کد خبر: 9729
1402/03/13 - 9:18


صدای زنجان «پدیده زیرمیزی» در تعدادی از بیمارستان‌های دولتی استان را بررسی می‌کند؛

پولِ کثیف

بیمار ساکن یکی از روستاهای خدابنده: 10 میلیون تومان به حساب شخصی پزشک واریز کردم تا حاضر شود مرا در بیمارستان دولتی جراحی کند!/ رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان: زمان برای پاسخگویی، مناسب نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: بر اساس گزارشات بیماران بستری در برخی از بیمارستان‌های دولتی زنجان، پدیده زیرمیزی به این مراکز هم رسیده است و برخی از مسئولان نیز به جای پیگیری یا گزینه «سکوت» را انتخاب می‌کنند یا با فراخواندن همراهان بیمار سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند.

امروزه اخذ زیرمیزی توسط برخی ازپزشکان یا همان دریافت‌های خارج از تعرفه واقعی درمان، شرف و حیثیت جامعه پزشکی را هدف قرار داده به گونه‌ای که بی‌توجهی به اخلاق پزشکی سرلوحه کار برخی پزشکان شده است. هر چند پدیده زیر میزی ویژه برخی از پزشکان است واکثریت جامعه پزشکی ما خادم و پاکدست هستند اما این مسئله، موضوعی نیست که بتوان از کنار آن براحتی گذشت !

در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه سلامت ناتوانی در برخورد با پزشکانی است که بدون هیچ منعی به اخذ مبالغ کلان روی آورده‌اند؛ این نگرانی از آنجا بیش‌تر می‌شود که اقدامی قاطع برای جلوگیری از این پدیده شوم وجود ندارد درحالی که برخورد قانونی می‌تواند راهگشایی برای رفع دریافت زیرمیزی برخی ازپزشکان باشد زیرا اگر دیر تر از حال، به فکر رفع آن باشیم این معضل، مانند غده‌ای سرطانی ریشه دوانده و پایه‌های اصلی جامعه پزشکی را خواهد لرزاند.

همواره در خصوص نارضایتی شهروندان از نحوه خدمات کادر مراکز درمانی و مطب‌ها مطالبی در خروجی رسانه‌های استان زنجان قرار گرفته است که بخشی از این انتقادات به پدیده زیرمیزی اشاره داشته و دارد.

«حسن بختیاری»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری 11 اردیبهشت‌ماه 1402 در پاسخ به سوال صدای زنجان در خصوص «پدیده زیرمیزی پزشکان که انتقادات شهروندان در اقصی نقاط استان زنجان را به همراه داشته است» با اذعان به این موضوع گفته بود: نمی‌توان پدیده «زیرمیزی پزشکان» را انکار کرد و متاسفانه این قضیه در مراکزدرمانی ما دیده می‌شود. منتهی هیئت تخلفات بازرسی، با گزارشات قانونی که در این زمینه وجود دارد، برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید به دلایل «پدیده زیرمیزی پزشکان» نیز به صورت زیرساختی پرداخت، گفته بود: معتقدم باید در کنار اینکه با اصل قضیه برخورد می‌شود، بسترهایی که زمینه‌ساز این موضوع هست نیز مورد توجه قرار گیرد. بازرسی‌ها و نظارت‌ها وجود دارد؛ منتهی تخلفات این بخش نیز مشابه تخلفات راهنمایی و رانندگی است که اگر چه پلیس راهنمایی و رانندگی نظارت دارد، ولی همچنان تخلفات در جامعه مشاهده می‌شود. پیچیدگی‌هایی هم در برخورد با این مسائل وجود دارد که باید در سطح کشوری به آنها پرداخت.

زیرمیزی به بیمارستان‌های دولتی زنجان رسید؟

جالب اینجاست که مسئولان ارشد استانی و تعدادی از نمایندگان استان در مجلس نیز به شکایت‌های مردم از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی در برخورد با برخی از پزشکان متخلف اذعان دارند اما تا به امروز ترجیح داده‌اند که به جای رسیدگی یا برخورد چشم‌پوشی کنند.

چند وقت پیش بود که پدر یکی از بیماران معلول ساکن یکی از روستاهای شهرستان خدابنده به ناچار و برای سلامتی فرزندش تن به پرداخت زیرمیزی به مبلغ 10 میلیون تومان آن هم برای جراحی در یک بیمارستان دولتی داد! فقط این بیمار شانس آورد که گیر پزشک منصفِ متخلف افتاده و مشمول تخفیف 5 میلیون تومانی آقای دکترهم شد!

این بیمارِ معلول حسی حرکتی ساکن یکی از روستاهای بخش افشار شهرستان خدابنده که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، در این خصوص می‌گوید: اخیرا، به دلیل بیماری دستگاه گوارشی و خون ریزی شدید از معده، از درمانگاه شهر گرماب به بیمارستان قیدار و از آنجا به بیمارستان ولیعصر زنجان اعزام شدم. پزشک حاذق دکتر ستار جعفری، فوق تخصص گوارش با دلسوزی و نهایت اخلاق مداری نسبت به تشخیص بیماری بنده اقدامات لازم را به عمل آوردند.

این شهروند ادامه می‌دهد: زخم معده و دوازدهه مزمن و تنگی حاصل از این بیماری نیاز به عمل جراحی داشت اما جراحان بیمارستان ولیعصر(عج) عمل جراحی بنده را انجام ندادند! پزشک معالج ( فوق تخصص گوارش) مجبور شدند بنده را به پزشک جراح بیمارستان موسوی ارجاع دهند. جراح مذکور که نام وی نزد صدای زنجان محفوظ است فرمودند باید ۱۵ میلیون تومان به حساب شخصی من واریز کنید تا شما را در بیمارستان موسوی بستری و عمل کنم. بعد از چانه زنی پدر پیرم  که بیماری قلبی و فشارخون هم  دارند نهایتا 10 میلیون تومان قرض و به حساب شخصی پزشک جراح واریز کردیم.

این بیمار که عمل جراحی او روز یکشنبه  ۳۱ اردیبهشت ماه 1402  انجام شده است خطاب به استاندار زنجان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان می‌گوید: به عنوان یک شهروند معلول و کم توان چند سئوال دارم که امیدوارم مایه رنجش شان نشود!

«1- نظارت بر عملکرد پزشکانی که به صورت غیرقانونی زیرمیزی دریافت می‌کنند،  برعهده چه کسی است؟ اگر پدرم در قید حیات نبود چه کسی می خواست 10 میلیون تومان از همسایه (آن هم روستایی) قرض بگیرد؟ چند نفر مثل من معلول یا حتی آدم سالم که وضع مالی خوبی ندارند به خاطر نداشتن پول زیرمیزی جان عزیز خود را از دست می دهند؟

۲. داروهای تجویزی بعد از عملِ پزشک معالج اصلا در بیمارستان نبود. پدرم با هزار مکافات از داروخانه‌های سطح شهر پیدا کرد. چرا داروخانه بیمارستان به این مهمی دارو ندارد؟ یک روستایی که هیچ جا را نمی‌شناسد چگونه دارو را از داروخانه‌های بخش خصوصی پیدا کند؟

۳.نمونه آزمایش بنده را به دست پدرم می‌دهند که ببرد تا در آزمایشگاه‌های سطح شهر ( بخش خصوصی) انجام دهند و نتیجه آن را بگیرد و بیاورد. آیا منصفانه است؟ چرا نباید بیمارستان به این عظمت و بزرگی آزمایشگاه درست و کاملی داشته باشد؟»

تنبیه به جای رسیدگی؟

صدای زنجان موضوع خدمات‌رسانی سؤال برانگیز به بیماران و اخذ زیرمیزی بی‌مهابانه برخی پزشکان در تعدادی از بیمارستان‌های دولتی زنجان را از طریق حسن اسمخانی، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیگیری کرد اما او پس از گذشت بیش از یک هفته و برخلاف گفته‌هایش نه تنها زمان گفت‌وگو با مسئولان و متولیان دانشگاه علوم پزشکی را هماهنگ نکرد بلکه در اظهاراتی قابل تامل گفت: همین الان (پنجشنبه 11 خردادماه 1402) پدر بیمار در محل دفترم حضور دارد تا موضوع را بررسی کنیم! در ضمن آن طور که بیمار در خصوص روند جراحی‌اش گفته‌اند نبوده است!

اسمخانی در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «پس روند جراحی و ارائه خدمت به این بیمار چگونه بوده است» گوشی تلفن را به پدر بیمار داد و او تنها به این جمله که «در حال توضیح (در خصوص خدمت رسانی به فرزندم) هستم.» اکتفا کرد.

بر اساس بررسی‌های صدای زنجان، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان به جای پیگیری مراتب اعتراض بیمار و همراهان او  نسبت به اقدام غیرقانونی یکی از پزشکان در خصوص دریافت زیرمیزی، با تحت فشار قرار دادن خانواده بیمار سعی در پاک کردن صورت مسئله داشته‌اند.

سؤال اینجاست؛ چرا وقتی محمد محرمی، رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رئیس نظام پزشکی استان زنجان است، پرونده مذکور باید در دفتر روابط عمومی این دانشگاه بررسی شود؟

به همین منظور، صدای زنجان موضوع را از رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیگیری کرد اما او ضمن امتناع از پاسخگویی، زمان را برای پاسخگویی مناسب ندانست.

این در حالی است که گزارش صدای زنجان مربوط به نارضایتی‌ها از خدمات‌دهی در بیمارستان بهمن زنجان تحت عنوان « آنژیوگرافیِ پرحاشیه بهمن» که در آن رئیس نظام پزشکی زنجان صراحتا به برخی مشکلات اذعان کرده بود در 27 اردیبهشت‌ماه 1402منتشر شد که به مذاق «محرمی» خوش نیامد و پس از چاپ گزارش وی در تماس با صدای زنجان سعی در تلطیف صحبت‌های خود داشت!

 به نظر می‌رسد رئیس نظام پزشکی استان زنجان به این نتیجه رسیده که عدم پاسخگویی به سؤالات صدای زنجان از مواجهه او با رسانه برایش کم هزینه‌تر است!

اما به راستی، چرا باید جراحی که حقوق آنچنانی دریافت می‌کند در بیمارستان آن هم از نوع دولتی، به صورت غیرقانونی مشغول دریافت زیرمیزی باشد، پس بازرسان و ناظران دقیقا کجا هستند؟

شهروندان زنجان می‌پرسند، وقتی بابت خدمات درمانی به نظام پزشکی استان شکایت می‌کنند، مسئولان با آوردن دلایل پزشکی، هر گونه مقصر بودن پزشک در فوت یا مشکل برای بیمار را رد می‌کنند و مسئولان اجرایی هم می‌گویند به علت تخصصی بودن موضوع، نمی‌توانند اظهارنظری داشته باشند پس منبع رسیدگی به شکایت منصفانه کجاست؟

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانبیمارستان زنجانزیرمیزی پزشکان
sedayezanjannews.ir/nx9729


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»