کد خبر: 9550
1402/01/21 - 16:58


صدای زنجان موضوع رویکرد شهرداری و شورای زنجان در زمینه حذف پارکینگ‌های عمومی از مرکز شهر را بررسی می‌کند؛

سخت‌تر شدن ورود خودروهای شخصی به مرکز شهر

حذفِ آهسته پارکینگ‌های عمومی از مرکز شهر/ رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر استان زنجان: به دنبال سخت‌تر کردن ورود خودروهای شخصی به مرکز شهر هستیم! شورا پیگیر است که به صورت آهسته به مباحث کنترل ترافیک شهری ورود کند/ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان: حذف پارکینگ‌های عمومی، رویکرد درستی است مشروط به اینکه حمل و نقل عمومی تقویت شده و امکان برآورد زمان سفر در مرکز شهر فراهم شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌خانی- در شرایطی که شورای شهر زنجان در صدد حذف پارکینگ‌های عمومی از مرکز شهر است، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان که با این رویکرد موافق است اما با این حال می‌گوید: اولا تعداد پارکینگ‌های عمومی در زنجان با توجه به تعاریف و استانداردها، چندان زیاد نیست دوما اگر مسئولان به دنبال اجرای طرح مذکور هستند باید ابتدا حمل و نقل عمومی را تقویت کنند.  

وی ادامه داد: در کنار این برای اینکه بحث ترافیک شهری هم کنترل شود، آرام آرام باید به این مسائل ورود کرد. از همین رو بنا است، پارکینگ‌های عمومی در محل مدخل ورودی مرکز شهر را داشته باشیم که مردم تا یک حدی با خودرو شخصی بیایند و سپس در پارکینگ عمومی خودرو خود را پارک کنند و با وسایل نقلیه عمومی وارد مرکز شهر شوند.

مسئله پارکینگ‌های عمومی شهری همواره یکی از چالش مهم در سطح استان‌ها مطرح بوده است. مسئله‌ای که از سویی باعث افزایش ترافیک شهری در مرکز شهر و از سویی دیگر نیاز اصلی رانندگان خودروهای سواری است.

5 چالش عمده موجود در این زمینه شامل مدیریت نامناسب پارکینگ‌ها، بالا بودن هزینه‌های ساخت، عدم توجه به سالمندان و گروه‌های خاص، هزینه‌های بالای استفاده از پارکینگ‌های عمومی و نیز عدم استقبال بخش خصوصی از تسهیلات قابل ارائه در ساخت پارکینگ‌های محله‌ای هستند. اخیرا در این زمینه طرحی توسط شورای شهر زنجان مورد بررسی قرار گرفته است که از آن به عنوان تغییر رویکرد شهری از خودرو محور به انسان محور نام می‌برند.

**پارکینگ‌های طبقاتی مرکز شهر، مشکلی از مشکلات ترافیکی کلانشهرها حل نکرده است

مهدی طالب، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر استان زنجان و از طرفداران این طرح با اشاره به اینکه طی بازدیدی که از کلانشهرهایی نظیر تهران و مشهد داشتیم، متوجه شدیم که در این شهرها تا جایی که امکانش وجود داشت پارکینگ طبقاتی احصا کردند، اظهار کرد: مسئله این است که با وجود این پارکینگ‌ها مشکلی از مشکلات ترافیکی آنها حل نشده است و عملا این موضوع تاثیری بر ترافیک شهری نداشته است. ضمن اینکه در شهرسازی مدرن نیز موضوعی مطرح است که می‌گویند افزایش تعداد پارکینگ خودش  باعث جذب سفر به مرکز شهر می‌شود، یعنی ما هر چه تعداد پارکینگ را در سطح شهر افزایش دهیم این موضوع باعث می‌شود که با وسائل نقلیه شخصی به داخل هسته مرکزی شهر رفت و آمد داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از عمده دلایلی که باعث می‌شد که ساخت و ساز در این حوزه کم باشد، بحث روابط پارکینگ در مرکز شهر بود که روابط سختگیرانه‌ای در این زمینه اعمال می‌شد به طوری که به ازای هر 50 متر یک پارکینگ باید وجود می‌داشت و از این دست قوانین باعث شده بود که عملا این ساخت‌وسازها انجام نمی‌شد. اما اکنون یک سری از این قوانین را به جز در کاربری مسکونی تسهیل کرده‌ایم. از جمله اینکه در کاربری صنعتی و کارگاهی و همچنین املاک کوچک مقیاس این موارد تسهیل شده است که باعث می‌شود که رغبت ساخت و ساز در این حیطه به وجود بیاید.

**ورود خودرو شخصی را به مرکز شهر سخت‌تر می‌شود

به گفته طالب، رویکرد این طرح، این است که ورود خوردو به مرکز شهر سختتر شود چرا که اگر پارکینگ خودرو شخصی تامین شود، عملا ترافیک در مرکز شهر افزایش می‌یابد. این مسئله تجربه‌ای است که کلانشهرهایی مثل تهران به ان دست یافته‌اند که ما نیز باید از تجربه انها درس بگیریم. رویکرد کلی قضیه این است اما ما به دنبال این قضیه هستیم که به سمت احداث پارکینگ‌های دو سه طبقه‌‌ای در مرکز شهر نرویم.

وی ادامه داد: در کنار این برای اینکه بحث ترافیک شهری هم کنترل شود، آرام آرام باید به این مسائل ورود کرد. شورا هم در این زمینه پیگیر این موضوع است که به صورت آهسته به مباحث کنترل ترافیک شهری ورود کند. از همین رو بنا است، پارکینگ‌های عمومی در محل مدخل ورودی مرکز شهر را داشته باشیم که مردم تا یک حدی با خودرو شخصی بیایند و سپس در پارکینگ عمومی خودرو خود را پارک کنند و با وسایل نقلیه عمومی وارد مرکز شهر شوند.

این عضو شورای شهر افزود: لازمه بروز این اتفاق، این است که حمل و نقل عمومی تقویت شود و این تقویت هم از لحاظ کمی و کیفی باید اتفاق بیفتد یعنی هم تعداد اتوبوس و مینی‌بوس در سطح شهر افزایش یابد و هم مسیر آن اصلاح شود و هم از لحاظ کیفیت نیز باید ارتقا یابد. ضمن اینکه اکنون هم صرف و صلاح مردم هم استفاده از وسایل نقلیه عمومی است  چرا که با قیمت بالا بنزین  و استهلاک بالای ماشین صلاح نیست مردم با ماشین شخصی به مرکز شهر بیایند و اکنون صرف و صلاح مردم به این سمت حرکت می‌کند که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.

**باید مردم را با حمل و نقل عمومی آشتی دهیم

وی با اشاره به اینکه باید مردم را با حمل و نقل عمومی آشتی دهیم، افزود: تلاش ما این است که در این طرح از شهرسازی خودرو محور به سمت انسان محور حرکت کنیم. در کنار این، ما مسئله‌ای را دنبال می‌کنیم تا یک سری از پیاده‌روها را، عرض پیاده محورش را افزایش بدهیم. اگر چه معبر خیابان‌ها افزایش هم نیافت، مهم نیست؛ ولی پیاده روها را باید بزرگتر کنیم که مردم رغبت داشته باشند به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی بروند.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه این موضوع هنوز در کمیسیون شهری شورای شهر، مطرح نشده است و بنابراین جزئیات بیشتری در این خصوص مطرح نمی‌کنم، افزود: با طرح این موضوع ساخت و ساز رونق پیدا می‌کند و حمل و نقل عمومی تقویت می‌شود و استفاده از حمل و نقل عمومی ترویج می‌یابد. اما اکنون به واسطه کیفیت نامطلوبی که حمل و نقل عمومی دارد، خیلی از افراد از آن استفاده نمی‌کنند چون برآورد زمانی نمی‌توان نسبت به آن داشت و کیفیت مناسبی ندارند و اوضاع حمل و نقل عمومی مناسب نیست و باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه این طور نخواهد بود که هم اجازه ورود وسایل نقلیه شخصی را به مرکز شهر ندهیم و هم در کیفیت حمل و نقل کاری نکنیم،اظهار کرد:  امسال به نظرم حرکت‌های خوبی در حوزه ترافیک خواهیم داشت. این موضوع، مصوبه ماده پنج را در کمتر از یکی دو ماه میگیرد و پس از ظرف یکی دو ماه اگر مصوبه اجرایی این طرح بیاید بقیه کارها روی روال است و کار سختی نیست و به نظر من در 6 تا 7 ماه اول سال این کار انجام می‌شود.

** در استان زنجان هنوز چیزی به اسم پارکینگ عمومی نداریم.

در ادامه «مهدی ساشورپور»، عضو هیئت علمی معماری دانشگاه زنجان، با اشاره به اینکه در استان زنجان پارکینگ عمومی چندانی وجود ندارد، اظهار کرد: پارکینگ‌های موجود در سطح هم چندان مصداق پارکینگ شهری نیستند و عموما خانه هایی هستند که تخریب شده اند و به عنوان پارکینگ در سطح شهر استفاده می‌شود، یک مورد هم که وجود درارد چندین سال است که قرار است تا افتتاح شود ولی هنوز هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته است. اما در کل ماهیت حرکت این طرح، حرکت درستی است ولی همانظور که مطرح شده است اجرای این طرح باید مشروط به تقویت سیستم حمل و. نقل عمومی باشد و در غیر این صورت جوابگو نخواهد بود.

**مشخص نبودن زمان برآورد سفر از مشکلات عدم استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی

 وی ادامه داد: وجود حمل و نقل عمومی به صورت کلی چندان مهم نیست. ولی مردم باید بتوانند که برآورد زمان سفر داشته باشند و اکنون علت اینکه مردم از حمل و نقل عمومی استفاده نمی‌کنند، این است که بر آورد زمان سفر امکانپذیر نیست. اگر در شهرهای مثل تهران این طرح جواب داده است، به خاطر این است که در آنجا مترو وجود دارد و می‌توان بر آورد زمان سفر را داشت.

این استاد دانشگاه افزود:اگر می‌خواهیم کاری در این زمینه بکنیم بایستی حتما حمل و نقل عمومی را توسعه و بهبود بدهیم ولی موضوعی که وجود دارد، این است که در استان زنجان هنوز چیزی به اسم پارکینگ عمومی نداریم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانپارکینگ‌های عمومی شهری
sedayezanjannews.ir/nx9550


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»