کد خبر: 9796
1402/03/28 - 15:53


سخنرانی استاندار زنجان در جلسه شورای اداری استان به مناسبت دومین سال استقرار دولت سیزدهم:

مسئولان باید تغییر ذهنیت دهند

استاندار زنجان در جلسه شورای اداری استان گفت: مسئولان ما باید تغییر ذهنیت دهند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: استاندار زنجان در جلسه شورای اداری استان گفت: مسئولان ما باید تغییر ذهنیت دهند.

جلسه شورای اداری یکشنبه 28 خردادماه 1402 در سالن جلسات پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد و در این جلسه «محسن افشارچی»، استاندار زنجان با اشاره به اینکه دومین سالگرد استقرار دولت سیزدهم به ریاست جمهوری آقای رئیسی فلسفه جلسه شورای اداری امروز است، اظهار کرد: تمام مسئولان، خادمان دولت هستند و بنابراین باید حواسمان باشد که چه کار می‌کنیم و بر مبنای کدام پارادایم (چهارچوب) ذهنی در جایگاه مسئولیت نشسته‌ایم.

**اگر بخواهیم در مقابل با نظام سلطه قرار بگیریم، باید سازو کارهای مقابله با آن را داشته باشیم

وی ادامه داد: همواره تفاوت‌هایی در نگاه به مسائل بین دولت‌ها وجود داشته و دارد و ما باید نسبت به نگاه فعلی دولت آگاه باشیم و هر چند وقت این نگاه را با خود مرور کنیم.

افشارچی با بیان اینکه رهبری در کتاب انسان 250 ساله، کل زندگی ائمه را در قالب یک انسان در نظر گرفته و رفتار این حکومت‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند، اظهار کرد: اگر حرکت تاریخی کشور ایران را به عنوان یک انسان ببینیم، حکومت‌های زیادی در دوران مختلف حکومت‌رانی کردند که باید تفاوت این‌ حکومت‌ها را دید و عارضه مشترک آن‌ها را نیز دریافت. از دیدگاه من عارضه مشترکی بین حکومت‌های 300 ساله ایران وجود دارد و این عارضه زیر نظام سلطه بودن حکومت‌هاست

استاندار زنجان با اشاره به اینکه کشور ما همواره زیرنظر نظام سلطه در دوره‌های مختلف قرار داشته است، چه در جنگ جهانی اول و دوم، چه قبل از انقلاب و چه پس ازآن، ادامه داد: از گذشته تا حال، حرکت مملکت‌ها از طریق نسبیت حاکمان با نظام سلطه بوده است.

افشارچی، با اشاره به اینکه سبک زندگی تبلیغ شده توسط نظام سلطه به گونه‌ای است که افراد را به خود جذب می‌کند، اظهار کرد: افرادی در حکومت جمهوری اسلامی هستند، بودند و خواهند بود که علاقه‌مند به این نظام هستند.من نوع نگاه آن‌ها را رد نمی‌کنم؛ اما می‌گویم این نوع نگاه وجود دارد و این افراد معتقدند که برای اینکه منافع ملی خود را حفظ کنید باید با این نظام سلطه کنار آمد. نگاه دیگری هم وجود دارد که می‌گوید ما هر چه می‌کشیم از توجه به نظام سلطه است و باید در برابر آن ایستاد.

استاندار زنجان اظهار کرد: پس از انقلاب؛ اگر بخواهم دوگانه‌ای را در نظام‌ها در نظر بگیرم، دوگانه دولت‌ها با نظام سلطه است. دوستانی که در تمایل به نظام سلطه قرار دارند و دوستانی که در مقابل با این نوع نگاه قرار گرفته‌اند

وی ادامه داد: با نگاه اول کاری ندارم؛ اما فراهم ساختن ساز و کارهای نگاه دوم سخت است ونگاه این دولت هم صرفا بر مبنای چرخیدن بر مدار نظام سلطه نیست و دنیا را متفاوت می‌بیند و معتقد است که همه کشورهای دنیا قابل سرمایه‌گذاری و محترم هستند.

**از ابزارهای اعمال قدرت نظام سلطه «دلارو چگونگی گردش آن» و تبلیغ سبک زندگی است

افشارچی افزود: این نگاه نیازمند ملزوماتی است. یکی از این ملزومات داشتن قدرت نظامی است که در کشور پس از جنگ، رهبری به این موضوع با درایت ورود کردند و با توجه به تجهیزات نظامی فعلی می‌توان گفت که از این دوران گذر کرده‌ایم.

این مسئول خاطرنشان کرد: از دیگر ابزارهای اعمال قدرت نظام سلطه «دلارو چگونگی گردش آن» و تبلیغ سبک زندگی این نظام است. اینکه یک سری از دانشجویان ما به خارج از کشور می‌روند تحت تبلیغ سبک زندکی آن‌ها است. بنابراین اگر بخواهیم در مقابل این نظام بایستیم باید ساز و کارهای مقابله با این نظام را داشته باشیم.

وی افزود: اگر بنا است نفت بفروشیم و دلار به دست آوریم، قطعا امروز نظام سلطه جلوی آن می‌گیرد و همینطور در موضوعات دیگر قطعا مانع ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر همین نظام سبک زندگی خود را تحت عنوان «زن، زندگی، آزادی» و سایر موضوعات تبلیغ می‌کند. کاری که این دولت باید انجام بدهد این است که باید در همه مسائلی که عنوان شد خود را تقویت کند و مسئولان آن در زمینه رشد تولید برای مهار تورم، انظباط مالی و پولی کمرهمت ببندند. در حقیقت باید یک بازسازی انقلابی، عقلانی و فکورانه از این مسئله داشته باشیم و ببینیم که من و شما در این نظام در کجا قرار داریم.

استاندار زنجان خاطرنشان کرد: اگر ایران از سالیان دور کشوری بوده است که مورد توجه سایر کشورها بوده است و جایگاه استراتژیکی داشته است، باید از این جایگاه استفاده کنیم تا برای کشور تولید ثروت کنیم. اما آیا دولت این کارها را کرده است؟

وی ادامه داد: تمام تلاش این دولت این است که خود را تا جایی که ممکن است مستقل کند و خود را از فشارهایی که در 300 سال گذشته به این کشور وارد شده است خلاص کند. ما در حوزه کشاورزی و صنعت و همین طور در زمینه مانع‌زدایی وقت و انرژی گذاشته‌ایم. منتهی همه این انرژی‌ها و تلاشهایی که گذاشته شده است به مسلخ تورم می‌رود و دیده نمی‌شود.

افشارچی با بیان اینکه یک موضوعاتی هست که صرفا در اختیار دولت نیست و خیلی از کشورهای دیگر نیز امروز ورود داشته‌اند، اظهار کرد: مسئولین ما باید تغییر ذهنیت بدهند چرا که مسئله، مسئله ساده‌ای نیست. در حوزه برق ما در دو سال گذشته موثر بودیم. در حوزه آب باید بهتر عمل کنیم اما باید انرژی بیشتری بگذاریم. باید در کنار مردم باشیم که دارند هزینه می‌دهند.

**دولت به دنبال تقویت ارتباطات بین‌المللی

وی افزود:  دولت تلاش دارد در مسئله ارتباطات بین‌المللی ورود کند و با کشورهای مختلف وارد رابطه شود و یا روابطش را ترمیم بدهد. در زمینه ارتباط با همسایگان روابط ما  ترمیم شده است. با عربستان و مصر روابط بهتر شده است و همچنین کشورهای آمریکای لاتین هم اتفاقات مثبتی افتاده است. بنابراین این دولت تلاشش را برای حرف بزرگی که میزند، باید بکند و برای رسیدن به این موضوع باید ساز و کارهای لازم را فراهم کند که از جمله آنها دلار زدایی و ایجاد مسیرهای درآمدزایی جدید است.

**ایجاد شهرک تخصصی کفش، از برنامه‌های اداره صمت برای سال جدید

در ادامه مجید گلشنی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه با اشاره به وضعیت سرانه‌های بهره‌برداری صادره در سازمان صمت، گفت: تا پایان سال 1401، یک هزار و 238 پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری به روز نشده 22 هزار میلیارد تومان و با اشتغال 48 هزار میلیون نفر صادر شده است. همچنین جواز تاسیسات 2 هزار و 271 مورد با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 106 میلیارد تومان و اشتغال 90 هزار نفر صادر شده است که غالبا زیر 20 درصد از این جواز تاسیس‌ها منجر به صدور پروانه‌های بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان طی سال گذشته در حوزه معدن، ادامه داد: 447 فقره معدن بر روی کاداستر سازمان هست که 374 معدن دارای پروانه بهره‌برداری است. در بحث آمار اصناف هم، ما 92 اتحادیه داریم که کل پروانه‌های قابل کسبی که صادر کردیم 43 هزار واحد است.

این مسئول افزود: نگاه ما در بحث صادرات حرکت به سمت برندسازی، تاجرسازی، توسعه سبد کالای صادراتی و ایجاد تنوع در آن و افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی است که این اهداف را در حوزه بحث صادرات دنبال می‌کنیم. همچنین در تلاش هستیم در 4 حوزه فرش، اصناف، مجوز نظارت و کارگروه‌های استانی علیرغم ارائه آمارهای کمی در مورد کیفیت آنها نیز ورود کنیم.  

گلشنی افزود: طرح‌های مهمی که ما در سازمان صمت مورد توجه داریم و باید در این زمینه ورود داشته باشیم، ایجاد شهرک تخصصی کفش، نقشه‌برداری هوایی معادن استان، دپوی پسماند شهرک روی و فرش است. همچنین موضوع دیگری که مورد توجه این اداره کل است تکمیل زنجیره‌های ارزش است که 4 زنجیره ارزش نساجی و پوشاک، ارزش کاغذ و محصولات کاغذی و ارزش شوینده‌ها و در نهایت ارزش برق و الکترونیک در استان توسعه خواهند داشت.

**باید به پروژه آبرسانی به سد بلوبین توجه بیشتری داشته باشیم

«اکبر باقری»، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه موضوع آب و تامین آب یکی از زیرساخت‌های هسته‌ای و مهم اقتصادی استان است، اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای طرح‌ها و راهکارهایی را در حال اجرا دارد.

وی ادامه داد: سد «بلوبین» یکی از این پروژه‌ها است که این پروژه پیشرفت فیزیکی 74 درصدی دارد و تامین کننده آب دو شهر ایجرود و حلب و 92 روستای حوزه این دو شهر است. حجم مخزن آن 30 میلیون مترمکعب با حجم آب 18 میلیون مترمکعب که سهم شرب آن 3.5 میلیون مترمکعب و 6 میلیون مترمکعب در حوزه صنعت و 6 میلیون مترمکعب آب زیست‌محیطی هست. این پروژه تا سال 1400، 58 درصد پیشرفت داشت ولی از سال 1400 تا 1402 پیشرفت پروژه 16 درصد بوده است. نرخ پیشرفت این پروژه در 12 سال گذشته، سالانه 5.2 درصد بود که این میزان در دو ساله 10.6 درصد بوده که پیشرفت خوبی است.

باقری با بیان اینکه پروژه بعدی، آبرسانی به سد بلوبین است که از طریق دو خط اصلی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یکی خط پلی‌اتیلن به طول 14 کیلومتر به شهر حلب و دیگری خط فولادی با طول 700 کیلومتر به سمت شهر زرین‌آباد است که این پروژه در هم‌اکنون 14 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: در سفر اخیر وزیر نیز این پروژه جزو پروژه‌های اولویت‌دار بوده است ولی مصوبه آن برای سازمان ارسال نشده است که این موضوع یعنی که این پروژه جزو پروژه‌های عادی محسوب شد. با توجه به اینکه سد بلوبین هم به زودی به افتتاح می‌رسد باید یک حساسیت خاصی روی این موضوع وجود داشته باشد.

به گفته این مسئول سد مراش تامین کننده آب شهرهای ماهنشان، دندی و 122 روستای اطراف این سد است و حجم مخزنش 40 میلیون مترمکعب و حجم جریان سالانه‌اش 26 میلیون مترمکعب است که برای شرب 4 میلیون مترمکعب اختصاص دارد که رساندن آن به 12 میلیون مترمکعب آب شربوجود دارد.

 

 انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاناستاندار زنجانمحسن افشارچی
sedayezanjannews.ir/nx9796


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»