کد خبر: 9637
1402/02/17 - 10:54


صدای زنجان از کمبود شیرخشک در داروخانه‌های استان گزارش می‌دهد؛

شیرِ خشک، خشک شد!

شهروندان: دولت سخن از فرزند آوری می‌زند در حالی که قادر به تهیه یک شیر خشک نیست! /رییس انجمن داروسازان استان زنجان: در تأمین شیر خشک در داروخانه‌ها به‌ویژه برخی از برندها، دچار مشکل هستیم! /معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان: کمبودها مربوط به شیر خشک رژیمی است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: با وجود اینکه رئیس انجمن داروسازان استان زنجان کمبود شیر خشک در داروخانه‌های استان زنجان را رد نمی‌کند و گزارشات مردمی نیز حاکی از مشقت خانواده‌ها در تامین آن است، معاون غذا و داروی  دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تکذیب کمبود شیر خشک مدعی است که کمبودها مربوط به شیر خشک رژیمی است و اگر موضوعی هست مردم می‌توانند با شماره 190 تماس حاصل کرده و نسبت به این موضوع پیگیر باشند.

حدود یک ماهی است که شیرخشک در بازار با کمبود جدی مواجه شده است؛ داروخانه‌ها علت نبود یا کمبود شیر خشک را عرضه قطره‌چکانی تولیدکنندگان مطرح می‌کنند. از طرف دیگر تولیدکنندگان عنوان می‌کنند که تولید شیرخشک ۲۰ درصد نسبت به گذشته رشد کرده، اما هر چه تولید می‌کنند پاسخگوی نیاز بازار نیست.

دراین‌بین، اما فعالان صنفی از قاچاق شیر خشک یارانه‌ای به کشور‌های همسایه خبر می‌دهند؛ به‌ویژه عراق، پاکستان و افغانستان مشتریان پروپا قرص شیر خشک یارانه‌ای ایران هستند و دلالان هم راه‌های ورود به این کشور‌ها را به‌خوبی شناسایی کرده‌اند.

تولیدکنندگان معتقدند که با واقعی سازی قیمت شیرخشک می‌توان قاچاق آن را به حداقل رساند. اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که دولت به راهکار دیگری دست پیداکرده و آن‌هم فروش شیرخشک مشروط به ارائه کدملی است.

**تنها با کد ملی قادر به خرید شیر خشک هستیم

در این رابطه یکی از مادرانی که در تهیه شیر خشک فرزند خود با مشکل مواجه شده بود، در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه از زمان تولد فرزندم درزمینهٔ تهیه شیرخشک دچار مشکل هستم، اظهار می‌کند: دولت همواره از فرزندآوری حرف به میان می‌آورد اما با کدام امکانات؟ شیر خشک نیست و یا اگر هم هست به‌سختی پیدا می‌شود.

 وی ادامه می‌دهد: خود من برخی از اوقات برای یافتن شیرخشک چندین داروخانه را پشت سر می‌گذارم تا یک بسته شیر خشک پیدا کنم. بااین‌وجود داروخانه هم در دادن شیرخشک برخورد متفاوتی دارند. یکی شیرخشک را به‌راحتی تحویل می‌دهد، دیگری تحویل شیرخشک را منوط به اخذ کد ملی مادر و فرزند می‌داند، دیگری اما تحویل آن را منوط به نسخه پزشک! این نوع از برخورد با  مادران و نوزادانی که نیازمند شیر خشک هستند برخورد درستی نیست!

این مادر می‌گوید: قیمت شیرخشک هم در روزهای اخیر افزایشی شده است. در ابتدا قیمت یک قوطی شیر خشک 31 تا 34 تومان بود و اکنون 41 هزار تومان شده است. دولتی که عنوان می‌کند که از فرزندآوری حمایت خواهد کرد در تهیه شیر دچار مشکل است. ابتدا شرایط را فراهم کنید سپس به دنبال این باشید که جمعیت کشور را افزایش بدهید. کودکی که با کمبود شیر خشک و دارو مواجه هست چطور می‌تواند رشد پیدا کند؟

قیمت شیر خشک دستوری است‌ و قاچاق شیر خشک باعث کمبود آن شده است

این در حالی است که رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد (16 اردیبهشت‌ماه 1402) درباره وضعیت تولید شیر خشک رگولار و رژیمی در کشور، در مصاحبه‌ با رسانه‌ها گفت: در سال گذشته ۶۰ میلیون عدد شیر خشک رگولار یا عادی تولید کردیم که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم و به‌طور مناسبی هم برای شیر خشک ارز دریافت کردیم، در حال حاضر هم موجودی شیر خشک در کشور کافی است و درعین‌حال ظرفیت تولیدمان مازاد بوده و کارخانه‌ها به‌صورت سه نوبت‌کار می‌کنند. بنابراین بابت تأمین شیر خشک هیچ مشکلی وجود ندارد.

تحویل زاده درباره چرایی کمبود شیر خشک در برخی شهرها، به‌ویژه شهرهای مرزی، اظهار کرد: در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر کمبود شیر خشک در برخی داروخانه‌ها وجود دارد؛ علت کمبود این است که ازآنجایی‌که قیمت شیر خشک دستوری است‌، قیمت از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود و بر این اساس قیمت شیر خشک پایین است و از طرفی هم مصرف غیرمنطقی شیر خشک در سبد خانوار وجود دارد. پیش‌ازاین خانواده‌ها تلاش می‌کردند که بعد از شش‌ماهگی به‌تدریج نوزاد را با غذای سفره آشنا کنند، اما اکنون خانواده‌ها تا دوسالگی هم برای نوزاد شیر خشک استفاده می‌کنند و ازآنجایی‌که قیمت شیر خشک ارزان است، خرید بیش‌ازحد انجام می‌دهند و مصرف بالایی برای شیر خشک وجود دارد

وی ادامه داد: درعین‌حال قیمت پایین شیر خشک جذابیت را برای نشت آن به بازار و کشورهای همسایه بالا می‌رود. ازآنجایی‌که شیر خشک ایران، ارزان‌ترین شیر خشک دنیا است، امکان نشت آن‌هم وجود دارد. به سازمان غذا و دارو درخواست اصلاح قیمت را داده‌ایم که هنوز رسیدگی نشده است .برای رفع این مشکل هر خانواده متناسب با نیازش شیر خشک تهیه کند، در حال حاضر محدودیتی برای خرید شیر خشک وجود ندارد. درعین‌حال سازمان غذا و دارو رویه‌ای برای کنترل چرخه تولید، توزیع و مصرف شیر خشک آغاز کرده است.

**در تأمین شیر خشک در داروخانه‌ها به‌ویژه برخی از برندها، دچار مشکل هستیم

اما «محمدباقر آیت‌اللهی»،رئیس اتحادیه داروسازان استان زنجان با اشاره به اینکه در تأمین شیر خشک در داروخانه‌ها به‌ویژه برخی از برندها، دچار مشکل هستیم، اظهار می‌کند: متأسفانه اکنون شیر خشک‌ در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود و در تأمین آن دچار مشکل هستیم.

وی با اظهار بی‌اطلاعی درزمینهٔ دلیل این کمبود عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد تولید شیرخشک در کشور کم شده است و این مانع از توزیع شیر خشک می‌شود و تأمین‌کننده‌ها نمی‌توانند شیر خشک تأمین کنند.

به گفته آیت‌اللهی مردم مصرانه در تلاش هستند تا شیر خشک فرزندان خود را تأمین کنند و از یک داروخانه به داروخانه دیگر  و در برخی از موارد از این شهر به شهر دیگر برای تهیه شیر خشک می‌روند.

 وی در پاسخ به اینکه «آیا در این زمینه برای جبران کمبودها کاری انجام می‌دهید»، تنها به بیان این جمله اکتفا می‌کند که این موضوع را باید از معاونت غذا و دارو پیگیر کنید. قطعاً با کمبود شیر خشک در داروخانه‌ها باید معاونت غذا و دارو پیگیر این ماجرا باشند تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

**کمبودها مربوط به شیر خشک رژیمی است

این در حالی است که «علیرضا حقیقت»، معاون غذا و داروی  دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه به‌طورکلی شیر خشک به دو نوع معمولی و رژیمی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: غذا و دارو در عرضه شیر خشک معمولی که اکثر بچه‌ها از آن بهره می‌برند مشکلی ندارد  اگرچه در برهه‌های مختلف می‌تواند کم و یا زیاد شود. منتهی در زمینه تامین شیر خشک رژیمی که تنها برخی از نوزادان نیازمند مصرف آن هستند کمبودهایی وجود دارد و تهیه آن نیازمند تجویز پزشک است.

این مسئول همچنین افزود: درزمینهٔ تهیه شیر خشک‌ها هم ابتدا در داروخانه‌های روزانه و سپس بقیه داروخانه‌ها هم با اولویت شبانه‌روزی‌ها داده می‌شود و احیاناً اگر مشکلی در این زمینه وجود داشت می‌توانند با شماره 190 تماس حاصل کرده و نسبت به این موضوع پیگیر باشند.

وی با رد موضوع کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها عنوان کرد: اگر کمبودی هم وجود داشته باشد درزمینهٔ شیر خشک‌های رژیمی است که این شیر خشک‌ها با کد ملی و مشخصات فرزند تحویل داده می‌شود ولی در تأمین شیر خشک معمولی مشکلی وجود ندارد.

 

انتهای پیام /

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانکمبود شیر خشک
sedayezanjannews.ir/nx9637


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»