کد خبر: 9908
1402/04/17 - 16:22


شهردار زنجان در نشست مطبوعاتی نسبت به عملکرد ضعیف برخی دستگاه‌های اجرایی ذیربط در ساماندهی متکدیان اذعان کرد

زنجان؛ شهر گداپرور؟

علیرضا فیروزفر: سال گذشته نزدیک به 1200 متکدی از زنجان جمع‌آوری شدند که به‌جرئت می‌توان گفت حدود 1150 نفر از آن‌ها به چرخه تکدی‌گری بازگشته‌اند!/ امتناع برخی زباله‌گردها از اشتغال در واحدهای تولیدی!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: شهردار زنجان در نشست مطبوعاتی نسبت به عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی در ساماندهی متکدیان اذعان کرد و گفت: سال گذشته نزدیک به 1200 متکدی از زنجان جمع‌آوری شدند که به‌جرئت می‌توان گفت حدود 1150 نفر از آن‌ها به چرخه تکدی‌گری بازگشته‌اند!

نشست خبری «علیرضا فیروزفر»، شهردار زنجان (17 تیرماه 1402) در سالن جلسات ایستگاه آتش نشانی شماره 7 برگزار شد.

اذعان به عملکرد ضعیف برخی دستگاه‌های اجرایی زنجان در ساماندهی متکدیان

در این نشست شهردار زنجان به سوالاتی در خصوص «تجمیع خدمات خرد شهرداری‌های استان»، « مشکلات پروژه شهیدان کریمی»، «ساماندهی زنجانرود»، «واگذاری غرفه‌ها در سبزه میدان»، «جمع‌آوری متکدیان و زباله‌گردان از سطح شهر»، «هوشمندسازی شهری»، «برخی از مشکلات حیطه ساختمان پزشکان در سطح شهر» پاسخ داد.

« فیروزفر» در ابتدا در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر «عملکرد ضعیف شهرداری حوزه تکدی‌گری» گفت: قانون در خصوص مجموعه‌ای که باید درزمینهٔ جمع‌آوری متکدیان ورود کند، تا شهر از متکدی خالی شود، صراحت دارد. شهرداری در خط مقدم این موضوع قرار دارد و سایر مجموعه‌ها پس از آن وظیفه تقسیم‌ و ساماندهی این افراد را دارند. در شهر مسئول اصلی جمع‌آوری متکدیان، کارگروهی است که مسئولیت این کارگروه با فرماندار است.

این مسئول بابیان اینکه سال گذشته( 1401) نزدیک به 1200 متکدی از زنجان جمع‌آوری شدند که به‌جرئت می‌توان گفت حدود 1150 نفر از آن‌ها به چرخه تکدی‌گری بازگشته‌اند، اظهار کرد: اردوگاهی باید به‌عنوان اردوگاه متکدیان زیر نظر شهرداری و با حضور سازمان‌های مختلف مثل بهزیستی و کمیته امداد و دانشگاه علوم پزشکی و دادستانی و دادگستری تشکیل یابد تا  ارگانهای مربوط نسبت به تفکیک افراد بر اساس حیطه وظایف خود و ساماندهی آنها اقدام کنند، چرا که شهرداری تنها وظیفه جمع‌آوری و. رساندن متکدیان به آن اردوگاه را دارد و در حوزه نگهداری و محکوم کردن آن‌ها نقشی ندارد. متاسفانه این چرخه در حال حاضر در استان به صورت ناقص انجام می‌شود و حل کامل این مشکل منوط به تکمیل شدن این چرخه است.

وی بابیان اینکه شهرداری تنها موظف به جمع‌آوری متکدیان غیرکودک است، اظهار کرد: اگر کودکی در حال تکدی‌گری باشد، شهرداری مکلف است تا به بهزیستی اطلاع‌رسانی کند تا آن‌ها در این زمینه ورود داشته باشند. بقیه متکدیان را شهرداری جمع‌آوری می‌کند. گاها با شناسایی برخی از افراد، شاهد هستیم که برخی از آن‌ها وضعیت مالی خوبی هم دارند؛ منتهی مراتب همچنان به تکدیگری ادامه می‌دهند.

امتناع برخی زباله‌گردها از اشتغال در واحدهای تولیدی!

شهردار در بخشی دیگر از پاسخ خود در زمینه «جمع‌آوری زباله‌گردها» اظهار کرد: «زباله‌گردی» به دو طریق از سطح شهر قابل‌جمع‌آوری است که یکی از این موارد بر اساس قانون معرفی این افراد و دستگیری آنها است که بنا به انجام ملاحظات اجتماعی نمی‌توان این امر را لحاظ کرد. زباله‌ای که درب خانه‌ها قرار می‌گیرد، جزو اموال شهرداری است و ما می‌توانیم از طریق قانون  ورود کنیم و زباله گردانی را که از مقابل درب خانه‌ها زباله جمع می‌کنند را دستگیر کنیم که خود این مسئله مشکلاتی را به بار خواهد آورد و به لحاظ اجتماعی نمی‌توان در این زمینه ورود داشت.

این مسئول ادامه داد: دومین راهکار این است که  برای این افراد شغلی را فراهم کنیم که در نمونه‌های مشابه دادستان شخصا ورود کرده است و سبب جذب اشتغال این افراد در واحدها شده‌اند که برخی از افراد کار را قبول نکردند و  اذعان داشته‌اند که من ترجیحم بر این است که زباله‌گردی را ادامه بدهیم چرا که منفعت بیشتری دارد.

شهردار با بیان اینکه تنها راهکار جمع‌آوری زباله گردان از سطح شهر، جمع‌آوری زباله‌ها یه صورت ساماندهی شده است، اظهار کرد: اپلیکشن «به‌روب» در سطح زنجان به راه می‌افتد تا مردم در این زمینه ورود داشته باشند و زباله‌ها در محل خانه‌ها جمع‌آوری شوند و زباله خشک با اعلام در این اپلیکشین توسط رابطین جمع‌آوری می‌شود و بلافاصله به‌حساب کاربری شما توسط آن کاربری شارژ خواهد شد.

خدمات شهرداری زنجان الکترونیکی می‌شود

وی بابیان اینکه زنجان یکی از 12 شهر واردشده به بحث هوشمندسازی خدمات است، اظهار کرد: تا یک سال آینده همه خدمات شهرداری را الکترونیکی می‌کنیم. در حال حاضر اپلیکشین «شهروندسپاری» شهرداری که در زمینه خدمات الکترونیکی پروانه ساخت و ساز و استعلامات مربوط خدمات می‌دهد در سطح کشور بی‌نظیر است. سامانه «معراج» آرامستان راه اندازی شده است و برخی از خدمات دیگر شهرداری به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

پارک بانوان غرب زنجان، «پارک خانواده» شد؟

وی در پاسخ به سؤالی در مورد مشکلات پارک بانوان واقع در غرب زنجان گفت: پارک آماده‌شده در غرب زنجان به دلیل نیاز به حصارهای بلند در حال حاضر کارکرد «خانوادگی» دارد و به عنوان پارک خانواده شناخته می‌شود، ضمن اینکه پارک بانوان غرب یکی از پارک‌های بی‌نظیر در سطح کشور است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد از وظیفه نگهداری اماکن شهری بر عهده شهرداری و مابقی به عهده شهروندان است، اذعان کرد: برخی از اقدامات انجام‌شده در پارک بانوان، نیازمند ورود و کنترل توسط خود شهروندان ازجمله بانوان است که  در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی و راه انداختن برخی از پویش‌های فرهنگی هستیم.

تجمیع پروژه‌های کوچک‌مقیاس مناطق شهرداری زنجان در سال 1402

شهردار زنجان با اشاره به اینکه پس از دل‌مشغله سال ۱۴۰۱، برنامه‌ریزی‌های خوبی برای سال ۱۴۰۲ داشتیم، اظهار کرد: برای سال 1402 بر اساس این برنامه‌ها پیش می‌رویم. رشد بودجه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ دو برابری بوده است. امسال با همان روند و رشد ۵۰ درصدی در بودجه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: تجمیع پروژه‌های خرد مناطق شهرداری زنجان برای امسال در دستور کار شهرداری قرار دارد. در سال‌های گذشته پروژه‌ها به‌صورت خرد انجام می‌شد و در یک منطقه چندین برنامه خرد انجام می‌گرفت و امسال همه این موارد را تجمیع کردیم.همچنین تعیین مشاورین از دیگر برنامه‌ها بود که امسال صورت گرفت. ۴ مشاور در مناطق انتخاب‌شده است که با این کار یک نظارتی را به مراحل نظارتی افزودیم.

پروژه شهیدان کریمی با مشکل تعیین زمین کارگاه عمرانی روبه رو است

شهردار زنجان بابیان اینکه پروژه «شهیدان کریمی» در حال انجام است و عملیات پس از روز کلنگ زنی انجام‌شده است، گفت: از همان فردای قرارداد بحث‌های نمونه‌گیری و آزمایش‌ها انجام‌شده است اما برای شروع عملیات کامل مشکلی وجود دارد. زمینی که برای کارهای عمرانی در نظر گرفته‌شده بود و برای شهرداری بود، اهالی درخواست کردند که تجهیز کارگاه در این منطقه صورت نگیرد که ما برای حل این مسئله دو زمین پیش‌بینی کردیم که یکی از این زمین‌ها برای تأمین اجتماعی است که نامه‌نگاری‌های مربوط به آن در حال انجام است. در کنار آن‌یک‌ زمین دیگر هم هست که برای بخش خصوصی است که عملیات اجرایی منوط به تعیین زمین است.  

وی بابیان اینکه احداث پروژه محور شهیدان کریمی در ۶ نقطه از مسیر شامل ۲ اصلاح هندسی هم‌سطح و چهار سازه غیر هم‌سطح آغاز شد، اظهار کرد: امید است تا با پیگیری‌های مربوطه این پروژه در موعد مقرر تحویل شهروندان قرار گیرد.

ورود فاضلاب شهری به زنجانرود؛ از معضلات شهرداری

وی افزود: یکی از معضلات شهرداری زنجان درزمینه زنجانرود؛ ورود فاضلاب شهری به این رودخانه است و چون پروژه فاضلاب تکمیل‌نشده است. این موضوع اتفاق یافت که تا دو هفته دیگر با هزینه ابتدایی ۹۰ میلیون پس از تعیین نقشه‌ها عملیات اجرایی را در زنجان رود شرکت می‌کنیم.

فیروزفر ادامه داد: در فاز نخست، احداث کانال «بای‌پس‌فاضلاب» از پل سید محمد تا پل میربها و در کنار آن نصب آشغال‌گیرها  در مبادی ورودی روان‌ آب‌ها انجام می‌شود. همچنین به زودی ساحل‌سازی در پروژه زنجانرود شروع خواهد شد که امیدواریم با اقدامات این موضوع این محل به یک مکان تفرجگاه خوبی تبدیل شود.

بهترین گزینه برای واگذاری غرفه‌های سبزه میدان، «صنایع دستی» است

فیروز با بیان اینکه روز گذشته شاهد حضور عظیم مردم در پروژه در جشن روز غدیر در محل سبزه‌میدان بودیم، بیان کرد: این پروژه کارکرد‌های متفاوتی برای مراسمات ملی و مذهبی دارد، اما بحث اساسی در خصوص پروژه سبزه‌میدان واگذاری غرفه‌های پروژه سبزه‌میدان است که شهرداری در زمینه واگذاری این غرفه‌ها برنامه‌هایی را دارد که به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای این فضا، عرضه صنایع دستی است که حدود دو ماهی است که اسناد واگذاری این پروژه آماده شده است اما برای اینکه کار ماندگار شکل گیرد با وزارت میراث فرهنگی تعاملاتی شده تا با پشتیبانی و حمایت میراث این اقدام انجام شود.

شهردار زنجان ادامه داد: طبق توافق یک حمایت مالی خوب از برنده مناقصه واگذاری غرفه‌ها انجام خواهد شد و در این راستا میراث فرهنگی باید اسنادی را در راسنای پشتیبانی ارایه شده است که از ۶۳ غرفه سبزه میدان ۶۰ غرفه مختص عرضه صنایع دستی خواهد بود که ۳۰ غرفه برای استان زنجان و ۳۰ غرفه برای استان‌های دیگر است که به همین دلیل به نام ایران کوچک نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه فاز شمالی سبزه‌میدان در حال اجرا است، گفت: این پروژه تاثیر بالایی در ترافیک شهر زنجان خواهد داشت و امیدواریم تا پایان امسال فاز شمالی پروژه به بهره‌برداری برسد. همچنیبن شهرداری برای حل مشکلات ترافیک، مشاور ترافیکی را پیش‌بینی کرده است که این مشاوران در حال تهیه طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر زنجان هستند.

از توان پارک علم و فناوری برای الکترونیکی کردن خدمات اتوبوسها استفاده می‌شود

شهردار زنجان با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی حرکت‌های خوبی انجام شده است، گفت: بازسازی سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری زنجان به خوبی انجام شده است به طوری که بیش از ۴۱ اتوبوس خریداری‌شده که فعلاً ۱۲ دستگاه تحویل استان شده است، بااین‌وجود ۳۶ دستگاه مینی‌بوس که قرارداد ساخت آن منعقدشده بود به مشکل تأمین قطعه توسط کارخانه سازنده برخورد کرده بود و تحویل به تعویق افتاد بااینکه باید بهمن سال گذشته این دستگاه‌ها تحویل گرفته می‌شد اما به دلیل مشکلات ارزی، گمرکی تاکنون معطل‌مانده است اما مونتاژ به‌طور کامل انجام‌شده است.

فیروز فر بابیان اینکه از ۲۵ دستگاه ون خریداری‌شده ۸ دستگاه تحویل زنجان شده که در حال ارائه خدمات در سطح شهر است، اظهار کرد: طرح مطالعاتی اتوبوس‌رانی شهر زنجان رو به اتمام است اما در خصوص الکترونیکی شدن این سیستم قراردادی با بانک شهر داشتیم که بانک شهر از ادامه قرارداد منصرف شد. از همین رو با پارک علم و فناوری استان، تفاهمی منعقد می‌شود تا از توان این پارک در این طرح استفاده شود.

نهضت پیاده‌روسازی در شهر زنجان به راه می‌افتد

وی بابیان اینکه نهضت پیاده‌روسازی در شهر زنجان به راه می‌افتد، اظهار کرد: به‌زودی در سه ماه آینده در اماکن شهری زنجان، نهضت عظیم پیاده‌روسازی و خواهیم داشت. به عبارتی نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان قراردادهای اجرایی برای عملیاتی کردن این پیاده‌روسازی، جداول و ساماندهی پارک‌ها منعقدشده که از پایان این هفته عملیات آغاز می‌شوند.

 وی ادامه داد: در شهر زنجان سازه شاخصی نداریم. از همین رو شهرداری به دنبال ایجاد چنین فضایی هستند. تنها سازه شاخص پل امام حسین هست که به دلیل عدم نورپردازی آن، این سازه را از شاخص شدن بازمی‌دارد که اعتبار لازم برای نورپردازی این سازه حدود ۶ میلیارد برآورد شده است. از همین رو آیین‌نامه‌ای را تهیه کردیم که اگر افرادی خود زمین‌دارند و طرح ایجاد ساختمان‌های شاخص را در سطح شهردارند به‌طوری‌که آن بنا در سطح کشور شناخته شود، شهرداری هیچ محدودیت طبقاتی را در این زمینه اعمال نخواهد کرد.

سوءتعبیرهای برخی پزشکان در راه‌اندازی مطب

 وی در پایان با اشاره به مشکلات مربوط به ساختمان پزشکان افزود : قانون این اجازه را به پزشکان میدهد که در منزل مسکونی خود، محلی و یا طبقه‌ای را برای راه‌اندازی مطب به کار گیرند. اما متاسفانه شاهد هستیم که پزشکان  از این قانون سوءتعبیراتی دارند و زمینی که کاربری مسکونی دارد را به عنوان ساختمان پزشکان می‌سازند که متاسفانه وقتی این ساختمانها به کمیسیون ماده 100 ارجاع میشود، به عنوان ساختمانهای بلاتکلیف معرفی می‌شوند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

شاهد تغییر نگرش در مدیریت شهری هستیم

 در ادامه «مجید ناصحی‌ مقدم»، رییس شورای شهر زنجان با بیان اینکه شاهد تغییر نگرش در مدیریت شهری هستیم که حاصل آن را می‌توان در سطح شهر مشاهده کرد، اظهار کرد: یکی از تاکیدات در مدیریت شهری تزریق روحیه نشاط در بین شهروندان است که اجرای برنامه‌های فرهنگی از جمله جشن عید غدیر از این قبیل محسوب می شود که شاهد استقبال خوب مردم از آن بودیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به تجمع بزرگ مردمی در هسته مرکزی شهر طی روز گذشته اشاره و تصریح کرد: مشارکت در برگزاری یک جشن مردمی که با برنامه‌های کشوری هماوردی می‌کرد جای امتنان دارد که خوشبختانه به طرز مطلوبی برگزار شد. افتتاح سبزه میدان باعث شد این محل بعد از سال‌ها به جایگاه واقعی خود برسد و جشن روز غدیر در سبزه‌میدان با حضور حداکثری مردم برگزار شود که نشان می‌دهد آماده جهش خوبی در شهر و مرکز استان هستیم.


صدای زنجانشهردار زنجانجمع‌آوری متکدیاننهضت پیاده‌روسازی
sedayezanjannews.ir/nx9908


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»