کد خبر: 9563
1402/01/26 - 16:15


صدای زنجان موضوع دلیل آتش سوزی سایت مهتر و شائبه‌هایی در مورد عمدی بودن این آتش سوزی را بررسی می‌کند؛

آتش در «مهتر»

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان: از شهرداری زنجان شکایت کرده‌ایم! / در 3 نامه به خطرات پسماندهای راشاکاسپین اشاره کردیم اما توجهی نشده است / عضو شورای شهر: دفن زباله‌ها در این منطقه با مجوز محیط ‌زیست می باشد! /شهردار زنجان: پاسخ نداد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: با گذشت 6 روز از اطفای آتش‌سوزی در سایت زباله «مهتر»  زنجان، هنوز علت اصلی این حادثه از سوی سازمان آتش‌نشانی اعلام نشده است اما مسئولان محیط زیست استان زنجان بدون اظهارنظر در خصوص عمدی یا غیرعمدی بودن این آتش‌سوزی می‌گویند که برخلاف مکاتبات متعدد، شهرداری در مدیریت پسماند اهمال‌کاری کرده و به پیگیری محیط زیست توجهی نکرده است.
سایت زباله «مهتر» چند روز پیش طعمه حریق شد و برای 24 ساعت این سایت در آتش سوخت! موضوعی که از سویی می‌تواند به غیراستاندارد بودن روند دفن درست زباله در این سایت اشاره داشته باشد و از سوی دیگر با توجه به آتش گرفتن منطقه دفن زباله‌های راشاکاسپین و تکرار این دست از آتش سوزی‌ها به دلیل مواد مورد استفاده این شرکت، (یکی در انبار شرکت صنایع راشاکاسپین ایرانیان و دیگری در محل دفع زباله‌های این شرکت) لزوم توجه مسئولین به نحوه دفن زباله‌های پرخطر صنعتی را می‌طلبد.
**این آتش‌سوزی قطع به یقین انسانی است، عمدی یا غیرعمدی بودن آن مشخص نیست!
 در این زمینه «حسن غفاری»، مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی شهرداری زنجان که در خصوص علت آتش‌سوزی سایت زباله مهتر به صدای زنجان اینگونه پاسخ می‌دهد، عامل این آتش‌سوزی قطع به یقین انسانی است، اما  کارشناسان ما هنوز در خصوص عمدی و یا غیرعمدی بودن این عامل به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: احتمال می‌رود کارگران این سایت که در حال سوزاندن ضایعات این بخش بودند، آتش خود را به خوبی خاموش نکرده باشند و در ادامه این آتش مجددا شعله‌ور شده باشد و باعث آتش‌‌سوزی این سایت زباله شده باشد.
با این وجود و با توجه به انسانی بودن علت آتش سوزی از گوشه و کنار شائبه‌هایی نیز در خصوص عمدی بودن این آتش‌سوزی شنیده می‌شود.
**سایت مهتر در بحث دفع و دفن زباله فاصله زیادی تا استانداردسازی دارد
در این زمینه محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه «راشاکاسپین» طبق قرارداری که سالیان سال است با شهرداری داشته است، برخی از نخاله‌های خود را که دیگر قابل بازیابی نبود را به سایت «مهتر» منتقل می‌کرد که حجم بالایی هم داشت و این کار کماکان ادامه دارد.
وی ادامه داد: با توجه به بازدیدهایی که در طی سال گذشته در این زمینه صورت گرفت (حداقل سه بار را خود در منطقه حضور داشتم)، همواره تذکراتی به «شهرداری» و «سازمان پسماند» در زمینه مواردی که بایستی رعایت می‌شد تا سازمان پسماند به سمت شرایط استاندارد و قابل قبولی حرکت کند، ارائه شد، در واقع در نامه‌هایی به این موارد اشاره کردیم. اگر چه حرکت‌های خوبی در سال گذشته اتفاق افتاده بود اما به هیچ وجه کافی نیست و سایت مهتر در بحث دفع و دفن زباله فاصله زیادی تا استانداردسازی دارد. در حقیقت دفع و دفن زباله در سراسر استان بسیار مشکل دارد.
یافتیان گفت: حول و حوش 6 بعد از ظهر روز جمعه که نیروهای ما در سایت مهتر حضور یافتند و تا ساعت یک و یا دو روز شنبه که آتش سوزی مهار شد، این ماجرا ادامه داشت.در مورد چند و چون این اتفاق و آینکه آیا آتش سوزی در این منطقه عمدی بوده است یا خیر، من اصلا نمی‌توانم اظهارنظری داشته باشم چراکه  در حوزه تخصصی من نیست، اما اینکه این آتش‌سوزی غیرعمد باشد، خارج از ذهن نیست! 
**شهرداری در زمینه دفن استاندارد زباله‌های راشاکاسپین دچار اهمال‌کاری شده است
وی ادامه داد: ما در دفن پسماندشهری بارها و بارها اصرار داشتیم که پوشش‌دهی پسماندها به درستی اتفاق بیفتد، چرا که در آنجا یک بخشی از پسماندهای مدیریت شده پزشکی داریم که بی‌خطر شده‌اند، بخشی نیز پسماندهای صنعت راشاکاسپین هستند و بخشی هم که عمده مواد ضایعاتی مهتر را تشکیل می‌دهد، زباله‌های خانگی است که در صورت عدم پوشش دهی مناسب این زباله‌ها، میتوانند موجب بروز حوادث و مشکلات دیگری شوند. 
این مسئول، خاطرنشان کرد: موضوع پوشش‌دهی زباله‌ها را دنبال کردیم،  شهرداری سازمان پسماند یک سازمان تخصصی دارد. این سازمان موظف است دفن علمی  زباله‌ ها را دنبال کند، باید زباله های دفن شده با خاک پوشش‌دهی شود که این موضوع هیچ زمانی اتفاق نمی‌افتد و ما این موضوع را بارها و بارها تذکر داده‌ایم هرچند وضعیت در مورد پسماند بهتر شده است ولی متاسفانه در مورد راشاکاسپین ما این را به صورت مشخص اعلام کردیم که پوشش دهی مناسبی در این زمینه نیست ولی هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. 
یافتیان با اشاره به اینکهدر حوزه پسماند به نظر می‌رسد دوستان، کمی اهمال کردند که موجب آتش سوزی در این منطقه شده است، افزود: به طوری که یک تکه شیشه در این منطقه می‌تواند اثر ذره‌بینی را برای نور خورشید ایجاد کند و باعث آتش‌سوزی شود، از همین رو پوشش‌دهی در این منطقه ضرورت داشته است که متاسفانه لحاظ نشده است.
مدیرکل محیط زیست استان زنجان در مورد آسیب‌های اجتمالی که این آتش‌سوزی می‌تواند برای محیط زیست داشته باشد، گفت: هر نوع دودی می‌تواند باعث ایجاد دی اکسید کربن شود و ترکیبات راشاکاسپین نیز که ترکیبات پلیمری و چسب ‌بودند، از این قاعده مستثنی نیستند.
** شکایت اداره محیط زیست زنجان علیه شهرداری!
این مسئول افزود: طرح شکایتی را به دادستان اعلام کردیم که بایستی در این زمینه فوریت‌هایی در نظر گرفته می‌شد و این اتفاق به این‌جا نمی‌رسید. ما در تاریخ اول آبان ماه 1401 و در 10 و 27 آذر ماه نامه‌هایی را به شهرداری ارسال کردیم که در هر سه مورد ما به صراحت به بحث راشاکاسپین و پسماندهای آن اشاره کردیم و در این زمینه کم‌توجهی شده است و این موضوع مغفول مانده است که امروز ما شاهد این آتش‌سوزی در سایت مهتر است.

**شهردار زنجان پاسخ نداد!
در این زمینه صدای زنجان برای پیگیری بیشتر این اتفاق و دلایل آن با علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان تماس گرفت که علیرغم پیگیری‌های متعدد این رسانه ایشان به این موضوع پاسخگو نبودند.
**زباله‌هایی که در این منطقه دفن می‌شود باید با مجوز محیط ‌زیست صورت می‌گیرد
اما در این زمینه «مجیدناصحی‌مقدم»، رییس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه راشاکاسپین یک قراردادی با شهرداری در این زمینه دارد که زباله‌هایشان را بر اساس نرخی که مصوب است دور از منطقه‌ای که محل دفن زباله‌های خانگی است، دفن می‌کند و مدت‌های مدیدی هم است که این اتفاق می‌افتد. این موضوع نرخ مصوب دارد و قرارداد قانونی دارد و بر اساس این نرخ، راشا کاسپین زباله‌ها را تحویل سایت مهتر می‌دهد.
وی ادامه داد: آتش‌سوزی هم که اتفاق افتاده، مربوط به منطقه‌ای هست که زباله‌های راشا کاسپین در آن قرار دارد. اگر چه زباله‌های دیگری هم هست اما این قسمت زباله‌های راشاکاسپین قرار داشت. برای این شرکت تخلفی از بابت دفن زباله در این منطقه وجود ندارد چرا که زباله‌هایی که در این منطقه دفن می‌شود با مجوز محیط‌ زیست صورت می‌گیرد و با شهرداری هم در این زمینه قراردادی وجود دارد.
**دستگاه‌های مسئول باید محل جداگانه‌ای را در اختیار شرکتهایی صنعتی مثل راشاکاسپین قرار بدهند تا زباله‌های خود را دفن کنند
به گفته رییس شورای شهر زنجان، دستگاه‌های مسئول در این موارد باید محل جداگانه‌ای را در اختیار شرکتهایی صنعتی مثل راشاکاسپین قرار بدهند تا زباله‌های خود را دفن کنند و نیازی نباشد که زباله‌ها به مهتر ببرند و در واقع هدف‌گذاری سایت مهتر برای زباله‌های شهری که عموما زباله‌های خانگی هست، استفاده شود که برای حل معضل راشاکاسپین بنا شد که بخشی از زباله‌های این شرکت آنجا دفن شود که قطع به یقین این اتفاق نمی‌تواند به صورت درازمدت اتفاق بیفتد و محدودیت‌هایی هم در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینکه راشاکاسپین هر مقطعی با شهرداری قراردادی بسته است که به صورت توافقی زباله‌ها در محل مهتر دفن کند، اظهار کرد: این مسئله به این شکل نیست که شهرداری تمایلی در این زمینه داشته باشد ولی به دلیل اینکه راشاکاسپین نتوانسته است و محلی را برای دفن زباله‌های خود پیدا کند،این اتفاق می‌افتد. قاعدتا دفن زباله راشاکاسپین باید در سایت خود این شرکت انجام گیرد که فعلا این امر ممکن نیست. ضمن اینکه شهرداری تا پایان سال گذشته در این زمینه قراردادی داشت و فعلا برای سال جدید شهرداری موردی را در زمینه تمدید این قرارداد برای شورا نیاورده است.
این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه شورای شهر در جریان نامه‌ای مبنی بر اخطارمحیط زیست به شهرداری در رابطه با پسماند راشاکاسپین دریافت نکرده است، اظهار کرد: اینکه محیط زیست به صورت شفاهی چیزی به شهرداری گفته باشد یا مکتوب  موضوعی است که شورای شهر در جریان آن قرار ندارد. هر چند معتقدم که در خصوص بحث دفن زباله باید کارهای اساسی‌تری انجام شود که تفکیک زباله از مبدا و بازیافت آن یکی از آنها است که باید کارهایی در این زمینه صورت گیرد. 
ناصحی مقدم اذعان کرد: ما سعی کردیم که جمع‌آوری زباله در سه منطقه مکانیزه شود و اگر بتوانیم در بقیه مناطق هم این کار را انجام خواهیم داد. در حقیقت مجموعه‌ای از اتفاقات باید در کنار هم قرار گیرد تا سیستم دفع زباله شکل استانداردی به خود بگیرد و این قابل دفاع باشد و بگوییم همه چیزمان در بخش زباله و پسماند شهری در حالت ایده‌آل است. 
وی افزود: بخشی دیگر از موضوعات پسماند نیز در مورد آب‌های سطحی است که شاهد هستیم فاضلاب شهری از منازل برخی از شهروندان بیرون می‌زند که در این زمینه بایستی زنجانرود ساماندهی شود و همه ابعاد باید لحاظ شود و در همه موارد شهرداری درگیر است و در حال انجام وظیفه است.
**جمع‌آوری و دفع زباله در حدود 150 میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد
وی خاطرنشان کرد: به هر حال جمع‌آوری زباله و دفن آن و ایجاد مراکز بازیافت آن هزینه‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و انتظار ما این است که در این زمینه ارگانها به کمک شهرداری بیایند. به طوری که جمع‌آوری و دفع زباله در حدود 150 میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد که هزینه بالایی است و از این طرف دریافتی ما بابت خدماتی که برای جمع‌آوری زباله به دست می‌آید، در حدود 200 تا 300 هزار تومان برای یک واحد مسکونی است که پوشش هزینه‌های شهرداری را نمی‌دهد. 
به گفته رییس شورای شهر، به هر حال ما راه‌های مختلفی را برای کاهش این هزینه‌ها طی کردیم و جمع‌آوری مکانیزه زباله تا جایی که امکانش وجود داشته باشد را دنبال می‌کنیم. ضمن اینکه برخی از موارد معابر اصلا اجازه جمع‌آوری زباله‌ها را نمی‌دهد و همین موضوعات باعث می‌شود که هزینه جمع‌آوری و زمانی که برای جمع‌آوری آن گذاشته می‌شود بالا برود، ولی ما در دو جبهه تلاش داریم که آنها را جمع کنیم.
وی ادامه داد: شورا در سال گذشته از سیستم دفع زباله چندین شهر بازدید کرد تا از تجربه‌ سایر شهرها در زمینه بازیافت بهره ببرد که به امید خدا از این موضوعات نیز در این زمینه بهره خواهیم برد تا بتوانیم برای بازیافت زباله کاری انجام بدهیم که بتوانیم حجم زباله انباشت شده را کاهش بدهیم و هم درآمدهایی نیز برای شهرداری از این محل داشته باشیم و همه این مورد را شورا در قالب یک بسته دنبال می‌کند که امید است بتوانیم در این زمینه به موفقیت‌هایی برسیم.

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانآتش‌سوزی در سایت زباله «مهتر» زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9563


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»