کد خبر: 9804
1402/03/31 - 8:57


صدای زنجان از گمانه‌زنی‌ها برای بازگشایی همیشگی پیاده‌راه سبزه‌میدان گزارش می‌دهد؛

آزمون و خطای مسئولان با پول مردم؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان: بازگشایی محور پیاده‌راه سبزه‌میدان «قطعی» نیست/ شهروندان زنجانی: مدیریت شهری چرا با پول بیت‌المال آزمون و خطا راه انداخته است؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: موضوع بازگشایی دائمی پیاده‌راه سبزه‌میدان واکنش‌های متفاوتی بین شهروندان و کسبه داشته است. هر چند مسئولان شهری بر قطعی نبودن این تصمیم تاکید دارند اما مردم که ظاهرا از شلوغی پیاده‌راه و امن نبودن محل برای عابران ناراضی هستند، می‌پرسند: مدیریت شهری چرا با پول بیت‌المال آزمون و خطا راه انداخته است؟

پس از کش و قوس‌های فراوان و در میان اظهارات موافقان و مخالفان، اجرای طرح پیاده راه سبزه‌میدان در آذر ماه سال 1397 به بهره‌برداری رسید و هر گونه تردد خودروها در محور سبزه میدان حد فاصل سبزه میدان تا میدان انقلاب ممنوع شد.

افزایش عرض پیاده‌راه و سنگفرش کردن این محور توسط شهرداری در دستور کار قرار گرفت تا مردم در فضای عاری از خودرو به قلب اقتصادی زنجان و مراکز خرید واقع در بافت مرکزی شهر به راحتی دسترسی داشته باشند.

هر چند در این میان این طرح چندان اقبالی از سوی بازاریان نداشت و شهرداری هم نتوانست از ورود خودروها به این محور جلوگیری کند اما تا حدودی توانست اهداف اجرای این طرح را برآورده کند.

در این میان تکمیل پروژه سبزه میدان بهانه‌ای شد تا این محور بار دیگر (بهار امسال) برای خودروها بازگشایی شود موضوعی که در ابتدا اعلام شد به صورت موقت و در راستای تکمیل پروژه است اما زمزمه‌ها حاکی از آن بود که برنامه شورا و شهرداری بر بازگشت به عقب و گشایش همیشگی این محور برای تردد خودروها است!

این گمانه‌زنی‌ها سبب شد تا شهروندان زنجانی و حتی کسبه به موضوع حساس شده و در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام کنند: شهرداری و شورا چرا در تصمیمات خود ثبات نداشته و باید با هر تغییر مدیریتی شاهد اعمال سلیقه مدیریتی باشیم؟

**مسئولان شهری، طوفان‌های فکری خود را به خیابان‌ نیاورند و برای پروژه‌های دارای پشتوانه علمی اعتبار صرف کنند!

علی به عنوان کسبه‌ بازار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: زمان اجرای طرح از شهرداری و شورای شهر خواستیم بیشتر روی تصمیم خود فکر و بعد آن را اجرایی کنند اما آنها طوفان‌های فکری خود را به جای جلسه به خیابان‌ها می‌کشند و وارد فاز اجرایی می‌کنند!

وی با بیان اینکه  دود این تصمیمات غلط تنها به چشم شهروندان می‌رود، گفت: نباید اجازه داده شود مسئولان با تصمیمات هیجانی زندگی مردم را به چالش کشیده و با تبعات این تصمیمات مردم را آزرده خاطر کنند.

وی با بیان اینکه همین طرح حجم زیادی هزینه برای شهرداری داشته است و تغییر در آن به معنی هدر دادن این هزینه‌ها است، عنوان کرد: این در حالی است که شهرداری می‌تواند با این اعتبارات به افزایش کیفیت خدمات شهری در حوزه‌های دیگر ورود داشته باشد.

** بازگشایی محور پیاده‌راه سبزه میدان «قطعی» نیست

اما «سعید نجفی»، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بازگشایی محور پیاده‌راه سبزه میدان قطعی نیست، اظهار کرد: نظر شورا و شهرداری بر این است که این محور باز شود، این محور شریانی است و اگر این محور را ببیندیم مشکلات بسیار زیاد می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان ادامه داد: از طرف دیگر مشاور ترافیک هسته مرکز شهر زنجان سناریوهای مختلفی این محور در نظر گرفته است از جمله سناریوها برای پیاده‌راه سبزه‌میدان این است که این محور تنها برای وسایل نقلیه عمومی باز شود. 

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از سناریوها این است برای همه خودروها باز شود، اضافه کرد: در این سناریو هم ماشین شخصی و هم ماشین‌های عمومی از این معبر عبور کنند.

نجفی با اشاره به اینکه رینگ دور سبزه‌میدان که در خیابان بسته شده است باید باز شود، عنوان کرد: پس از اینکه رفت و آمد در این منطقه تسهیل شود، هدفمان است که در آینده پیاده‌راه به سمت طالقانی کشیده شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه محور طالقانی چون شریانی نیست، بسته و باز بودن آن تاثیر چندانی در جریان ترافیک ندارد، بیان کرد: اما سبزه‌میدان به دلیل شریانی بودن با بسته یا باز شدنش مشکلات زیادی را برای مردم، کسبه، خودروها و غیره خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نظر ما با بازگشایی است اما باید منتظر بمانیم تا مشاور مطالعاتی هسته مرکز شهر زنجان به زودی طرح نهایی خود را هم به شهرداری و هم شورا ارائه دهد، بیان کرد: مشاور کارکرد خود را ارائه دهد بلافاصله پس از تصویب به شورا ترافیک استان زنجان ارجاع داده خواهد شد.

نجفی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی منوط به تصمیم شورای ترافیک استان است، در پاسخ به سئوالی در مورد تغییرات در سبزه‌میدان و نیاز به افزایش عرض خیابان و کاهش عرض پیاده رو گفت: این تصمیم منوط به نظر شورای ترافیک است که پش از بازگشایی عرض آن افزایش پیدا کند یا خیر با اعمال محدودیت تردد اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان عنوان کرد: ترافیک در این منطقه بسیار زیاد است و همواره گره ترافیکی دارد به همین دلیل مشتاق به بازگشایی محور هستیم.

**مدیریت شهری چرا با پول بیت‌المال آزمون و خطا راه انداخته است؟

اما فاطمه، یکی از شهروندان زنجانی در واکنش به این اظهارات می‌گوید: شهرداری هر بار یک تصمیمی برای شهر گرفته و مردم را هم درگیر آن می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهر همانند نمونه آزمایشگاهی برای شورا و شهرداری شده است و مدیریت شهری هر بار با صرف هزینه کلان از جیب مردم آزمون و خطا می‌کند، ادامه داد: قبل از تصمیم‌گیری برای آینده، چرا مسئولان برنامه‌های خود را ارزیابی نمی‌کنند که پس از صرف هزینه گزاف، به فکر برگرداندن پروژه به وضعیت قبلی هستند؟

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانپیاده‌راه سبزه‌میدان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9804


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»