مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهری شهرداری زنجان: کثیفی اتوبوسها و استعمال دخانیات را به رانندگان تذکر میدهم/ رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک عمومی و خدمات شهری شورای شهر زنجان: اجرای طرح ساماندهی خطوط ناوگان اتوبوسرانی درونشهری در 22 بهمن ماه و یا اوایل اسفند ماه امسال
الهام احمدی- «لطف کنید به مسئولان بگید دهخدا 2 تا اتوبوس
کهنه دادن اونم یه ساعت یه ساعت میاد، خدایی انصافه، چون مسیرش جوریه همه جا تاکسی
نمییاد کل وقت ما گرفته میشه».
«اتوبوسهای گلشهر اسمشان سریعالسیر هست ولی با کمترین سرعت
ممکن حرکت میکنند، از
اون جایی که گلشهر یکی از بزرگتربن و پر جمعیتترین شهرکهای زنجانه و خودش به حد کافی
از شهر دور هست، رفت
وآمد با اتوبوس وقت آدم و به شدت میگیره..لطف
کنید به مسئولین بگید برای گلشهر اتوبوسهایی رو در نظر بگیرین که از اتوبان ۲۲ بهمن
حرکت کنه....»
«از بازرسی اتوبوسرانی زنجان بخواهید یک سری به
خیابان درمانگاه بزنن، در ایستگاه اتوبوس ماشینهای شخصی پارک کرده اصلاً جا برای پیاده
کردن مسافر نیست موقع پیاده کردن مسافر، اتوبوس در وسط خیابان ماشین را نگه میداره
و اقدام به پیاده کردن مسافر میکند».
«پیرو ابلاغیه شهرداری که نمیدانند کجا پل بزنن ما اهالی مهرآرا
یا کوی ارم عاجزانه از ایشان تقاضا داریم لطف کنند این پل را در تقاطع مهر آرا بزنن
که این همه اتوبوس ما را دور این شهر نگردانند به جای بیست دقیقه ما یک ساعت با اتوبوس
سرگردانیم تا برسیم مهر آرا»
«شهرک نانوایان یکی از شهرکهای قدیمی است ولی متأسفانه اتوبوس
ندارد، اتوبوس شهرک ثمین تا جایی از نانوایان میاد ولی ما که تو فاز دومیم مسیر اتوبوس
خیلی دوره تو این سرما واقعاً سخته، لطفاً مسئولین رسیدگی کنن.»
«حرکت کند این اتوبوسها، مسافران رو هم از سوار شدن به اتوبوسها
و استفاده از حمل و نقل عمومی پشیمون میکنند، مشکل مهمتری که ایجاد میکنن اینه که
با این وضع تردد اتوبوسها، ترافیک شدیدی به خصوص در ساعات شلوغ روز در سطح شهر و خصوصاً
مرکز شهر ایجاد میشه و کل رفت و آمد ماشینهای سواری رو هم مختل میکنن و یه ترافیک
بیهوده رو به خیابانهای شهر تحمیل میکنند، از طرفی هم مثل تاکسیها هر جا که مسافر
باشه به راحتی توقف میکنند و مسافر رو سوار میکنند انگار نه انگار که ایستگاه هست،
به همین دلیل هم کند حرکت میکنند تا تمام مسافرهای در راه رو هم سوار کنن!!»
«متأسفانه اتوبوسهای مسیر هنرستان و گلشهر سرعت خیلی کمی دارند
به طوری که از ایستگاه میدان استقلال تا خیابان مسگرها از یک ساعت تا یک ساعت و بیست
دقیقه طول میکشد.»
«اتوبوسها از 7 تیر با زحمت میان چهارراه و دور میزنن از
سبزهمیدان سوارشدنی همه سر گیجه میگیرن و کلی وقت مردم و هزینه بنزین هدر میره و ایجاد ترافیک کرده و هوا
آلوده میشه و حرکت اتوبوسها مورچهوار و کند میشه، همه ناراحتن از این برنامهریزی،
خواهشاً از سرخیابون 7 تیر به سمت چهارراه سعدی روانه بشن مردم سر7 تیر سوار بشن به
کارو زندگیشون برسن 20 دقیقه طول میکشه کلافه شدیم از این وضعیت خیابونای زنجان،
از طرف سعدی شمالی اومدنی وسط شهر هم همینطور باعث تأسفه.»
«حرکت بسیار کند و آزاردهنده اتوبوس مسیر کوی فرهنگ، البته
تمام مسیرها همینطور هستن، بعد هم شهرداری میخواد فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه عمومی
رو جا بندازه بین مردم.»
«وضعیت صندلیهای برخی از اتوبوسها به قدری اسفبار است
که در حین حرکت مسافر تاب میخورد، کف بعضی از اتوبوسهای فرسوده هم سوراخه و
راننده آن را با یک کارتن پوشانده است، مسئولان چون خودشان از اتوبوس استفاده نمیکنند
این موارد را نمیبینند.»
«متأسفانه بعضی از رانندگان اتوبوس در حین کار سیگار میکشند
که دودش واقعاً آزاردهنده است، اعتراض هم که میکنی کسی به حرف مسافر بهایی نمیدهد،
لطفاً به این موارد رسیدگی کنید.»
«اتوبوسهای نصر به قدری کثیفه که نمیشه از داخل اتوبوس
بیرون را دید، سیستم گرمایشی هم نداره، اول صبح که سوار اتوبوس میشی یخ میزنیم،
به راننده هم اعتراض میکنی میگه خرابه ...با این وضع آدم پشیمون میشه از سوار شدن
به اتوبوس.»
اینها بخشی از نارضایتی شهروندان و استفادهکنندگان از
حمل و نقل عمومی درون شهری است، معضلی که از سالها قبل ریشه دوانیده و حالا به
جایی رسیده که صدای شهروندان را درآورده که حاصل بیتوجهی به حوزه حمل و نقل عمومی
شهر از سوی مدیریت شهری است.
صدای زنجان برای دریافت پاسخ برای نارضایتیهای مردم از
ناوگان اتوبوسرانی درون شهری به سراغ مسئولان مربوطه در شهرداری و شورای شهر رفته
تا از برنامه آنان برای کاهش این نارضایتیها و ساماندهی ترافیک شهری برای پیشگیری
از دچار شدن به حال و روز شهرهایی که در حال حاضر با معضل ترافیک و آلودگی هوا دست
و پنجه نرم میکنند، مطلع شویم.
نارضایتیها با اجرای طرح ساماندهی خطوط ناوگان اتوبوسرانی
برطرف میشود
سمانه شاددل، مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهری شهرداری
زنجان در پاسخ به دغدغههای شهروندان در زمینه وضعیت نامطلوب ناوگان اتوبوسرانی و
پایین بودن خدمات به لحاظ کیفی از قبیل تمیز نبودن اتوبوسها، نبود سیستم گرمایش و
سرمایش، استعمال دخانیات توسط رانندگان این اتوبوسها و نیز حرکت لاکپشتی و کمبود
اتوبوسها در برخی از محورها و نیز نظارت دقیق بر این ناوگان را منوط به اجرای طرح
ساماندهی خطوط اتوبوسرانی دانست و افزود: تذکرات لازم برای برخی از موارد از
جمله تمیز نبودن اتوبوسها، استعمال دخانیات و غیره که نیاز به هزینه خاصی ندارد
به رانندگان انجام میشود ولی در حوزه تشدید نظارتها بر "حرکت اتوبوسها، سیستم
گرمایش و سرمایش، توقف در خارج از ایستگاهها، کمبود تعداد اتوبوس در برخی از
مناطق شهر"، با اجرای طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی برطرف شده و شهروندان شاهد
تحولات چشمگیری خواهند بود.
این مسئول با تأکید بر اینکه بررسی وضعیت اتوبوسرانی و
خدماتدهی به مردم از چند جهت مورد بررسی قرار گرفته است که از جمله آنها زمان
حرکت و گستره پوشش آنها در سطح شهر و تعداد مسافر حمل شده است، تصریح کرد: معتقدیم
در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی با حداقل ظرفیت در حال فعالیت است به همین دلیل استقبال
پایین شهروندان از وسائط حمل و نقل عمومی درون شهری همانند اتوبوس، منجر به کاهش تعداد
مسافران این اتوبوسها و به تبع آن پایین آمدن درآمد رانندگان شده است.
به گفته این مسئول ناوگان اتوبوسرانی متعلق به بخش خصوصی
بوده از همین رو درآمد برای رانندگان از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل
در حال حاضر درآمد پایین عامل اصلی بیمیلی رانندگان برای فعالیت در این ناوگان و
تعداد کم اتوبوسها در برخی از مسیرها است از سوی دیگر راننده توان بازسازی اتوبوس
خود را نداشته و برای گذران امور خود از همه هزینههای جانبی صرف نظر میکند که
همین موضوع نیز نارضایتی مسافران را در پی دارد.
تنها راه افزایش درآمد صرفاً منوط به افزایش کرایه نیست
شاددل در توضیح توقف خارج از ایستگاه اتوبوسهای درون شهری
نیز معتقد است رانندگان برای جبران کاهش درآمد خود به دلیل ریزش مسافر مجبور به
مسافرگیری در خارج از ایستگاههای تعیین شده و نیز حرکت با حداقل سرعت میشوند و
از سوی دیگر درخواست افزایش کرایه دارند در حالی که به نظر من تنها راه افزایش
درآمد صرفاً منوط به افزایش کرایه نیست و باید برای ترغیب مردم به استفاده از
ناوگان اتوبوسرانی عوامل نارضایتی آنان را از بین ببریم.
مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهری شهرداری زنجان با اشاره
به اینکه برطرف کردن عوامل نارضایتی مردم از ناوگان اتوبوسرانی نیازمند همکاری
شهرداری، رانندگان اتوبوس و شهروندان است، افزود: در حال حاضر کمپین سهشنبههای
بدون خودرو در سطح شهر آغاز شده و از روز سهشنبه این هفته مسئولان نیز با اتوبوسهای
درون شهری سفر میکنند شهروندان نیز با قدری فداکاری و کم کردن خودروهای تک سرنشین
و پیوستن به جمع مسافران اتوبوسها میتوانند کمک شایانی هم به توسعه حمل و نقل
عمومی و هم کاهش آلودگی هوا داشته باشند چرا که زنجان نیز در صورت ادامه روند فعلی
به مرور درگیر معضل آلودگی هوای کلانشهرها شده و به اجبار شاهد اجرای طرحهای
مختلف ترافیکی در سطح شهر برای کنترل آلودگی هوا میشود.
وی ضمن تأیید ضعیف بودن ناوگان اتوبوسرانی تصریح کرد: از
آنجایی که این ناوگان در اختیار بخش خصوصی است، هرگونه کمک دولتی نیز قطع شده بود که این اواخر کمک
جزئی در این بخش از سوی دولت دریافت کردیم، قبول داریم که این ناوگان عملکرد ضعیفی
داشته ولی شهروندان با قدری فداکاری برای داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم از حمل
و نقل عمومی برای ترددهای خود استفاده کنند و شهرداری نیز به برنامههای خود برای
کسب رضایت همشهریان و برطرف کردن عوامل نارضایتی پایبند است.
شاددل به اقدام شهرداری برای تقویت سیستم نرمافزاری
اتوبوسهای درونشهری و استفاده از تجربیات شهرهای دیگر در اجرای این سیستم اشاره
کرد و گفت: به صورت ویژه جلسات متعددی برای بررسی این سیستم نظارتی و مدیریتی برگزار
شده تا بتوانیم با بهرهگیری از این سیستم عملکرد راننده را مورد ارزیابی قرار
داده و رویکرد تنبیه و تشویق را اجرایی کنیم هر چند این تحولات باید زودتر از اینها
آغاز میشد ولی در حال حاضر نیز با همکاری مردم میتوانیم شاهد این تغییرات باشیم.
در حال حاضر بهرهوری ناوگان اتوبوسرانی زیر 40 درصد است
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بهرهوری ناوگان
اتوبوسرانی زیر 40 درصد است و هزینه تمام شده سفر مسافران ناوگان اتوبوسرانی پرداخت
نمیشود چرا که باید هزینه به صورت سهم یک سوم دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم را
مسافر پرداخت شود ولی سهم دولت پرداخت نشده است، از سوی دیگر شهرداری و شورای شهر
نیز عزم جدی برای گسترش حمل و نقل عمومی درون شهری داشته و به این باور رسیدهاند
که باید برای حمل و نقل عمومی یارانه پرداخت کنند.
وی با تأکید بر اینکه با اجرای طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی
زمانبندی برای مسافران تنظیم شده تا با استفاده از اپلیکیشنهایی از طریق موبایلهای
خود بتوانند اتوبوس مورد نظر را رصد کنند، ابراز کرد: شهرداری و شورا و حتی معاون
عمرانی استاندار و فرماندار نیز با توجه به اهمیت موضوع در برخی از جلسات بررسی
طرح ساماندهی خطوط حضور مییابند، پیش از این دیدگاه مدیریت شهری بر گسترش استفاده
از ناوگان حمل و نقل عمومی نبود ولی با وجود دیدگاههای فعلی میتوان شاهد تحولات
چشمگیری در این بخش شد.
اجرایی شدن طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی انقلابی در حمل
و نقل عمومی ایجاد میکند
مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهری شهرداری زنجان معتقد است
با اجرایی شدن طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی انقلابی در حمل و نقل عمومی درونشهری
زنجان رخ میدهد از همین رو اجرای آن به تنهایی از توان شهرداری خارج بوده و
شهروندان نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.
وی در توضیح خود مبنی بر تأخیر در اجرایی شدن طرح مذکور با
توجه به اینکه در شورای شهر مقرر شده بود در اواخر تابستان امسال اجرایی شود،
افزود: با توجه به پیچیدگی و گستردگی موضوع و اصلاحات و تدابیری که برای تعیین
زیرساختهای لازم طرح باید دیده میشد اجرای آن به تأخیر افتاد و امیدواریم هر چه
زودتر شاهد این تحولات در حمل و نقل عمومی شهر باشیم.
اجرای طرح ساماندهی خطوط ناوگان اتوبوسرانی درونشهری در
22 بهمن ماه و یا اوایل اسفند ماه امسال
در ادامه کاظم افشارچی، رئیس کمیسیون حمل و نقل،
ترافیک عمومی و خدمات شهری شورای شهر زنجان در پاسخ به صدای زنجان در زمینه زمان
نهایی اجرایی شدن طرح ساماندهی خطوط ناوگان اتوبوسرانی خاطرنشان کرد: طبق پیشبینیهای
انجام شده امیدواریم این طرح در 22 بهمن ماه و یا اوایل اسفند ماه امسال در سطح
شهر به اجرا درآید.
این مسئول نیز در پاسخ به نارضایتیهای مردم از عدم نظارت
بر کیفیت خدمات ارائه شده از سوی ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی با تأکید بر اینکه
نظارت دقیق و سیستمی با اجرای طرح مذکور و پیادهسازی نرمافزار مرتبط، خود به خود
عملی میشود، بیان کرد: در این نظارت موضوع نارضایتی مردم از حرکت لاکپشتی اتوبوسها
و توقف در بین ایستگاهها، دیر و یا زود حرکت کردن به صورت اتوماتیک و سیستمی مد
نظر قرار گرفته و رانندگان در صورت تأخیر و عدم رعایت مدت زمان مقرر شده در سیستم
جریمه میشوند.
به گفته این عضو شورا با انعقاد قراردادی، شهرداری به رانندگان
اتوبوس ماهانه حقوق پرداخت میکند که پیش از این میزان آن 5 میلیون و 500 هزار
تومان بود ولی با رایزنیهای انجام شده این مبلغ افزایش مییابد، خاطرنشان کرد:
رانندگان به ازای تخلفهایی که انجام میدهند از حقوقشان کسر میشود از سوی دیگر
این نظارت اپراتوری نبوده و سیستمی است.
وی در پاسخ به نارضایتی اهالی کوی مهر آرا در زمینه طولانی
بودن مسیر حرکت اتوبوس نیز عنوان کرد: از آنجایی که فعلاً در اتوبان 22 بهمن
دوربرگردان نداریم مسیر فعلی باید برقرار باشد ولی با این وجود در طرح ساماندهی
خطوط اتوبوسرانی، مشاور مسیرهای مختلف را مورد بررسی قرار داده و میزان مسافت،
تعداد مورد نیاز اتوبوس و سرعت مدنظر احصا شده است.
معضل اصلی در مسیرهای دهخدا، شهرک اندیشه درآمد پایین
رانندگان این مسیرهاست نه کمبود اتوبوس
این مسئول در زمینه کمبود اتوبوس در برخی از مناطق همانند دهخدا،
شهرک اندیشه، نانوایان و برخی از مناطق دیگر نیز افزود: این مناطق مشکل کمبود
دستگاه اتوبوس ندارند بلکه معضل اصلی در درآمد پایین رانندگان این مسیرهاست به
همین دلیل پس از اجرایی شدن طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی این میزان نیاز و
کمبودها احصا میشود و امکان اضافه شدن اتوبوس به ناوگان وجود دارد ولی به نظر من
با دو سوم اتوبوسهای فعلی نیز میتوان خدمات حمل و نقل را انجام داد.
وی با تأکید بر اینکه باید اطلاعرسانیهای لازم برای ضرورت
استفاده شهروندان از کارت اتوبوس و پرداخت کارتی و خودداری از پرداخت نقدی کرایه
خود به راننده اتوبوس انجام شود، یادآور شد: با توجه به پیشبینیهای انجام شده
دریافت نقدی کرایه از سوی راننده تخلف محسوب شده و باید با عرضه آسانتر این کارتهای
اتوبوس در نقاط مختلف شهر، شهروندان را تشویق به استفاده از این کارت کنیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک عمومی و خدمات شهری شورای
شهر زنجان در پاسخ به نارضایتی برخی از شهروندان در زمینه سرعت پایین اتوبوسهای
سریعالسیر نیز تصریح کرد: در طرح ساماندهی خطوط اتوبوسهای درون شهری شاید
اتوبوسهای سریعالسیر به معنای فعلی وجود نداشته و از اتوبوسهای خطی که از سرعت
بالایی نیز در حمل مسافر بهره میبرند، استفاده شود.
وی در زمینه پایین بودن خدمات کیفی اتوبوسهای درون شهری و
نبود سیستم گرمایش و سرمایش و یا فرسوده بودن آنها نیز اینگونه توضیح داد: در
طرح ساماندهی خطوط ناوگان اتوبوسرانی، اتوبوسهایی وارد طرح ساماندهی شده و
قرارداد با رانندگان آن منعقد میشود که شرایط و ضوابط تعیین شده از سوی شهرداری
را داشته باشند. در صورت اعمال طرح مذکور، نارضایتی فعلی شهروندان از پایین بودن
کیفیت خدمات ارائه شده برطرف میشود.
#اتوبوسهای زنجان، نارضایتی مردم، شهرداری زنجان، سمانه
شاددل، افشارچی