کد خبر: 9822
1402/04/04 - 11:28


مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران :

روند صعودی نزاع در استان زنجان

بابک غیاثی: در آمارهای 10 ساله، میزان نزاع و درگیری در استان زنجان روند صعودی داشته است! /استان زنجان در سال 1400 مقام سوم را در زمینه نزاع و درگیری در سطح کشور داشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان در نشست خبری خود ضمن خودداری از ارائه آمارهای مربوط به «سقط جنین»، «میزان خشونت‌های خانگی و وضعیت همسر و کودک آزاری در استان»، « خودکشی و تجاوز در استان» صرفا به آمارهای مربوط به نزاع و درگیری که وضعیت 10 ساله زنجان آنچنان تعریفی هم نداشته است، بسنده کرد.

 نشست مطبوعاتی بابک غیاثی، مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان با اصحاب رسانه روز شنبه (سوم تیرماه 1402 )در سالن جلسات این اداره کل در حالی برگزار شد که تنها موضوع «نزاع و بررسی آمار مربوط به آن» برای این نشست انتخاب شده بود و این مسئول تنها به ارائه آمارهای مربوط به موضوع نزاع و درگیری در استان بسنده کرد و از دادن سایر آمارها در حوزه‌های تحت مسئولیت خود امتناع کرد.

عدم ارائه آمارهای مربوط به آسیب‌های اجتماعی چند وقتی است که در بین مسئولان استان زنجان باب شده است از این رو خبرنگاران در نشست خبری از مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان و حتی سایر مدیران خواستند یا نشست خبری برگزار نکنند یا اگر بنا است که نشستی برگزار کنند با شهروندان صادق بوده و در کمال صداقت آن را با مردم به میان بگذارند.

**یک سوم پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی، مربوط به پرونده‌های نزاع و درگیری است

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان در این نشست خبری گفت:آمارهای تکمیلی سال 1402 در خصوص نزاع و درگیری فعلا آماده ارائه نیست. اما  استان زنجان در سال 1400 مقام سوم را در زمینه نزاع و درگیری در سطح کشور داشته است. در حقیقت در سال 1401 از حدود 37 هزار پرونده‌ای که در سازمان پزشکی قانونی تشکیل شده است بالای 10 هزار پرونده مربوط به پرونده‌های نزاع بوده است که این موضوع خود بیانگر این امر است که باید در زمینه تاب‌آوری افراد نسبت به مسائل و افزایش سعه‌صدر شهروندان کار کنیم.

این مسئول افزود: در سال 1401 نسبت به سال 1400، 2.7 درصد آمار نزاع و درگیری در استان کاهش یافته است اما در آمارهای ده ساله ما شاهد افزایش صعودی این آمار بوده‌ایم. یعنی از سال 1392 تا سال 1402 ما افزایش نزاع را شاهد هستیم.

غیاثی، با بیان اینکه همسرآزاری و کودک آزاری از موضوعاتی هستند که آمار مربوط به آنها در آمارهای نزاع و درگیری مستتر است، اظهار کرد: حدود 60 درصد آمار مراجعه‌کنندگان به پزشکی قانونی مربوط به نزاع آقایان و 40 درصد مربوط به زنان است.ضمن اینکه اگر بخواهیم موضوعاتی نظیر اب و هوا را در این مسئله دخیل بدانیم آمارها بیانگر این است که در مرداد ماه آمار نزاع بالاتر از ماه‌های دیگر و در بهمن ماه کمترین میزان نزاع را در استان شاهد بودیم.

** افزایش آمار مربوط به نزاع، تک عاملیتی نیست

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بررسی دلایل بالا بودن آمار مربوط به نزاع در استان از سوی سازمان پزشکی قانونی و تاثیرگذار بودن تورم و مشکلات اقتصادی در این زمینه به صدای زنجان گفت: ما همواره از سوی اساتید و دانشگاهیان  درخواست کرده ایم  که به این موضوعات ورود داشته باشند و عوامل تاثیرگذار در این زمینه را بررسی کنند، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این موضوع افزایش آمار مربوط به نزاع تک عاملیتی نیست و قطعا موضوعات مختلفی در این زمینه تاثیر‌گذار هستند که باید در این زمینه تحقیق و بررسی کرد و با سند و مدرک سخن گفت.اما موضوعی مثل تورم و فشارهای اقتصادی نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۲۰ نفر به اداره کل پزشکی قانونی استان مراجعه می کنند، اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد مراجعات به درگیری و نزاع باز می‌گردد که متناسب با نوع آن بررسی‌های لازم انجام می شود. ضمن اینکه بیشترین میزان سنی نزاع کنندگان در استان را ۱۸ تا ۴۵ ساله عنوان کرد.

**با مشکل کمبود نیروی پزشک در پزشکی قانونی مواجه هستیم

این مسئول با بیان اینکه به شدت با مشکل کمبود نیروی پزشک در پزشکی قانونی مواجه هستیم، اظهار میکند:  متاسفانه علاقه‌مندی پزشکان به فعالیت و استخدام در پزشکی قانونی کمتر است و در حال حاضر تمامی امور با حضور 18 پزشک  در این اداره کل ساماندهی می‌شود. هر پزشکی در سال 2500 پرونده می‌بیند.

وی در این رابطه ادامه داد: از سال گذشته برای این موضوع تدابیری در نظر گرفته شده است و در سهمیه دانشگاهی یک بخش نیز برای استخدامی در پزشکی قانونی لحاظ شده است که محصلان این رشته موظف به خدمت سه برابری زمان تحصیل در سازمان نظام پزشکی هستند که این اتفاق تا میزانی مشکلات مربوط به این حوزه را برطرف کرده است.

**در استان زنجان قصورات مربوط به دندانپزشکی در مقام اول و زنان در مقام دوم خطاهای پزشکی قرار دارند

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان در زمینه میزان قصورات پزشکی نیز اظهار کرد: قصورات پزشکی در سطح کشور آمار بالایی دارد و شکایت در این زمینه نیز بالاست. ضمن اینکه دلایل مختلفی نیز در این خصوص وجود دارد و علل تنها قصور پزشکی پزشکان نیست و گاها طمع مالی مردم نیز در این زمینه باعث افزایش آمارهای مربوط به شکایت در این حوزه می‌شود. در استان زنجان قصورات مربوط به دندانپزشکی در مقام اول و زنان در مقام دوم خطاهای پزشکی قرار دارند. تمام تلاش ما در این زمینه برگزاری سمینارها و جلساتی است که پزشکان را با مقررات مربوط به قصور پزشکی و حق و حقوق آنها آشنا کند.

** آمار سقط جنین قانونی، تعیین کننده افزایش و یا کاهش سقط جنین در جامعه نیست

وی در خصوص موضوع سقط جنین نیز ضمن اینکه از ارائه آمار خودداری کرد، اظهار کرد: آمار سقط جنینی که سازمان پزشکی قانونی دارد متفاوت از آمارهای  مربوط به علوم پزشکی است. سقط جنین به صورت کلی شامل سقط جنایی، سقط قانونی و سقط درمانی است.

به گفتنه غیاثی، سازمان پزشک قانونی تنها می‌تواند در مورد سقطهای درمانی و قانونی اظهار نظر کند. زمانی که پزشکی ادامه حیات مادر و فرزند را خطرناک اعلام کند، این مادر به سازمان پزشکی قانونی معرفی شده و بر اساس قانون کمیسیونی متشل از یک پزشک اداره کل پزشکی قانونی، یک متخصص حوزه زنان و یک قاضی در این زمینه تشکیل پرونده داده و در این زمینه پس از بررسی پرونده مادر در این زمینه تصمیم گیری می‌کنند. اما در خصوص سقطهای جنایی هیچ اماری در دسترس این سازمان نیست.

این مسئول در رابطه با افزایش آمارهای احتمالی این موضوع افزود: این موضوع یک میزان تصادفی است و نمی‌توان در مورد افزایش ویا کاهش احتمالی سقط جنین قانونی آماری ارائه کرد،چرا که آمار تصادفی است اظهار نظر در این زمینه شاید چندان درست نباشد.

وی در مورد آمارهای مربوط به درصد خودکشی و تجاوز و خشونت‌های خانگی تنها به بیان این جمله بسنده کرد که وجود این موضوعات را در استان انکار نمی‌کنیم اما این جلسه تنها به بررسی آمار مربوط به نزاع و درگیری در استان اختصاص دارد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرکل پزشکی قانونی استان زنجاننزاع در استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9822


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»