کد خبر: 9898
1402/04/15 - 12:28


پدر علم پلاسمای ایران در زنجان:

ایران توان جمع‌آوری یک میلیون لیتر پلاسما را دارد

پدر علم پلاسمای ایران با تاکید بر اینکه اگر پلاسمای جمع‌آوری شده در کشور به یک میلیون لیتر برسد که به نظر من به راحتی در یک تا دو سال آینده خواهیم رسید، گفت: با این حجم از ‌جمع‌آوری پلاسما نه‌تنها نیاز داخل تامین خواهد شد، بلکه امکان صادرات هم فراهم خواهد شد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو و پدر علم پلاسمای ایران در آئین انعقاد تفاهم‌نامه با زینبیه زنجان در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های دو جانبه با بیان اینکه نخستین مرکز پلاسمای ایران در سال ۱۳۸۱ افتتاح شده که در آن زمان فقط چهار کشور غربی از همچین امکانی بهره‌مند بودند، اظهار کرد: هر چند برای راه‌اندازی مرکز نخست از آلمان کمک گرفته شده ولی بعد با بومی‌سازی انجام شده هفت مرکز احداث شد.

پدر علم پلاسمای ایران با تاکید بر اینکه دولت‌های وقت بسته به شرایط طرح را متوقف کرده و اجازه توسعه را ندادند، افزود: با استقرار دولت رئیسی، وزارت بهداشت صدور مجوز را آغاز کرد به طوری که در حال حاضر ۱۳ مرکز فعال و سه تا چهار مرکز هم در دست احداث است که یکی هم در زنجان است.

وی مرکز پلاسمای زنجان را بزرگ‌ترین در نوع ظرفیت و اندازه کار دانست و ادامه داد: برخی از مراکز به لحاظ انجام کار تکمیل نیستند که این موارد در مرکز زنجان به صورت کامل دیده شده است.

ریاحی با اشاره به حضور در کنگره‌ای که در آن اعلام شده که ۹۰ درصد پلاسمای دنیا در امریکا جمع‌آوری می‌شود، افزود: گویا نیم درصد جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) آمریکا از پلاسما است که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا به شمار می‌رود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه در حال حاضر در ایران ۶۵۰ هزار لیتر پلاسما توسط مراکز و سازمان انتقال خون جمع‌آوری می‌شود، تصریح کرد: پلاسمای خون در حال حاضر کارکردهای دیگری از جمله درمان سوختگی، افزایش حجم خون و تبدیل به دارو دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر پلاسمای جمع‌آوری شده در کشور به یک میلیون لیتر برسد که به نظر من به راحتی در یک تا دو سال آینده خواهیم رسید، افزود: با این حجم از ‌جمع‌آوری پلاسما نه‌تنها نیاز داخل تامین خواهد شد، بلکه امکان صادرات هم فراهم خواهد شد.

ریاحی تکمیل پالایشگاه پلاسمای در دست احداث در یک تا دو سال آینده را موجب ورود ایران به جمع ۱۰ کشور دنیا دانست و تاکید کرد: فراهم شدن امکان صادرات پلاسما با توجه به نیاز جهانی به این ماده حیاتی از مزایای راه‌اندازی پالایشگاه پلاسما خواهد بود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان با اذعان به اینکه نرسیدن این دارو به بیمار موجب مرگ وی خواهد شد، تصریح کرد: این مسائل موجب خواهد شد که با وجود تحریم و دیگر مسائل مجبور به خرید از ما هستند چرا که علاوه بر نیاز فعلی میزان مصرف این ماده هم افزایش می‌یابد چرا که ظرفیت مصرف آن در حال گسترش است لذا حتما ظرفیت صادرات خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تولید ایمونوگلوبولین در کشور موجب کاهش مصرف ۱۰۰ میلیون دلاری ارز شده است، ادامه داد: ضمن کسب این مزیت، دارو هم با قیمت ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

ریاحی توسعه مراکز جمع‌آوری پلاسما را تا آنجایی که دستگاه‌های دولتی اجازه دهند از برنامه‌های آینده عنوان کرد و گفت: هر چند شاید رسیدن به آمریکا زمان‌بر باشد ولی ما نمی‌خواهیم از مجارستان و چک عقب بیفتیم.

پدر پلاسمای ایران تاکید کرد: تلاش می‌شود کشور در حوزه پلاسما تبدیل به سه یا چهار بازیگر اصلی شده و در این میان مرکز پلاسمای زنجان هم تبدیل به مرکز تحقیق و توسعه خواهد شد.

گفتنی است، مرکزی توسط دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برای تبدیل شدن به مرکز پلاسما در اختیار قرار داده شده که قرار است تبدیل به مرکز تحقیق و توسعه شود و بر اساس تفاهم نامه شتاب دهنده هم دایر شود.

منبع: فارس


صدای زنجانمرکز پلاسمای زنجانناصر ریاحیاتحادیه واردکنندگان دارو
sedayezanjannews.ir/nx9898


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»