کد خبر: 9555
1402/01/24 - 11:27


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به گزارش مردمی مبنی بر حمله گرگ به تعدادی از ساکنان زرین‌رود شهرستان خدابنده اعلام کرد؛

گونه درنده، به احتمال زیاد «گرگاس» بوده نه «گرگ»!

محمدرضا یافتیان: دهیاری‌ها و بخشداری‌های استان زنجان، «مدیریت زباله‌ها» را جدی بگیرند!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / لیلا محمدی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به ثبت 2 گزارش مبنی بر حمله گرگ به انسان در شهر زرین‌رود شهرستان خدابنده (23 فروردین‌ماه 1402) اعلام کرد: در این حمله یک پیرزن و پیرمرد به صورت جداگانه توسط گونه درنده که گفته می‌شود گرگ بوده دچار مصدومیت جزئی شدند. البته با توجه به بررسی‌های اولیه، به احتمال زیاد، این گونه گرگ نبوده بلکه گرگاس بوده است.
محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به وصول گزارشات مردمی مبنی بر حمله گرگ به تعدادی از ساکنان شهرستان خدابنده اظهار کرد: معضل حمله گرگ و نزدیکی به جوامع محلی سابقه طولانی در استان زنجان دارد، اولین گزارش مربوط به حمله گرگ سال 1402، روز 19 فروردین‌ماه در شهرستان خدابنده به ثبت رسید که در این حمله در روستای «قشفجه» شهرستان خدابنده ساعت 14 به مرد 32 ساله حمله و در روستای «ارقین‌بلاغ» به مرد 30 ساله حمله که با مقاومت این فرد، حیوان درنده از پا درآمده بود.
یافتیان ادامه داد: در آن روز بلافاصله نیروهای حفاظت محیط زیست شهرستان خدابنده در محل حاضر شده و بعد از نمونه‌گیری‌ها، گونه مورد بررسی قرار گرفت. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه با توجه به سابقه حمله گرگ به انسان در استان، این گونه عموما در فصل بهار اتفاق افتاده است، اضافه کرد: محیط‌بانان به ویژه در شهرستان خدابنده در حالت آماده باش قرار داشته و پایش‌های شبانه‌روزی خود را انجام می‌دهند.
این مسئول با بیان اینکه در روزهای 20 و 22 فروردین‌ماه هیچ گزارشی مبنی بر حمله گونه درنده به انسان‌ها در استان به ثبت نرسیده است، عنوان کرد: ساعت 4:30 صبح 23 فروردین‌ماه 1402، گزارش حمله گرگ به پیرمرد ساکن شهر زرین‌رود زخمی کردن او از ناحیه دست  و ساعت 9 صبح به پیرزن ساکن این منطقه و مصدوم شدن این شخص از ناحیه دست و پای راست به ثبت رسید که این مصدومیت‌ها به صورت جزئی بوده است. نیروهای محیط بان به همراه همیاران محیط زیست این منطقه حیوان درنده را از پا درآورده و نمونه‌برداری‌های لازم نیز از این گونه انجام می‌شود.
یافتیان با بیان اینکه به هیچ عنوان نمی‌توانیم صراحتا اعلام کنیم که گونه حمله‌کننده در شهرستان خدابنده (روزهای 19 و 23 فروردین‌ماه) گرگ بوده است، ادامه داد: به احتمال زیاد این گونه، گرگاس بوده نه گرگ! با توجه به اینکه افراد متخلف و سودجو اقدام به زنده‌گیری توله‌های گرگ کرده و نگهداری می‌کنند که با آمیزش گرگ و سگ، گرگاس متولد می‌شود. گرگاس بسیار خطرناک‌تر از گرگ است چرا که فقط به لحاظ ظاهر شبیه به گرگ است. بهترین زیستگاه گرگ، منطقه حفاظت‌شده «سرخ‌آباد» است که دارای گله‌های گرگ است و گرگ به راحتی به انسان‌ها نزدیک نمی‌شود. از مردم می‌خواهیم مراقب گرگاس که خطرناک‌تر از گرگ است، باشند.
**دهیاری‌ها و بخشداری‌ها، «مدیریت زباله‌ها» را جدی بگیرند!
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه دهیاری‌ها و بخشداری‌ها، مدیریت زباله‌های روستایی را در دستور کار قرار دهند و به هیچ عنوان آن‌ها را پراکنده نکنند، ادامه داد: متاسفانه این مدیریت از سوی بسیاری از دهیاری‌ها و بخشداری‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. طی بخشنامه‌های متعدد از این ادارات خواسته‌ایم تا موضوع مدیریت زباله‌ها را جدی بگیرند چرا که دردسترس‌ترین محل برای تهیه غذا برای انواع گونه‌های جانوری است.
یافتیان از مردم خواست تا محل‌های مشرف به جنگل را فنس‌کشی کرده و درهای منازل را بسته نگه دارند تا از ورود جانوران آسیب‌رسان جلوگیری کرده و به هیچ عنوان افراد مسن و کودکان صبحگاه و شامگاه به تنهایی از منازل خارج نشوند.
این مسئول همچنین از مردم تقاضا کرد تا اشخاصی که اقدام به نگهداری توله‌های گرگ و گرگاس می‌کنند را با سامانه 1540 و یا شماره 09392888657 در میان بگذارند تا در اولین فرصت اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانگرگاس
sedayezanjannews.ir/nx9555


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»