کد خبر: 9529
1402/01/16 - 11:10


صدای زنجان موضوع تأثیرگذاری لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها در میزان افزایش گردشگری استان را بررسی می‌کند؛

تعطیلات خیالی!

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان: با اجرای طرح «تعطیلی پنج‌شنبه‌ها»، سفر در ایام سال توزیع می‌شود/ مدرس و فعال گردشگری: هزینه تاسیسات گردشگری در ایران گران تمام می‌شود/ سفر به کیش و اقامت در یکی از هتل‌های معمولی آن گرانتر از ترکیه است و در حقیقت مزیت رقابتی ترکیه نسبت به ما ارزانتر است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌خانی: یک فعال گردشگری در خصوص لایحه تعطیلی پنج شنبه ها که به مجلس رفت، اذعان کرد: به نظر نمی‌رسد تعطیلات آخرهفته چندان تاثیری در رشد گردشگری داشته باشد چرا که اکنون نیز پنج شنبه‌ها مدارس تعطیل هستند و فردی که قصد مسافرت داشته باشد نهایتا پنج‌شنبه را هم مرخصی می‌گیرد و به مسافرت می‌رود. البته این طرح یک مقدار شرایط را تسهیل می‌کند و در حقیقت گردشگری داخلی را هدف قرارداده است ولی در اقتصاد گردشگری تاثیر چندانی نخواهد داشت.

لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها به مجلس رفت و بر این اساس بناست تا تعطیلی پنجشنبه‌ها فرصتی را فراهم آورد تا سفر به ویژه سفرهای کوتاه مدت در سطح کشور افزایش یابد تا گردشگری توسعه هرچند ناچیزی داشته باشد.

دوازدهم فروردین حسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری بابیان این‌که دولت با تمام قوا به موضوع سفر و گردشگری توجه دارد، اظهار کرده بود که جلسات متعدد که رئیس‌جمهور دراین‌باره برگزار می‌کند گواه این موضوع است. تعطیلی پنجشنبه‌ها یکی از مصوبات خوبی است که زیرساخت مناسبی را برای سفرها به‌خصوص سفرهای کوتاه‌مدت مهیا می‌کند. دولت سیزدهم لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها را در قالب اصلاح‌ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس ارائه کرده که امیدواریم اجرایی شود.

**موقعیت استان موجب بهره‌مندی استان از طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها می‌شود

«سید سعید صفوی»، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان دراین‌باره بابیان اینکه به نظر می‌رسد این طرح برای استان‌هایی مثل زنجان بسیار مؤثر باشد، اذعان کرد به جهت اینکه در تعطیلی یک‌روزه هفتگی (جمعه‌ها) امکان مسافرت از استانی به استان دیگر فراهم نیست، بسیاری از خانواده‌ها برای این‌یک روز تمهید و مقدماتی برای سفر انجام نمی‌دهند، ولی با تعطیلی پنجشنبه‌ها خانواده‌ها دو و نیم روز فرصت خواهند داشت، بنابراین اگر این طرح اتفاق بیفتد به نظر می‌رسد استان زنجان از موقعیت به وجود آمده بتواند بهره لازم را ببرد.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان به جهت هم‌جواری با هفت استان و نزدیکی یک الی 4 ساعته به 10 استان پرجمعیت کشور که زیر 50 درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شوند، ظرفیت بالایی برای بهره‌مندی از این طرح را دارد، اذعان کرد: این طرح فرصتی را ایجاد می‌کند که این استان‌های هم‌جوار در برنامه‌ریزی‌هایشان زنجان را به‌عنوان یک مقصد گردشگری قرار بدهند.

**با اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، سفر در ایام سال توزیع می‌شود

وی ادامه داد: با اجرای این طرح سفر در ایام سال توزیع می‌شود و تراکم سفر فقط در ایام نوروز نخواهد بود. ضمن اینکه شاهد بودیم که تعطیلات نوروزی امسال 4 روز بیشتر نبود و مسلماً در استان‌هایی مثل زنجان هم که به لحاظ اقلیمی یک‌میزان شرایط مساعد نیست، گاها مشکلاتی برای گردشگرانی که یک سال منتظر بودند تا برنامه سفر بریزند، ایجاد می‌شود و همین موضوعات آن‌ها را از سفر به استان زنجان بازمی‌دارد. در حقیقت برنامه سفر در طول سال توزیع می‌شود که متناسب با فرصت‌های جغرافیایی و اقلیمی، افراد می‌توانند سفرها را برنامه‌ریزی کنند.

به گفته صفوی، نکته دیگری که وجود دارد، این است که ما یک استان بسیار نزدیک به پایتخت ایران هستیم که جمعیت بسیار کثیری دارد. اغلب گردشگران ایران را نیز در طول سال پایتخت‌نشینان تشکیل می‌دهند، به‌ویژه اینکه پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها که تعطیل می‌شود، بیشتر جاده‌های شمال شلوغ می‌شود و اگر این موضوع رسماً در سایر استان‌ها هم اتفاق بیفتد، زنجانی‌ها می‌توانند به استان‌های هم‌جوار به‌ویژه تهران سفر کنند و تهران نیز با جمعیت بالایی هم  که دارد،  می‌تواند به استان زنجان سفر کند.

**این طرح برای توسعه گردشگری داخلی هست

در این زمینه سید رضا هاشمی، استاد و فعال گردشگری با اشاره به اینکه یکی از فاکتورهای فعالیت‌های گردشگری «وقت» و یا زمان سفر است، اظهار کرد: برای هر سفر افراد بایستی وقت، سرمایه و یک سری شرایط اجتماعی داشته باشد، یعنی اگر ما تعطیلاتمان تنها پنج‌شنبه و جمعه نباشد بلکه یک هفته باشد، اما درآمد قابل تصرف نداشته باشیم، عملا این طرح فایده‌ای نخواهد داشت. منظور از درآمدهای قابل تصرف، آن بخش از درآمدها است که غیر از هزینه‌های ثابت و جاری ما است و ما می‌توانیم آن را برای سفر یا موارد دیگر اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقتصادی حاضر ما نمی‌توانیم برخی از موضوعات را لحاظ کنیم، ادامه داد: ما باید تلاشمان را انجام بدهیم که در شرایط اقتصادی حال حاضر مردم توان مسافرت را هم داشته باشند. ضمن اینکه گردشگری چگونه توسعه  خواهد یافت وقتی که تاسیسات گردشگری، حمل و نقل و هواپیما و غیره دچار مشکل هستند. طبیعتا همه این فاکتورها تاثیرگذار خواهند بود برای اینکه فرد نتواند به مسافرت برود. پس درواقع باید قبول کرد که اثربخشی تعطیلات روزهای پنج‌شنبه، زمانی خواهد بود که درآمد قابل‌تصرف مردم نیز افزایش پیدا کند.

به گفته هاشمی، این طرح برای توسعه گردشگری داخلی هست و روی گردشگری داخلی و بین استانی تمرکز دارد و در غالب این طرح نهایتاً فرد بتواند یک‌شب درجایی اسکان داشته باشد. به‌طورکلی این طرح  تأثیرگذار خواهد بود ولی آن‌چنان تأثیر پررنگی که برخی شاید انتظار دارند، نخواهد بود که روی توسعه اشتغال و افزایش ضریب اشتغال و یا تأثیرگذاری اقتصادی  گردشگری منطقه تأثیر بگذارد.

این مدرس گردشگری بابیان اینکه گردشگری ما متأثر از بسیاری فاکتورها هست که تنها یکی از فاکتورهای آن«زمان» است، اظهار کرد: اگر بتوانیم در گردشگری بین‌المللی ورود داشته باشیم قطعا بیشتر در زمینه توسعه گردشگری نقش خواهیم داشت. اثرات اقتصادی گردشگری کشورها اساسا متاثر از گردشگری ورودی ( گردشگران بین‌المللی) است چراکه هزینه‌کرد این دسته از مسافران بیشتر به صورت دلار است و طول مدت اقامت آنها نیز بالا است (این دسته از مسافران کمتر از 7 تا 8 روز مسافران در شهرها باقی می‌مانند).

وی ادامه داد: اهمیت این موضوع از این جهت که سرانجام بعد از مدت‌ها وزارت گردشگری تصمیم به انجام کاری گرفته است، خوب است؛ اما از نقطه‌نظر تأثیرگذاری اقتصاد گردشگری ما همچنان دچار مشکل هستیم، به‌ویژه شرایط منطقه‌ای و شرایط بین‌المللی و همچنین ضعف در ارائه خدمات توسط خود زیرساخت‌ها و ضعف در حمل‌ونقل ( هوایی و زمینی) و هنوز که هنوز است ما به آن توسعه‌یافتگی لازم نرسیده‌ایم.

**به نظر نمی‌رسد تعطیلات آخر هفته چندان تأثیری در رشد گردشگری داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد تعطیلات آخر هفته چندان تأثیری در رشد گردشگری داشته باشد چراکه اکنون نیز پنج‌شنبه‌ها مدارس تعطیل هستند ( یکی از چالش‌های خانواده‌ها درزمینهٔ سفر داشتن بچه‌های محصل هست) و فردی که قصد مسافرت داشته باشد نهایتاً پنج‌شنبه را هم مرخصی می‌گیرد و به مسافرت می‌رود. البته این طرح یک مقدار شرایط را تسهیل می‌کند و در حقیقت گردشگری داخلی را هدف قرار داده است ولی در اقتصاد گردشگری تأثیر چندانی نخواهد داشت.

این فعال گردشگری افزود: غالباً خانواده‌ها در مسافرت‌های چندروزه و کم مسافت چادر می‌زنند و شاید در این زمینه کمتر مردم هزینه‌ای صرف هتل و تاسیساست گردشگری کنند چراکه هزینه تاسیسات گردشگری در ایران گران تمام می‌شود به طوری که یک هتل دوستاره شبی یک میلیون تومان برای یک اتاق دوتخته می‌گیرد و حالا هزینه‌های دیگر جای خود دارد و در این صورت یک خانواده 4 نفره که چند شب در شهری اقامت می‌کند، حدود 6 تا 7 میلیون تومان باید پرداخت کند که حقوق یک کارمند است و این است که بعضا ترجیح بر چادرزنی است.

**به اثرگذاری اقتصادی برنامه‌ها در حوزه گردشگری توجه کنیم

وی افزود: بر روی موضوع اثرگذاری اقتصادی نیز باید کار بکنیم و اینکه  در زمینه گردشگر داخلی و خارجی به چه شکل می‌توانیم دخیل باشیم خود مساله‌ای است. ضمن اینکه افرادی هم که متمول هستند اغلب گردشگری داخلی انجام نمی‌دهند و معمولاً سفرهای خارجی می‌روند.  در داخل کشور هم سفرهای داخلی هزینه بالای به خود اختصاص می‌دهند به طوری که سفر به کیش و اقامت در یکی از هتل‌های معمولی آن برای چند روز حداقل حدود 30 میلیون تومان هزینه برمیدارد. ولی فرد با 4 تا 5 تومان می‌تواند به ترکیه برود. در حقیقت مزیت رقابتی ترکیه نسبت به ما ارزانتر است.

هاشمی ادامه داد: در کشور ترکیه هتلها غالبا بیش از 300 اتاق دارند و هتلهایی نیز موجود است که بیش از 2000 اتاق دارد و وقتی تعداد اتاقها زیاد است مسافر بیشتری جذب می‌شود و این هزینه هتلداری را به شدت کاهش می‌دهد. در حالی که کل ظرفیت هتل ما  در خود استان زنجان 550 تخت است یعنی اگر فرض کنیم که یک رویدادی در زنجان اتفاق بیفتد و 3 هزار نفر بخواهند بیایند و در هتل بمانند استان ظرفیت پذیرش این میزان مسافر را ندارد و اینجاست که مزیت رقابتی ترکیه بیشتر می‌شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانلایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها
sedayezanjannews.ir/nx9529


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»