کد خبر: 9489
1401/12/10 - 13:58


در نشست خبری معاون مشارکت‌های مردمی «بنیاد دستان مهربان» مطرح شد؛

توانمندسازی و خارج کردن افراد تحت پوشش

معاون مشارکت‌های مردمی «بنیاد دستان مهربان» اظهار کرد: دستان مهربان، سازمانی غیردولتی، غیرسیاسی، مستقل و مردم‌نهاد است که برای رفع محرومیت و کمک به اقشار نیازمند، به‌ویژه زنان و کودکان نیازمند کمک و حمایت، با انگیزه‌ والای انسان‌دوستی و کمک به همنوعانِ محروم، با 20شعبه در سطح کشور فعالیت می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی ‌خانی: معاون مشارکت‌های مردمی «بنیاد دستان مهربان» اظهار کرد: دستان مهربان، سازمانی غیردولتی، غیرسیاسی، مستقل و مردم‌نهاد است که برای رفع محرومیت و کمک به اقشار نیازمند، به‌ویژه زنان و کودکان نیازمند کمک و حمایت، با انگیزه‌ والای انسان‌دوستی و کمک به همنوعانِ محروم، با 20شعبه در سطح کشور فعالیت می‌کند.

نشست خبری معاون مشارکت‌های مردمی «بنیاد دستان مهربان» با اصحاب رسانه ظهر نهم اسفندماه برگزار شد و در این نشست «جابر نقوی» با دادن اطلاعات کلی در مورد این بنیاد اظهار کرد: «بنیاد دستان مهربان» با اخذ مجوزهای رسمی در سال 1386 توسط دکتر «شهرام فرجی» تأسیس و فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت و توانمندسازی زنان و کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست آغاز کرد.

وی ادامه داد: دستان مهربان، سازمانی غیردولتی، غیرسیاسی، مستقل و مردم‌نهاد است که برای رفع محرومیت و کمک به اقشار نیازمند، به‌ویژه زنان و کودکان نیازمند کمک و حمایت، با انگیزه‌ والای انسان‌دوستی و کمک به همنوعانِ محروم، با 20شعبه در سطح کشور فعالیت می‌کند.

نقوی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار اذعان کرد: از فعالیت‌های بنیاد دستان مهربان علاوه بر سرپرستی خانواده‌های نیازمند می‌توان به مواردی از جمله مدرسه‌سازی، ساخت درمانگاه، اعزام کاروان‌های حمایتی به نقاط دورافتاده و محروم، حمایت از بیماران خاص مددجو، اعطای کمک‌هزینه‌های تحصیلی و آموزشی و توانمندسازی و فراهم‌سازی زمینه‌های اشتغال مددجویان اشاره کرد.

معاون مشارکت‌های مردمی بنیاد دستان مهربان اظهار کرد: بنیاد دستان مهربان هم اکنون سرپرستی بیش از 3200خانواده از ایتام و زنان سرپرست خانواده را در کل کشور بر عهده دارد (بالغ‌بر 15هزار نفر) و ساخت 12 مدرسه، شش درمانگاه، چهار مرکز نگهداری و آموزش کودکان و تحت درمان قرار دادن صدها بیمار خاص نیز از دیگر فعالیت‌های نیکوکارانه‌ی بنیاد دستان مهربان در کشور بوده است.

**26خانوار با جمعیت 100 نفر تحت پوشش بنیاد دستان مهربان در استان زنجان

وی به شروع فعالیت‌های این بنیاد در استان زنجان اشاره کرد و گفت: این بنیاد از اواسط سال 1400 در استان زنجان فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون 26 خانوار با جمعیت 100 نفر تحت پوشش بنیاد دستان مهربان در استان زنجان قرار گرفته‌اند و گسترش فعالیت‌های بنیاد در استان و شناسایی افراد جامعه در دستور کار این بنیاد است.

این مسئول با بیان اینکه بنیاد دستان مهربان به هیچ ارگانی وابسته نیست و بودجه بنیاد از طریق کمک‌های اعضاء هیئت امناء و مشارکت‌های مردمی تأمین می‌شود، اظهار کرد: بنیاد دستان مهربان به افراد نیازمند حمایت در چارچوب اهداف و اساسنامه بنیاد خدمات و کمک ارائه می‌کند. شرایط افراد پس از ارائه مدارک لازم توسط کارشناسان بررسی و در صورت تائید، نوع و میزان کمک‌ها مشخص می‌شود.

وی در مورد نحوه شناسایی افراد تحت پوشش خود، اظهار کرد: شناسایی زنان خانوار و خانواده‌های تحت پوشش این بنیاد از طریق، فراخوان‌هایی که در روزنامه کثیرالانتشار داده شده است  و مراجعه و خود اظهاری زنان، معرفی از سایر ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر، شناسایی توسط خود بنیاد است که ما با مراجعه به مناطق محروم و شناسایی این افراد را تحت پوشش خود قرار می‌دهیم.

نقوی با بیان نوع خدمات حمایتی این بنیاد از زنان سرپرست خانوار اذعان کرد: واریز مستمری برای کودکان تحت پوشش، برگزاری کمپین‌های حمایتی در مناطق محروم سراسر کشور، اهدای سبد کالا به‌صورت ماهانه به خانوارهای تحت پوشش،تهیه پوشاک و لوازم منزل برای خانواده‌های نیازمند، تأمین مسکن برای خانواده‌های بی‌سرپناه از خدمات حمایتی این بنیاد مردمی است

**هدف اصلی بنیاد دستان مهربان توانمندسازی افراد تحت پوشش و خارج کردن آنان از چرخه حمایت است

معاون مشارکت‌های مردمی «بنیاد دستان مهربان» در خصوص فعالیت‌های این بنیاد در مقابل آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: قطعاً زنان سرپرست خانواده‌ای که تحت پوشش این بنیاد هستند یا همسر خود را از دست داده‌اند و یا بیمار و از کار افتاده است و همسر توان کار کردن ندارد و یا اینکه مطلقه و متارکه کرده هستند که همه این گروه‌ها دارای آسیب‌های اجتماعی مختص به خود هستند هرچند گروه سوم آسیب‌های بیشتری را تجربه می‌کنند. اولین کاری که این بنیاد در مقابل این آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهد کار روانشناسی و حضور پزشکان و روانشناسانی هست که دوره‌ها و کارگاه‌های مختلفی را برای این افراد با عناوین خودباوری و خودسازی برگزار می‌کنند تا به آن‌ها انگیزه لازم برای اینکه بتوانند مستقل روی پای خود بایستند را به دست آورند و از خانواده خود حمایت داشته باشند.

نقوی با بیان اینکه هدف اصلی بنیاد دستان مهربان توانمندسازی افراد تحت پوشش و خارج کردن آنان از چرخه حمایت است، افزود: به این منظور، کارگاه‌های مختلف توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار را در قالب فعالیت‌هایی همچون تولید لباس، فرش‌بافی و چرم‌دوزی در برخی استان‌های کشور ایجاد کرده‌ایم.

وی در مورد فعالیت‌های این بنیاد در استان زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارگاه‌های روانشناسی و روان‌شناختی را برای اعضای خود برگزار کردیم، تا اول به آن‌ها این خودباوری را بدهیم که می‌توانند مستقل شوند. در حقیقت ما در وهله اول به خانواده‌های تحت پوشش خود ماهی می‌دهیم و سپس ماهیگیری را به آن‌ها آموزش می‌دهیم تا بتوانند مشکلات خود را حل کنند و خود روی پای خود بایستند چرا که در زمان رجوع به ما نیازمند کمک‌های حمایتی و مالی هستند.

ارائه بالغ بر 876 میلیون تومان خدمات نقدی و غیر نقدی  در یک سال اخیر به افراد تحت پوشش در استان

معاون مشارکت‌های مردمی بنیاد دستان مهربان از راه‌اندازی پویش عیدانه برای تأمین نیازهای خانوارهای تحت پوشش در آستانه سال نو خبر داد و گفت: در این زمینه نیازمند مشارکت و یاری همه خیران نیک‌اندیش در کشور و استان زنجان هستیم.

نقوی با اشاره به اینکه در این مدت کوتاهی که در استان زنجان فعالیت داشتیم بالغ بر 876 میلیون تومان خدمات نقدی و غیر نقدی به افراد تحت پوشش ما در استان ارائه شده است، اذعان کرد: این حمایت‌ها شامل سبد کالای ارائه شده 391 میلیون تومان، برنامه‌های فوق‌برنامه که شامل اردوهای تفریحی برای کودکان تحت پوشش و برگزاری جشن تولد و کارگاه‌های آموزشی و غیره است 152 میلیون تومان، خدمات غیر نقدی که جدای از سبدهای حمایتی ارائه شده است (پوشاک و لباس) 108 میلیون تومان، خدمات نقدی جزئی(در مناسبت‌های مختلف) 200 میلیون تومان و خدمات نقدی دیگر ارائه شده 23 میلیون بوده است.


انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9489


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»