کد خبر: 9837
1402/04/06 - 11:53


رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان در پاسخ به علت تأخیر در نوسازی ناوگان شهری مطرح کرد؛

بدعهدی سازندگان خودرو در تحویل اتوبوس‌های شهری زنجان

داود نوری: پیش از بازگشایی مدارس، برخی از خطوط اتوبوس‌رانی زنجان تغییر و چند خط جدید اتوبوس و مینی‌بوس ایجاد و اضافه خواهد شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به نوسازی 25 دستگاه اتوبوس بخش خصوصی طی امسال و سال 1401، بدعهدی شرکت‌های طرف قرارداد را علت اصلی در تاخیر برنامه‌های نوسازی ناوگان شهری زنجان اعلام کرد.

«داود نوری»، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه از یک تیرماه 1402 حدود 90 دستگاه اتوبوس ملکی و بخش خصوصی در ناوگان حمل‌ونقل شهر زنجان فعالیت دارند، اظهار کرد: حدود 42 دستگاه از این تعداد مربوط به بخش خصوصی و مابقی مربوط به بخش ملکی و شهرداری زنجان است.

وی ادامه داد: از تعداد 40 دستگاه بخش خصوصی، حدود 25 دستگاه را طی امسال و سال گذشته بازسازی کرده‌ایم که 20 دستگاه، سال گذشته با هزینه‌ای بالغ‌بر 6.5 میلیارد تومان از منابع شهرداری و کمک دولتی بازسازی شدند.

 نوری افزود: 5 دستگاه هم امسال بازسازی می‌شوند که نزدیک به 2.5 میلیارد هزینه دارد؛ یعنی مجموعاً سال قبل و امسال نزدیک 9 میلیارد تومان برای بازسازی 25 دستگاه اتوبوس هزینه شد که مختص بخش خصوصی است.

این مسئول افزود :با نوسازی این 25 دستگاه اتوبوس عمر متوسط ناوگان بخش خصوصی بالا رفته است. از آن 42 دستگاه، 25 دستگاهش کاملاً دوباره نوسازی شدند. بقیه هم بر اساس دستورالعمل وزارت کشور تبعیت نمی‌کنند، بنابراین امکان باز‌سازی آن‌ها وجود ندارد مگر اینکه خود مالک بخواهد این دستگاه‌ها را بازسازی کند.

وی بابیان اینکه بحث دیگر مربوط به بحث اتوبوس‌های ملکی خود شهرداری است، اظهار کرد: در سال 1400 و 41،1401 دستگاه اتوبوس را از منابع شهرداری به کمک وزارت کشور از دو شرکت سازنده اتوبوس کشوری خریداری کردیم. شهرداری زنجان همه تعهدات مالی‌اش را در همان روزهای اول به‌حساب وزارت کشور و آن شرکت خودروساز واریز کرده است و هیچ تعهد مالی از طرف شهرداری به خور دو ساز باقی نمانده است.

 وی ادامه داد: 12 دستگاه از این 41 دستگاه تحویل شهرداری زنجان شده است که اکنون در ناوگان ما در حال فعالیت هستند، مابقی به علت بدعهدی و بدقولی شرکت خودروساز متأسفانه تحویل شهرداری نشده است. این اتفاق نه‌تنها برای شهرداری زنجان بلکه برای همه شهرداری‌های طرف قرارداد با این شرکت اتفاق افتاده است و معضلی بوده است که کل شهردار‌ها مبتلابه آن هستند.

نوری ادامه داد: شهرداری زنجان 36 دستگاه مینی‌بوس با هزینه بالغ بر 60 میلیارد تومان، خریداری کرده که این فرآیند از محل اوراق مشارکت بوده است. شرکتی که با ما طرف قرارداد است همه مراحل ساخت این مینی‌بوس‌ها را انجام داده است و تنها به دلیل ترخیص نشدن برخی از قطعات این خودروها متأسفانه در تحویل این خودروها به شهرداری به مشکل برخورده‌اند.

**25 دستگاه ون به خطوط حمل و نقل عمومی زنجان وارد می‌شوند

وی بابیان اینکه در سال گذشته 25 دستگاه ون خریداری شد، افزود: این 25 دستگاه ون خریداری شده از محل مشارکت شهرداری زنجان و اتحادیه تاکسی‌رانی کشوری بود. از این تعداد 25 دستگاه، 8 دستگاه را هفته قبل تحویل گرفته و در حال آماده کردن ون‌ها برای ورود به ناوگان عمومی هستیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: عمده مشکلی که ما در حال حاضر داریم بیشتر در بحث بدقولی و بدعهدی شرکت‌های سازنده خودروساز است که به تعهدات خود به‌خوبی عمل نمی‌کنند ما و شهروندان را دچار مشکل کرده‌اند. ولی درمجموع باید عنوان کنم که اگر این دستگاه‌ها به ناوگان ما تزریق شود عمر نوگان ما به‌شدت کاهش می‌یابد و جوان می‌شود و متوسط عمر ناوگان ما به زیر 5 سال برسد.

وی افزود: تزریق این اتوبوس‌ها؛ 100 درصد کمبودهای موجود در ناوگان حمل‌ونقل عمومی برطرف می‌شود. مشاور ما در مسائل مربوط به ترافیک و حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد که تمامی خطوطی که نیاز به بازسازی و یا افزایش و کاهش اتوبوس داشتند همه بررسی شدند و تقریباً اغلب پیشنهاد‌هایی که داده‌شده بود در این جلسه مورد تائید قرار گرفت و گزینه نهایی را به‌زودی ارائه خواهند داد و امید است با تصمیم نهایی شورای ترافیک استان عملیات تغییر خطوط اتوبوس را اجرایی کنیم (برخی از خطوط اتوبوس‌رانی تغییر و چند خط جدید اتوبوس و مینی‌بوس اضافه خواهد شد).

نوری با بیان اینکه تمام سعی‌مان بر این است که قبل از بازگشایی مدارس این اتفاق بیفتد، ادامه داد: به نظر می‌رسد با اضافه شدن اتوبوس‌های جدید، کمبودی که در شهر از بابت اتوبوس و مینی‌بوس وجود داشت، کاملاً برطرف شود.

 نوری در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال خرید دستگاه‌های دست‌دوم اظهار کرد: خرید دستگاه دست‌دوم به‌هیچ‌وجه صورت نگرفته است و خرید دستگاه‌ها در دوره جدید مدیریت شورا و شهرداری از کارخانه خودروساز ایرانی بوده است و همه نو هستند و به‌هیچ‌وجه به سمت خرید خودروهای دست‌دوم نخواهیم رفت.


انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانرئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9837


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»