کد خبر: 9517
1401/12/27 - 13:30


پاسخ استاندار زنجان به دخالت برخی نمایندگان مجلس در خصوص تغییر مدیران دستگاه‌های اجرایی استان:

اهل مماشات نیستم

محسن افشارچی: در تغییر مدیران تسلیم فشارها نمی‌شویم/ الحمدالله تا به امروز هیچ فشاری از ناحیه نمایندگان استان در مجلس نبوده است! /فوت 2 نفر در بیمارستان شهید بهشتی زنجان ناشی از قصور بود! / برخی از مسمومیت‌های دانش‌آموزان دختر از سر شیطنت بود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ استاندار زنجان ضمن رد هر گونه فشار نمایندگان استان در مجلس در خصوص تغییر برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان زنجان، تغییر تعدادی از مدیران به علت عملکرد ضعیف در سال 1402 را دور از انتظار ندانست.

نشست خبری محسن افشارچی، استاندار زنجان پنجشنبه (25 اسفندماه 1401) با اصحاب رسانه استان زنجان در رابطه با «دخالت برخی نمایندگان استان در مجلس در امورات اجرایی استان زنجان»، «تصمیم استاندار زنجان در خصوص تغییر برخی از مدیران استانی»، «مرگ مبهم 2 نفر در بیمارستان شهید بهشتی و سکوت مسئولان و مشخصا دانشگاه علوم پزشکی زنجان»، «تاثیر الحاق اراضی به محدوده قانونی شهرها در بازار مسکن»، «دلایل گرانی برخی اقلام مصرفی و اساسی خانوارها در زنجان که در برخی موارد زنجان را در ردیف شهرهای گران کشور قرار می‌دهد»، «مسمومیت دانش‌آموزان دختر»، «آخرین آمار مربوط به کشته‌ها و بازداشتی‌های اعتراضات اخیر در استان زنجان»، «وضعیت سرمایه‌گذاری و برنامه‌های اقتصادی استانداری برای استان زنجان» و «دلایل عزل و برکناری یا استعفای برخی از مسئولان استان و ارتباط آن با دخالت برخی از نمایندگان استان در مجلس» برگزار شد.

**احتمال برکناری برخی مدیران استان در سال 1402

استاندار زنجان ابتدا در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر «نزدیک به 18 ماه از حضور شما به عنوان استاندار زنجان سپری می‌شود، حتما ارزیابی‌هایی از عملکرد مدیران منصوب خود دارید، آیا این درست است که شما قصد تغییر برخی مدیران دولتی را دارید که از عملکرد آنها راضی نیستید اما به علت دخالت برخی نماینده‌های استان در مجلس در امورات اجرایی استان و حتی مدیریت شهری، تا کنون نتوانسته‌اید، تصمیم خود را عملی کنید؟»، اظهار کرد: از برخی مدیران راضی هستیم و از برخی دیگر به صورت نسبی ناراضی! اگر هم قصد تغییر داشته باشیم مماشاتی نداشته و تسلیم فشارها نیز نمی‌شویم! البته الحمدالله هیچ فشاری تا به امروز نبوده است و تقریبا می‌شد گفت که با تمامی نماینده‌های استان زنجان در مجلس رابطه خوبی داریم!

افشارچی احتمال تغییر برخی مدیران در سال 1402 را رد نکرد و گفت: این تغییر بستگی به عملکرد مدیران در 3 ماهه نخست سال آینده داشته و پس از احصای نتایج ممکن است برخی از مدیران تغییر یابند.

**الحاق 1000 هکتار از اراضی لیل‌آباد به محدوده قانونی شهر زنجان برای کنترل بازار مسکن است!

استاندار زنجان در خصوص سؤال دیگر صدای زنجان مبنی بر «برخی افزودن محدوده‌های قانونی شهر زنجان را مساوی با متلاطم کردن بازار مسکن و ایجاد فضای امن برای برخی تخلفات دلالان می‌دانند. برای رصد موضوع کاری کرده‌اید؟»، ابراز کرد: یکی از دلایل گرانی مسکن به عدم تعادل عرضه و تقاضا بر می گردد. از این رو برای رفع نابسامانی در این بازار، الحاق برخی اراضی به محدوده قانونی شهر زنجان را در دستور کار قرار داده‌ایم. موضوعی که سال‌های سال است، معطل مانده است. از این رو با هزینه بسیار کمتری زمین یک هزار هکتاری را در لیل‌آباد خریداری کرده و دست دلال‌ها ندادیم و دست اداره راه و شهرسازی است و در حال حاضر در مرحله تهیه طرح قرار دارد.

استاندار زنجان ابراز امیدواری کرد تا طرح مربوط به لیل‌آباد که هنوز به طور کامل تهیه نشده است، با نظر کارشناسان و متخصصان، طرح خوبی در حوزه شهرسازی باشد. در این امر از متخصصان اداره راه و شهرسازی و شهرداری قطعا استفاده خواهیم کرد تا قیمت‌های حوزه مسکن را در زنجان کاهش دهیم.

این مسئول با دفاع از تصمیم اخیر مسئولان برای الحاق یک هزار هکتار زمین لیل‌آباد به محدوده قانونی شهر زنجان افزود: اگر زمینی به محدوده شهر الحاق نشود، منجر به کاهش زمین شده و در نهایت ایجاد زمینه مناسب برای ورود دلالان برای خرید و فروش فیش‌های زمین‌های داخل و خارج از محدوده می‌شود از این رو تصمیم‌گیری‌ها در خصوص الحاق برخی اراضی به محدوده قانونی شهر زنجان بسیار منطقی است.

استاندار زنجان احتمال داد که مخالفان الحاق اراضی به محدوده قانونی شهر زنجان، همان دلال‌ها هستند چرا که با الحاق یک هزار هکتار اراضی لیل‌آباد به محدوده قانونی شهر زنجان، قطعا قیمت‌ها تعدیل می‌شوند.

**زنجان اصلا هم شهر گران کشور نیست!

استاندار زنجان همچنین در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر «دلایل گرانی برخی کالاها از مسکن گرفته تا قیمت خوراک و اقلام مصرفی خانوارهای زنجانی چیست؟ به طوری که در حال حاضر شهر زنجان جزو گران‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود و مردم از این موضوع به شدت گله‌مند هستند»، ابراز کرد: شاخص گرانی، تورم است و استان زنجان در تورم 12 ماهه منتهی به بهمن‌ماه، استان بیست‌ونهم کشور بود (بر اساس آمار رسمی مرکز آمار).

**پاسخ استاندار زنجان در خصوص تعداد کشته‌ها و بازداشتی‌های مربوط به اعتراضات اخیر

افشارچی در رابطه با میزان کشته‌شدگان و بازداشتی‌های اعتراضات اخیر در استان زنجان نیز به خبرنگاران گفت: در رابطه با تعداد بازداشتی‌ها باید از قوه قضائیه سؤال کنید و از من نپرسید، ما متولی اجرا هستیم و متولی دستگاه قضا نیستیم. 3 نفر در این حوادث مرحوم شدند و پرونده تعدادی از بازداشت‌شدگان در مرحله بررسی قرار دارد اما همانطور که عرض کردم برای اطلاع از جزئیات از دستگاه قضایی استان پیگیری کنید!

استاندار زنجان در رابطه با احتمال ارتباط عزل مدیرکل استاندارد استان زنجان پس از اظهارنظرهای جنجالی او در خصوص برخی از پروژه‌های مسکن ملی با رسانه‌های زنجان عنوان کرد: عزل مدیر در اختیار استاندار نیست. مدیر را دستگاه بالادستی می‌تواند عزل کند، این موضوع در خصوص مدیرکل استاندارد نیز صدق کرد و ربطی به مصاحبه با رسانه‌ها نداشت! به هر حال به علت مصلحت‌اندیشی بالادستی‌ها بود که ایشان را عزل کردند!

افشارچی در خصوص ارتباط برکناری رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با دخالت برخی از نمایندگان استان در مجلس نیز به این جمله بسنده کرد و گفت: ایشان استعفا دادند.

**فوت 2 نفر در بیمارستان شهید بهشتی زنجان ناشی از قصور بود!

استاندار زنجان در مورد سکوت و عدم پاسخ مسئولان در رابطه با دلایل فوت مبهم 2 نفر در بیمارستان بهشتی زنجان نیز گفت: اتفاق در بیمارستان بهشتی ناشی از قصور بوده است و با توجه به این که پرونده در مراجع قضایی در حال بررسی است بهتر است برای رسیدن به پاسخ شفاف از مسئولان مربوطه پیگیری شود چرا که تا قطعی نشدن نتیجه بنده نمی‌توانم اظهارنظری داشته باشم.

استاندار زنجان در واکنش به اظهارات خبرنگاران حاضر در جلسه که معتقد بودند باید مسئولان ارشد دانشگاه علوم پزشکی به علت این قصور استعفا می‌دادند، پاسخی نداد و از خبرنگاران خواست تا سؤالات بعدی را بپرسند!!

**برخی از مسمومیت‌های دانش‌آموزان دختر از سر شیطنت بود!

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به مسمویت دانش‌آموزان دختر در برخی از شهرستان‌های استان پرداخت و با اشاره به بازداشت تعدادی از عاملان این حادثه ادامه داد: ایجاد اختلاف و بی اعتمادی بین مردم و مسئولان هدف این اتفاقات بود.

افشارچی با بیان اینکه مسمومیت دانش‌آموزان در استان زنجان 2 روز بود و هنوز نمی‌دانیم مسئله از چه قرار است زیرا علت‌های متفاوتی در کشور وجود دارد، تاکید کرد: بعضی‌ها به دلیل عدم ایجاد اعتماد در کشور اقدام به این قبیل کارها می‌کنند، یک وقت‌هایی هم به خاطر شیطنت است! مثلاً در یک مدرسه در زنجان، دانش‌آموزان نفتالین آورده بودند اما موردی بوده که دستگاه امنیتی استان در حال تحقیق در این زمینه است!

وی به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مردمی برای مقابله با چنین حوادثی تاکید کرد و گفت: این رویکرد باعث تقویت اعتماد مردم نیز می‌شود و همه می‌توانند در جریان امور باشند. در موضوع مسمومیت‌های دانش آموزان از مدیران مدارس خواستیم که از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان استفاده کنند.

استاندار زنجان ایجاد نشاط اجتماعی در سطح جامعه را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مردم باید هوشیار باشند و نگذارند معاندان بین مردم و مسئولان فاصله بیاندازند.

**شرکت‌های دانش‌بنیان

استاندار زنجان با اشاره به جای خالی فعالیت‌های دانش بنیان در استان زنجان گفت: با مجموعه اقداماتی که انجام شده، در زمان حاضر شمار شرکت‌های دانش بنیان استان به بیش از 95 مورد رسیده و از این جهت با اینکه دیر شروع کرد‌ه‌ایم وضعیت‌مان به حد برخی استان‌های همجوار رسیده است که سابقه بیشتری در این بخش داشتند.

افشارچی همچنین از رفع تعلیق صندوق پژوهش و فناوری استان خبر داد و افزود: فعالیت این صندوق تاثیر قابل توجهی در رونق فعالیت‌های دانش بنیان در استان دارد از این رو ضروری است تا فعالان به این امر توجه داشته باشند.

وی اظهار کرد: 16.5 هکتار زمین نیز برای پارک علم فناوری استان تامین و رقم‌های قابل توجهی نیز از اعتبارات استان به این موضوع اختصاص داده شده است.

** تجهیزات پتروشیمی زنجان در حال ورود به کشور است

استاندار زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه بخشی از سازه‌های بزرگ پتروشیمی زنجان وارد شده است، ادامه داد: چند محموله دیگر این مجموعه نیز در حال ورود به استان است.

افشارچی با بیان اینکه مشکلات بانکی پتروشیمی زنجان حل شده است، اضافه کرد: پتروشیمی پروژه بزرگی محسوب می شود و حرکت آن زمان‌بر است.

وی همچنین از ورود سرمایه گذار خارجی در 2 پروژه استان زنجان خبر داد و خاطر نشان کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی وابسته به شرایط کلان کشور است. در راستای توافق بین ایران و چین، حضور یک شرکت از چین برای توسعه شرکت ایریکو( فعال در صنایع ریلی) در استان کلید خورده است.

**مشکلی با حل مسائل تعاونی‌های مسکن زنجان نداریم!

استاندار زنجان در خصوص مشکلات برخی تعاونی‌های مسکن که تعدادی از آن‌ها اراضی‌ تحت مدیریتشان خارج از محدوده قانونی است، عنوان کرد: مشکلی با حل مسائل تعاونی‌های مسکن زنجان نداریم! منتها بر اساس مبنا، قاعده و قانون! در دیدارهایی که با نمایندگانشان هم داشته‌ایم اعلام کرده‌ایم! دوستان خواستار الحاق اراضی خود به محدوده قانونی شهر هستند. خب الحاق اراضی نیازمند فراهم ساختن زیرساخت نظیر برق، آب، مسجد، خیابان، مرکز تجاری و غیره است، خب این امکانات از کدام محل باید تامین شود؟ آیا نباید با دولت مشارکت کنند؟

افشارچی از تهیه طرح مذکور خبر داد و گفت: این طرح سال 1402 ارائه می‌شود. اما در عین حال هیچ تعهدی برای اوردن اراضی به داخل محدوده شهر زنجان نداریم و در صورت توافق در رابطه با طرح مذکور، اقدامات لازم در چارچوب قانونی صورت خواهد گرفت.

** اطلس سرمایه‌گذاری استان زنجان سال 1402 نهایی می‌شود

افشارچی همچنین از فراهم شدن تدریجی زیرساخت‌های لازم برای رشد اقتصادی پایدار استان زنجان خبر داد و گفت: کار دولت تسهیل‌گری و گره گشایی و ایجاد زیرساخت بوده و اقدامات ما هم در این راستا در دست پیگیری و اجرا است.

استاندار زنجان به تدوین اطلس سرمایه‌گذاری استان اشاره کرد و افزود: این اطلس در سه ماهه نخست سال آینده نهایی می‌شود.

وی همچنین از اضافه شدن زمین برای شهرک‌های صنعتی و اتمام گازرسانی به همه شهرک‌ها خبر داد و گفت: قرارداد تولی‌گری منطقه ویژه اقتصادی نیز آماده شده و عاملیت آن به یک کنسرسیوم 2 شرکتی که یکی از آنها اصالتا زنجانی است واگذار شده است.

وی با بیان اینکه امسال پروازهای حج از فرودگاه زنجان نیز انجام می‌شود توضیحاتی در خصوص تدوین برنامه‌هایی برای فرودگاه زنجان داد که بر اساس آن قرار است در آینده این موارد عملیاتی شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاناستاندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9517


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»