشر کرده‌اند و در آن اعلام نموده‌اند - به تعدادی کنشگر اجتماعی جهت بازآفرینی فضاهای شهری نیازمند هستند - بایستی به دوستان یادآوری نمود که آدرس و مشخصات کنشگران فعال شهر در روابط عمومی‌ها و نشریات و ارگان‌ها موجود است و درست‌تر این بود که بجای فراخوان برای همکاری و جذب کنشگر آن‌هم با این ادبیات که کنشگر اجتماعی چیزی ،معادل بشکه قیر و کیسه سیمان در ذهن تداعی می‌شود، روش درست دعوت از متخصصین و صاحب‌نظران برای هماهنگی و مشورت در فرآیند کلی مسائل زیباسازی صورت می‌گرفت و فراخوان را برای بخش طراحی و اجرا موضوعات آن‌هم پس از تدوین برنامه و جهت کلی ارجاع می‌دادند.

شهر علاوه بر آسفالت‌ریزی خیابان‌ها و فضاها که بخش مهمی در مجموعه شهرداری هست، به موضوعات دیگری هم نیاز دارد

وی اظهار کرد که شهر علاوه بر آسفالت‌ریزی خیابان‌ها و فضاها که بخش مهمی در مجموعه شهرداری هست، به موضوعات دیگری هم نیاز دارد و کارهای این مجموعه به همین‌جا ختم نمی‌شود! در حقیقت شهرداری مجموعه ایست بسیار معظم با وظایف و بخش‌های بسیار متنوعی که هر بخشی نیازها و پیگیری‌های خاص خود را طلب می‌کند.

پرچگانی بابیان اینکه برای ساخت المان و بازآفرینی شهری بایستی جشنواره و رویدادهای جمعی اتفاق بیفتد تا در قالب این برنامه‌ها، طرح‌های برتر انتخاب گردد، اظهار کرد: قبل از هر موضوعی بایستی هزینه این موضوعات لحاظ شود تا در میانه راه و پس از انتخاب طرح‌های برتر به دلیل نبود بودجه از اجرای طرح صرف‌نظر نگردد موضوعی که در مورد میدان بسیج شاهد آن بودیم. چنانچه چند سال پیش فراخوان و مسابقه‌ای برگزار شد و سپس طرح‌های برتر انتخاب شدند و تازه در این زمان مسئولین به این فکر افتادند که این موضوع بودجه‌ای کلان می‌خواهد که در توان ما نیست! لذا قبل از هر فراخوان بایستی تمامی ملزومات مسئله در نظر گرفته شود .

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانالمان های زنجانمیادین زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9370


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»