کد خبر: 9795
1402/03/28 - 15:8


گزارش صدای زنجان از دلایل فوت کارگر 38 ساله شاغل در شرکت صنایع خالص سازان روی زنجان:

بی‌‌قانونی کارفرما، جانِ کارگر زنجانی را گرفت

دبیر اجرایی خانه کارگر استان: اگر دستگاه خردایش مجهز به آخرین تکنولوژی بود، در صورت بی‌احتیاطی کارگر، قطعا سنسورها فعال می‌شدند و دستگاه متوقف می‌شد/ مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: تخلف کارفرما در بی‌توجهی به مسائل فنی مشهود است! بارها به کارفرمای مذکور گفته بودیم که کارخانه مسئول ایمنی نیاز دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: بنا بر اعلام مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، بی‌توجهی به مسائل فنی و ایمنی از سوی کارفرمای یکی از واحدهای بزرگ روی زنجان، منجر به فوت کارگر 38 ساله زنجانی شد.

صبح روز شنبه (27 خردادماه 1402) یکی از کارگران شاغل در یکی از کارخانجات روی زنجان به علت گیرکردن در دستگاه سنگ‌شکن صنعتی (خردایش) جان خود را از دست داد و بنا به اعلام مجید امیرفضلی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان، آتش‌نشانان پیکر این کارگر 38 ساله را با تلاش بسیاری رهاسازی کردند.

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن ابراز تاسف از فوت این کارگر به علت حادثه ناشی از کار عنوان کرد: بنا بر اعلام منابع کارگری، این فرد با هدف کنترل دستگاه ریموند که با دور کُند در حال فعالیت بود، همراه با چراغ قصد بازدید دستگاه را داشته که به علت از دست دادن تعادل، چنین حادثه تلخی رقم خورده است.

نجاری ادامه داد: البته از دست دادن تعادل این کارگر نباید به حساب بی‌احتیاطی او گذاشته شود. بلکه باید مسئولان توضیح دهند که چرا دستگاه مجهز به حسگر و سنسورهای هشدار نبوده است؟ من حرفم این است که آیا اگر این کارگر سهل‌انگاری هم کرده باشد در صورت تجهیز واحد با بکارگیری تکنولوژی روز، چنین حادثه‌ای پیش می‌آمد؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با تاکید بر لزوم توجه به فصل چهارم قانون کار جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: طبق ماده‌ 85، برای‌ صیانت‌ نیروی‌ انسانی‌ و منابع‌ مادی‌ کشور رعایت‌ دستورالعمل‌هایی‌ که‌ از طریق‌ شورای عالی‌ حفاظت‌ فنی‌ (جهت‌ تأمین‌  حفاظت‌ فنی‌) و وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ (جهت‌ جلوگیری‌ از بیماری‌های‌ حرفه‌ای‌ و تأمین‌ بهداشت‌ کار و کارگر و محیط‌ کار) تدوین‌ می‌شود، برای‌ کلیه‌ کارگاه‌ها، کارفرمایان‌، کارگران‌ و کارآموزان‌ الزامی‌ است‌. پس کارفرمای این کارخانه باید توضیح دهد که تا چه حد به‌ رعایت‌ اصول‌ فنی‌ و بهداشت‌ کار اهمیت داده است.

**تخلف کارفرما در بی‌توجهی به مسائل فنی مشهود است!

هومن امیدوار، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز با بیان اینکه فوت این کارگر کاملا دلایل فنی داشته است، به صدای زنجان گفت: هر کارخانه موظف به بکارگیری مسئول ایمنی و مسئول بهداشت است. چند وقتی بود که هر دو مسئولیت «ایمنی» و «بهداشت» شرکت صنایع خالص سازان روی زنجان به یک نفر واگذار شده بود، با وجود پیگیری‌های متعدد اداره کار استان زنجان کارفرما به این موضوع به کارگیری یک فرد به عنوان مسئول ایمنی توجهی نداشت.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان ادامه داد: به علت نبود مسئول ایمنی در کارخانه، شخصی برای هماهنگی برای انجام امورات مربوط به تعمیرات و غیره نبود که کارگر با او هماهنگ شود. علاوه بر آن موضوع لزوم نصب سیستم ایمنی بر تجهیزات از دغدغه‌های بازرسان اداره کار بود که بارها به کارفرما تذکر داده شده بود.

امیدوار در رابطه با جریمه کارفرمای بی‌توجه به تذکرات بازرسان اداره کار نیز به صدای زنجان گفت: بررسی این تخلف مراحل مختلف از جمله صدور اخطاریه و پرداخت جریمه را دارد و مطمئنا خانواده کارگر فوت شده نیز از طریق مراجع قانونی، پیگیری‌های خود را خواهند داشت.

 پیگیری‌های صدای زنجان برای گفت‌وگو با یوسف مرادلو، مدیرعامل شرکت صنایع خالص سازان روی زنجان بی‌نتیجه بود.


انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعیاصغر نجاریدبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9795


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»