کد خبر: 9495
1401/12/15 - 10:25


یکی از فعالان مجمع در شرف تشکیل «خیرین سعدی»

کمک 2 میلیارد تومانی «خیرین سعدی» به زلزله زدگان خوی

تنها مشکلمان ثبت این خیریه است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان - زهره میرعیسی‌خانی/ یکی از فعالان مجمع «خیرین سعدی»عنوان کرد: مشکل ما در حال حاضر ثبت نشدن این خیریه است، برخی از ارگان‌های دولتی و غیردولتی به ما گفتند که شما خوب کار می‌کنید اما بیایید به نام ما کار کنید. ما بیشتر به دنبال این هستیم که این خیریه‌ را به صورت مردمی بچرخانیم و از همین رو این امر را قبول نکردیم.اگر یک ارگانی پیدا شود و به ما در ثبت این کمیته کمک کند، مشکل ما در زمینه ثبت این خیریه حل خواهد شد؛ در صورت کمک ارگانها، ما هیچ گونه درخواستی هم از این ارگان‌ها نداریم و روال کاری خود را مشابه گذشته انجام خواهیم داد و این طور نیست که پس از گذشت مدتی نزد ارگانی که از ما حمایت کرده است برویم و در ازای لطفی که در حق ما در ثبت این خیریه کرده، چیزی طلب کنیم چرا که ما هیچ درخواستی از آنها نخواهیم داشت.

شنبه ۸ بهمن ماه امسال زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتری، شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند از این روز امدادرسانی‌های دستگاه‌های خدمات رسان و کمک‌های مردمی به این شهرستان آغاز شد و بار دیگر مردم در شهرهای ایران یادآور این شعر از سعدی شدند که «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار»

در این میان بودند خیریه‌های مردمی که آستین همت بالا زدند و به کمک مردم این شهرستان شتافتند. یکی از این خیریه‌های مردمی که در استان زنجان برای کمک به مردم آسیب دیده این شهرستان پیشقدم شدند، مجمع «خیرین سعدی»بود که شاید کمتر کسی در شهر نام این خیریه را شنیده باشد، اما شاهد اقدامات خیرخواهانه گاه و بیگاه این خیریه بوده‌اند.

مجمع خیرین« سعدی» مجمعی از بازاریان و کسبه خیابان سعدی است که چند مدتی است، فعالیت‌های مردمی خود را شروع کرده‌اند و کمک‌رسان قشرهای آسیب دیده جامعه هستند. این مجمع که به همت 10 تن از کسبه خیابان سعدی ایجاد شده است، این روزها محلی برای جمع آوری کمک‌های مردم زنجان به زلزله زدگان شهرستان خوی بوده است.

** 2میلیارد تومان کمک مردمی به صورت اجناس و حدود 100 تا 150 میلیون کمکهای جمع آوری شده این مجمع خیری است

در این زمینه «حسین ‌ایمانی»یکی از فعالان این مجمع در گفت‌وگو با صدای زنجان، با اشاره به اینکه این مجمع تحت عنوان «مجمع خیرین سعدی» 5 تا 6 سال پیش راه‌اندازی شد، اظهار می‌کند: این مجمع یک مجمع کاملا مردمی است و ما هیچگاه هیچ پشتوانه مالی از هیچ ارگان دولتی نداشتیم و فقط کسبه و بازاریان هستند که ما را در انجام امور خیریه کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف ما  از راه اندازی این مجمع فقط کمک‌های بشردوستانه بود و یک گروهی دور هم جمع شدیم و از روی انسانیت یک سری کارها را برای حل مشکلات و کمک‌رسانی به اقشار محروم جامعه  انجام میدهیم ، بلکه بتوانیم نقش کوچکی در برطرف کردن مشکلات مردم این شهر داشته باشیم.

به گفته فعال این مجمع مردمی، این مجمع در زمان سیل «گلستان» و «کرمانشاه» هم در میدان کمک‌رسانی به این مناطق بوده است و هم اکنون با وقوع حادثه ناگوار زلزله خوی، نیز این مجمع به دنبال انجام فعالیت‌های مردمی خود برای کمکرسانی به مناطق اسیب دیده بوده است.

ایمانی افزود: این مجمع توانسته است از همه گروه‌های فعال در زمینه جمع آوری کمکه‌ای مردمی بیشتر فعالیت داشته باشد که در این خصوص نزدیک 2 میلیارد تومان کمک مردمی به صورت اجناس جمع‌آوری شد و حدود 100 تا 150 میلیون نیز به حساب این مجمع مردمی پول واریز شد که این مبالغ را نیز ما به چادر و بخاری برقی و پیکنیک و دارو تبدیل و به مناطق زلزله زده ارسال کردیم.

فعال این مجمع مردمی با اشاره به اینکه مستندات هزینه‌کرد این مجمع موجود است، اذعان می‌کند:  هر چیزی که از طریق این خیریه جمع شد، توسط خیرین این مجمع به وسیله 10 ماشین به مناطق زلزله دیده ارسال شد و تک تک این کمک‌ها به مردم آسیب دیده خوی رسانده شد. به طوری که برخی از فعالان این مجمع به این مناطق رفتند و به محل‌هایی که بیشتر آسیب دیده بودند و به دلیل دور بودن به آن نقاط کمتر کمک شده بود (روستاهای اطراف خوی) کمک‌رسانی شد.

ایمانی با بیان اینکه اعضای اصلی این مجمع خیریه 10 نفر هستند، گفت: این 10 نفر اعضا کارهای خیریه را انجام می‌دهند و به واسطه این ده نفر کارهای بدوی از قبیل مهیا کردن بسته‌‌ها و تفکیک کردن اقلام و. این دست از کارها انجام می‌گیرد. در این زمینه از شهرداری زنجان تنها سه کامیون گرفته شد و بقیه را هم دوستان بودند که با نیسان و پاترول آمدند و کمک کردند تا این کمک‌ها به دست مردم خوی برسد.

**در مجمع خیریه سعدی کسبه خیابان «سعدی» فعالیت دارند

وی در مورد دلیل نامگذاری این مجمع به عنوان « سعدی» اذعان کرد: ما تعدادی از کسبه «سعدی» هستیم که  در این زمینه فعال هستیم و از این رو اسم مجمع را هم به این نام گذاشتیم.

این فعال اجنماعی، به نحوه شکل‌گیری این مجمع اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری این مجمع از زمانی صورت گرفت که یکی از کارگرانی که در منزل یکی از دوستان کار می‌کرد، در فصل گیلاس عنوان کرده بود که گیلاس گران است و من نمی‌توانم برای بچه‌ام گیلاس بخرم و از این رو یکی از دوستان رفته بود یک میزان میوه فصل تابستان را اعم از گیلاس و زرد آلو و غیره خریده بود تا به برخی از خانواده‌هایی که به لحاظ مالی مشکل دارند، خیرات کند و در این زمان، جرقه این کار خورده شد و کم کم این موضوع باعث شد که برخی از خانواده‌های محروم را تحت پوشش قرار بدهیم.

وی ادامه داد: در ابتدا این مجمع یک خانواده، سپس سه تا 5 خانواده را تحت پوشش گرفت و رفته رفته برتعداد این افراد افزود به طوری که اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که بالغ بر 70 خانواده را تحت پوشش داریم و ماهانه اقلام غذایی آنها را تهیه می‌کنیم و کارهای پزشکی آنان را انجام می‌دهیم و در مناسبتهای مختلف اعم از سال تحصیلی، یلدا و عید قربان بسته‌های حمایتی برای این خانواده‌ها تهیه می‌کنیم. اگر از اعضای خانواده آنها کسی اعتیاد  داشته باشد آنها را به کمپ ترک اعتیاد می‌بریم و تلاش می‌کنیم که به زندگی بازگردانیمشان و به هر طریق و در هر مناسبت تلاشمان بر این است که به این افراد کمک کنیم.

ایمانی خاطر نشان کرد: سال گذشته 2500 بسته ویژه یلدا تهیه کردیم و امسال نیز این میزان به 4 هزار بسته رسید و از این جور کارهای مناسبتی هم انجام می‌دهیم تا بتوانیم در شرایط مالی کمک حال برخی از خانواده‌های نیازمند باشیم.

وی با بیان اینکه این خیریه در حال حاضر به ثبت نرسیده است، اظهار کرد: ما در ثبت این خیریه دچار مشکل هستیم و هر جا برای ثبت این خیریه می‌رویم به ما می‌گویند که باید وثیقه میلیاردی بیاورید که ما این وثیقه را نمی‌توانیم جور کنیم.

این خیر، با بیان اینکه ما 100 درصد نیازهای اعضای تحت پوشش خود را که نمی‌توانیم برطرف کنیم، اظهار کرد: وضعیت اقتصادی جامعه بسیار آشفته است و خارج از توان ما است که بخواهیم 100 درصد نیازها را تامین کنیم ولی تلاش ما بر این است که بخشی از مشکلات را ما پوشش بدهیم که بتوانیم بیشتر بچه‌های این خانواده‌ها را دلشاد کنیم.

به گفته این خیر، فکر و ذکر ما در این زمینه فقط بچه‌ها هستند. از همین رو سال تحصیلی که شروع می‌شود و کودکان به مدرسه می‌روند در تلاش هستیم که با کمک‌های مردمی دل کودکان این خانواده‌ها را شاد کنیم و بخشی از مشکلات این خانواده را پوشش بدهیم.

ایمانی اذعان کرد: همه دوستان ما دلخوشی‌شان همین موضوع است و از همین رو تلاش می‌کنند که به هر طریق ممکن اعم از مالی و غیر مالی به این خانواده‌ها و کودکان آنها کمک کنند.  در واقع هر کسی هر چه قدر در توان دارد را به کار می‌گیرد تا وجدان خودشان ارام‌تر شود.

**در ثبت این مجمع خیریه دچار مشکل هستیم

وی با ذکر اینکه تنها مشکل ما در حال حاضر ثبت نشدن این خیریه است، اظهار کرد: برخی از ارگان‌های دولتی و غیردولتی به ما گفتند که شما خوب کار می‌کنید اما بیایید به نام ما کار کنید. ما بیشتر به دنبال این هستیم که این خیریه‌ را به صورت مردمی بچرخانیم و از همین رو این امر را قبول نکردیم.

این فعال این مجمع خیری، با بیان اینکه اگر یک ارگانی پیدا شود و به ما در ثبت این کمیته کمک کند، مشکل ما در زمینه ثبت این خیریه حل خواهد شد؛ گفت:  در صورت کمک ارگانها، ما هیچ گونه درخواستی هم از این ارگان‌ها نداریم و روال کاری خود را مشابه گذشته انجام خواهیم داد و این طور نیست که پس از گذشت مدتی نزد ارگانی که از ما حمایت کرده است برویم و در ازای لطفی که در حق ما در ثبت این خیریه کرده، چیزی طلب کنیم چرا که ما هیچ درخواستی از آنها نخواهیم داشت.

ایمانی با بیان اینکه تنها بحث ثبتی این خیریه است که برای ما اهمیت دارد، اظهار کرد: در حال حاضر نیز ما هیچ مشکلی با هیچ یک از نهادهای امنیتی از جمله پلیس فتا نداریم. در همین مساله زلزله خوی شاهد بودیم که حساب برخی از شخصیت‌های معروف را به جهت اینکه می‌خواستند به صورت شخصی به زلزله خوی کمک‌رسانی کنند بستند، ولی هیچ زمانی حساب‌های این خیریه بسته نشده است چرا که پلیس فتا از فعالیتهای ما اطلاع دارد و فعالیت این مجمع را می‌بیند.

وی در مورد شفافیتهای مالی این مجمع اذعان کرد که همه مستندات هزینه‌کردها موجود است و هر ارگانی از ما حساب و کتاب بخواهد، تمام و کمال آماده است و  آن را تسلیم می‌کنیم. منتهی مراتب ما مشکلمان، مشکل ثبتی است که دوست داریم که این خیریه به ثبت برسد تا اعتماد مردمی را بیشتر از گذشته جلب کند و شبهاتی نیز در این زمینه نباشد که مثلا این مجمع به صورت شخصی در این زمینه کار می‌کند وگر نه مورد دیگری وجود ندارد.

 

انتهای پیام

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانخیرین سعدیزلزله زدگان خوی
sedayezanjannews.ir/nx9495


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»