کد خبر: 9414
1401/11/08 - 8:49


صدای زنجان از گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش حقوق سال آینده کارگران گزارش می‌دهد؛

نقشه 20درصدی برای زندگی کارگران

کارگران: مگر می‌شود با افزایش 20 درصدی حقوق‌ها به آینده امیدوار باشیم؟ کارگر به جز غذا خوردن، می‌پوشد و نیازمند خدمات درمانی و سایر امکانات رفاهی هم هست!/ دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان: دولت فقط ژست حمایت از کارگران را می‌گیرد! وضعیت فعلی ناشی از تصمیمات اشتباه دولت است! مسئولان با چه منطقی دنبال افزایش 20درصدر دستمزدها هستند؟

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: تصمیمات دولت و مجلس در خصوص «تصویب کلیات لایحه بودجه سال 1402» و مهم‌تر از آن «زمزمه‌های مبنی بر افزایش 20 درصدی حقوق کارگران در سال 1402» منجر به واکنش تشکل‌های کارگری و کارگران زنجان شده است.

دبیر خانه کارگر استان زنجان معتقد است: دولت فقط ژست حمایت از کارگر را گرفته است وگرنه در این مدت هیچ حمایتی از سوی دولتمردان ندیده‌ است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه (2 بهمن) روند بررسی لایحه بودجه 1402 کشور را آغاز کردند.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ضمن ارائه گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در خصوص کلیات لایحه بودجه سال 1402 کل کشور گفت: کمیسیون تلفیق در طی 4 روز و 11 جلسه رسمی با حضور وزرای اقتصاد و تعاون، رئیس کل بانک مرکزی، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، دیوان محاسبات و نمایندگان بخش‌های خصوصی به بررسی محورهای اصلی لایحه بودجه و ویژگی‌ها و شاخص‌های کلان اقتصادی، منابع و مصارف، اعتبارات مالی و بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی پرداخت و در نهایت در جلسه 27 دی‌ماه، پس از استماع نظر مخالفان و موافقان و دفاع دولت، کلیات لایحه بودجه سال 1402 (یکشنبه دوم بهمن) با اکثریت آرا به تصویب کمیسیون رسید.

به گفته مجلسی‌ها، بودجه سال 1402 به میزان 5109 میلیارد تومان بوده که 60 درصد این مبلغ مربوط به گردش مالی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها بوده و نسبت به بودجه سال جاری 36 درصد رشد داشته است. 42 درصد این رقم مربوط به بودجه عمومی دولت بوده که در مقایسه با بودجه سال 1401 حدود 40 درصد افزایش یافته است.

علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) بلافاصله پس از تصویب کلیات لایحه بودجه 1402، (3 بهمن‌ماه) در جلسه ماهانه‌ اتحادیه‌ پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: بررسی بودجه 1402 نشان می‌دهد دولت قادر به کنترل هزینه‌ها و برقراری انضباط مالی نیست، از طرفی با کاهش هزینه‌ها و کسری بودجه مواجه شده و این کسری را از جامعه و از جیب طبقات پایین جبران خواهد کرد.

حیدری همچنین به برخی از جزئیات لایحه بودجه‌ 1402 اشاره کرد و گفت: یک نمونه از تخصیص منابع بودجه در تبصره‌ 14 را بیان می‌کنم تا وضعیت سایر مسائل مشخص شود، در سال 1401 یارانه نان 71 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که این یارانه برای سال بعد به 56 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. با این اوصاف حتی اگر سایر عوامل تولید نان، یعنی هزینه‌ نیروی کار و سوخت و انرژی و غیره ثابت بماند، باز برای سال آینده یا قیمت نان افزایش پیدا می‌کند یا اندازه‌ آن کوچکتر می‌‍شود.

مریم، کارگر یکی از شرکت‌های بسته‌بندی موادغذایی زنجان در واکنش به تصمیمات اخیر مسئولان عنوان می‌کند: چرا در بودجه سال بعد آن طور که شایسته قشر کارگر است به وضعیت درمانی و معیشت خانوارها توجهی نشده است؟ ما با حقوق‌های پائین چگونه از پس مشکلات بربیاییم؟ کارگر به جز غذا خوردن، می‌پوشد و نیازمند خدمات درمانی و سایر امکانات رفاهی می‌شود!

او به صدای زنجان می‌گوید: در استان زنجان، کم نیستند خانواده‌هایی که یک روز گوشت را از سفره خود حذف می‌کنند و یک روز میوه و پنیر را، چرا که دیگر قدرت خریدشان را ندارند و از این رو نیاز است اصلاحاتی اساسی در خصوص حقوق و دستمزد کارگران انجام شود.

دولت فقط ژست حمایت از کارگران را می‌گیرد!

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان هم با وارد دانستن اظهارات کارگران به صدای زنجان می‌گوید: دستمزد پائین کارگران در قبال قیمت‌های بالای اقلام موجود در بازار منطقی نیست. در دنیا یک روز به نام روز جهانی کارگر داریم اما در ایران، هفته کارگر داریم این در حالی است که چنین نامگذری‌ها در حد شعار مانده و معتقدم با این لفاظی‌ها نمی‌توان دردی از کارگر دوا کرد.

نجاری با بیان اینکه در بودجه سال 1420 باید مسئولان ملی وضعیت کارگران را در نظر بگیرند، ادامه می‌دهد: متاسفانه دولت فقط ژست حمایت از کارگر را گرفته است وگرنه در این مدت هیچ حمایتی از جامعه کارگری از سوی دولتمردان ندیده‌ایم.

به اعتقاد دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان، با افزایش قیمت‌ها در کشور و عدم مدیریت مناسب متولیان امر، آنچه در این اوضاع نابسامان هر روز رو به وخامت است، وضعیت معیشت جامعه کارگری است.

افزایش 20 درصدی حقوق‌ها انصاف نیست!

گفتنی است که چند روز پیش، شورای عالی کار با دعوت از نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان قانونی دولت در حوزه کار و برگزاری جلسات مکرر، حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده را اعلام کرد.

یکی از حواشی امسال این جلسه مربوط به حقوق 7 میلیون تومانی کارمندان در لایحه پر سروصدای بودجه 1402 بود.

بعد از آن که معلوم شد دولت چه خوابی برای کارمندان دیده، این واقعیت که دستمزد کارگران فراتر از حقوق کارمندان نخواهد بود، روشن شد!

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم مهر تاییدی بر این پیش‌بینی زد و گفت که مزد کارگران امسال در بهترین حالت تنها 20 درصد افزایش می‌یابد. اظهار نظری که با واکنش تند جامعه کارگری همراه شد تا جایی که حمیدرضا امام قلی تبار، عضو مجمع عالی نمایندگان کارگران اعلام کرد: «مجلس در تعیین دستمزد کارگران نقشی ندارد.»

کارگر حدودا 25 ساله که در راسته جگرکی‌ها (بازار زنجان) گرم کار است از وضعیت حقوقش چندان راضی نیست و به صدای زنجان می‌گوید: من هم کار می‌کنم، هم درس می‌خوانم و کمک خرج خانواده هم هستم، 5.5 میلیون تومانی که سر ماه دریافت می‌کنم همان روز تمام می‌شود. من حتی از تفریح‌هایی که یک جوان باید داشته باشد محرومم، تفریح و دورهمی با دوستان خرج دارد، مثلا قیمت یک معجون حدودا 100 هزار تومان است که با وضعیت دستمزدها، توانایی خریدش را ندارم.

احمد، دیگر کارگر فعال در یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه برق هم معتقد است: با توجه به وضعیت دشوار اقتصادی و گرانی در بازار، دریافت نزدیک به 6 میلیون تومان در سال جاری و احتمالا 7 میلیون تومان در سال آینده نمی‌تواند یک جوان را به زندگی امیدوار کند. چند روز پیش یک کاپشن به قیمت 2 میلیون تومان خریداری کردم و مابقی پولم را برای پرداخت قسطم به میزان 3 میلیون و 800 هزار تومان کنار گذاشتم. 200 هزار تومان ته جیبم مانده است. نمی‌دانم کجای این انصاف است! امیدوارم مسئولان برای حقوق آینده کارگران برنامه داشته باشند تا بیش از شرمنده خود و خانواده‌هایمان نباشیم.

بر اساس اعلام خانه کارگر استان زنجان، تعداد کارگران شاغل در واحدهای تولیدی اعم از کوچک، متوسط و بزرگ (آمار غیررسمی) نزدیک به 200 هزار نفر و بر اساس آمارهای رسمی این تعداد نزدیک به 124 هزار نفر بوده و مربوط به کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی است!

طبق آخرین آمار دریافتی «اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان» از اداره کل تامین اجتماعی استان زنجان مربوط به 21 اسفندماه سال 1400، تعداد کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی زنجان، ابهر، خدابنده، خرمدره، ماهنشان و دندی، طارم به ترتیب 80 هزار و 421، 21 هزار و 290، 7 هزار و 221، 7 هزار و 444، 5 هزار و 18 و 2 هزار و 471 اعلام شده است یعنی درمجموع 123 هزار و 863 نفر!

البته نجاری معتقد است: این آمار اعلامی هم نمی‌تواند واقعی باشد چرا که بسیاری از کارگران با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی، به ناچار در بدترین شرایط کار می‌کنند تا بتوانند به نان شب‌شان محتاج نشوند!

جامعه کارگری در عین نبود شغل مناسب، با افزایش سرسام‌آور و هر روزه قیمت مواد غذایی مواجه است و وضعیت زندگی این قشر حداقل بگیر سخت‌تر هم شده است و باز آنها از سایر نیازهای زندگی خود همچون مسکن و پوشاک و سایر موارد چشم‌پوشی کرده‌اند.

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با تاکید بر لزوم اقدام فوری دولت در کنترل قیمت‌ها عنوان می‌کند: علاوه بر افزایش نسبی قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم باید حمایت‌های درمانی و رفاهی دولت از اقشار مختلف مردم به ویژه کارگران بیش از پیش باشد.

نجاری معتقد است: این روزها یکی از اقشاری که به‌سختی زندگی می‌گذرانند، «کارگران» هستند که تمامی مشکلات نظیر عدم پرداخت حقوق معقول و ثابت، نبود بیمه، نداشتن خانه و سرپناه، بیکاری، کاهش قدرت خرید و گرانی‌ و غیره را تجربه می‌کنند.

از نظر وی، دستمزد کنونی 5 میلیونی فقط بخشی از هزینه‌های فعلی یک زندگی عادی را پوشش می‌دهد از این رو بعضی هم برای جبران باقی هزینه‌های زندگی، مجبور به روی‌آوردن به مشاغل کاذب و پرخطر هستند، اقدامی که می‌تواند تبعات اجتماعی بسیاری در پی داشته باشد.

وضعیت فعلی ناشی از تصمیمات اشتباه دولت است!

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان هم معتقد است که «دولت و مجلس وظیفه دارند در تصمیم‌گیری‌هایشان شرایط دشوار اقتصادی مردم و کاهش قدرت خرید آن‌ها که اکثریتشان را کارگران تشکیل می‌دهد در نظر داشته باشند.»

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به گرانی و تورم افسارگسیخته می‌گوید: وضعیت فعلی ناشی از تصمیمات اشتباه دولت است. بهتر است مسئولان ملی پیش از هر تصمیم‌گیری در رابطه با حق و حقوق ملت، تورم را کنترل کنند. بار روانی گرانی، اذهان مردم را درگیر کرده است چرا که هر چه قدر کار می‌کنند، دستمزدشان کفاف هزینه زندگی‌شان را نمی‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با تکرار اظهارات خود در خصوص تصمیمات مسئولان در قبال جامعه کارگری برای چندمین بار به رقم افزایش دستمزد کارمندان و بازنشستگان دولت در بودجه اشاره کرده و می‌گوید: درحالی که تورم دی ماه 46 درصد عنوان شده، دولت افزایش حقوق 20 درصدی برای کارمندان و بازنشستگان بخش خود پیش‌بینی کرده است. دولت با چه منطقی دستمزد را 20 درصد افزایش داده است؟ با این اوصاف حقوق‌بگیران سال آینده باید از خیلی از هزینه‌های اساسی خود صرف نظر کنند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندستمزدکارگران1402
sedayezanjannews.ir/nx9414


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»