کد خبر: 9874
1402/04/11 - 16:38


استاندار زنجان در واکنش به اصرار مدیر کل راه و شهرسازی زنجان مبنی بر قیمت‌گذاری «به‌روز» زمین‌های نهضت ملی مسکن اعلام کرد؛

قیمت زمین همان ۸۰ میلیون تومان است و تمام!

محسن افشارچی: قیمت زمین در مسکن‌های نهضت ملی همان قیمت اولیه خواهد بود چرا که ما «حرف» زده‌ایم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: استاندار زنجان در جلسه شورای مسکن استان زنجان در واکنش به اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان که بر اعلام قیمت‌های به روز‌شده مربوط به زمین‌های مسکن نهضت ملی تاکید داشت، صراحتا اعلام کرد: قیمت زمین همان ۸۰ میلیون تومان است و تمام!

شورای مسکن استان زنجان یکشنبه ( 11 تیر‌ماه 1402) به ریاست استاندار زنجان و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی ذیربط در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری زنجان برگزار شد.

محسن افشارچی، استاندار زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه جلسات مسکن به صورت هفتگی برگزار می‌شود تا موضوعات مختلف در آن طرح شود و انتظار از شورای مسکن این است که در آن را مشکلات و موانع حل کنیم، اظهار کرد: موضوعات پس از چکش‌کاری اگر نیاز به مصوبه خاص و موردی داشته باشد باید در این شورای مسکن طرح و بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها با سایر دستگاه‌ها نباید در شورای مسکن طرح و بررسی شود، اضافه کرد: این قبیل موضوعات در جلسات هفتگی و یا مذاکرات دو طرفه قابل حل و فصل است.

افشارچی با بیان اینکه تلاش می‌شود با همکاری بانک‌های عامل اتفاقات بعدی در زمین‌های «لیل‌آباد» زنجان با سهولت بیشتری روی دهد، گفت: همچنین در زمینه قانون جوانی جمعیت نیز خبرهای خوبی مبنی بر واگذاری زمین به واجدین شرایط به زودی اعلام خواهد شد.

**اختصاص 16 میلیارد تومان برای اجرای عملیات زیرسازی در پروژه‌های اقدام ملی مسکن زنجان

این مسئول با اشاره به اینکه از 240 میلیارد تومان اعتبار کشوری در نظر گرفته شده برای عملیات زیرسازی طرح‌های اقدام ملی مسکن 16 میلیارد تومان به استان زنجان اختصاص یافته است، گفت: این رقم 2.5 برابر سهم استان‌ها است که از این میزان 10 میلیارد تومان به آبفا و 6 میلیارد تومان به شرکت توزیع برق اختصاص می‌یابد.

افشارچی با اشاره به اقدامات روی داده در هفته گذشته و گشایش‌های مطلوب اتفاق افتاده در حوزه مسکن عنوان کرد: براساس توافق‌های صورت گرفته قرار شد برای پروژه‌های مسکن با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد قرارداد متمم ۲۰۰ میلیون تومانی منعقد شود که براین اساس منابع مالی ۳۵۰ میلیون تومانی برای هر یک از 7 هزار واحد مسکونی در دست اجرا در استان به ۵۵۰ میلیون تومان برسد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه موضوعات مربوط به مسکن مهم است و خود را مکلف به حل و فصل آنها می‌دانیم، ادامه  داد: این طرح چالش‌هایی را نیز پیش رو دارد که باید با همکاری‌های بین بخشی آن را برطرف کنیم.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در زمینه هزینه‌های بیمه واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن عنوان کرد: این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان به مدت ۲ سال مسکوت خواهد ماند که این امر حدود ۵۰ میلیون تومان از قیمت تمام شده هر واحد مسکونی را کاهش می‌دهد.

**قیمت زمین مسکن نهضت ملی 80 میلیون تومان باید باشد!

استاندار زنجان با اشاره به اینکه مسکن ملی یکی از پروژه‌های بزرگ در حال اجرا است و اگر شب از فکر آن خوابمان نبرد عجیب نیست، اضافه کرد: باید با کمترین هزینه و عدم ایجاد دغدغه برای مردم کار را جلو ببریم چرا که ما خادم مردم هستیم و تا جایی که امکان دارد پیش قدم شده و مشکلات را حل کنیم هر چند برخی موضوعات در اختیار ما نیست اما با رایزنی می‌توان این مشکلات را کاهش داد.

وی در ادامه در واکنش به اظهارات مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان مبنی بر قیمت‌گذاری زمین‌های مسکن نهضت ملی تاکید کرد: در جلسه هفته گذشته اعلام شد قیمت زمین در مسکن‌های نهضت ملی همان قیمت اولیه خواهد بود بنابراین قیمت زمین همان ۸۰ میلیون تومان است و تمام چرا که ما حرف زده‌ایم.

** بخش اعظم پروژه‌های اقدام ملی امسال در زنجان تحویل داده می‌شود

اصغر اسماعیلی مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه احداث مسکن‎‌‌های اقدام ملی در شهر زنجان در دو منطقه شرق و غرب در حال انجام است، اظهار کرد: با پیگیری صورت گرفته این پروژه‌ها 45 تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه تلاش داریم بخش اعظم این پروژه‌ها را امسال در شهر زنجان تحویل دهیم، بیان کرد: با برنامه‌ریزی این مهم محقق خواهد شد چرا که مدیران عزمشان را جزم کردند تا این هدف محقق شود و خوشبختانه در این زمینه مردم هم پای کار هستند و سازندگان پروژه‌های استان هم حضور مطلوبی دارند.

وی با اشاره به پیش‌بینی دوره‌های 4 ماهه برای تحویل مسکن‌های اقدام ملی اضافه کرد: سعی شده در پایان تیرماه و یا اوایل مرداد‌ماه سال‌جاری در سفر مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی بخشی از پروژه‌های آماده تحویل به بهره‌برداری برسد.

**بانک‌های عامل در پرداخت بازآفرینی شهری همکاری مطلوبی ندارند

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه هزینه ایجاد پروژه‌های زیربنایی به صورت یک سوم بین دستگاه خدمات‌رسان، استان و صندوق ملی زمین و مسکن پرداخت می‌شود، بیان کرد: توافق شد برای اینکه کار انجام شده و محل هزینه کرد یک سوم را جدا کردیم تا منتظر دستگاه‌های مختلف نباشیم، زیرسازی داخل سایت توسط راه و شهرسازی و بیرون از سایت توسط شرکت‌ها انجام شود، البته شرکت گاز صفر تا 100 هزینه زیرساخت سازی این پروژه‌ها حتی داخل سایت را خود انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سهم استان از برنامه چهار ساله تولید مسکن در طرح بازآفرینی شهری ۹ هزار و ۲۱ واحد اعلام است، افزود: از این تعداد یک هزار و ۲۰۰ واحد آن شروع و ۵۷۴ مورد برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه طبق تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با بانک‌های عامل نسبت به تسریع در پرداخت تسهیلات در این بخش تاکید شده است، عنوان کرد: اما این روند در استان مطلوب نیست.

وی با اشاره به اینکه سهم کل استان از برنامه چهار ساله تولید مسکن شهری در قالب مسکن حمایتی ۲۷ هزار و ۶۳ واحد مسکن است، اضافه کرد: ۱۸ هزار و هشت واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در استان آغاز شده است که از این تعداد ۱۷ هزار و ۶۳۲ واحد مسکونی به بانک معرفی شده و ۱۶ هزار و ۸۳۸ واحد مسکونی هم تسهیلات لازم را دریافت کرده‌اند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه پروژه‌های مسکن در دو بخش اقدام ملی به صورت اقساطی و نهضت ملی به صورت ۹۹ ساله واگذار خواهد شد، اضافه کرد: در ابلاغیه که از سازمان ملی زمین ارسال شد، قیمت‌گذاری زمین به زمان تحویل پروژه موکول شده است که افزایش قیمتی که در زمین‌ها وجود دارد خود عاملی است که برای متقاضیان و شرایط قیمتی آن سخت خواهد بود.

**پیگیری‌ها در خصوص تخصیص اعتبار 16 میلیارد تومانی برای ایجاد زیرساخت مسکن ملی در حد «نامه‌نگاری» بوده است!

علیرضا جزءقاسمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه علت پیشرفت زنجان در مسکن اقدام ملی همین رویه بوده که زیرسازی در داخل سایت با راه و شهرسازی بوده و خارج از سایت هم با شرکت آب و فاضلاب است، اظهار کرد: در پیگیری اجرای این طرح از وزارتخانه نیز در قالب تقسیم کار بین سه گروه در حال انجام است.

وی از اداره راه و شهرسازی خواست اطلاعات پیشرفت پروژه‌های اقدام ملی را به صورت به روز در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار دهد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه اختصاص اعتبارات برای ایجاد زیرساخت برای پروژه‌های اقدام ملی مسکن تنها «نامه‌نگاری» انجام شده است، خاطر نشان کرد: هنوز اعتباری تخصیص نیفتاده است، این اعتبار در کشور 240 میلیارد تومان بوده که سهم هر استان حول و حوش 7 میلیارد تومان است و با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در زنجان این رقم برای استان 16 میلیارد تومان خواهد بود البته برخی استان‌ها هم رقمی معادل این عدد را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پیگیر دریافت این اعتبار هستیم، ادامه داد: ارقام هزینه شده در این طرح بسیار بالاتر از این رقم است برای نمونه 60 میلیارد تومان برای خط انتقال هزینه کردیم و برای مخزن بالای 100 میلیارد تومان هزینه شده است.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانزمین‌های نهضت ملی مسکنمدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9874


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»