کد خبر: 9503
1401/12/20 - 10:31


صدای زنجان در مورد ماهیت سموم منتشرشده در مدارس گزارش می‌دهد؛

مسمومیت «مبهم»!

استاد دانشگاه زنجان: عوارض نشان داده‌شده توسط دانش‌آموزان چندان ربطی به گاز N2ندارد/شناسایی مواد به‌واسطه اینکه نمونه حقیقی هستند، زمان‌بر است/ صدای زنجان برای پیگیری موضوع مسمومیت دانش آموزان با «سید مرتضی خاتمی»، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، «داریوش‌ تقی لو» رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان و «مشهود تقی لو » معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تماس گرفت که هیچ‌کدام از مسئولین در این زمینه پاسخگو نبودند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میر عیسی خانی: حالا که سه ماه است از مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس با انتشار گازی ناشناخته می‌گذرد، کم‌کم اخباری از پیگیری‌های نهادهای مختلف به گوش می‌رسد. روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر دستگیری عاملین مسمومیت در برخی از شهرهای کشور به گوش رسید. اما هنوز برخی از خانواده‌ها در مورد ماهیت این مسمومیت‌ دچار نگرانی هستند و برخی از آن‌ها در مورد عوارضی که ممکن است این ماده‌های مسمومیت‌زا ایجاد کنند سخن به میان می‌آورند.

سم بسیار خفیفی باعث عوارض ضعف عضلانی، بی‌حالی و حالت تهوع می‌شود

بااین‌حال در روزهای گذشته، بهرام عین‌اللهی در حاشیه اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران در جمع خبرنگاران درباره پیگیری مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس، گفت: «کمیته ویژه‌ای را مأمور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین اساتید سم‌شناسی کشور کمک گرفتیم. تحقیقات آن‌ها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث عوارض ضعف عضلانی، بی‌حالی و حالت تهوع می‌شود. من خودم شخصا به قم رفتم و همه بیماران بیمارستان شهید بهشتی را ویزیت کردم. مسمومیت ایجادشده بسیار خفیف بود و الحمدالله هیچ‌گونه عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرده بود و آن‌ها فقط چندساعتی دچار علائم بودند.»

او همچنین درباره اینکه چه نوع سمی در کار است، گفت: «جزییات بعداً منتشر می‌شود.» عین‌اللهی همچنین تأکید کرد که شناسایی منبع سم و اظهارات در مورد عمدی بودن آن در حدود وظایف وزارت بهداشت نیست.

سم بلافاصله در بدن از بین می‌رود

درحالی‌که وزیر بهداشت از بیان چیستی سم امتناع کرده، به گزارش خانه ملت علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم و نتایج آزمایش‌ها، در سمی که منجر به مسمومیت دانش‌آموزان شده گاز وجود داشته است. به گفته او این سم بلافاصله در بدن از بین خواهد رفت و به‌صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل تشخیص آن دشوار است. او همچنین یادآور شد: «این نتایج بر اساس بررسی‌های 30 متخصص وزارت بهداشت به‌دست‌آمده، البته ممکن است در مواردی اضطراب نیز علائم مبتلایان را تشدید کرده باشد. به‌علاوه بر اساس گزارش وزارت بهداشت، دُز سم منتشرشده بسیار پایین بوده و خانواده‌ها مطمئن باشند این موضوع به‌صورت جدی پیگیری می‌شود و خوشبختانه هیچ فوتی براثر این مسمومیت نداشته‌ایم.» منادی سفیدان تأکید کرد: «هفته آینده رئیس شورای امنیت کشور و دستگاه‌های امنیتی دعوت‌شده‌اند تا نتایج بررسی‌های خود در این رابطه را بیان کنند»

95درصد دانش‌آموزانی که بنا به درخواست خود به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند

«یوسف نوری»، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در خصوص نگرانی والدین در مورد مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس نیز اذعان کرده بود که بیش از 95 درصد دانش‌آموزانی که بنا به درخواست خود به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند، براثر جو روانی و مابقی نیز افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده است. به امید خدا هیچ‌کدام یک از این افراد مدت زیادی در بیمارستان نماند‌ه‌اند و ترخیص شده‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش از اولیا خواست، به اطلاعیه‌هایی که از طریق وزارت بهداشت صادر می‌شود، توجه کنند و افزود: «حضور در فضاهای رسانه‌ای غیررسمی سبب تشدید جو روانی و نگرانی اولیا و دانش آموزان شده است، اولیا به اخبار و رسانه‌های رسمی و معتبر توجه کنند، چراکه دشمن درصدد تعطیلی مدارس و بازماندن دانش آموزان از تحصیل است».

احتمال اینکه گاز N2 به‌تنهایی بتواند باعث عوارض شدیدی شود کم است

 در این زمینه اما «علی رمضانی»، استاد شیمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه احتمال اینکه گاز N2 به‌تنهایی بتواند باعث عوارض شدیدی شود کم است، اظهار کرد: حدود 80 درصد هوایی که تنفس می‌کنیم است و تنها 20 درصد آن اکسیژن است.

وی ادامه داد: این گاز یک گاز بی‌اثر تلقی می‌شود و سیستم زیستی( بدن ما) به N2نیازی ندارد و اگر یک‌دفعه رها شود و انسان به دلایلی آن را تنفس کند برایش مشکلی ایجاد نمی‌شود و در سیستم تنفسی می‌رود و دوباره خارج می‌شود. درواقع استنشاق آن چندان مسئله ساز نیست.

به گفته این استاد دانشگاه، اما زمانی که درصد گاز  N2را به‌قدری بالا ببریم که حجم اکسیژن پایین آید و از 20 درصد اکسیژن موجود در هوا کم شود و میزان  N2به 90میزان بالاتری از حد معمول ( 80درصد) برسد. در این مرحله شخص از کمبود اکسیژن رنج می‌برد، ولی به نظر نمی‌رسد آن‌قدر عوارض داشته باشد که دانش آموزان در مدارس از خود نشان داده‌اند. یعنی ما نمی‌توانیم این مسائل را تنها به گاز  ربط بدهیم و اگر مسئله‌ای ایجاد می‌شود ناشی از کمبود اکسیژن است.

وی ادامه داد: اگر گازدر محیطی زده شود ما باید همان علائم کمبود اکسیژن را ببینیم ولی عوارض نشان داده‌شده توسط دانش‌آموزان چندان ربطی به گاز   ندارد و مطمئناً ناشی از عوامل دیگری است که اظهارنظر در موردش سخت است چون نمونه‌ها وقتی‌که نمونه‌های حقیقی است یک‌میزان آنالیز و شناسایی‌اش زمان‌بر است و باید در این زمینه منتظر بود که یک‌میزان آنالیز‌ها تکمیل‌تر شود و سپس در مورد آن اظهارنظر کرد.

تا موقعی که ندانیم مواد سموم منتشر شده در مدارس چیست، اظهار نظر در موردش سخت است

وی بابیان اینکه اگر نمونه‌های اتخاذشده از نمونه‌هایی باشد که قبلاً مورد شناسایی قرارگرفته باشند، توسط فنّاوری‌هایی که امروز است، آنالیز آن‌ها سرعتش بالا خواهد بود، اظهار کرد: اما به نظر می‌رسد که در این زمینه اطلاعات چندانی نداریم و آنالیز داده‌ها نیز به دلیل اینکه زمان‌بر است، نتوانسته است ما را به نتیجه برساند.

به گفته رمضانی تا موقعی که ندانیم مواد سموم منتشر شده در مدارس چیست، اظهارنظر در موردش سخت است. ولی این‌همه عوارض به طور قطع به N2مرتبط نمی‌تواند باشد. بنابراین تنها نمونه‌گیری در این زمینه می‌تواند کارساز باشد. ضمن اینکه این نمونه‌ها باید در لحظه گرفته شوند.چراکه اگر زمان بگذرد، بیشتر مواد موجود از طریق هوا جابه‌جا می‌شود و آنالیز آن بسیار سخت‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: یک سری از مواد هستند که در جنگ‌های مختلف به‌عنوان سلاح شیمیایی استفاده می‌شدند و این‌ها اثراتشان مشخص است و قابل‌شناسایی هستند که مطمئناً اگر از این موارد بود، بالا فاصله قابل‌شناسایی می‌شدند. منتهی مواقعی هست که شما ماده را نمی‌شناسید درنتیجه اثراتش هم ناشناخته است.

شناسایی مواد به‌واسطه اینکه نمونه حقیقی هستند، زمان‌بر است

 این استاد دانشگاه بابیان اینکه استفاده از مواد شیمیایی از نوع خفیف و شدیدش  در جنگ‌های جهانی سابقه طولانی در دنیا دارد، اظهار کرد: در جنگ جهانی اول و دوم و در جنگ بین ایران و عراق از این مواد شیمیایی به اشکال مختلف استفاده شدند که اگر ترکیبات این مواد از این گروه بودند، تاکنون شناسایی می‌شد و قطعاً عوارض بالینی آن‌ها مشخص است. ضمن اینکه تشخیص این موارد برای جامعه پزشکی با توجه به تجربیاتی که از جنگ وجود داشته،چندان سخت نخواهد بود ولی وقتی مواد از عوامل جدید باشند نیاز است که این عوامل شناخته شود چراکه مواد شیمیایی ساخته‌شده به دست بشر تعدادش بسیار زیاد است.

وی بابیان اینکه امیدوارم که در روزهای آینده نتایج خوبی از آزمایشگاه‌های مربوط به آنالیز شیمیایی استخراج شود تا بتوانیم راهکاری در این زمینه ارائه بدهیم، خاطرنشان کرد: بشر تاکنون بیش از 60میلیون ماده شیمیایی را سنتز کرده است و حدود 250 هزار از این مواد مستقیم و غیرمستقیم در زندگی بشر کاربرد دارد. همچنین برخی از این مواد شیمیایی جنگ‌افزار بودند. بنابراین صحبت کردن در مورد جزئیات این سموم منتشره در مدارس تا زمانی که ما ساختار آن را ندانیم، سخت خواهد بود یعنی باید منتظر بود که این مواد شناسایی شود که خود این مسئله زمان‌بر است چون به‌عنوان یک نمونه حقیقی باید با آن برخورد کرد.

سید مرتضی خاتمی، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این زمینه طی روزهای گذشته گفته بود که بررسی‌های انجام‌شده توسط متخصصان، نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که عامل مسمومیت، استنشاقی است، اظهار کرد: عامل مسمومیت دانش‌آموزان ممکن است یک یا ترکیبی از چند نوع گاز باشد، افزود: گازN2موجود در این گروه، علائم و تظاهرات بالینی را توجیه نمی‌کند ولی گازهای دیگری که در این محیط‌ها جداسازی شده‌اند، علائمی ازجمله بی‌حسی اندام را توجیه می‌کند.

این مسئول در رابطه با علائم مسمومیت دانش‌آموزان، تصریح کرد: طبق شواهد بالینی افرادی که مسموم شدند، مسمومیت ناپایدار و زودگذر داشته و آزمایش‌ها آنان طبیعی است ولی درعین‌حال سبب بروز حالت تهوع، استفراغ، سرفه، تنگی نفس، سرفه و غیره می‌شود.

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با «سید مرتضی خاتمی»، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، «داریوش‌ تقی لو» رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان و «مشهود تقی لو » معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تماس گرفت که هیچ‌کدام از مسئولین در این زمینه پاسخگو نبودند.

 

انتهای پیام /

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانسموم منتشر شده در مدارس
sedayezanjannews.ir/nx9503


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»