کد خبر: 9492
1401/12/13 - 23:35


صدای زنجان از مسمومیت تعدادی از دانش آموزان دبیرستان ولیعصر (عج) زنجان گزارش می‌دهد؛

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان به زنجان رسید

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان:حال همه دانش‌آموزان خوب است/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان: 29 نفر دچار مسمومیت شدند/ معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان: دانش‌آموزان و اولیا آرامش خود را حفظ کنند/ نائب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: عامل مسمومیت دانش‌آموزان ممکن است یک یا ترکیبی از چند نوع گاز باشد/درخواست اولیا دانش آموزان: تا زمان شناسایی عوامل ایجاد ناآرامی ها در فضاهای آموزشی کلاس ها بصورت غیر حضوری برگزار گردد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌خانی: حدود 100 روز از بروز مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس مختلف می‌گذرد؛ مسمومیت‌هایی که از مدارس دخترانه قم آغاز شد و دامنه آن به شهرهای دیگر رسیده است. استان زنجان نیز از این قائله مستثنی نبوده است و امروز 13 اسفند ماه مدرسه ولیعصر(عج) واقع در حوالی میدان 15 خرداد و ظاهرا یک مدرسه دیگر در زنجان شاهد این ماجرای سریالی بوده است.

بروز علائم مشکوک به مسمومیت اعم از بی‌حالی، ضعف، مشکلات تنفسی، گرفتگی عضلانی در این روزها دانش‌آموزانی از شهرهای مختلف را راهی بیمارستان کرده است. علی‌رغم شدت گرفتن پیگیری‌ها از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در زمینه مسمومیت‌های دختران، در هفته‌های گذشته ابهامات، سوالات و شایعات بسیاری در اذهان مردم شکل گرفته و خانواده‌های بسیاری را نگران کرده است.

**حال همه دانش‌آموزان خوب است

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با حضور در محل حادثه شاهد تعطیلی مدارس و حضور نیروهای امنیتی در این مدرسه بود. در این زمینه «علی اسماعیلی» مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، با بیان اینکه تعدادی از دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال عمومی آنها خوب است، اظهار کرد: تعدادی از دانش‌آموزان در مدرسه احساس بوی گاز کرده بودند که بلافاصله با حضور اورژانس اقدامات اولیه آغاز شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه حال عمومی دانش‌آموزان خوب است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، گفت: تعدادی از دانش آموزان به بیمارستان منتقل شده‌اند که آنها نیز هیچ مشکلی ندارند. همچنین در مورد مسمومیت و علت آن باید اورژانس نظر بدهد.

                                                                        ** 29نفر دچار مسمومیت شدند

در این زمینه اما «حسن بختیاری»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اظهار کرد: در پی گزارشی مبنی بر مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه ولی‌عصر زنجان، آمبولانس و اتوبوس آمبولانس فورا به محل اعزام و اقدامات اولیه انجام شد

به گفته این مسئول حدود 29 نفر از دانش‌آموز به بیمارستان انتقال پیدا کردند و با توجه به علائم، درمان‌های لازم انجام شده است. خوشبختانه مورد حادی در بین دانش‌آموزان مسموم شده در زنجان وجود ندارد، برخی از دانش‌آموزان وضعیت بهتری دارند و به بخش‌های دیگر منتقل شدند.

 وی ادامه داد: سایر دانش‌آموزان مسموم شده نیز طبقه‌بندی شده‌اند. امکان افزایش تعداد دانش‌آموزان مسموم شده وجود دارد،همه افراد مسموم شده دانش‌آموز هستند و از کادر مدرسه ولی‌عصر موردی از مسمومیت گزارش نشده است.

**دانش‌آموزان و اولیا آرامش خود را حفظ کنند

ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه به‌دنبال خبر احتمالی مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در یکی از دبیرستان‌های دخترانه شهر زنجان برابر بررسی اولیه تعداد ۲۸ نفر دانش‌آموزان باعلایم مسمومیت تنفسی به اورژانس منتقل شده و حال عمومی آنها خوب است، اظهار کرد: این تعداد از دانش آموزان به زودی مرخص خواهند شد و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: منشأ و علت اصلی موضوع توسط نهادهای مسئول تحت بررسی بوده و به محض روشن شدن علت امر، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد. همچنین در حال حاضر اوضاع تحت کنترل است و تدابیر لازم در مراکز آموزشی استان انجام پذیرفته و مدیران مدارس نیز نسبت به جوانب امر توجیه شده‌اند.

 معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان اظهار کرد: با توجه به شواهد و قرائن هجمه رسانه‌ای، دشمنان ایران اسلامی درصدد ایجاد اختلال در روند آموزشی و تحصیل و ایجاد التهاب روانی در جامعه هستند لذا حفظ هوشیاری و آرامش توسط دانش‌آموزان و خانواده‌های ایشان مورد تاکید است.

                                    ** عامل مسمومیت دانش‌آموزان ممکن است یک یا ترکیبی از چند نوع گاز باشد

با وجود ابهامات بسیاری که در مورد علت و دلیل این حادثه وجود دارد، «سیدمرتضی خاتمی»، نائب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، که هفته گذشته به نمایندگی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جهت بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان به قم سفر کرده بود، در رابطه با ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در برخی نقاط کشور، اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان، نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که عامل مسمومیت، استنشاقی است.

وی با بیان اینکه عامل مسمومیت دانش‌آموزان ممکن است یک یا ترکیبی از چند نوع گاز باشد، افزود: گاز N2 موجود در این گروه، علائم و تظاهرات بالینی را توجیه نمی‌کند ولی گازهای دیگری که در این محیط‌ها جداسازی شده‌اند علائمی من جمله بی‌حسی اندام را توجیه می‌کند

این مسئول در رابطه با علائم مسمومیت دانش‌آموزان، تصریح کرد: طبق شواهد بالینی افرادی که مسموم شدند، مسمومیت ناپایدار و زودگذر داشته و آزمایشات آنان طبیعی است ولی در عین حال سبب بروز حالت تهوع، استفراغ، سرفه، تنگی نفس، سرفه و غیره می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان، گفت: طبق بررسی‌ها و پیگیری‌ها، تاکید شد: عامل یا عاملان احتمالی مسمومیت دانش‌آموزان‌، در کمترین زمان ممکن مشخص و به اطلاع عموم برسد.

خاتمی با اشاره به نگرانی جامعه به خصوص اولیاء دانش‌آموزان، خواستار شناسایی فوری عامل یا عوامل احتمالی حوادث اخیر در مدارس کشور شد، خاطرنشان کرد: سستی و مسامحه در این زمینه به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و سلامت و آرامش روحی، روانی جامعه و حریم بانوان و علم‌آموزی باید با قوت و قدرت مورد حمایت جدی قرار گیرد.

همچنین تعدادی از اولیاء دانش آموزان در تماس با صدای زنجان ضمن درخواست ازمسئولین استان برای شناسایی سریع عاملین مسمومیت های تکراری در مدارس، درخواست داشتند تا زمان شناسایی عوامل ایجاد ناآرامی ها در فضاهای آموزشی کلاس ها بصورت مجازی برگزار گردد.

 

انتهای پیام 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمسمومیت دانش‌آموزاندانش‌آموزان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9492


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»