کد خبر: 9480
1401/12/07 - 13:28


صدای زنجان از نارضایتی روستائیان و مسافران از برف‌روبی برخی از محورهای استان گزارش می‌دهد؛

گرد فرسودگی بر چهره راهداری

روستائیان: مسئولان به برف‌روبی محورهای «تهم - چورزق» و «دندی - ماهنشان» توجه ندارند/ معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان: فرسودگی ماشین‌آلات راهداری و شرایط اقلیمی از عمده عوامل ایده آل نبودن برف‌روبی راه‌ها است

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: مسدود بودن راه‌های روستایی در ایام زمستان و بارش برف یکی از چالش‌هایی است که همواره باعث بروز مشکلاتی برای روستاییان شده است. عدم ارتباط با شهر و مشکلات مثل تهیه سوخت و آرد و عدم دسترسی به خدمات درمانی و بهداشت از جمله مواردی است که روستائیان را در این ایام درگیر خود می‌کند.

این میان عدم برف‌روبی برخی جاده‌های روستایی برای روزهای طولانی بر وسعت این مشکلات افزوده و باعث گله‌مندی برخی از آن‌ها از اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  استان زنجان شده است.

مسیرهای روستا پس از گذشت چندین هفته همچنان بسته هستند

برخی از این روستائیان در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان کردند: از اهالی روستای «گوهر» شهرستان طارم هستم. به دلیل مشکل قلبی که دارم، بایستی هرماه یک‌بار به بیمارستان موسوی زنجان بیایم و به‌ناچار از محور تهم - چورزق بایستی عبور کنم تا به زنجان برسم. کدام راهدار؟ من که در این مسیر راهداری ندیدم.

وی ادامه داد: چند بار شده در راه مانده‌ام و گاها شاهد بودم که عوامل اورژانس با همه سختی‌ها خود را زودتر از عوامل راهداری به بیمار رسانده‌اند. این محور کمتر موردتوجه مسئولین راهداری قرار دارد و راه‌ها به‌صورت عمده مسدود است.

یکی دیگر از روستائیان اهل روستای «تخته یورد اوریاد» در شهرستان ماهنشان، می‌گوید: باگذشت یک ماه از بسته شدن جاده دسترسی به این روستا، اقدامی برای بازگشایی این راه انجام‌نشده و اهالی خودشان اقدام به بازگشایی مسیر کرده‌اند. این در حالی است که مسئولان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بارها در روزهای اخیر از بازگشایی تمامی مسیرهای روستایی استان خبر می‌دهند.

محورهای تهم - چورزق و دندی - ماهنشان مورد بی‌توجهی مسئولان در برف‌روبی

همچنین دغدغه برخی از معلمین و بهیاران که از محورهای «تهم چورزق» و «دندی ماهنشان» برای رسیدن به محل خدمت خود عبور می‌کنند، این است که این محورها غالباً مسدود است و عبور از این محورها با مشکلات زیادی میسر می‌شود.

 در این زمینه یکی از معلمان که از محور دندی ماهنشان در رفت‌وآمد است، می‌گوید: از ماهنشان به یکی از روستاهای اطراف دندی در رفت‌وآمد هستم. در مسیر اصلاً خدماتی از بازگشایی راه‌های روستایی ندیدم و در اخبار هر چه از باز‌گشایی محورهای استان اعلام می‌شود، عموماً مربوط به آزادراه‌ها و محورهای ترانزیتی و شاید برخی از محورهای روستایی استان باشد؛ مگر نه مناطق محروم هیچ خدماتی در این زمینه دریافت نمی‌کنند.

وی با کنایه به طرح زمستانه راهداری اظهار کرد: در گفت‌وگو با برخی از راهداران که عموماً در محورهای اصلی مسیر ایستاده‌اند، عمده دلیل عدم برف‌روبی راه‌های روستاها عدم وجود تجهیزات مدرن عنوان‌شده است. اگر راهداری تجهیزات کافی ندارد چرا اول زمستان مانوری ترتیب می‌دهد که نشان بدهد که آمادگی پاک‌سازی و برف‌روبی راه‌های استان را دارد؟

فرسودگی ماشین‌آلات راهداری و شرایط اقلیمی

هادی نظری، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان در پاسخ به این گله‌ها به صدای زنجان می‌گوید: آنچه در توان داریم را برای بازگشایی محورهای روستایی انجام می‌دهیم.

وی در این زمینه اذعان می‌کند: یکی از مشکلاتی که هست و همواره وجود دارد، مربوط به تجهیزات راهداری است. به‌طوری‌که باید اذعان کرد که نزدیک به هزار روستا در استان وجود دارد و دستگاه برف‌روبی به میزان کافی وجود ندارد. با توجه به توقعات موجود برای هر روستا باید یک دستگاه وجود داشته باشد که بتوان انتظارات مردم را برآورده کرد که این موضوع حتی در کشورهای پیشرفته هم امکان‌پذیر نیست!

به گفته این مسئول، ما با بارش برف مشکلی نداریم منتهی موضوعی که وجود دارد و باعث بروز مشکل می‌شود، کولاکی است که بعد از بارش برف و موقع برف‌روبی ایجاد می‌شود. این کولاک بسیار آزاردهنده است به‌طوری‌که مأموران راهداری که راه را باز می‌کنند، شدت وزش باد باعث می‌شود که دوباره راه‌ها مسدود شوند. گاهی نیز شاهد هستیم که نیم ساعت بعد از برف‌روبی، برف جاده را پر می‌کند و وضعیت را به همان شرایط ابتدایی بازمی‌گرداند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان  اذعان می‌کند: انتظاری هم که در راه‌های کوهستانی مثل همان محور تهم چورزق و برخی از روستاهای این محور نظیر روستای ابراهیم‌آباد و گلیجه و چغدان می‌رود، انتظار خارج از دسترسی است چراکه این روستاها در ارتفاعات هستند و واقعاً نمی‌توان آن‌ها را برف‌روبی کرد چراکه  این روستاها را فقط می‌توان با «بولدوزر» کار کرد و تجهیزات دیگر جوابگو نیستند. ضمن اینکه اگر در تابستان با بولدوزر همین مسیر را بروید زمان‌بر است چه برسد به زمستان و زمانی که برف زمین را پوشانده است یعنی برف‌روبی هر یک از روستاهای این منطقه بالغ‌بر چند روز طول می‌کشد.

وی بابیان اینکه روستاییان موقعیت و شرایط برف‌روبی را درک نمی‌کنند، اذعان می‌کند: تصور اغلب مردم این است که با پایان بارش برف، بایستی همه راه‌های روستاها باز شود. ما در حد توان شبانه‌روز در خدمت مردم هستیم ولی مشکلات عدم به‌روز بودن تجهیزات برف‌روبی و شرایط اقلیمی باعث می‌شود که برف‌روبی به‌صورت ایده‌آل و آن طوری که مدنظر روستائیان و مردم است شکل نگیرد.

نظری بابیان اینکه جنگ ما جنگ با طبیعت است، اظهار می‌کند: شرایط اقلیمی هر منطقه متفاوت است و در کنار کمبودها و فرسودگی ماشین‌آلات راهداری (بهترین تجهیزات راهداری بالای 15 سال عمر دارد)، تمام تلاش ما براین است که راه‌ها را تا جایی که ممکن است برف‌روبی کنیم.

به گفته این مسئول، فرسودگی ماشین‌آلات در برف‌روبی راه‌ها به‌ویژه راه‌های روستایی بی‌اهمیت نیست و دستگاه‌های جدید با سرعت بیشتری می‌توانند برف‌روبی را انجام دهد، درحالی‌که برخی از دستگاه‌های برف‌روبی بالغ‌بر 45 سال عمر دارند و گاها در مسیر دو بار خراب می‌شوند و ما مجبور به بازگشت مسیر و تعمیر آن هستیم.

وی در پاسخ به اینکه در این زمینه کمبود نیروی انسانی وجود ندارد، اذعان می‌کند:  بیشتر بحث کمبود تجهیزات و شرایط اقلیمی است که روستاییان نیز باید با ما یک‌میزان همکاری داشته باشند.

نوسازی ماشین‌آلات نیاز به عزم ملی دارد

معاون راهداری این اداره کل عنوان کرد: فرسودگی و عمر بالای ماشین‌آلات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان که هرسال مورداستفاده قرار می‌گیرد از دغدغه‌های اصلی مدیران و کارکنان راهداری است که نوسازی آن‌ها، نیاز به عزم ملی دارد. ضمن اینکه مجموع ماشین‌آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک راهداری استان زنجان با ۲۵۰ دستگاه بوده که با عمر متوسط ۲۲ سال در ماشین‌های سنگین و ۲۰ سال در ماشین‌های نیمه سنگین کار می‌کنند.

وی با عنوان این مطلب که انتظار می‌رود متولیان امر جهت تأمین ماشین‌آلات موردنیاز توجه ویژه داشته باشند، می‌افزاید: اقدامات عملی در این مورد بسیار احساس می‌شود تا در زمان بارش برف، کولاک شدید، یخبندان و شرایط بحرانی، خدمات‌رسانی به شهروندان دچار مشکل نشود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کامیون، تریلی، نمک‌پاش، گریدر و لودر را از نیازهای ضروری برخی شهرستان‌های استان دانست و عنوان می‌کند: در حال حاضر برای خریداری این دستگاه‌ها ۸۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی به استقرار راهداران در جاده‌ها، گردنه‌های سخت گذر و راهدارخانه‌های ثابت و سیار استان اشاره کرد و افزود: در طرح زمستانی امسال باهدف ارائه خدمات بهتر به مردم و مسافران، ۴۰۰ راهدار در قالب ۴۰ اکیپ در ۳۲ نقطه از راه‌های ارتباطی این استان مستقر هستند. امسال با استفاده از ۲۵۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک که بخشی از آن استیجاری است به مردم و مسافران در فصل زمستان در حال ارائه خدمت هستیم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانراهداری زنجانفرسودگی
sedayezanjannews.ir/nx9480


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»