کد خبر: 9809
1402/03/31 - 16:40


در چهارمین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهرهای ایران مطرح شد؛

لزوم ارتقای نقش شهرداری‌ها در ستادهای پیشگیری مدیریت بحران

چهارمین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهرهای ایران ۳۱ خرداد 1401 در سالن جلسات هتل بزرگ به میزبانی زنجان برگزار شد و در این نشست شهردار زنجان پیرامون موضوع هوشمندسازی مدیریت بحران سخن گفت و اظهار کرد: سیستم مدیریت بحران کشور باید به سمت هوشمندسازی حرکت کند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: چهارمین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران کلانشهرهای ایران ۳۱ خرداد 1401 در سالن جلسات هتل بزرگ به میزبانی زنجان برگزار شد و در این نشست شهردار زنجان پیرامون موضوع هوشمندسازی مدیریت بحران سخن گفت و اظهار کرد: سیستم مدیریت بحران کشور باید به سمت هوشمندسازی حرکت کند. همچنین معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور به لزوم ارتقای نقش شهرداری‌ها در ستادهای پیشگیری مدیریت بحران اشاره داشت و گفت: لزوم حضور شهرداران به عنوان عضو اصلی در ستادهای شهری - استانی ستاد مدیریت بحران دیده می‌شود؛ چرا که شهرداری‌ها به لحاظ فنی و تکنیک واقف به مدیریت بحران هستند.

«علیرضا فیروزفر»، در این نشست با اشاره به اینکه در سیستم مدیریت بحران فعلی باید به سمت هوشمند‌سازی حرکت کنیم، اظهار کرد: از سال گذشته اتفاقاتی که در استان در زمینه به وجود آمده است را اگر بررسی کنیم جای خالی هوشمندسازی را خواهیم دید.

وی با اشاره به اینکه سال قبل تلاش کردیم تجهیزات مدیریت بحران را کامل و به روز کنیم، ادامه داد: در این زمینه از تجهیزات ضروری اسکان شهروندان در مواقع حادثه تا تجهیزات لازم برای مدیریت بحران در مواقع آبگرفتگی، سیل، زلزله و غیره را خریداری کردیم.

به گفته فیروزفر، سابقا در شهر زنجان احساس می‌شد که در زمینه آب‌های سطحی دچار مشکل هستیم. از همین رو شهرداری موظف بود  در دو جبهه کاری به دنبال حل مسئله باشد. یکی اینکه در بلندمدت برای ساماندهی مسئله مدیریت آب‌های سطحی باید چه‌کار کنیم و دیگری اینکه برای جلوگیری از مشکلات کوتاه‌مدت در زمینه آبگرفتگی چه کاری باید انجام داد؟ مشکلات کوتاه‌مدت سال قبل به‌صورت جهادی انجام شد و ۷۷ نقطه از شهر در این زمینه شناسایی شد و مشکلات مربوط به آن حل شد که این عملیات‌ها امسال نمود خود را نشان داد.

وی با بیان اینکه دو هفته پیش زنجان شاهد جاری شدن روان آب و سیل بی‌سابقه‌‌ای بود، اظهار کرد: در این برهه ما شاهد اتفاقات تلخ و شیرینی بودیم، از یه طرف اقدامات ما در این زمینه نمود پیدا کرد و در مکان‌هایی که شهرداری اقداماتی را انجام داده بود مشکلات حل شده بود و از طرفی نیز در برخی از نقاط شاهد آسیب و خسارت به مردم بودیم که این خود مسئله‌ای بود. از همین رو باید به سمت هوشمندسازی مدیریت بحران حرکت کرد.

فیروزفر با بیان اینکه هوشمندسازی مدیریت بحران، سطح‌بندی دارد، اظهار کرد: قاعدتا یکی از موارد مدیریت بحران، واکنش سریع به بحران است که یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه شهر توکیو در ژاپن است. در زلزه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در ژاپن رخ داد، سیستم واکنش سریع به خوبی عمل کرد و ظرف 21 ثانیه کارهای بزرگی در زمینه مدیریت بحران صورت گرفت که اگر این سیستم هوشمند وجود نداشت مشکلات عدیده‌ای اتفاق افتاد.

شهردار زنجان افزود: همچنین در ماکارتای اندونزی نیز برای مدیریت بحران سیل‌های حاصل از بارندگی مدیریت بحرانی مردمی را در نظر گرفتند. در این روش از داده‌های مردمی و اطلاعاتی که مردم در فضا و شبکه‌های مجازی خود ثبت کرده‌اند استفاده می‌شود و براساس گزارشات و اطلاعاتی که مردم به اشتراک می‌گذرانند، مسیرهای سیل برای آنها شناسایی می‌شود.

شهردار زنجان افزود: سیستم مدیریت بحران کشور باید به سمت هوشمندسازی حرکت کند و قطعا با این کار می‌توانیم شهرها را از آسیب بیشتر حفظ کنیم. قطعا باید در این زمینه شاخص‌هایی تعیین شود و برای تحقق این شاخص‌ها زمان تعیین کنیم و سیستم را به جایی حرکت بدهیم که به سمت هوشمندسازی برود.

**در مدیریت شهری در مواقع بحرانی خلائی وجود دارد

 در ادامه نیز «مجید ناصحی مقدم»، رئیس شورای شهر زنجان نیز با اشاره به اینکه از منظر مردمی به مسئله مدیریت بحران نگاهی خواهم داشت، اظهار کرد: چند گزاره داریم که در مدیریت‌ها باید مدنظر مسئولان و مدیران باشد. یکی اینکه مدیران در برخورد با بحران‌ها دو نقش دارند. نقش مدیریتی که در حوادث باید به عنوان یک مدیر حوادث را مدیریت کنند و دیگری اینکه به عنوان یک شهروند در مقابل این حوادث چه نقشی داریم.

وی بابیان اینکه اگر به این موضوع توجه نکنیم که یک طرف این حوادث مردم هستند، ضرر کرده‌ایم، اظهار کرد: باید به شهروندان آموزش داده شود که در برخورد با اینکه با بحران‌ها چه کار کنند و خود را در حوادث چگونه مدیریت کنند.

به گفته ناصحی مقدم؛ زنجان هر ساله شاهد یک مانور معنوی در روز «یوم‌العباس» است که مردم خود یک برنامه بزرگی را مدیریت می‌کنند. موادغذایی و آب و اجرای همان برنامه یک مانور بحران است و همه دستگاه‌ها به هدایت مردم ورود پیدا می‌کنند. همین برنامه در ابعاد بزرگتر در اربعین اتفاق می‌افتد. ما می‌توانیم از این ظرفیت بهره ببریم. مردم باید در مدیریت بحران درگیر باشند و از رویکرد مانورهای ساده‌ای که برای زلزله می‌گیریم، فاصله بگیریم.

وی با اشاره به وجود خلائی در مدیریت شهری در مواقع بحرانی اظهار کرد: در شهر وقتی بحرانی مثل جنگ اتفاق می‌افتد، مدیریت به نهاد‌های نظارتی منتقل می‌شود و مسائل از آنجا کنترل می‌شود و اگر یک اتفاق امنیتی در داخل شهر رخ دهد مدیریت به سمت نهادهای امنیتی سوق پیدا می‌کند اما وقتی حوادثی در داخل شهر اتفاق میافتد ما شاهد یک خلائی در این زمینه هستیم که چطور باید این موضوع را مدیریت کرد. از همین رو نیاز است که در مرکز ثقل مدیریت این بحران به کسی منتقل شود که بتواند مدیریت شهری را انجام دهد و بحث رهبری و هدایت آن را دنبال کنیم.

**باید نقش شهرداری‌ها در ستادهای پیشگیری مدیریت بحران ارتقا یابد

در ادامه «نژاد جهانی»، معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه باید نقش شهرداری‌ها در ستادهای پیشگیری مدیریت بحران ارتقا یابد و شهرداری‌ها به عضویت در این ستاد درآیند، اظهار کرد: انسجام‌بخشی به اسناد و قوانین نکته کلیدی در مدیریت بحران است و مدیریت بحران کشور یک سازمان برنامه‌ریز و هماهنگ‌کننده است.و رئیس شورای ‌عالی بحران، رئیس‌جمهوری است. ضمن اینکه دستگاه‌های مختلف دارای نقش در این مسئله، ذیل این فرماندهی واحد قرار گرفته‌اند

وی با بیان اینکه در مسئله مدیریت بحران باید با شهرداری و شوراها در تبادل نظر باشیم، ادامه داد: لزوم حضور شهرداران به عنوان عضو اصلی در ستادهای شهری - استانی ستاد مدیریت بحران دیده می‌شود؛ چرا که شهرداری‌ها به لحاظ فنی و تکنیک واقف به مدیریت بحران هستند.

این مسئول با بیان اینکه مدیریت شهری بحران به هیچ وجه مساوی شهرداری نیست، ادامه داد: این چالش زمانی عیان می‌شود که توقعات از شهرداری در مواقع بروز بحران با وظایف برابری نمی‌کند به همین دلیل است که تقویت سطح عضویت و وظایف شهرداری و شوراها در مدیریت بحران باید پیگیری شود.

به گفته معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور  در سال‌های گذشته  مردم حضور موثری در اتفاقات بحرانی کشور داشته اند و این امر بیانگر این است که جایگاه مردم در مدیریت بهینه بحران بسیار موثر است.

جهانی با بیان اینکه بحران قابل پیشگویی نیست اما قابل پیش‌بینی است؛ اظهار کرد: تصویب قانون مدیریت بحران کشور در سال ۹۸، صورت گرفت و در آذرماه سال ۱۴۰۰ نیز برنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها مورد تصویب قرار گرفت و در سال‌های اخیر باید به موضوع پیشگیری در حوزه مردمی این ستاد توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت بحران بخشی توانمندی‌های بسیاری داریم ولی فاقد کلید واژه کار تیمی و تعامل بین‌بخشی هستیم که حلقه مفقوده در کشور به‌شمار می‌آید. امروزه حکم‌رانی خوب در همه حوزه‌ها بدون اهمیت دادن به جایگاه حکم‌رانی محلی و نقش مردم، ممکن نیست لذا مردم نقش موثری در همه جنبه‌ها دارند و خواهند داشت.

جهانی همچنین مدیریت بحران را صرفا شامل مرحله مقابله و امداد و نجات ندانست و تاکید کرد: باید به اصل مهم پیشگیری بپردازیم و در حوزه کالبدی نیز، نگاهی توسعه‌محور و آینده‌نگر داشته باشیم. اصل حاکم بر قانون مدیریت بحران در کشور می‌گوید این کار ناظر بر هماهنگی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است که کلید واژه انسجام و تعامل بین‌دستگاهی را در برمی‌گیرد.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانچهارمین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحرانشهردار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9809


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»