کد خبر: 9644
1402/02/19 - 9:1


صدای زنجان لزوم ساماندهی مهدکودک‌ها بر اساس ساعات کاری والدین کارمند را بررسی می‌کند؛

ساعت‌های توافقی!

مادران کارمند: وقتی ساعت کاری اداره ساعت 7 صبح است چطور ساعت بازگشایی مهدهای کودک ساعت 8 صبح می‌شود؟ آیا مادران باید فرزندان خود را با خود به سرکار بیاورند؟ /معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش استان: هر گونه تغییر ساعت کاری مهدکودک‌ها منوط به توافق بین مؤسس و مدیر و اولیا است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میر عیسی‌خانی - موضوع شروع به کار ادارات راس ساعت 7 صبح و آغاز به فعالیت مهد‌های کودک در ساعت 8 صبح به چالشی برای والدین کارمند تبدیل شده است.

حدود سه سالی است که از واگذاری مسئولیت مهدکودک‌ها به آموزش‌وپرورش می‌گذرد. بااین‌وجود تغییر محسوسی در رویه اجرایی این مراکز دیده نمی‌شود. رکود دوران کرونا از عواملی است که مسئولین امر در این زمینه به آن اشاره دارند و اذعان می‌کنند که این موضوع باعث شده است که به‌صورت عملی از شهریورماه 1401 به مسئله ساماندهی مهدکودک‌ها ورود کنند.

باوجوداینکه برخی از مادران کارمند از شروع ساعت کاری مهدکودک‌ها گلایه دارند، قاسمی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش زنجان بابیان اینکه تغییر ساعت کاری مهدکودک‌ها منوط به توافق بین مؤسس و مدیر و اولیا است. ما نمی‌توانیم مؤسسات و مراکز پیش‌دبستانی را مجبور به تغییر ساعت کاری کنیم هرچند غالباً در این زمینه این مؤسسات با والدین به توافق می‌رسند.

تغییر ساعت کاری، و مادرانی که با مسئله نبود جایی برای گذاشتن فرزندان خود روبه‌رو هستند، بار دیگر مسئله ساماندهی مهدکودک‌ها را ‌پیش می‌کشد. پیش‌ازاین اگر دغدغه بسیاری از مردم، ساعت قدیم و جدید بود اکنون با تغییر ساعت کاری ادارات، مردم دغدغه تغییر روند زندگی خود رادارند. با اعلام شروع ساعت کاری ادارات از ساعت 7 صبح و باز نبودن مهدکودک‌ها برخی از کارمندان اذعان می‌کنند: دولت که حرف از فرزند آوری می‌زند چرا هیچ کاری در جهت حمایت از مادران نمی‌کند.

**وقتی ساعت کاری اداره ساعت 7 صبح است چطور ساعت بازگشایی مهدهای کودک ساعت 8 می‌شود؟

 یکی از این مادران که فرزندی دوساله دارد و دریکی از ادارات استان مشغول به کار است، در گفتگو با صدای زنجان اظهار می‌کند: وقتی ساعت کاری اداره ساعت 7 صبح است چطور ساعت بازگشایی مهدهای کودک ساعت 8 می‌شود؟ آیا نباید یک هماهنگی در این زمینه با مهدهای کودک صورت گیرد تا مادران از مشکلات موجود در این زمینه در امان باشند!

وی ادامه داد: آیا بنا است مادران فرزندان خود را با خود به محل کار ببرند؟ هیچ هماهنگی در این زمینه وجود ندارد و متأسفانه مهدهای کودک زیر بار این ساعات کاری نمی‌روند. من به‌عنوان یک مادر شاغل چه‌کار باید بکنم؟

 این مادر افزود: ساعت شروع مدارس هم قبل از ساعت اداری است و برخی از والدین در رساندن فرزندان خود به مدرسه و آمدن به محل کار دچار مشکل هستند.

 وی بابیان اینکه باز در مسئله دانش‌آموزان و بردن آن‌ها به مدارس یک راهکارهایی وجود دارد، اذعان کرد: مدارس از ساعت 7 و نیم‌باز هستند و دانش‌آموزان به لحاظ سنی بزرگ‌سال‌تر هستند، منتهی در مسئله مهدکودک‌ها دولت باید فکری به حال کارمندان خود کند.

**در مورد ساعات کاری فعالیت مهدکودک‌ها باید توافقی بین مدیر و مؤسس و اولیا باشد!

در این زمینه حسین قاسمی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان زنجان، با اشاره به اینکه در مهدکودک و پیش‌دبستانی‌ها ساعت کاری وجود دارد، اظهار کرد: در مورد ساعات کاری فعالیت مهدکودک‌ها باید توافقاتی بین مدیر و مؤسس و اولیا صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما قوانینی داریم که ساعت فعالیت و اتمام فعالیت این مراکز را مشخص می‌کند. مراکز ما نمی‌توانند بر اساس خواسته‌های والدین ساعات خود را جابه‌جا کنند. ولی اگر والدین با مهد‌های کودک در این زمینه به توافق بر‌سند همچنانکه پیش‌ازاین نیز این موضوع اتفاق می‌افتاده، منع قانونی ندارد.

این مسئول در مورد نظارت‌هایی که بر تخلفات احتمالی مهدکودک‌های سطح شهر وجود دارد، اظهار کرد: تاکنون مواردی از تخلفات در مهدکودک‌ها مشاهده نشده است و این مراکز کاملاً تحت کنترل هستند. منتهی مراتب مهدهایی وجود دارند، باید مجوزهایی که پیش‌ازاین از بهزیستی گرفته بودند را با مجوزهای جدید جایگزین کنند، چراکه این مراکز به آموزش‌وپرورش واگذار شدند و نیاز به ساماندهی دارند.

این مسئول بابیان اینکه مراکزی که از ما مجوز گرفتند کاملاً تحت کنترل هستند و ارتباط و تعاملات خوبی داریم، اظهار کرد: در نیمه‌راه به‌روزرسانی مجوزها هستیم که به امید خدا این مجوزها تطبیق پیدا خواهند کرد و بر اساس چهارچوبی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به ما ابلاغ می‌کند، برنامه‌ریزی خواهد شد تا قوانین، روابط، محتواهای آموزشی ، نیروهای انسانی که در این مراکز فعالیت می‌کنند مطابق با استاندارهای لازم باشد.

وی بابیان اینکه با واگذاری مؤسسات و مراکز مهدکودک، به آموزش‌وپرورش بالغ‌بر 450 مورد از این مؤسسات درخواست تطبیق دادند، اظهار کرد: پس از اتمام مراحل تطبیق از مهرماه 1402 از فعالیت مؤسساتی که مجوز نگرفتند جلوگیری خواهد شد.

وی بابیان اینکه اولین استان درزمینهٔ صدور مجوزهای تطبیق در سطح کشور هستیم و پیشتاز این حرکت فرهنگی هستیم، گفت: پیش‌ازاین آماری که در خصوص مهدکودک‌ها و مراکز و مؤسسات پیش‌دبستانی وجود داشت نزدیک 750 مورد بود که در دوران کرونا بسیاری از آن‌ها غیرفعال شده بودند. ما با همه آن‌ها تماس گرفتیم و از آن‌ها خواستیم که مجوزهای خود را تطبیق بدهند و فعالیت را از سر بگیرید که برخی آمدند اما تعدادی هم که به دلایل مسائل اجاره‌بها و اقتصادی تمایلی به ازسرگیری فعالیت‌های خود نداشتند.این میان نزدیک 450 موسسه آمدند و در حال اتمام روند تطبیق هستند.

وی افزود: سه سال پیش بود که به دستور رهبری به این موضوع ورود شد و عنوان شد که دوره پیش از دبستان کلاً یک دوره رهاشده است و هیچ‌گونه نظارتی بر فعالیت مهدها وجود ندارد و نهادهای مختلفی در این حوزه ورود کرده بودند که عمده‌ترین آن‌ها بهزیستی بود که حدود 30 سال در این زمینه فعالیت داشتند که بنا به دستور رهبری  مبنی بر ساماندهی این مراکز شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کردند و قانونی تصویب کردند و به دنبال این قانون سازمانی تحت عنوان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در آموزش‌وپرورش تشکیل شد.

وی ادامه داد: تا شهریور 1401 این بحث تطبیق پیش‌دبستانی‌ها ابلاغ نشده بود و از شهریور 1401 است که این شیوه‌نامه ساماندهی و تطبیق مجوزها و نظارت بر این مراکز به آموزش‌وپرورش‌های استان ابلاغ گردید و شورای نظارتی در استان‌ها با ریاست مدیرکل آموزش‌وپرورش‌ها تشکیل شد که ما در استان تاکنون 7 جلسه برگزار کردیم که مصوبات این جلسات در راستای نظارت، برخورد با مراکزی که تخلف می‌کنند و شهریه‌ها و نظارت بر محتواها بود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمهدکودک‌
sedayezanjannews.ir/nx9644


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»