کد خبر: 9917
1402/04/19 - 10:4


مدیرکل محیط زیست استان زنجان از پیگیری تصرفات غیرقانونی اراضی اطراف شهرک تخصصی روی خبر داد

توسعه غیرمجاز

محمدرضا یافتیان: امتناع «شهرک تخصصی روی» از پرداخت جریمه زیست محیطی!/ آلودگی «خاک» اطراف شهرک تخصصی روی را بررسی می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: سال قبل بود که برخی منابع آگاه از آلودگی خاک اطراف شهرک تخصصی روی خبر دادند و همچنان سر حرف خود نیز هستند اما مدیرکل حفاظت محیطزیست استان زنجان که منکر برخی تخلفات واحدهای مستقر در شهرک نیست به صدای زنجان می‌گوید: موضوع سنجش و بررسی آلودگی خاک مجددا در دست بررسی است.

موضوع «آلودگی‌های مسیل خروجی بعد از تصفیه‌خانه» ازجمله ایرادات وارده به فعالیت شهرک تخصصی روی زنجان است که به‌زعم بسیاری از فعالان محیط‌زیست استان زنجان از سوی کارشناسان محیط‌زیست به‌دقت رصد نشده است.

اما محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با رد این مطلب به صدای زنجان گفت: «پایش مستمر و دائم واحدهای صنعتی مستقر در شهرک روی» از وظایف مهم این دستگاه است.

امتناع «شهرک تخصصی روی» از پرداخت جریمه!

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت مسیل 30 ساله شهرک که قبل از احداث تصفیه‌خانه آب‌ها وارد این مسیر می‌شد، انجام شده است، اضافه کرد: این آب، وارد زنجانرود می‌شود که پس از بررسی‌های متعدد کارشناسی‌شده، طرح شکایت در مراجع ذی‌صلاح صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه برای این تخلف جریمه نیز تعیین شده ولی جریمه در زمان مقرر پرداخت نشده است، اضافه کرد: به همین دلیل اعلام شکایت کردیم، هر چند پاکسازی توسط شرکت‌های خدماتی شهرک روی انجام شده است.

تصرفات غیرمجاز اراضی اطراف شهرک روی توسط برخی واحدها!

انتشار تصاویر مربوط به کشت و برداشت محصولات کشاورزی در اطراف شرکت شهرک‌های تخصصی روی موجی از نگرانی نسبت به میزان آلایندگی این محصولات را در پی داشت، مردمی که نمی‌دانند محصولاتی که در حال مصرف آن هستند آیا جزو برداشت این مزارع است یا خیر؟

از طرفی برخی از بومیان نیز مدعی‌اند که تعدادی از واحدهای مستقر در شهرک تخصصی روی زنجان تصرفات غیرمجاز در اراضی اطراف شهرک داشته‌اند که باید در اسرع وقت ادارات ذیربط موضوع را پیگیری کرده و به نتیجه هم برسانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص تصرفات صورت گرفته که برخی از فعالان روی آن را «توسعه» عنوان می‌کنند نه «تصرف» به صدای زنجان گفت: برخی تصرفات غیرمجاز اتفاق افتاده در اراضی اطراف شهرک مذکور از سوی محیط زیست و جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود.

سنجش آلودگی «خاک» اطراف شهرک تخصصی روی

یافتیان همچنین در خصوص نگرانی مردم از آلودگی احتمالی خاک و در نهایت انتقال آلودگی به تولید محصولات کشاورزی تولیدی این منطقه عنوان کرد: مطالعات در مورد محصولات خاک و کشت اطراف شهرک روی در دست اقدام است، در این زمینه صورتجلسه‌ای در تاریخ مهرماه 1400 تنظیم شده و موضوع پیگیری آلودگی خاک، محصولات کشاورزی و تصمیم‌گیری درخصوص ادامه فعالیت کشاورزی در آن منطقه در دستور کار قرار گرفته است!

او ادامه داد: اگرچه اعلام نظر در مورد کشت و یا عدم کشت محصولات کشاورزی در حیطه وظایف جهاد کشاورزی و بحث آلودگی منجر به تهدید سلامت نیز برعهده دانشگاه علوم پزشکی است!

مدیر کل محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: این اداره کل در راستای اجرای قانون حفاظت از خاک ضمن برگزاری دو جلسه با حضور مدیران ارشد استان از جمله استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی مختلف در سال ۱۴۰۱ و جلسه‌ای در سال‌جاری نسبت به پیگیری موضوع اقدام کرده و پیگیری‌های لازم همچنان ادامه دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه دستگاه‌های مرتبط در این زمینه شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره صمت، اداره محیط زیست، جهاد کشاورزی و علوم پزشکی هستند، بیان کرد: این مجموعه‌ها مکلف به بررسی موضوع در حیطه وظایف خود هستند.

وی با اشاره به اینکه در صورت آلاینده بودن محصولات باید سازمان جهاد کشاورزی نسبت به صدور دستور برای عدم کشت مجدد ورود داشته باشد، عنوان کرد: در صورت تاثیرگذاری این محصولات بر سلامت مردم علوم پزشکی باید ورود کرده و در صورت تایید تاثیرات بر آلایندگی خاک نیز محیط زیست وارد عمل شود!

یافتیان با اشاره به اینکه این مسئله برای مدتی مسکوت مانده بود اما مجدد این موضوع را پیگیری کردیم، اضافه کرد: در مورد محصولات کشاورزی محیط زیست نمی‌تواند ورود کند و باید دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی به عنوان مسئول جلوگیری از تهدید سلامت مردم اقدام کند.

یافتیان ادامه داد: تا پایان شهریور‌ماه فرصت برای ارائه نظر وجود دارد و باید تا این زمان نتیجه برای تصمیم‌گیری اعلام شود.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان در مورد آلودگی احتمالی خاک به دلیل نیاز به اطلاعات کامل‌تر نیز گفت: برای پیگیری از طریق مراجع حقوقی و طرح در محاکم بار دیگر مطالعات از سر گرفته شده است. نمونه‌گیری انجام شده و براساس آنالیز خاک محل و نتایج به دست آمده، جهت اجرای قانون حفاظت از خاک اقدام ‌می‌کنیم.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه بررسی وضعیت آلایندگی خاک وظیفه محیط زیست است، عنوان کرد: به همین منظور جلساتی با حضور استاندار و معاونان برگزار و قرار شد مجددا مطالعات تاثیر این شرکت‌ها بر خاک انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در مورد آلایندگی خاک به دلیل نیاز به اطلاعات کامل‌تر آلودگی خاک برای پیگیری از طریق حقوقی و طرح در محاکم بار دیگر مطالعات از سر گرفته شده است، اضافه کرد: نمونه‌گیری از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی در محدوده 2 کیلومتری شهرک صنعتی روی انجام شده و براساس آنالیز خاک محل برای اجرای قانون حفاظت از خاک اقدام می‌کنیم.

گفتنی است، که در گزارش آذرماه 1401 صدای زنجان تحت عنوان « آلودگی شهرک تخصصی روی تا شعاع ۵ کیلومتری» برخی منابع آگاه صراحتا اعلام کردند که؛ تاکنون نتوانسته‌اند صنایع را مجاب کنند که در ازای خرید یا اجاره زمین‌ها از کشاورزان، مانع کشت محصولات شوند!

حتی یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به وجود زمین‌های کشاورزی در حاشیه شهرک تخصصی روی عنوان کرد که: شهرک تخصصی روی تا شعاع ۵ کیلومتری آلودگی دارد، صاحبان این صنعت و متولیان امر باید مباحث آلودگی را یک‌جا تمام کنند! آن‌ها باید با کشاورزان منطقه توافق کرده و اراضی آن‌ها را هرساله اجاره کنند یا چند درصد از سود حاصل از فعالیت خود را (حدود ۲ درصد) به کشاورزان پرداخت کنند! ما این پیشنهادها را ارائه کرده‌ایم و طبق قانون نمی‌توانیم راسا خودمان وارد عمل شویم، دستگاه مربوطه باید صنایع را مجبور به اجاره یا خرید زمین‌های کشاورزی از کشاورزان کند! امیدواریم مدیریت ارشد استان این موضوع را با جدیت پیگیری کند!

منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به آلودگی خاک اراضی اطراف شهرک تخصصی روی و سایر واحدهای مشابه بر اساس آنالیزهای صورت گرفته یادآور شد: مهرماه سال ۱۴۰۰ (صورتجلسه مورد اشاره یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گزارش فوق) نتایج به‌دست‌آمده را در کارگروه امنیت غذایی مطرح کردیم، با توجه به اهمیت موضوع، مراتب در شورای تأمین نیز مطرح شد، نتایج آلودگی آن‌چنان بود که جهاد کشاورزی هم آن را تائید کرد و مقرر شد از اراضی کشاورزی مجاور این کارخانه، به‌هیچ‌عنوان برداشت محصول صورت نگیرد!

موضوعی که ظاهرا تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته و همچنان کشت محصول در اراضی اطراف شهرک تخصصی روی پابرجاست!

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاناداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجانشهرک تخصصی رویاراضی کشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx9917


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»