کد خبر: 9479
1401/12/07 - 11:28


رئیس‌کل دادگستری استان زنجان اعلام کرد:

416 نفر از 450 دستگیرشده حوادث اخیر شامل عفو رهبری شدند

نیارکی: در استان زنجان نیز از 450 نفر، 416 نفر مشمول عفو شدند. ضمن اینکه شامل استثنائاتی بود که ما در استان از این استثنائات نداشتیم و به نظر می‌رسد با برطرف شدن جنبه خصوصی محکومیت افراد باقیمانده، بقیه افراد نیز شامل این عفو شوند. در حقیقت آن‌هایی که محاربه هستند و دست به سلاح بردند و آن‌هایی که مستقیماً با دشمن در ارتباط بودند و مأموریت را از شبکه‌های معاند می‌گرفتند و در اینجا آن مأموریت را عملیاتی می‌کردند و درواقع سرباز مستقیم شبکه‌های معاند بودند و افرادی که دراین‌باره سابقه چندباره داشتند از عفو رهبری مستثنا هستند.

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی ‌خانی: حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس‌کل دادگستری استان زنجان در مصاحبه رادیویی خود در خصوص فرمان عفو رهبری در روزهای گذشته اظهار کرد: حوادث اخیر یک پدیده جدیدی بود که مقام معظم رهبری از آن به‌عنوان جنگ ترکیبی نام می‌برد و اگر فضای مجازی و رسانه دنیا را در این دوران دنبال می‌کردید بدون اغراق بیش از 90 درصد ظرفیت رسانه‌ای شبکه‌های معاند روی حوادث اخیر متمرکز بودند.

وی ادامه داد: جمله حکیمانه مقام معظم رهبری که نشان از بصیرت و هوشمندی ایشان دارد، واقعیتی بود و ما نمونه این موضوعات را در دوره‌های مختلف دیده بودیم. در همین جنگ تحمیلی ما فقط با کشور عراق نمی‌جنگیدیم و با بسیاری از کشورهای پرقدرت آن روز مبارزه می‌کردیم.

به گفته این مسئول، در حوادث اخیر هم داستان همین بود و در همه کشورهای معاند، افراد و گروه‌ها و حتی برخی از دولت‌ها همه پای‌کار آمدند تا بتوانند برای ایران مشکل ایجاد کنند اما با هوشیاری مردم و هدایت‌های امام گونه مقام معظم رهبری نقشه دشمن نقش بر آب شد اما در این حوادث دشمن قدرت بلامنازع جمهوری اسلامی  که ناشی از پشتیانی مردم است، دید.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان اظهار کرد: در روز مبعث هم مقام معظم رهبری سخنرانی کردند و فرمودند که یک ویژگی جمهوری اسلامی که کمتر حکومتی واجد آن است، همان پشتیبانی مردم است که این موضوع را در حوادث مختلف ازجمله  انقلاب اسلامی نشان دادند.

وی با اشاره به اینکه در حوادث اخیر همین ویژگی خود را به نیکی نشان داد، افزود: روزهای آغازین این حوادث،  شاید تصور بر این بود که  یک سری موضوعات و اعتراضاتی وجود دارد و برخی از مردم هم می‌گفتند که این ادعاها شاید درست است اما در همان روزهای اولیه تا فهمیدند پشت این موضوع؛ اعتراض به پیشامد اتفاق افتاده برای یک خانم نیست، بلکه فراتر از آن است و بحث براندازی و معارضه با اصل جمهوری اسلامی است؛ مردم صفشان را از اغتشاشگران جدا کردند و ما به‌وضوح این موضوع را می‌دیدیم.

برای یک‌سوم دستگیرشدگان حوادث اخیر پرونده تشکیل شد

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان خاطرنشان کرد: در استان زنجان نیز شاهد اعتراض و اغتشاش و تجمعات بودیم در حدی که بیش از 1200 نفر درگیر موضوع بودند و این اعتراضات منتهی به دستگیری افراد می‌شد و از این اول نیز ما نظرمان این بود که با تأکید مقام معظم رهبری که عنوان کردند که بحث اغتشاشگران با اعتراض‌کنندگان و فریب‌خوردگان جدا شود مشی‌مان را بر همین  اساس تنظیم کردیم و ازاین‌رو برای یک‌سوم دستگیرشدگان پرونده تشکیل شد که تقریباً 450 نفر بودند.

نظام جمهوری اسلامی در حوادث اخیر مقتدرانه برخورد کرد

حجت‌الاسلام نیارکی بابیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در حوادث اخیر مقتدرانه برخورد کرد، اذعان کرد: دشمن با این نقشه که درواقع طراحی کرده بود و بهانه‌اش آن خانم بود و حضرت آقا هم فرموده بودند که اگر حادثه این خانم نبود دشمن حتماً یک بهانه دیگری را برای این موضوع می‌تراشید، قصد آسیب زدن به‌نظام را داشت که نظام مقتدرانه با این افراد برخورد کرد و در خود استان دستگیرشدگان با سرعت روند پیگیری‌شان صورت می‌گرفت و در کوتاه‌ترین زمان حکم دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: پیش از عفو مقام معظم رهبری تعداد قابل‌توجهی از متهمین حکم محکومیت گرفته بودند و در حال تحمل کیفر بودند و این موضوع نشان اقتدار و سرعت عمل در مقابل زیاده‌خواهی‌هایی که برخلاف قوانین جاری کشور است، بود که با اقدامات قاطع نظام و حکومت اجرایی شد.

این مسئول بابیان اینکه اگر بخواهیم این اقدام هوشمندانه را تحلیل کنیم و نقش ولایت‌فقیه در اداره حکومت را توضیح دهیم، برای دفاع از اصل ولایت‌فقیه همین اقدام را می‌توان به‌عنوان یک موفقیت اعلام کنیم ، اظهار کرد:در شرایط سخت و پیچیده و با جنگ ترکیبی که دشمن به راه انداخته بود و میزان قابل‌توجهی از جوانان و هم‌سن‌وسال و حتی از دختران کم سن و سال فریب دشمن را خورده بودند، حضرت امام جمله‌ای را میگویند که نبایستی به غرب اطمینان کنیم.

وی بابیان اینکه «وقتی نمی‌توانیم به خود آمریکا اعتماد کنیم؛ چطور می‌توان به رسانه‌هایش اعتماد کرد؟» اظهار کرد: این جوانان فریب خوردند و گاهی به فراخوان‌ها اعتماد کردند و وسط میدان آمدند. این اقدام هوشمندانه مقام معظم رهبری آن‌ها را درواقع نجات داد و این شرایط سخت به آغوش جامعه برگرداند و فرمودند که همین کسانی که آمدند و این اقدامات را انجام دادند،این‌ها فرزندان جامعه هستند.

به گفته حجت‌الاسلام صادقی نیارکی، عفو درجایی صدق می‌کند که علاوه برداشتن قدرت، آن اقدام (عفو) را انجام گیرد. در حقیقت نظام جمهوری اسلامی این کار را از روی استیصال و ناچاری انجام نداد و کاملاً گذاشت اوضاع آرام شد و کاملاً اقتدار خود را نشان داد و گذاشت تا اثبات شود که در آن جنگ ترکیبی که تمام دنیا هم پشت آن بود و ظرف سه ماه نتوانستند هیچ کاری را جلو ببرند، پیروز میدان است و وقتی‌که جامعه به حالت عادی خود برگشت علیرغم داشتن تمام اختیارات قانونی و برخورد قاطع گفت که اینان فرزندان ما هستند نه فرزندان شما و حالا مشمول لطف و مرحمت اسلامی قرار می‌گیرد و علیرغم داشتن اختیار قانونی و قاطع و در اوج اقتدار، عفو انقلاب اسلامی شامل آن‌ها می‌شود.

این مسئول افزود: دشمن می‌خواست در حوادث اخیر برای کشور مشکلاتی ایجاد کند و بعد هم که دید نمی‌تواند می‌خواست سرباز خود و خانواده محکومین و از خود افرادی که فریب داده بود، سربازگیری کند که با این اقدام هوشمندانه رهبری نتوانست.

عفو رهبری، عفو معیاری بود

وی بابیان اینکه عفو رهبری، عفو معیاری بود، اظهار کرد: ما چندین سال و از سال 97 به بعد عفو معیاری نداشتیم و تنها عفو موردی صورت می‌گرفت. در حقیقت عفو یا عمومی می‌شود و یا خصوصی! در عفو خصوصی به استناد اختیارات مقام معظم رهبری عفو صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: در عفو موردی ما تشخیص می‌دهیم که برخی از زندانیان در دوره محکومیتشان حسن عمل نشان دادند و آثار اصلاح را در این‌ها ملاحظه می‌کنیم به همین جهت پیشنهاد عفوشان را می‌دهیم و در کمیسیون‌های عفو استانی پرونده‌شان بررسی می‌شود و کمیسیون این افراد را به تهران پیشنهاد می‌کند و تهران خدمت رئیس قوه و رئیس قوه در صورت پذیرش خدمت رهبری ارائه می‌دهند و مقام معظم رهبری هم در مناسبت‌های مختلف می‌پذیرند که تعدادی از این افراد مشمول عفو رهبری شوند.  اما عفو معیاری فراتر از این است و عفو معیاری دیگر با افراد کاری ندارد و یک شرایطی را در نظر می‌گیرد و می‌گوید هرکسی دارای این شرایط بود، عفو را درباره‌اش اعمال کنید.

این مسئول اذعان کرد: عفو معیاری مقام معظم رهبری در دو بخش آمد که بخش اول آن مربوط به حوادث اخیر بود که با توجه به اینکه این حوادث در نیمه دوم سال صورت گرفته بود بخش اعظمی از متهمین آن هنوز در موردشان رأی صادر نشده است و درواقع متهم بودند و برخلاف عفوهای قبلی که شامل افراد خصوصی و محکومین است، این دوره شامل متهمین هم شد و مقام معظم رهبری فرموده بودند که در حوادث اخیر هرکسی در هر مرحله‌ای هست اگر واجد این شرایط بود این عفو شامل حالش می‌شود.

به گفته صادقی نیارکی، در استان زنجان نیز از 450 نفر، 416 نفر مشمول عفو شدند. ضمن اینکه شامل استثنائاتی بود که ما در استان از این استثنائات نداشتیم و به نظر می‌رسد با برطرف شدن جنبه خصوصی محکومیت افراد باقیمانده، بقیه افراد نیز شامل این عفو شوند. در حقیقت آن‌هایی که محاربه هستند و دست به سلاح بردند و آن‌هایی که مستقیماً با دشمن در ارتباط بودند و مأموریت را از شبکه‌های معاند می‌گرفتند و در اینجا آن مأموریت را عملیاتی می‌کردند و درواقع سرباز مستقیم شبکه‌های معاند بودند و افرادی که دراین‌باره سابقه چندباره داشتند از عفو رهبری مستثنا هستند.

وی در این زمینه با اشاره به اینکه ما بنا نیست سرباز دشمن را از رأفت اسلامی برخوردار کنیم، ادامه داد: ما تنها فریب‌خورده‌های خودمان و کسانی که شاید به وضع موجود یک اعتراضاتی داشتند اما این اعتراضات را با اقدامات غیرقانونی همراه کردند و اگرچه اقدامات مجرمانه‌ای داشتند اما فریب دشمن را خوردند و احساساتی شدند را تحت پوشش این عفو قرار داده‌ایم. ضمن اینکه خوشبختانه ما استثنائات را در استان نداشتیم و لذا پیش‌بینی ما این است که تمام پرونده‌هایی که در حوادث اخیر مشمول پرونده شد این‌ها شامل عفو رهبری شوند.

416 نفر از 450 نفر دستگیرشدگان حوادث اخیر شامل عفو رهبری شدند

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان با اذعان به اینکه مشمولان عفو رهبری باید قدردان جمهوری اسلامی و ولایت‌فقیه باشند، اذعان کرد: مجموع این‌ افراد تاکنون 416 نفر هستند اما بخش دوم هم دستورالعمل عفو مربوط به حوادث اخیر نبود و شامل کلیه محکومان بود که تاکنون چه در بخش اول و چه در بخش دوم 1413 نفر به برکت جمهوری اسلامی و با موافقت مقام معظم رهبری به شکرانه دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی از عفو رهبری برخوردار شدند که این عدد، عدد قابل‌توجهی است و با هیچ‌کدام از معیارها و شاخص‌های قبلی قابل‌مقایسه نیست.

گستردگی و شمولیت این عفو قابل‌توجه بود

وی بابیان اینکه عفو این دوره رهبری، عفو بی‌نظیری بود و نمونه‌هایش کمتر دیده‌شده بود، اذعان کرد: گستردگی و شمولیت این عفو قابل‌توجه بود. ضمن اینکه تا عید فرصت باقی است تا افرادی که به سبب حق‌الناسی که داشتند از عفو رهبری برخوردار نشدند مشکلشان را حل کنیم، چراکه عفو رهبری شامل حق‌الناس نمی‌شود و ایشان حق جامعه را عفو می‌کنند و کسی که محکوم قصاص شده است و محکومیت پرداخت دیه و یا رد مال دارد، مشروط بر اینکه جنبه خصوصی را حل‌وفصل کند، عفو شاملش می‌شود.

وی در خصوص نحوه اعمال و اجرای این بخشنامه افزود: با وصول دستورالعمل ما با همه همکاران در زندان حاضر شدیم و همه زندانی‌های حوادث اخیر را در همان روز نخستینی که بخشنامه آمد، آزاد کردیم و هیچ معطل نگذاشتیم. عصر آن روز هیچ زندانی مشمول عفو حوادث اخیر، در زندان نبود و این سرعت عمل با تأکید رئیس قوه قضاییه اتفاق افتاد و همین‌طور نسبت به سایر زندانیان این سرعت عمل صورت گرفت. ما اولویتمان همواره امور زندانیان است و ما هیچ زندانی نداریم که در حال حاضر مشمول عفو رهبری باشد ولی در زندان باشد تمام آن‌ها آزاد شدند.

وی خطاب به کسانی که مشمول عفو رهبری شدند، اذعان کرد: این افراد بایستی این فرصت را غنیمت بدانند چراکه یک‌بار فریب دشمن را خوردند و یک‌مرتبه این عفو رهبری به آن‌ها داده شد! قطعاً اگر این عفو داده نمی‌شد در سجل قضایی این  افراد دو سال زندان نوشته می‌شد و آینده شغلی و زندگی آن‌ها لطمه می‌دید! ضمن اینکه این موضوع برای حکومت هم زحمت  داشت! بنابراین حالا که عفو رهبری شامل این‌ها شده است این را یک فرصت بدانند و فریب دشمن را نخورند. دشمن در حال حاضر بدون هیچ وقفه‌ای دنبال جذب افراد هستند و جوانان ما باید در این زمینه هشیار باشند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعفو رهبریصادقی نیارکیدادگستری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9479


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»