کد خبر: 9682
1402/03/02 - 9:16


صدای زنجان از روند ساماندهی زنجانرود گزارش می‌دهد؛

ساماندهی زنجانرود؛ شاید سال دیگر!

نماینده منطقه گردشگری زنجانرود: چرا پروژه ساماندهی زنجانرود تعطیل است؟/ مدیرکل بنیاد مسکن استان: طبق اعتبارات دریافتی، پروژه را پیش می‌بریم!/ عضو شورای شهر: امسال نزدیک 100 میلیارد تومان برای ساماندهی زنجانرود کنار گذاشتیم و تلاش می‌کنیم این پروژه در عرض یکسال به اتمام برسد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: ساکنان منطقه زنجانرود می‌گویند با گذشت بیش از 2 ماه از فصل کاری، هنوز تکلیف اجرای پروژه ساماندهی که مسئولان سال قبل قول اجرایش را داده بودند، مشخص نیست! مسئولان شهرداری در این رابطه تمایلی به اظهار نظر ندارند اما مهدی طالب، عضو شورای شهر زنجان می‌گوید که مبلغ 100 میلیارد تومان برای ساماندهی زنجانرود کنار گذاشته شده و این مهم قطعا در دستور کار است.

باوجود دغدغه اهالی زنجانرود در خصوص ساماندهی این منطقه و بیان اینکه نزدیک دو ماه است که در این منطقه اتفاق خاصی نیفتاده است، «رضا خواجه‌ای»، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان مدعی است که بهره‌بردار این پروژه شهرداری است و ما به‌عنوان مجری در این زمینه کار می‌کنیم، قطعاً برابر اعتباراتی که دریافت می‌کنیم؛ بر اساس برنامه زمانی پیش می‌رویم! سال گذشته درخواست اعتبار دادیم و عنوان کردیم که مجموعه حدود 100 میلیارد تومان برای کل پروژه اعتبار نیاز دارد و باید این مبلغ تأمین می‌شد. اکنون نیز پروژه در دست اجرا است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

اخیراً (31 اردیبهشت‌ماه) شهردار زنجان به همراه برخی از اعضای شورای شهر جهت امضای قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به تهران سفری داشتند که یکی از بخش‌های این قرارداد که برخی آن را بزرگ‌ترین پروژه شهری زنجان می‌دادند ساماندهی زنجانرود بود.

موضوعی که «سید بهروز حسینی»، نماینده منطقه گردشگری زنجانرود با شنیدن این موضوع ابراز می‌کند: کاش این قرارداد بتواند دغدغه اهالی و باغداران زنجانرود را یک‌بار برای همیشه حل کند.

طی سال‌های گذشته وظایف مختلف درزمینهٔ مهار زباله‌های منطقه زنجانرود و ساماندهی این منطقه در جلسات متعدد مشخص شد که بنا به اظهارات مسئولان ارشد استانی، ظاهراً اراده‌ای برای انجام این کار نبود! ورود آب‌های آلوده و فاضلاب به زنجانرود مهم‌ترین دغدغه مسئولان شهری و استانی است، در بخش‌هایی از شهر سیستم فاضلاب شهری و حتی چاه جذبی وجود ندارد و محلاتی در سطح شهرداریم که بخشی ‌از فاضلابشان در حجم بالا وارد جوی‌های شهر می‌شود که ساماندهی هم نشده‌اند که ایجاد شبکه فاضلاب شهری و یا حداقل ایجاد چاه جذبی می‌تواند در مدیریت این معضل بسیار مؤثر باشد.

با این حساب، «ساحل سازی و ساماندهی زنجانرود با عرض ۲۵۰ متر و طول ۲۰ کیلومتر همراه با نورپردازی و توجه ویژه به مبلمان»، «اجرای طرحی باهدف تبدیل آب رودخانه به آب باکیفیت و سالم در حد استفاده در کشاورزی و جداسازی فاضلاب، ایجاد آشغال‌گیر و تکمیل کانال‌ها» و «رفع مشکلات آب‌های سطحی با اجرای زهکش به‌منظور هدایت آب‌های زیرزمینی به زنجان رود» از موارد مهمی است که در تبدیل زنجانرود به منطقه «گردشگری» باید مدنظر باشد.

باغداران زنجانرود می‌گویند: از سال ۸۳ طی توافق نهایی که با استانداری به‌عنوان مجری پروژه دارند، پروژه آغاز و تا به امروز ادامه‌دار بوده است! بعد از گذشت حدود 19 سال از کلنگانی و بیش از ۶۰ درصد پروژه بهسازی بستر رودخانه به طول ۲ کیلومتر بین پل سید محمد و پل میربهاالدین که قرار بود منطقه «گردشگری» شود توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجراشده اما مسئولان سایر دستگاهها به وعده‌هایی که داده‌اند، عمل‌نکرده‌اند

**با گذشت دو ماه از شروع فصل کاری، متاسفانه پروژه ساماندهی زنجانرود تعطیل است

«سید بهروز حسینی»، نماینده منطقه گردشگری زنجانرود در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بنیاد مسکن سال گذشته درگیر ساماندهی منطقه گردشگری زنجانرود بود، اظهار می‌کند: 15 روز مانده به اسفند، ما شاهد فعالیت کارکنان این اداره بودیم و پیمانکاران در این منطقه فعالیت داشتند و در برف و بوران کار می‌کردند.

این نماینده که خواستار تسریع روند ساماندهی این منطقه است، ادامه می‌دهد: به خاطر، تعطیلات سال جدید فعالیت پیمانکاران تعطیل شد و حالا باگذشت دو ماه، هنوز هیچ فعالیتی در این منطقه مشاهده نمی‌شود.

به گفته حسینی، شهرداری در تاریخ 15 بهمن‌ماه جلسه‌ای را با حضور باغداران این منطقه گذاشت و عنوان کرد که از سمت ورودی خیام به‌طرف طرح زنجانرود پروژه‌ای را جهت ساماندهی زنجانرود خواهیم داشت، منتهی مراتب باوجود گذشت دو ماه اتفاقی نیفتاده است.

وی بابیان اینکه شهرداری همه تحقیقات خود را انجام داده است و این نامه‌ها را به بخش عمرانی شهرداری داده است، افزود: مسئولین در شهرداری در پاسخ به پیگیری‌های ما در این زمینه عنوان می‌کنند که منتظر جواب استعلامات بنیاد مسکن و آب منطقه‌ای هستیم.

نماینده اهالی منطقه گردشگری زنجانرود، بابیان اینکه فصل کاری در زنجان کم است و با توجه به اینکه درخواست ما در خصوص ساماندهی هر چه سریع‌تر این منطقه در تاریخ 15 بهمن‌ماه 1401 به شهرداری ارجاع شده است، قطعاً باید تاکنون این موضوع را پیگیری می‌کردند.

**قطعاً برابر اعتباراتی که دریافت می‌کنیم و بر اساس برنامه زمانی جلو می‌رویم

 این در حالی است «رضا خواجه‌ای»، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان بابیان اینکه اکنون پروژه زنجانرود زیر نظر مجمع عمران روستایی کار و پیگیری می‌شود، اظهار کرد: این پروژه به‌صورت فاز به فاز جلو می‌رود و اعتباراتی که سالانه به این پروژه داده می‌شود در همان راستا هزینه می‌شود. امسال حدود 23 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته‌شده است که آن‌هم تخصیص پیداکرده است و با پیمانکار عقد قرارداد بسته‌شده است و پیمانکار بر اساس زمان‌بندی و قرارداد مشخص‌شده در حال کار است.

وی بابیان اینکه بهره‌بردار این پروژه شهرداری است و ما به‌عنوان مجری در این زمینه کار می‌کنیم، اظهار کرد: قطعاً برابر اعتباراتی که دریافت می‌کنیم و بر اساس برنامه زمانی جلو می‌رویم! سال گذشته ما درخواست اعتبار دادیم و عنوان کردیم که مجموعه حدود 100 میلیارد تومان برای کل پروژه اعتبار نیاز دارد و باید این مبلغ تأمین می‌شد. اکنون نیز پروژه در دست‌کار است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

این در حالی است که «علیرضا فیروز فر»، شهردار زنجان نیز (آبان‌ماه 1401) در گفتگو با صدای زنجان در این خصوص گفته بود: ساماندهی بخشی از زنجان‌رود (مابین پل سید محمد و پل میر بهاءالدین) طبق توافقنامه منعقدشده استانداری با بنیاد مسکن، بنیاد مسکن به‌عنوان مجری، پروژه را در دست گرفته و پس از تکمیل، بهره‌برداری آن به شهرداری محول خواهد شد.

حتی «غلامحسین احمدی»، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان سال قبل در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز بر لزوم زیباسازی زنجانرود و جلوگیری از بروز مشکلات زیست‌محیطی تأکید کرده و ادامه داده بود که شهرداری به‌عنوان‌یکی از ارگان‌های اجرایی که در قبال زنجانرود وظیفه دارد، سعی در انجام تعهداتش داشته و دارد ما بارها ماشین‌آلات لایروبی را در زنجانرود مستقر کرده و اقداماتی که لازم بوده را انجام دادیم اما ورود به این منطقه قطعاً با صدور مجوز آب منطقه‌ای امکان‌پذیر است!

این مسئول با اشاره به فعالیت‌های عمرانی بنیاد مسکن پس از انعقاد قرارداد با استانداری که در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد، تاکید کرده بود: شهرداری زنجان پل تاریخی میربها‌الدین را پاک‌سازی و از طرف وراث ایشان نیز موردتقدیر قرار گرفت اما کار آن‌قدر گسترده است که به بسیج عمومی بین دستگاه‌ها نیاز است!

احمدی بابیان اینکه برای همکاری در حوزه ساماندهی فاضلاب شهری نیز شهرداری زنجان اعلام آمادگی کرده است، اضافه کرده بود: امیدواریم با تکمیل شبکه فاضلاب شهری خروجی فاضلاب از سمت شهر به زنجان رود متوقف و محل در اسرع وقت ساماندهی شود!

**معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری پاسخگو نبود

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با علیرضا انصاری، معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان تماس گرفت اما متأسفانه ایشان به صدای زنجان پاسخگو نبود.

**شهرداری امسال حدود 100 میلیارد تومان برای ساماندهی زنجان رود اختصاص داده است

اما «مهدی طالب»، عضو شورای شهر با اشاره به اینکه پیش‌ازاین شهرداری با این منطقه گردشگری کاری نداشت و قرارداد و پیمانی نیز از طرف شهرداری نبود، اظهار می‌کند: پیش‌ازاین، این منطقه در دست بنیاد مسکن بود و همه کارها را این اداره کل انجام می‌داد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری امسال حدود 100 میلیارد تومان برای طرح و ساخت این منطقه اختصاص داده است و بنا است خود برای ساماندهی این منطقه ورود کند. ضمن اینکه ساماندهی این منطقه که هم به این شکل نخواهد بود که یک مسیر پیاده‌ای را ایجاد کنیم و مردم بیایند از میان آن عبور کنند؛ بلکه هدف آن است که باغات این منطقه هم احیا شود و در کنار آن‌یک محیط تفریحی برای شهروندان ایجاد گردد تا هم افراد بتوانند از فضای آنجا بهره ببرند و هم امکانات خدماتی (آلاچیق و سوپرمارکت) هم فراهم کنیم.

وی بابیان اینکه باید درزمینهٔ ساماندهی زنجانرود کار ‌کنیم، اظهار می‌کند: فعلاً طراحی مسیر در دست اقدام است و طرحش هم از سمت خیابان خیام در نظر گرفته‌شده است. طراحی مسیر که انجام شد قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در بحث و ساخت ورود خواهد داشت.

طالب بابیان اینکه تقریباً بحث طراحی این کار به اتمام رسیده است، اظهار کرد: طراحی و ساخت با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) خواهد بود. هم‌زمان با ساماندهی، این منطقه یک ارتباط شکلی و تلفیقی با «خانه بوران» به شکل یک مجموعه خواهد بود.

**تلاش می‌شود ساماندهی منطقه گردشگری زنجانرود در عرض یک سال به پایان برسد

به گفته این عضو شورای شهر، با امضای قرارداد ساماندهی این منطقه با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) بحث‌های مطالعاتی شروع می‌شود چراکه در این منطقه شاهد بالازدگی آب‌های سطحی هستیم و هم‌چنین فرصتی فراهم‌شده است تا زهکشی این منطقه هم در نظر گرفته شود تا این آب‌ها از مسیر خارج شود و به زنجانرود برگردد. پس از امضای قرارداد این پروژه کار چندانی ندارد، نهایتاً یک کیلومتر است و تلاشمان این خواهد بود که در عرض یک سال به اتمام برسد.

این عضو شورای شهر بابیان اینکه پروژه فعلاً خوابیده است و در دست بنیاد مسکن است، اظهار کرد: شهرداری هنوز این پروژه را تحویل نگرفته و با توجه به اینکه امسال اولویت ما تفرجگاه‌ها است، تلاش داریم «خانه بوران» و «زنجانرود» و «پارک ارم» و «ملت» و «بوستان هاشمی نژاد» امسال موردتوجه  باشد.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانزنجانرود
sedayezanjannews.ir/nx9682


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»