کد خبر: 9458
1401/11/27 - 11:14


با اجرایی شدن طرح اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی در سال 1402؛

3 هزار و 500 کارگر ساختمانی زنجان بیمه می‌شوند

به گفته مدیرعامل انجمن صنفی کارگران صنعت ساختمان زنجان، در صورت اجرایی شدن طرح اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی در سال آینده، 3 هزار و 500 کارگر ساختمانی فعال در 13 رشته در زنجان تحت پوشش بیمه اجباری قرار می‌گیرند

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: به گفته مدیرعامل انجمن صنفی کارگران صنعت ساختمان زنجان، در صورت اجرایی شدن طرح اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی در سال آینده، 3 هزار و 500 کارگر ساختمانی فعال در 13 رشته در زنجان تحت پوشش بیمه اجباری قرار می‌گیرند.

ششم آذرماه 1401، نمایندگان مجلس با 174 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 232 نفر حاضر در جلسه با طرح اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی موافقت کردند. طرحی که به گفته رزاق محمدی، مدیرعامل انجمن صنفی کارگران صنعت ساختمان زنجان، با طرح اولیهای که به مجلس رفت، فرق دارد و می‌تواند گره‌ای از مشکلات کارگران را باز کند.

گفته می‌شود در طرح جدید، ضریب تعیین شده برای پرداخت حق بیمه، از یک تا 14 درصد به یک تا 4 درصد تغییر یافته است که این به معنای کاهش منابع تأمین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی است.

محمدی در گفت‌وگو با صدای زنجان در پاسخ به این سؤال که آیا آنچه امروز در مجلس به تصویب رسیده، می‌تواند اعتبارات کافی برای بیمه کارگران ساختمانی را تأمین کند یا نه اظهار کرد: کارگران نگران نباشند، هر آنچه هست به نفع کارگران ساختمانی است.

طبق اظهارات بابایی کارنامی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس)، در این قانون آمده به‌محض اینکه کارگر ساختمانی درخواست بیمه کرد، سازمان تأمین اجتماعی حداکثر یک ماه فرصت دارد تا اقدام به بیمه کارگر ساختمانی کند که در قانون قبلی چنین چیزی وجود نداشت.

« همچنین در این قانون بیان شده که سازمان تأمین اجتماعی باید حساب مجزایی برای درآمد بیمه کارگران ساختمانی در نظر بگیرد که این حساب مجزا قبلاً وجود نداشت و تأمین اجتماعی تمام درآمدها را در یک حساب واریز می‌کرد. از این نظر احتمال اینکه برای آن درآمدها تفاسیر مختلفی وجود داشته باشد زیاد بود.»

به گفته بابایی، با قانون جدید، هر درآمدی از این راه کسب می‌شود، باید به‌حساب متمرکز و صرفاً برای بیمه کارگران ساختمانی مصرف شود و تأمین اجتماعی موظف به پاسخگویی به کمیسیون اجتماعی مجلس است.

رزاق محمدی، مدیرعامل انجمن صنفی کارگران صنعت ساختمان زنجان با بیان اینکه در صورت تائید این مصوبه توسط شورای نگهبان، طرح از سال بعد وارد فاز اجرایی می‌شود، در خصوص تعداد کارگران در انتظار بهره‌مندی از بیمه کارگران ساختمانی به صدای زنجان می‌گوید: با شیوع کروناویروس و وقفه دوساله در ثبت اسامی متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی، نزدیک به 5 هزار نفر در زنجان در 14 رشته صنعت ساختمان در لیست انتظار قرار گرفته‌اند.

به گزارش صدای زنجان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان (18 بهمن‌ماه 1401) در حساب توییتری خود نوشت: «طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمان پس از اصلاح در مجلس و بررسی مجدد در شورای نگهبان، خلاف موازين شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

به گفته مدیرعامل انجمن صنفی کارگران صنعت ساختمان زنجان از 5 هزار کارگر در انتظار بیمه کارگران ساختمانی زنجان، بیمه نزدیک به 2500 نفر بنا به دلایلی لغو شده است. البته 30 تا 40 درصد 2500 کارگر بدون اطلاع قبلی کارگر از سوی بازرسان بیمه لغو شده است که نیازمند پیگیری است.

مدیرعامل انجمن صنفی کارگران صنعت ساختمان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر اسامی 4500 کارگر ساختمانی در بانک اطلاعاتی این مجموعه ثبت شده است که مربوط به کارگران شهر زنجان است، در خصوص اینکه آیا برای تحت پوشش قرار گرفتن کارگران باز هم سهمیه‌بندی را شاهد می‌شویم به صدای زنجان می‌گوید: بیمه کارگران ساختمانی، بیمه اجباری است و سهمیه‌بندی در آن معنی ندارد، قبلاً این شیوه را داشتیم که از نظر ما منطقی نبود به همین دلیل پیگیر تصویب طرح اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی بودیم.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمهکارگران ساختمانیتامین اجتماعی
sedayezanjannews.ir/nx9458


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»