کد خبر: 9481
1401/12/08 - 10:20


صدای زنجان عدم پرداخت معوقات کارکنان سازمان همیاری شهرداری‌ها را پیگیری می‌کند؛

جیب‌های خالی سازمان همیاری

کارکنان سازمان همیاری‌ها: کسی به داد ما نمی‌رسد! 8 ماه حقوق ما پرداخت‌نشده است/ یک منبع آگاه در سازمان همیاری شهرداری: بی‌انصافی است که مشکلات این دوره را به مدیرکل جدید این سازمان ارتباط بدهیم در سال‌های گذشته مدیران برای پرداخت حقوق از دارایی‌های این سازمان مایه گذاشتند/ معاون عمرانی استاندار زنجان: به فکر چابک سازی این سازمان هستیم و برنامه‌هایی برای درآمدزایی آن داریم

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: مشکلات گاه‌وبیگاه کارکنان سازمان همیاری استان به مشکلات ریشه‌‌دار تبدیل‌شده است. عقب افتادن پرداخت حقوق کارکنان این روزها به چالشی برای این سازمان تبدیل‌شده است. برخی از کارشناسان به ریشه‌دار بودن این مسئله اذعان دارند و می‌گوید: سازمان همیاری شهرداری‌ها باید در طی این سال‌ها به فکر درآمدزایی بود تا به‌جای اینکه مشکل را از ریشه حل کند دارایی‌های خود را برای پرداخت حقوق کارکنان خود نفروشد. در یک‌کلام کسی به این سازمان ماهیگیری را یاد نداده است.

عدم پرداخت حقوق کارکنان این سازمان نیز اکنون در انتهای سال 1401 به یک مسئله برای این سازمان تبدیل‌شده است، به‌طوری‌که کارکنان سازمان همیاری شهرداری استان زنجان در این زمینه گله‌مند هستند و اذعان می‌کنند که نزدیک هشت ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌ایم. با عنایت به وجود مشکلات و هزینه‌های کمرشکن زندگی و گرانی‌ها که همه واقف‌اند الآن بیشتر از هشت ماه است که حقوق و مزایای کارکنان این سازمان پرداخت‌نشده و پیگیری‌ها برای پرداخت حقوق این کارکنان هم تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است. همیاری شهرداری‌ها که ۶۰ درصد سهام آن متعلق به شهرداری است و از زیرمجموعه‌های معاونت عمرانی استانداری است، از پرداخت حقوق ۴۰ نفر کارکنان عاجز است؟

آن‌ها ادامه می‌دهند: مدیران استانداری که حقوقشان دقیقاً سروقت پرداخت می‌شود چرا فکری به حال سازمان همیاری نمی‌کنند. گناه کارکنان و کارگران سازمان چیست که همه در تنگنای شدید اقتصادی قرارگرفته‌ایم. چه کسی خرج زن و بچه ما را می‌دهد؟ برخی از ما مریض داریم، اکثر ما مستأجریم و شرمنده خانواده شدیم.

یکی از کارکنان این سازمان در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بالغ‌بر 8 ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌ام، اظهار می‌کند: در این مدت بیمه ما هم رد نشده است. این سازمان به کارکنان خود حدود 50 تا 80 میلیون بدهی دارد. در مناسبت‌های مختلف و روزهای گذشته هم یک‌میلیون تومان هم به ما ندادند. برخی از این امتیازات در اختیار مدیرعامل است و ایشان تصمیم می‌گیرند که در این زمینه چیزی به ما بدهند یا خیر؛ منتهی مراتب حقوق دیگر حق ما است و بابت آن کار کردیم!

وی بابیان اینکه این موضوع ریشه‌دار است و در سال‌های گذشته نیز سازمان همیاری شهرداری‌ها نیز در این زمینه با مشکل مواجه بوده است، اظهار کرد: حقوق کارکنان همواره با تأخیرهای یک یا دوماهه پرداخت می‌شده است. منتهی مراتب این موضوع برای دوره‌ای حل شد و دوباره با آمدن مدیرعامل جدید به این سازمان، مشکل بازگشت.

این کارمند بابیان اینکه اگر اعتراض هم کنیم و یا حرفی درزمینهٔ عدم پرداخت حقوق کارکنان هم بزنیم عنوان می‌کنند که همینی هست که هست، اظهار کرد: در دوره برخی از مدیرعاملان مشکلات کمتر بود هرچند در زمان آن‌ها هم حقوق ممکن بود یکی دو ماه عقب بیفتد اما اکنون از زمانی که مدیرعامل جدید آمده مشکلات بیشتر شده است و در این زمینه بالغ‌بر 8 ماه است که برخی از کارکنان حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

وی بابیان اینکه معاون عمرانی استاندار خودش رئیس هیئت‌مدیره سازمان است و از مشکلات سازمان هم باخبر هستند، اذعان می‌کند: ایشان به این موضوعات توجهی ندارند. ضمن اینکه کارکنان این سازمان بارها و بارها اعتراض کرده‌اند و نتیجه هم نگرفته‌اند.

بدهی 8 ماهه سازمان همیاری شهرداری‌ها به کارکنان خود در حالی ادامه دارد که سرپرست سازمان همیاری شهرداری استان زنجان در تاریخ 3 بهمن‌ماه 1401 به رسانه‌ها گفته بود که معوقه‌های کارکنان این سازمان با تأمین اعتبار لازم تا پایان امسال پرداخت خواهد شد.

محمود بیات علت معوق شدن حقوق چندماهه کارکنان سازمان همیاری شهرداری‌های زنجان را ناشی از نبود منابع پایدار مالی دانسته بود و اظهار کرده بود که سازمان همیاری شهرداری‌ها یک‌نهاد عمومی غیردولتی است. از همین رو این سازمان باید بابت هزینه‌های خود، درآمدزایی داشته باشد چون از اعتبارات دولتی سهمی ندارد. ضمن اینکه این سازمان از قبل بدهی‌هایی داشت و اکنون نیز با محدود شدن منابع درآمدی با مشکلات مواجه شده است.

وی اذعان کرده بود که در یک سال و نیم گذشته به‌جز فروش زمین‌های محدوده گاوازنگ هیچ برنامه خاصی برای درآمدزایی در سازمان همیاری شهرداری‌های زنجان وجود نداشته است درحالی‌که ما برای سال آینده برنامه‌هایی برای افزایش درآمد داریم که ازجمله آن‌ها راه‌اندازی بازارچه میوه و تره‌بار شهرداری زنجان است.

به گفته بیات؛ یکی از معضلات سازمان همیاری شهرداری‌های زنجان، تعهدات این سازمان در منطقه گردشگری گاوازنگ است که البته مراحل انتقال این مجموعه به راه و شهرسازی و شهرداری در جریان است.

سرپرست سازمان همیاری شهرداری‌های زنجان بابیان اینکه برنامه‌ای برای تعدیل نیرو در این سازمان وجود ندارد، عنوان کرده بود: زمان حاضر سازمان همیاری شهرداری‌های زنجان حدود ۵۰ نیرو دارد که در واحدهای زیرمجموعه این سازمان از قبیل شرکت عمرانی عماد اشراق، عمران زنگان، مرکز عملی کاربردی همیاری و هتل سپهر مشغول فعالیت هستند.

درآمدزایی؛ مشکل اصلی سازمان همیاری شهرداری‌ها در سال‌های اخیر

بعد از گذشت حدود یک ماه از این اظهارات صدای زنجان برای پیگیری بیشتر این ماجرا و اقدامات انجام‌شده پیگیری‌های لازم را داشت که در این زمینه یک منبع آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، به صدای زنجان گفت: عدم پرداخت به‌موقع حقوق کارکنان این سازمان یک مشکل ریشه‌دار است!

وی ادامه داد: با تعیین و تکلیف شدن وضعیت گاوازنگ، به‌طورقطع وضعیت سازمان همیاری شهرداری‌ها بهبود خواهد یافت و از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه است خارج خواهد شد. داروندار سازمان همیاری در گاوازنگ هزینه شده است و حالا صحبت از این است که این منطقه به راه و شهرسازی داده شود.

این منبع آگاه، اظهار کرد: سازمان همیاری شهرداری‌ها نه بودجه‌ای دارد و نه حمایت می‌شود! شهرداری که یک‌نهاد مردمی و غیردولتی است لااقل بودجه‌ای دارد؛ منتهی مراتب سازمان همیاری شهرداری‌ها یک سازمان خصوصی است و هیچ انتظاری هم نمی‌توانیم از مقامات عالی استان داشته باشیم.

به گفته وی، صحبت‌هایی پیش‌ازاین شده است و عنوان کرده‌اند که ما یک مجموعه را با امکاناتش به شما داده‌ایم و شما باید خودتان فعالیت کنید و درآمدزایی کنید. متأسفانه مدیران قبلی هیچ فکر اساسی برای سازمان نکرده‌اند و فقط زمین فروخته‌شده است و حقوق کارکنان را پرداخت کرده‌اند و یک منبع درآمد ثابتی در این زمینه پیش‌بینی‌نشده است و مدیرعاملان قبلی هم علاوه بر خدماتی که داشته‌اند تنها به‌واسطه فروش زمین حقوق کارکنان را پرداخت کرده‌اند و نمی‌شود از مدیرعامل فعلی سازمان همیاری شهرداری گلگی کرد، چراکه نه درآمدزایی شکل‌گرفته است و نه دارایی برای فروش مانده است.

ربط دادن عدم پرداخت حقوق کارکنان به مدیرعامل جدید بی‌انصافی است

وی افزود: کم‌لطفی است که مشکلات را به مدیرعامل فعلی مرتبط بدانیم. انصاف را باید رعایت کنیم چراکه اساساً در فصول سرد سال کار عمرانی وجود ندارد که انجام بدهیم و کاری در سازمان همیاری نمی‌شود کرد. ضمن اینکه در زمان مدیران قبلی هم زمین بوده است که از فروش آن حقوق کارکنان پرداخت‌شده است. اکنون هم نه زمینی باقی‌مانده است و نه بودجه و اعتباراتی که بتوان از آن بهره برد.

به گفته او، مدیر این سازمان به دنبال پرداخت حقوق این کارکنان است منتهی مشکلات همچنان پابرجا است. به استانداری و به‌جاهای دیگری که مدنظر بوده است نامه نوشته‌شده است و پیگیر ماجرا بوده‌ایم ولی متأسفانه پرداخت حقوق کارکنان تا این لحظه میسر نشده است. ضمن اینکه در تلاش هستیم که حداقل حقوق 5 ماه اخیر کارکنان تا عید پرداخت شود و اگر این‌گونه نشود مشکلات این سازمان بسیار بغرنج خواهد شد.

این منبع مطلع خاطرنشان کرد: دست سازمان همیاری خالی است و نزدیک 6 تا 7 ماه حقوق عقب‌افتاده بود و حالا رسیده است به این نقطه که اخیراً صحبت‌هایی که شده است این است که اگر گاوازنگ به راه و شهرسازی واگذار شود بالای 80 تا 90 درصد به این مشکلات حل خواهد شد.

به فکر چابک سازی سازمان همیاری‌ها هستیم

در ادامه سید محمد شعاعی، معاون عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان زنجان یک سازمان غیردولتی محسوب می‌شود و بایستی در‌آمد داشته باشد تا بتوانند حقوق بدهد، اظهار کرد: ما قانونا نمی‌توانیم از منابع دولتی برای پرداخت حقوق این سازمان هزینه کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که «چه برنامه‌ای برای ایجاد منابع مالی برای این سازمان دارید؟» گفت: به مدیریت این سازمان یک سری از کارهای اقتصادی که در چارچوب قانون پیش‌بینی‌شده است و این سازمان امکان انجام آن را دارد، معرفی‌شده است تا به سمت آن حرکت کند. همچنین در کنار این مسائل ما به فکر چابک سازی سازمان همیاری‌ها هستیم چراکه درآمد و هزینه‌هایش باید باهم بخوانند.

شعاعی بابیان اینکه فروش دارایی‌های یک سازمان برای پرداخت حقوق کارکنان آن روند درستی نیست، اظهار کرد: سازمان همیاری به دلیل همین فروش‌های نادرست که به پرداخت حقوق کارکنانش ختم شده است، اکنون چیزی برایش باقی نمانده است و این رویه اصلاً درست نیست که هر چه داریم را بفروشیم تا حقوق کارکنان را پرداخت کنیم.

این مسئول بابیان اینکه مجموعه‌های خصوصی حتماً باید متناسب با حقوقی که می‌خواهند بپردازند، درآمدزایی داشته باشند و بتوانند خود را بگردانند، اظهار کرد: پرداخت حقوق کارکنان در دستور کار ما قرار دارد و در هیئت‌مدیره هم مطرح‌شده است. ضمن اینکه به‌صورت جدی به دنبال چابک سازی در این سازمان هستیم.

وی بابیان اینکه در طی چند سال گذشته کارهایی به سازمان همیاری محول شده که این سازمان در حال حاضر تعهدی در خصوص انجام این کارها ندارد، اظهار کرد: قرارداد اجاره عرصه گاوازنگ دو سه سالی است که فسخ‌شده است و نیروهایی که در مجموعه گاوازنگ فعالیت می‌کنند و سازمان همیاری مجبور شده که چند سالی حقوق این کارکنان را پرداخت کند باید حقوق آن‌ها توسط دستگاه‌های مسئول پرداخت شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسازمان همیاری شهرداری های زنجانحقوقمعوقه
sedayezanjannews.ir/nx9481


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»