کد خبر: 9628
1402/02/14 - 10:48


رییس پلیس فتای استان زنجان خبر داد؛

افزایش 18 درصدی جرایم سایبری در استان زنجان

رییس پلیس فتای استان زنجان گفت: جرایم سایبری و اینترنتی در استان طی سال گذشته ۱۸ درصد و کشف آنها ۲۵ درصد افزایش یافت.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ رییس پلیس فتای استان زنجان گفت: جرایم سایبری و اینترنتی در استان طی سال گذشته ۱۸ درصد و کشف آنها ۲۵ درصد افزایش یافت.

سرهنگ سید احمد موسوی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان عمده متهمان و قربانیان این جرایم هستند، افزود: گسترش سریع فضای مجازی، فرصت فرهنگ سازی استفاده درست و اصولی از این محیط ها را به مردم و مسوولان نداد و این فناوری بدون آنکه آگاهی و دانش کافی در مورد آن وجود داشته باشد به سرعت جای خود را در میان زندگی افراد باز کرد.

وی با بیان اینکه جرایم حوزه سایبری بسیار سریع و در لحظه رخ می دهد، اظهار کرد: جرایم مالی اینترنتی در سال گذشته ۴۰ درصد نسبت به سال قبل آن در استان افزایش داشت و نسبت کشف جرایم اخلاقی اینترنتی در استان ۱۰۸ درصد بود که این میزان نیز ۱۰۰ درصد رشد داشت.

موسوی گفت: ۶۳ درصد جرایم فضای مجازی استان به مسایل مالی و ۲۲ درصد به مسایل اخلاقی مربوط است و میزان این جرایم در زنجان با میانگین کشوری مطابقت دارد.

وی هدف از راه اندازی پلیس فتا را جلوگیری از کلاهبرداری ها و آسیب های افراد درگیر در این موضوعات در کمترین زمان ممکن بیان کرد و افزود: کلاهبرداران در فضای مجازی بسته به مقتضیات زمان و موضوعات مطرح در جامعه با عناوین اعطای وام، یارانه، سهام عدالت و با شگردهای و شیوه های گوناگون و استفاده از لینک های آلوده و بدافزارها سودجویی و گاه میلیاردها تومان از این راه سود کسب می کنند.

موسوی، خانواده را مهمترین مرکز تربیت و رشد کودکان ذکر و تصریح کرد: والدین باید با مطالعه و آموزش های لازم، اطلاعات خود را در خصوص فضای مجازی ارتقا دهند، آسیب ها و تهدیدهای این محیط را شناسایی و به عنوان والدین آگاه، کودکان خود را هدایت و همراهی کنند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات سلبی در این خصوص جوابگو نخواهد بود، یادآور شد: عموم مردم به خصوص جوانان و نوجوانان باید با آسیب های فضای مجازی آشنا شوند و به کمک والدین آگاهی های خود را در این خصوص افزایش دهند تا از آسیب های روحی، روانی و جسمی این فضا در امان باشند.

موسوی با بیان اینکه استفاده نادرست و بیش از اندازه از گوشی های تلفن همراه و رایانه ها به دغدغه عمده والدین تبدیل شده است، گفت: استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی در معرض انواع و اقسام اطلاعات گسترده و سطحی با حجم وسیع و عمق بسیار کم قرار می گیرند که در برابر این اطلاعات باید قوه تشخیص و تمیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه ورود به برخی صفحات و دیدن برخی ناهنجاری ها گاه مشکلات و آسیب های روحی و روانی غیرقابل جبرانی را برای افراد ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: استفاه طولانی مدت از ابزارهای ورود به این شبکه ها از جمله تلفن همراه نیز موجب انواع آسیب های جسمی از جمله مشکلات ستون فقرات، مشکلات چشمی، کم تحرکی، اختلال در خواب و رشد کودکان و نوجوانان می شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9628


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»