کد خبر: 9857
1402/04/09 - 20:54


صدای زنجان از گلایه شهروندان زنجانی به برخی مصوبات فرهنگی شورای شهر گزارش می‌دهد؛

مصوبات سلیقه‌ای

شهروندان: شورا و شهرداری به فکر حل مشکل مردم باشد و به جای اختصاص اعتبارات حوزه فرهنگ به اشخاص حقیقی و حقوقی، عموم مردم را در نظر بگیرند! /رئیس شورای شهر: موضوعات فرهنگی همیشه مناقشه‌انگیز بوده و سلیقه افراد هم متفاوت است، اما نیت بر این است که اتفاقات خوبی برای مردم و شهر رقم‌زده شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: شهروندان زنجانی نسبت به تصویب برخی از مصوبات فرهنگی و ورزشی شورای شهر زنجان گلایه‌مند بوده و از مسئولان ذیربط می‌خواهند تا به‌جای اختصاص اعتبار به برخی افراد یا نهادهای حقیقی و حقوقی، که شاید چندان تاثیری در حل معضلات فرهنگی نداشته باشد، اعتبارات را در مسیر درست‌تری هزینه کنند تا بخشی از مشکلات فرهنگی و هنری استان به صورت ریشه‌ای حل شود، اما رئیس شورای شهر زنجان می‌گوید مدعی نیستیم که شورا درزمینه موضوعات فرهنگی تصمیمات درستی می‌گیرد و حتی ممکن است در برخی موارد تصمیمات نادرستی هم توسط اعضای شورا گرفته شود؛ ولی نیت بر این است که یک اتفاق خوبی برای مردم و شهر رقم‌زده شود.

مصوبات فرهنگی همواره به‌عنوان یکی از موضوعات پرچالش شورای شهر مطرح است. مصوباتی که سلیقه و نظر اعضای شورای شهر بر تصویب یا عدم تصویب آن‌ها به‌صورت مستقیم دخیل است.

«کمک یک‌ میلیارد تومانی شورا و شهرداری از تیم فوتسال» و یا «تخصیص 550 میلیون تومانی برای ساخت یک مستند 40 دقیقه‌ای» و یا «مخالفت با نصب المان زنجان سیتی در ورودی شهربدلیل استفاده از کلمات انگلیسی» را نمونه‌هایی از این مصوبات می‌توان دانست. مصوباتی که هرکدام در جایگاه خود قابل نقد و دفاع است.

این مصوبات همواره با حاشیه‌هایی در بین مردم روبه‌رو بوده، به‌طوری‌که شهروندان زنجانی گاها عنوان می‌کنند: شورای شهر زنجان به‌جای تصمیم‌گیری در مورد این موضوعات، بهتر است به سیاست گذاری و تصمیم گیری در موضوعات مهم‌تری ورود کند.

شهروندان زنجانی معتقدند که وقتی مشکلاتی نظیر وضعیت نامناسب آسفالت‌ریزی، سرانه پایین فضای سبز، وضعیت نامناسب ناوگان حمل‌ونقل عمومی، معضلات مربوط به ترافیک شهری، نبود پارکینگ شهری و سایر موضوعات در زنجان وجود دارد، چرا باید هزینه‌های میلیونی و یا میلیاردی برای موضوعاتی هزینه شود که خروجی چندانی هم ندارد؟

برخی نیز مدعی اند؛ با اصل هزینه‌کرد در زمینه فرهنگی مشکلی نداریم و حتی معتقدیم که در این زمینه شورا باید بیشتر هزینه کند، منتهی مراتب مشکلی که وجود دارد در نوع مصوباتی است که در شورای شهر دیده می‌شود. شورای شهر به جای حل برخی از مشکلات به صورت ریشه‌ای بر موضوعاتی تمرکز دارد که شاید چندان نقشی در پیشبرد مشکلات حوزه فرهنگ نداشته باشد. به جای هزینه کرد برای یک فیلم، شورا و شهرداری می توانند به موضوعات دیوارنگاری و یا زیباسازی شهری و یا ایجاد فرهنگ کتابخوانی و غیره ورود کند.

**شورا و شهرداری به جای هزینه کرد در موضوعات فرهنگی ، اعتبارات این بخش را به حل معضلات فرهنگی شهری اختصاص دهد

«رضا» یکی از شهروندان در این زمینه در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: موضوعات فرهنگی که در شورا به تصویب می‌رسد، شاید دردی از مردم را دوا نکند. به‌جای اینکه شورا برای ساخت یک مستند 40 دقیقه‌ای هزینه کند، بهتر نیست با این اعتبار بخشی از مشکلات فرهنگی و یا اجتماعی موجود در شهرکهای اقماری و یا سطح شهر را برطرف کند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی باید به سراغ حمایت از فیلم و موسسات فرهنگی رفت که مشکلات ریشه‌ای فرهنگی در شهر حل شده باشد. وقتی یک المان درست و حسابی در سطح شهر وجود ندارد و یا شهر از زیبایی بصری برخوردار نیست و حتی بخشی از آن در منطقه صفرآباد، محلی برای زندگی معتادان شده است، چرا باید بر روی موضوعات فرهنگی که چندان خروجی هم ندارند، هزینه شود که ظاهرا از سوی مسئولان شهری مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 این شهروند اظهار می‌کند: عمل شورا و شهرداری مشابه مثلی است که فردی گرسنه است که از شدت گرسنگی نمی‌تواند روی پاهای خود بند شود اما پول خود را صرف خرید یک کتاب می‌کند. او که از ضعف فرهنگی رنج می‌برد و نمی‌داند در ابتدا باید مشکلات ریشه‌ای خود را حل کند، از شدت گرسنگی اصلاً متوجه محتوای کتاب هم نمی‌شود. به نظر می‌رسد شورا و شهرداری ابتدا باید مشکلات ریشه‌ای فرهنگی و هنری را برطرف کنند بعد پول بیت‌المال را به جیب اشخاص حقیقی و حقوقی بریزند!

**به جای اختصاص اعتبارات فرهنگی به اشخاص حقیقی و حقوقی، عموم مردم در نظر گرفته شوند

این شهروند زنجانی که نسبت به مصوبه اخیر شورای شهر مبنی بر مساعدت 550 میلیونی برای ساخت یک مستند 40 دقیقه‌ای ، انتقادهایی دارد، به صدای زنجان می‌گوید: شورا و شهرداری به‌جای اختصاص اعتبار به اشخاص حقیقی و حقوقی بهتر است برای عموم مردم هزینه کنند. چه می‌شد به‌جای تصویب این مصوبه، شورا و شهرداری یک‌بار وارد مذاکره با سینماهای شهر می‌شدند تا مردم به‌صورت رایگان یک فیلم را ببینند.

وی ادامه می‌دهد: اگر مسئله بزرگداشت یاد و خاطره شهدا است بهتر بود یکی از فیلم‌های مطرح در این حوزه را که در سینماهای روز در حال پخش شدن انتخاب می‌کردند و اجازه بهره‌مندی عموم مردم از این فضا را می‌دادند. سازمان فرهنگی شهرداری کارهای خوبی در پرونده خود دارد که مردم انتظار دارند که ازاین‌دست کارها در سطح شهر افزایش یابد. از جمله برگزاری سال گذشته کنسرتی در گاوازنگ که عموم مردم لذت بردند. شورا به‌جای ورود به موضوعاتی که تنها یک شخص و یا ارگان منفعت می‌برد بهتر است به موضوعات عمومی ورود داشته باشد.

** انجام اقدامات فرهنگی و ورزشی جزئی از نیازهای شهری است!

«مجید ناصحی مقدم»، رئیس شورا شهر زنجان اما در این رابطه بابیان اینکه موضوعات فرهنگی همواره مناقشه آمیز است در این زمینه به صدای زنجان اظهار می‌کند: این موضوع که انتظار داشته باشیم بودجه اختصاص‌یافته در حوزه‌های ورزشی و فرهنگی صفر شود و یا در بحث‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ورود نداشته باشیم، دور از ذهن است، شهر موجود زنده‌ای است که به تمام طیف اقدامات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد. درواقع همه موضوعات باید به‌صورت هماهنگ در جامعه دنبال شود و زمینه رشد آن فراهم گردد؛ بنابراین نباید تک‌بعدی به مسائل نگاه کرد و تنها به سمت بهبود مسائل عمرانی نظیر فضای سبز، آسفالت و ایجاد پل و غیره حرکت کرد.

وی عنوان می‌کند: انجام اقدامات فرهنگی و ورزشی جزئی از نیازهای شهری است. شهر مشابه خانواده‌ای بزرگ است و چنانچه که در یک خانواده برای ورزش و هنر و آموزش و سایر موضوعات فرزندان خود هزینه می‌کند، در شهر نیز باید این موضوعات لحاظ شود و برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

 ناصحی مقدم می‌گوید: اگر بخواهیم برخی از موضوعات فرهنگی را در سطح شهر کمرنگ کنیم تا کارهای عمرانی صورت بگیرد و مشکلات شهری که مردم گاهی انتظار دارند، فرصت از دست می‌رود، چراکه در مورد جوان امروزی وظیفه‌داریم که فضاهای ورزشی و فعالیت‌های هنری را برایشان فراهم کنیم.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر در موردحمایت 550 میلیونی برای تهیه مستند 40 دقیقه‌ای می‌گوید: برخی از اعضای شورا مخالف برخی از موضوعات فرهنگی هستند و برخی از این مصوبات اصلاً در جلسات رأی نمی‌آورند؛ اما در مورد این مساعدت و مصوبه تشخیص اعضای شورا بر این بود که به جهت سبقه تاریخی که در دفاع مقدس داریم، نیاز هست که اتفاقات این دوران را بازسازی کنیم، چراکه این موضوع باید ماندگار بماند و قطعاً اگر زمان بگذرد، دیگر نمی‌شود این اتفاقات تاریخی را بازسازی کرد. در موضوعات فرهنگی ممکن است سلیقه افراد متفاوت باشد، ولی درنهایت این موضوعات در شورا بحث می‌شود و کار کارشناسی روی آن‌ها صورت می‌گیرد و درنهایت موضوع جمع‌بندی و قطعی می‌شود و برای اجرا می‌رود.

** نیت خیرِ شورا برای زنجان؟

رئیس شورای شهر زنجان می‌گوید: در خصوص موضوعات فرهنگی و اجتماعی، قطعاً یک اجماع عقلی اتفاق می‌افتد و طرح‌ها در کمیسیون فرهنگی موردبحث قرار می‌گیرند و با توجه به نقطه نظراتی که اعضای شورا دارند یا تصویب می‌شود و یا تغییر پیدا می‌کند و حتی رد می‌شوند. به‌هرحال موضوعات فرهنگی همیشه مناقشه‌انگیز بوده است. این موضوعات همواره در شورا مطرح است که چه برنامه‌هایی را باید حمایت کنیم و چه برنامه‌هایی را نباید حمایت کنیم؟

ناصحی مقدم، اظهار می‌کند: مدعی نیستیم که شورا درزمینه موضوعات فرهنگی تصمیمات درستی می‌گیرد و حتی ممکن است در برخی موارد تصمیمات نادرستی هم توسط اعضای شورا گرفته شود؛ ولی نیت بر این است که یک اتفاق خوبی برای مردم و شهر رقم‌زده شود. در حقیقت هیچ‌وقت اعضای شورای شهر به دنبال این نبوده‌اند که پول مردم را هدر بدهد، ولی تصمیم‌گیری در خصوص بودجه‌های فرهنگی تا ‌میزانی دشوار است چراکه باید سلیقه یک شهر را در آن دخیل کرد. این امر موجب می‌شود تا به این نتیجه برسیم که باید وقت و انرژی گذاشته شود و صاحبان فکر نظر بدهند و جمع‌بندی صورت بگیرد و سپس در مورد آن اظهارنظر شود.

**بودجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان پایین‌تر از سایر استان‌ها است

وی بابیان اینکه بودجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان اگر با سایر استان‌های دیگر مقایسه شود، پایین‌تر از سایر استان‌ها است، اظهار می‌کند: اعضای شورا بودجه شورا را برای امسال افزایش داده‌اند اما رشد این بودجه نسبت به بودجه عمرانی که داریم کمتر است، درواقع در استان بودجه‌های عمرانی اگرچه چند برابر شده‌اند، اما متأسفانه به همان نسبت بودجه‌های فرهنگی نیز افزایش نیافته است.

این مسئول بابیان اینکه بودجه‌های فرهنگی شرایط خاصی برای اجرایی شدن دارند، می‌افزاید: سلایق متفاوت است و به‌هرحال باید یک‌جایی این موضوعات جمع‌بندی شود. حتی در مورد ورزش نیز این موضوع که تا چه اندازه به موضوعات ورزش قهرمانی و چه اندازه ورزش همگانی بپردازیم، مسئله است. همه مباحث باید کارشناسی شوند و در شورا بارها و بارها موضوعات بحث می‌شود و اعضا نظرات خود را می‌دهند و سعی می‌کنند که این نظرات مؤثر واقع شود. در حقیقت در موضوعات فرهنگی یک تعریف مطلق وجود ندارد که بتوان بر اساس آن تصمیم‌گیری کرد و از همین رو همیشه این موضوعات حاشیه‌هایی دارند.

**بستگی به موقعیت و شرایط نسبت به عمومی و یا خصوصی بودن کمک‌ها تصمیم‌گیری میشود

رئیس شورای شهر زنجان ادامه می‌دهد: شهر موجود زنده‌ای و از همین رو نیاز است که به موضوعات فرهنگی و ورزشی هم در حد کفاف بودجه توجه شود. نگاهی که در شورا نیز حاکم است، بر همین سبک و سیاق است. اگرچه در مصادیق ممکن است نظرات اعضای شورا متفاوت باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «یکی از انتقاداتی که به شورا وارد است، این است که چرا به اشخاص حقیقی و حقوقی کمک می‌شود به‌جای اینکه برنامه‌ای برای عموم مردم در نظر گرفته شود، نظر شما دراین‌باره چیست؟» می‌گوید: این موضوع که ما چه انتخابی در این زمینه داشته باشیم، بستگی به موقعیت و شرایط مسائل دارد. ما در مسائل فرهنگی به موضوعات مختلف توجه داریم. همین اواخر در بحث کمکی که به یک تیم ورزشی صورت گرفت. این گروه می‌توانست جمعی از نوجوانان را جذب کند و هم می‌توانست جوانان را به ورزشگاه‌ها بکشاند. نگاه ما کمک به ورزش حرفه‌ای بود چراکه این تیم ظرفیت بالایی در قرارگیری در لیگ برتر را داشت.

بااین‌وجود «فاطمه» یکی از شهروندان مدعی است که تمام موضوعات فرهنگی  و ورزشی نیز در شورای شهر به تصویب نمی‌رسد و شورا از بین چند مصوبه و درخواست نهادهای حقوقی و حقیقی تنها به برخی از نهادها و موسسات و اشخاص کمک می‌کند و این موضوع تابع نظر سلیقه‌ای اعضای شورا است. بنابراین شاید اگر اعضای شورا به سمت تصمیم گیری در جهت بهره‌مندی عموم مردم از نتایج این مصوبات حرکت کنند، بهتر باشد. چرا که در این صورت حواشی مربوط به این موضوع کمتر خواهد بود.

 

انتهای پیام /

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانصوبات فرهنگی شورای شهر زنجانمجید ناصحی مقدم
sedayezanjannews.ir/nx9857


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»