کد خبر: 9660
1402/02/27 - 10:44


صدای زنجان روند فعالیت بخش آنژیوگرافی بیمارستان خصوصی بهمن را بررسی می‌کند؛

آنژیوگرافیِ پرحاشیه بهمن

شهروندان: نبود تجهیزات و نیروی متخصص در بیمارستان‌ها موجب فوت بیماران می‌شود/ رئیس نظام پزشکی: تذکراتی به این بیمارستان داده ‌شده است تا سیستم پشتیبانی را با سرعت بیشتری ساماندهی کند! /رئیس بیمارستان بهمن: ممکن است برخی از همکاران سابق به دنبال این باشند که برای این بیمارستان مشکل‌آفرینی کنند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میر عیسی خانی - باوجود گلایه تعدادی از بیماران و همراهان آن‌ها از روند خدمات دهی در بخش آنژیوگرافی بیمارستان خصوصی بهمن و شائبه‌ها در زمینه صدور اخطاریه برای فعالیت این بخش، مسئولان بیمارستان می‌گویند که اصلاً چنین تذکری را دریافت نکرده‌اند و فعالیت بخش آنژیوگرافی نیز کاملاً قانونی است! اما گفته‌های رئیس نظام پزشکی استان زنجان به‌گونه‌ای است که گویا تا کنون 3 بار تذکر بابت ساماندهی سیستم پشتیبانی به این مرکز ارسال‌شده است!

با توجه به اهمیت خدمات‌رسانی باکیفیت در خصوص مشکلات قلبی بیماران و با توجه به گلایه‌مندی تعدادی از شهروندان زنجانی، چرا باید این تذکرات از سوی بیمارستان جدی گرفته نشود؟

مشکل تجهیزات پزشکی و نیروی متخصص در بیمارستان‌های استان، از موضوعاتی است که بارها و بارها از سوی مسئولین استانی مطرح می‌شود. مسئله‌ای که اگر نمایندگان مجلس و مسئولان استانی به آن ورود نداشته باشند باعث وخیم شدن وضعیت درمان در استان خواهد شد.

این موضوع در بیمارستانی نظیر بیمارستان خصوصی بهمن زنجان که حواشی زیادی داشته و دارد، از موضوعاتی است که گاه از سوی برخی عنوان‌شده و توسط برخی دیگرنیز تکذیب می‌شود.

**چرا در بیمارستان بهمن که امکانات کافی ندارد بیماران، آنژیوگرافی می‌شوند؟

 در این زمینه یکی از شهروندان با اشاره به اینکه نبود تجهیزات و نیروی متخصص در بیمارستان‌ها سبب فوت بیماران می‌شود، اظهار کرد: مادرم در بیمارستان بهمن عمل آنژیوگرافی داشت و متأسفانه در حین عمل رگ قلبش پاره شد و علیرغم درمان او پزشک مربوطه به مسافرت خارج از کشور رفت و پزشک دیگر با توجه به وخیم بودن حال ایشان از پذیرش مادرم امتناع کرد و همین مشکلات موجب مرگ مادرم شد.

وی ادامه داد:شکایتی علیه بیمارستان بهمن و نبود جراح همراه پزشک تنظیم‌ و به سازمان نظام پزشکی ارسال‌شده است تا رسیدگی کنند. همچنین یک شکوائیه‌ نیز به دکتر بختیاری ارسال شده که ایشان هم شکوائیه را به‌نظام پزشکی ارجاع داده‌اند.

 وی ادامه داد:  نزدیک به 4 ماه از این موضوع گذشته است. در پرونده مادر من عنوان‌شده است که خونریزی داخلی داشتند. آن‌هم درحالی‌که پزشک مربوطه به خارج سفرکرده بود و پزشک دیگر از پذیرش او به دلیل وخامت حال بیمار امتناع می‌کرد.یک هفته  زمان صرف شد و بعد از یک ماه که دکتر مادرم بازگشت، ایشان عنوان کرد که مادرم عفونت داخلی دارد و در آخر ایشان فوت کردند.

 این شهروند اظهار کرد: در مورد درمان مادرم ما این را هم نمی‌دانیم که همراه متخصص آنژیوگرافی، جراح قلب هم در بیمارستان بوده است یا خیر و این موضوع را نیز برای ما شفاف نکرده‌اند. ضمن اینکه عنوان می‌شود که نباید در این بیمارستان آنژیوگرافی قلب صورت گیرد چراکه امکانات بیمارستان کافی نیست.

**مشکل این بیمار مربوط به عفونت داخلی بود

 در این زمینه خبرنگارصدای زنجان با پزشک مربوطه که نام او در نزد صدای زنجان محفوظ است تماس گرفته و موضوع را جویا شد.این پزشک ، با اشاره به اینکه امروز که با شما مصاحبه می‌کنم 5 عمل آنژیوگرافی انجام دادم و پس‌ازاین نیز 7عمل دیگر دارم، اظهار کرد: در این بخش جراح قلب وجود دارد و مشکلی هم از بابت عمل وجود ندارد.

این پزشک بابیان اینکه مشکل این بیمار جزو این دسته از مسائل نبود، با رد این موضوع که جراح همراه پزشک در اتاق حاضر نبوده ، عنوان کرد: مادر ایشان به دلیل عفونت ریه فوت کرده است. موردی که وجود دارد این است که رگ بیمار پاره شده بود منتهی پارگی رگ درمان شد ولی سپس آن بیمار به عفونت ریه دچار شد. همچنین ایشان بیماری زمینه‌ای دیابت داشتند.

وی در پاسخ به اینکه «آیا بیمارستان بهمن صلاحیت انجام عمل قلب را دارد؟»، اظهار کرد: این بیمارستان یک بیمارستان تخصصی است و همه اعمال تخصصی در این بیمارستان صورت می‌گیرد.

**بیمارستان بهمن «تذکر» دریافت کرده است!

رئیس نظام پزشکی استان زنجان که تلاش می‌کند از انجام خدمات آنژیوگرافی در این بیمارستان حمایت کند با رد عدم صدور اخطاریه مبنی بر قانونی نبودن فعالیت آنژیوگرافی می‌گوید که اخطاریه صادر نکردیم فقط نامه ارسال کرده‌ایم تا کارها با سرعت بیشتری سروسامان یافته و تجهیزات و پشتیبانی‌‌ها به‌روز شوند.

 این نامه‌ای که «محرمی» از آن نام می‌برد، 3 بار به بیمارستان بهمن زنجان ارسال شده که می‌شود گفت تفاوتی با اخطاریه‌ای که شهروندان زنجانی از آن نام‌ می‌برند ندارد!

اما محمد محرمی، اظهار کرد: این بیمارستان درزمینهٔ رعایت اصول بخش آنژیوگرافی یک مواردی را جلو برده است، منتهی یک سری از موارد و سیستم پشتیبانی‌اش ناقص است و در حال انجام کارهای آن هستند.

رئیس نظام پزشکی استان زنجان ادامه داد: منتهی ما عنوان کردیم که ترجیحاً این اتفاق سریع‌تر بیفتد و کارهای باقی‌مانده با سرعت بیشتری ادامه یابد. ضمن اینکه تذکر داده‌شده به این بیمارستان این‌گونه نبوده است که منع فعالیت داشته باشند بلکه گفتیم که این مدارک را باید آماده کنید سپس به این موضوع ورود داشته باشید. تا آخر خرداد ممکن است کارهای این بیمارستان تمام شود.

وی افزود: نامه‌هایی که ما ارسال می‌کنیم به معنای یادآوری است که باید کارها را با سرعت بیشتری سروسامان دهند و تجهیزات و پشتیبانی ها  را به‌روز کنند. این موارد را به آن‌ها گوشزد کردیم و نامه دو سه بار به آن‌ها ارسال شده است.

محرمی در مورد اتفاق پیش‌آمده در این بیمارستان عنوان کرد که باید با اسم و عنوان بیمار پرونده مذکور به ما ارجاع شود و صرفاً نمی‌توانیم درزمینهٔ پرونده موردی پاسخگو باشیم و اجازه نداریم اطلاعات پرونده فردی را بازگو کنیم اگر موضوعی است باید این موضوع به‌صورت رسمی و از طریق مسیر قانونی دنبال شود تا در این زمینه پاسخگو باشیم.

** برخی از همکاران سابق بیمارستان بهمن به دنبال مشکل‌آفرینی هستند!

برخلاف این‌که رئیس نظام پزشکی استان زنجان بر ناقص بودن سیستم پشتیبانی آنژیوگرافی بیمارستان بهمن تأکید دارد، رئیس بیمارستان بهمن به صدای زنجان گفت: تجهیزات بیمارستانی که ما داریم به‌صورت دوره‌ای از طرف شرکت فروشنده چک می‌شوند!

«بهروز خطیبی»، رئیس بیمارستان بهمن استان زنجان در پاسخ به اینکه «آیا قبول می‌کنید که تجهیزات این بیمارستان به‌روز نیست»، اظهار کرد: این موضوع که تجهیزات به‌روز نباشد، موضوعی طبیعی است. هر تجهیزاتی که خریداری شود چند مدت دیگر به‌ مدل روز آن  می‌آید. این‌طور هم نیست که این تجهیزات قدیمی شده باشد.

این مسئول ادامه داد: تجهیزات بیمارستانی که ما داریم به‌صورت دوره‌ای از طرف شرکت فروشنده چک می‌شوند و سالم بودن آن بررسی می‌گردد و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد دستگاه کالیبره و از رده خارج می‌شود. منتهی آن دستگاهی که از دور خارج می‌شود لزوماً به خاطر این نیست که قدیمی است بلکه موضوع صحت و سالم بودن این دستگاه است. این موضوع که بیمارستان بهمن تجهیزاتش مال ده سال قبل است به این معنا نیست که تجهیزاتش معیوب است. در خیلی از بیمارستان‌های کشور هم دستگاه‌ها تا زمانی که کارایی دارند استفاده می‌شوند.

خطیبی با اشاره به اینکه جراحی قلب در بیمارستان بهمن انجام نمی‌شود و از قدیم هم انجام نمی‌گرفته است، اظهار کرد: در این بیمارستان تنها آنژیوگرافی قلب صورت می‌گیرد که آنژیوگرافی قلب باید یک پشتیبانی داشته باشد که اگر بیمار مشکل پیدا کرد جراح قلب و تجهیزات در آنجا حضور داشته باشند تا بیمار مشکلی پیدا نکند.

وی بابیان اینکه در روزهایی که آنژیوگرافی در این بیمارستان انجام می‌گیرد، جراح قلب و متخصص بیهوشی در این بیمارستان حضور دارد و یک تجهیزاتی هم داریم که به‌عنوان پشتیبان آنژیوگرافی است، افزود: از دانشگاه برای اعطای مجوز به‌صورت دوره‌ای یک بازدیدهایی می‌کنند ولی اینکه اخطاری در این زمینه به ما داده شود چنین چیزی نبوده است.

در شرایطی که بیماران و همراهان آن‌ها از وضعیت خدمات در بخش آنژیوگرافی بیمارستان بهمن رضایت کافی نداشته و خواهان بررسی کم و کیف موضوع از طریق ارگان‌های نظارتی بی‌طرف هستند، برخی از مسئولان حوزه درمان استان ترجیح می‌دهند از دشمن فرضی نام برده و آن‌ها را عامل حاشیه‌سازی‌های اخیر این بیمارستان معرفی کنند.

 «بهروز خطیبی»، رئیس بیمارستان بهمن استان زنجان بابیان اینکه حاشیه‌هایی در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: یک سری از همکاران درگذشته در این بیمارستان کار می‌کردند و شرایطی پیش آمد که دیگر در بیمارستان کار نمی‌کنند. ممکن است برخی از این افراد به دنبال این باشند که برای این بیمارستان مشکل‌آفرینی کنند.

**بیماران «فکر» می‌کنند که در بیمارستان حق‌وحقوقشان پایمال می‌شود درحالی‌که این‌طور نیست!

 این مسئول با اشاره به اینکه عارضه جزئی از کار است و ممکن است در هر بیمارستانی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: منتهی مراتب پزشکان ما نباید قصوری در این زمینه داشته باشند. ضمن اینکه مشکلات به کمیته بیمارستان‌ها و نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود تا بررسی شوند. بیماران گاهی فکر می‌کنند که در بیمارستان حق‌وحقوقشان پایمال می‌شود درحالی‌که این‌طور نیست و ما باید به‌عنوان پزشک پاسخگو باشیم.

رئیس بیمارستان بهمن استان زنجان افزود: سرریز بیمارستان‌ها دولتی نظیر آیت‌الله موسوی به بیمارستان بهمن منتقل می‌شود و اغلب موارد در بیش از 99 درصد مشکلشان حل می‌شود. نبود این خدمات در این بیمارستان باعث خواهد شد که بیماران جهت درمان به شهرهای دیگر بروند و افزایش هزینه‌ها به آن‌ها تحمیل شود.

خطیبی افزود: این بیمارستان در حال حاضر به بیماران آنژیوگرافی خدمات می‌دهد و ممکن است بیمار در برخی از موارد عارضه پیدا کند. این موضوع  جزئی از کار است ولی ما نباید حکم کلی صادر کنیم و در همه موارد بیمارستان را مقصر بدانیم. در حقیقت در این زمینه باید ضعف‌هایمان را برطرف کنیم و به دنبال بهبود شرایط باشیم.

 

انتهای پیام/

 

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانبخش آنژیوگرافی بیمارستان خصوصی بهمن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9660


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»