کد خبر: 9656
1402/02/27 - 10:29


باقری نماینده زنجان و طارم در مجلس در پاسخ به انتقادات نسبت به میزان آرای خود مطرح کرد:

رأی من و آقای قالیباف یکی است

طاهری و دوستانش متهم به رفتارهای انحصارطلبانه هستند، ایشان می‌گویند من کاری نکرده ام اما به‌صورت اتفاقی همه دوستان ایشان مسئول شدند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی - باقری، نماینده زنجان و طارم در مجلس در پاسخ به سؤال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان مبنی بر اینکه «چه موضوعی باعث شد که با داشتن رای حداقلی خود را نماینده مردم بدانید؟» اظهار کرد: در مجلس قانون «نصف به‌اضافه یک» وجود دارد. چه قانونی با کل رأی مجلس صورت بگیرد چه با «نصف به‌اضافه یک» هیچ‌کس حق ندارد، قانون را زیر سؤال ببرد!

روز گذشته (24 اردیبهشت‌ماه) نشست مطالبه‌گری دانشجویان علوم پزشکی استان زنجان با مهدی باقری، نماینده زنجان و طارم در مجلس برگزار شد.

در این جلسه سؤالاتی در خصوص انتخابات پیش روی مجلس، شائبه‌های واگذاری خودروهای فیدلیتی به نمایندگان، موضع‌ این نماینده برای احتمال معرفی نماینده زنجان و طارم در مجلس به‌عنوان وزیر صمت، امضای نامه استیضاح 10 وزیر، برخوردهای سلیقه‌ای با معترضین اعتراضات اخیر در دانشگاه علوم پزشکی، افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و غیره مطرح شد.

**برای منفعت و خیر کشور باید تمامی جریانات در فضای سیاسی حضور داشته باشند

«مهدی باقری»، نماینده زنجان و طارم در مجلس در این نشست که به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزارشده بود، در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی براینکه «وضعیت فضای انتخاباتی کشور و استان زنجان» اظهار کرد: خواسته نفسانی افراد و گروه‌ها و جریانات سیاسی، حذف رقبا است اما اگر خیر و منفعت کشور را بخواهیم، باید همه حضور و مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: سازوکار این موضوع که چه کسی شاخص‌های نمایندگی را دارد و توسط شورای نگهبان تائید می‌شود یا خیر، بحث دیگری است! خواهشم از گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی و مجموعه‌های دانشجویی این است که فضای انتخابات مجلس و خبرگان را به‌عنوان یک رویداد سیاسی و اجتماعی رونق ببخشند و مطالبه کنند و عملکرد نمایندگان را به چالش بکشند و شاخص‌ها را مطرح کنند.

** باید اجازه داده شود تا مخالفان و کاندیداها نظراتش را بیان کنند

نماینده زنجان و طارم در مجلس ادامه داد: طبیعی است که به افراد و جریان‌های مختلف (موافق و مخالف و اصلاح‌طلب و اصولگرا) در این رویداد میدان بدهیم. پیش از یک هفته تعیین‌شده برای انتخابات و عرض‌اندام نمایندگان، باید شاخص‌های نمایندگی مطرح شود و در این‌یک هفته افراد تنها خود را به مردم معرفی کنند. اگرچه قانون این اجازه را نمی‌دهد که کاندیدها پیش از انتخابات تبلیغات را شروع کنند، اما این مفهومش این نیست که مباحث انتخاباتی مطرح نشود.

به گفته باقری، اگر بخواهیم مشارکت مردم در انتخابات بالا برود، باید تمام سلایق و افکار در این رویداد سیاسی حضور داشته باشند. باید اجازه داده شود تا مخالفان و کاندیداها نظراتشان را بیان کنند.

وی افزود: اگر دانشگاه این فضاهای سیاسی برایش مهیا نشود که در مورد انتخابات ورود داشته باشد و بحث کنند، در کجا می‌توان این مباحث را مطرح کرد؟ به نظرم دانشجو؛ ویترین حیات سیاسی کشور است.

این نماینده مجلس، بابیان اینکه در گوشه و کنار عنوان می‌شود که آقای روحانی و یا لاریجانی می‌خواهند در انتخابات حضور پیدا کند، گفت: این‌ها آغاز به کار جریان‌های سیاسی است. افراد می‌خواهند که در مورد این موضوعات صحبت شود. امسال موضوعی که باید در فضای سیاسی کشور، مطالبه ما باشد موضوع انتخابات است و با توجه به اینکه پایان سال مجلس و خبرگان است، امیدوارم رقابت خوبی باشد و مردم با سلایق سیاسی متفاوت بیایند و رأی بدهند.

وی افزود: افرادی که شورای نگهبان تائید می‌کند درهرصورت یک حداقل صلاحیتی رادارند. حتی اگر افرادی که انتخاب می‌شوند چندان نتوانند رضایت مردم را به دست بیاورند، به‌هرحال کاری از کشور را به‌پیش می‌برند. مهم این است که مردم مشارکت داشته باشند.

**شرکت لیزینگی، مجلس را دور زد!

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص شفاف‌سازی در مورد خودروهای دنا پلاس و فیدیلیتی که برخی از نمایندگان خارج از نوبت دریافت کردند، افزود: ما مادامی‌که گرفتار تزویر و ریا و زهدفروشی شویم، حتماً شکست می‌خوریم. فقرنمایی بد است و ما دوست داریم که همه مردم ما ماشین‌، خانه و ایام فراغت باکیفیتی داشته باشند. منتهی ما نباید اشرافی گری و ویژه خواری داشته باشیم. این‌طور نباشد که این موضوعات را برای خود حلال و برای دیگران حرام بدانیم.

وی در این رابطه ادامه داد: شرکتی به اسم بهمن خودرو در سال 99 خط تولید دیگنیتی و فیدلیتی را ایجاد کرد و خواست درآمد کند. منتهی می‌دانست که مردم توانایی خرید پراید را ندارند، چه برسد به فیدلیتی! از طرفی هم شبکه فروش ‌دست ایران‌خودرو و سایپا بود. یک کار عاقلانه‌ای انجام داد و برای فروش خودروهای خود به رفاهی سازمان و نهادها مراجعه کرد و قرارداد بستند. این موضوع قطعاً از فساد جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه زمانی که به این کار اقدام کرد، نمی‌توانست این‌ ماشین‌ها را بفروشد، چون مشتری نداشت. در سطح جامعه هم تفاوت قیمتی وجود نداشت که کسی بیاید استقبال کند و بخرد.

باقری بابیان اینکه این شرکت به رفاهی مجلس نیز رجوع کرده است، افزود: مجلس که در قضیه «دنا پلاس» برایش حاشیه ایجادشده بود با برخورد قاطع آقای قالیباف روبه‌رو شد و قضیه تمام شد. «بهمن‌خودرو» با رفاهی سازمان‌های دیگر قرارداد بست اما با مجلس نتوانست. از طرفی بهمن‌خودرو با یک شرکت لیزینگی قرارداد بست. این شرکت لیزینگی ساختار اداری مجلس را دور زد و به شخص نماینده مراجعه کرد و از این طریق وارد قرارداد با برخی از نمایندگان شد. همچنین این شرکت ‌به ‌کارمندان مجلس هم مراجعه می‌کند و به کارمندان مجلس هم خودرو می‌فروشد.

وی با اذعان به اینکه فرآیند مذکور ایراد دارد، اظهار می‌کند: به این موضوع می‌شود اسم نفوذ را گذاشت چراکه به‌صورت غیرمستقیم از شرکتی خدماتی دریافت شده است و من نماینده هم ممکن است خطا کنم و در عوض سودی که این شرکت به من رسانده کارهایی را انجام بدهم. اشکال کار زمانی بیشتر شد که نمایندگان تصمیم به فروش این خودروها کردند و تفاوت قیمت این خودروها به 500 میلیون تومان رسید.

وی بابیان اینکه تعداد خودروهایی که در مجلس فروخته‌شده در مقابل با چند هزاری که این شرکت لیزینگی فروخته است ناچیز است، اظهار کرد: اگر این موضوعات از مسیر قانونی طی می‌شد مسئله‌ای نبود. ولی اینکه چند تا واسطه غیرقانونی ورود کند و بخواهد کار خود را پیش ببرند این دیگر فساد محسوب می‌شود. ضمن اینکه تعدادی از شهروندان به ما مراجعه کردند و گفتند که ما در خرید این خودرو مشکل‌داریم و تحقیقات ما نشان داد که این‌ شرکت بیشتر خودروهای خود را از طریق شرکت لیزینگی و تعداد اندکی را از طریق سایت به فروش می‌رساند. وقتی مابه‌تفاوت قیمت‌ها در بازار 500 میلیون شد، دیگر این موضوع رانت محسوب می‌شود.

**شبهه فساد مجلس؟

وی بابیان اینکه این رانت ناخواسته می‌تواند در فرآیند مجلس تأثیر بگذارد و شبهه فساد در مجلس ایجاد کند، اظهار کرد: شائبه‌هایی درزمینهٔ رخ دادن این اتفاق در زمان استیضاح وزیر صمت وجود داشت، منتهی این اتفاق مربوط به این دوره نبود و مربوط به استیضاح قبلی مجلس بود و در زمان دولت آقای روحانی این اتفاق افتاده است ولی آثارش را در حال حاضر گذاشته است.

وی با پذیرش اینکه این اشکال به مجلس وارد است که باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: منتهی اگر این شرکت از طریق رفاهی ادارات و نهادها وارد کار شود و خودروهای خود را بفروشد، ما استقبال می‌کنیم. همچنین اینکه عنوان کنیم مجلس مملو از فساد شده، اشتباه است. من منکر تأثیرات سوء این موضوع در جامعه نیستم ولی آیا فساد این موضوع است یا فسادهای بزرگ‌تری نیز وجود دارد؟

**نماینده‌ای که با رای حداقلی وارد بهارستان شده چطور خود را نماینده مردم می‌داند؟

وی در پاسخ به سؤال اینکه «چه موضوعی باعث شد که با داشتن رای حداقلی خود را نماینده مردم بدانید؟» اظهار کرد: در مجلس قانون «نصف به‌اضافه یک» وجود دارد. چه قانونی با کل رأی مجلس صورت بگیرد چه با «نصف به‌اضافه یک» هیچ‌کس حق ندارد، قانون را زیر سؤال ببرد.

او ادامه داد: من تقریباً 30 هزار رأی آوردم که این‌یک عدد استانداردی بود که در همه دوره‌های انتخابی نماینده‌ها دیده می‌شد و برخی از نماینده‌ها با همین حول‌وحوش رأی می‌آوردند. اختلافات بیشتر در دور دوم است. همان قانونی که به نمایندگان اجازه حضور در انتخابات را می‌دهد و به افراد این اجازه را می‌دهد رأی بدهند، اجازه می‌دهد من نماینده مردم باشم و رأی من و آقای قالیباف یکی است.

** به شفافیت در رأی و عملکرد نمایندگان معتقدم!

وی بابیان اینکه ما قائل به شفافیت هستیم و این شفافیت نه در رأی بلکه در عملکرد و زندگی‌اش و مسائل مالی باید وجود داشته باشد، اظهار کرد: پنهان‌کاری در امور ارتباطات فساد می‌آورد. شاید جزو 5 تا 6 نفری بودم که صرف شفافیت آرای نمایندگان را جدی پیگیری کردیم. یک تعداد نمایندگان حرف داشتند و عنوان می‌کردند چرا فقط آرای نمایندگان باید شفاف شود. چرا مجلس و شورای نگهبان و جاهای دیگر نه!روی طرح یک‌میزان کار شد و طرح با عنوان طرح شفافیت قوای سه‌گانه انتشار کردند.

«من مخالف این موضوع بودم و عنوان کردم که با بزرگ‌تر کردن کار، زمینه را برای اجرایی نشدن بر آن ایجاد می‌کنیم. از روزی که ما وارد مجلس شدیم هر جا که شفافیت داشته است و من آرای خودم را باید شفاف می‌کردم بنده اطلاع‌رسانی کردم.»

وی در مورد «موضع خود در خصوص استیضاح آقای روحانی (رئیس جمهور سابق) » نیز افزود: آن موقع که من این موضوع را دنبال می‌کردم، بهمن‌ماه بود. دور اول رأی نیاوردم و سه ماه دیر رفتم و عملاً شهریورماه وارد مجلس شدم. اگر خردادماه وارد مجلس می‌شدم اعتقادم این بود که باید پیگیری کنم. در برهه‌ی دیگری که مسئله استیضاح مطرح شد من اذعان کردم مسئله استیضاح را در این برهه به صلاح نمی‌دانم. ما حرفمان عوض نشده است اما سه ماه مانده به انتخابات کشور را دچار آشوب کنیم، معنایی ندارد.

** نامه استیضاح از 6 وزیر را امضا کردم

وی در مورد «استیضاح ده نفر از وزرا که در بهمن‌ماه 1401 مطرح‌شده بود» عنوان کرد: من به‌عنوان نماینده مردم مادامی‌که مسئله سِری در نظام نباشد و به من محرمانه اعلام نشود، باید همه را به مردم اطلاع بدهم. به‌شخصه نامه 6 استیضاح را امضا کردم. برخی از این استیضاح‌ها هم به حدنصاب رسید و آقای رئیسی را موظف کردیم که این افراد را وارد صحن کنند تا توضیح بدهند. این ادبیات قانونی استیضاح است. وزیر کشاورزی، آموزش‌وپرورش و صمت استیضاح می‌شوند، وزیر کار عوض می‌شود و وزیر ورزش و میراث و اقتصاد در معرض استیضاح هستند. ما امانت‌دارانه این موضوعات را با دولت مطرح می‌کنیم. دولت نیز سعی می‌کند، خودش در این زمینه پیش‌قدم شود. درجایی که پیش‌قدم نمی‌شود، رأی نمایندگان در این زمینه تأثیرگذار است مثل استیضاح وزیر صمت!

** آقای طاهری و دوستانشان متهم به رفتارهای انحصارطلبانه هستند!

وی در پاسخ به این سؤال که «شنیده می‌شود برخی از نمایندگان به دنبال این هستند که آقای طاهری را به‌عنوان وزیر صمت معرفی کنند»، اظهار کرد: یک تعداد از دوستان در مجلس شاید دنبال این موضوع باشند که آقای طاهری برود و وزیر صمت شود. در این زمینه به رئیس‌جمهور هم مشورت می‌دهند. آقای رئیس‌جمهور هم حقی دارد و باید تصمیم بگیرد که این کار به صلاح است یا خیر! اما در خصوص این موضوع من هنوز دارم، فکر می‌کنم و به تصمیم قاطعی نرسیده‌ام! حتی اگر ایشان بیاید مطرح هم شود، من باید فکر کنم که به ایشان رأی موافق بدهم یا مخالف! نماینده اگر بخواهد عزت و آزادیش را کنار بگذارد، هم دنیا و هم آخرتش را از دست بدهد.

این نماینده خاطرنشان کرد: آقای طاهری برادر من است. برخی به او اتهامات اقتصادی وارد کردند، من از ایشان حمایت کردم. به او اتهامات سیاسی وارد کردند، من موافق بودم چراکه معتقدم گروه آقای طاهری و دوستانشان متهم به رفتارهای انحصارطلبانه هستند. ایشان می‌گویند که من نکردم اما به‌صورت اتفاقی همه دوستان ایشان مسئول شدند.

**آقای رئیسی در حق مجلس کم‌لطفی کردند

وی با گلایه از عملکرد رئیس‌جمهوری اذعان کرد: آقای رئیسی در حق مجلس کم‌لطفی کردند. با برخی از نمایندگانی که دوست داشتند، رفاقت کردند و آن‌ها کسانی را آوردند و به این موضوع «دخالت» نگفتند و عنوان «مشورت» را گذاشتند. بدبخت نماینده‌ای که در حوزه انتخابیه‌اش اشکال داشت. ده بار رفت تذکر داد و در آخر اسم این موضوع را «دخالت» گذاشتند. من قبول دارم که برخی از نمایندگان دخالت کردند و دولت از این بابت اذیت شد و شورای نگهبان حتماً باید با این تعداد برخورد بکنند؛ منتهی نباید که به خاطر آن، آبروی مجلسی که حضرت آقا از آن به‌عنوان مجلس انقلابی یاد می‌کنند را زیر سؤال برد. در مجلس تعداد کمی در قضیه خودرو فیدیلیتی دخالت داشتند انصاف نبود که با هیاهو مجلس را تخریب کنند و با اسم اینکه دخالت کردند در انتصابات و این موضوع درست نبود.


انتهای پیام/ 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9656


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»