کد خبر: 9930
1402/04/21 - 9:36


صدای زنجان گلایه‌ از ساخت‌وسازهای مغایر با نقشه اصلی شهر در برخی مناطق زنجان را بررسی می‌کند

نقشه جنجالی

ساکنان شهرک غرب: چرا مالک یکی از قطعات در خیابان سرو جنوبی شهرک غرب، خارج از سند و پروانه موجود ساخت و ساز می‌کند و کسی هم با ایشان برخورد نمی‌کند؟/شهردار منطقه یک زنجان: تصویب نقشه با راه و شهرسازی است و شهرداری در این میان فقط یک مجری است!/اداره کل راه و شهرسازی استان: اگر شهرداری به یک قطعه زمین پروانه داده، مسئول جریمه یا برخورد قانونی با تخلف هم هست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: ساکنان خیابان سرو جنوبی 12 شهرک غرب زنجان با اشاره به ساخت‌وسازهای شائبه‌دار از مسئولان نظارتی می‌خواهند تا به این موضوع ورود کنند.

 جمعی از ساکنان خیابان سرو جنوبی 12 شهرک غرب زنجان نسبت به ساخت و سازهای شائبه‌دار در یکی از قطعات زمین گلایه‌مند بوده و مدعی‌ احتمال مغایر بودن این ساخت‌وسازها با نقشه هستند.

ساکنان این منطقه می‌گویند: موضوع تغییر و تحولات در نقشه طرح تفصیلی با تغییر کاربری مشاعات موضوعی به ظاهر قانونی است ولی تخلفات زیادی را در دل خود جای داده است چرا که مردم نسبت به تغییرات این زمین و به تبع آن تغییرات در ساخت و ساز آن معترض بوده و معتقد هستند این تغییرات می‌تواند مشکلات زیادی مشابه قرار گرفتن کانال فاضلاب و شاه لوله آب در این زمین که تبعات جانبی زیادی را برای اهالی این کوچه داشته باشد.

به گفته ساکنان این خیابان، در ابتدای کار و نقشه‌های اولیه حدود و حرائم این قطعه زمین مشخص بوده که تغییراتی در نقشه این قطعه ایجاد شده و موجب بروز مشکلاتی از جمله قرار گرفتن خطوط اصلی آب، فاضلاب و گاز در داخل این قطعه شده است، به همین دلیل خانواده‌ها خواستار بررسی دقیق‌تر نقشه‌های اولیه و علت‌یابی این تغییرات و تغییر در این قطعه زمین هستند.

ساخت‌وسازهای شائبه‌دار این بار در شهرک غرب زنجان!

یکی از ساکنان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه مالک قطعه زمین تفکیکی مذکور واقع در شهرک غرب زنجان در حال احداث بنا در حدود اربعه است، اظهار کرد: این ساخت و ساز در مغایرت کامل با تصاویر نقشه کاداستر املاک قطعات مسکونی، جدول‌کشی خیابان و در محل مربوطه توسط شهرداری یا تعاونی و نیز محل عبور تاسیسات شهری خیابان است.

وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز به نحوی است که تیر برق موجود در پیاده‌رو قطعه زمین مورد معارضه یک ماه قبل از تنظیم شکوائیه توسط اهالی امحا شد، تا جهت ساخت و ساز مورد تصرف قرار گیرد، بیان کرد: در حال حاضر نیز شاه لوله آب، کانال فاضلاب، و لوله گاز از حیاط ملک مذکور عبور می‌کند.

این شهروند با اشاره به اینکه این خانه به نحوی است که در تناقض و مغایرت با نقشه‌های واگذاری به همسایگان و نیز آنچه طی 15 سال گذشته قابل رویت بوده و عملیات احداث بنا در حال تصرف ملک مشاع موجود است، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل عدم توجه و ترک فعل شهرداری منطقه طی 15 سال گذشته این محل به تلی از خاک و خل تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی و تحقیقات میدانی انجام شده طی یک ماه گذشته و به استناد مدارک موجود این ساختمان دوبار افزایش متراژ داشته است، اضافه کرد: یک بار احتمالا افزایش متراژ در سال ۹۸ یا ۹۷ داشته که به نظر می‌رسد تعاونی زنگان اتحاد و یا شهرداری و یا راه و شهرسازی اقدام به تغییر کاربری مشاعات کرده است و پیگرد قانونی داشته و نتیجه می‌تواند منجر به صدور حکم خلع ید در صورت احداث بنا شود.

مالک یکی از قطعات شهرک غرب، خارج از سند و پروانه موجود ساخت و ساز می‌کند

این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه یک بار نیز بعد آن تاریخ احتمالا در سال ۱۴۰۱ حدود نیم متر به عرض آن از محل تاسیسات شهرداری اضافه شده تا احتمالا مشمول بلند مرتبه‌سازی و تراکم‌سازی شود، عنوان کرد: یکی از تناقضات دیگر کشف شده این است که در اسناد تک برگ موجود همسایگان صادره در سال‌های 1389 و 1390، قطعه زمین مورد معارضه از قطعه زمین همجوار خود 5 متر پیش آمدگی دارد.

وی با اشاره به اینکه در پاسخ به شکوائیه تقدیمی از ناحیه اهالی محله مذکور  به شهرداری زنجان در مورخ 27/03/1402 به شماره نامه 15378، کارشناس شهرداری منطقه یک از بدیهیات گفته، اضافه کرد: بحث ما این نیست که مالک قطعه مذکور که یکی از خواص هم هست، خارج از سند و پروانه موجود در ید خود ساخت و ساز می‌کند، بلکه این است که حدود اربعه قطعه مذکور در نقشه طرح تفصیلی با تغییر کاربری مشاعات تغییر یافته است.

ادعاهای قابل تامل ساکنان خیابان سرو جنوبی شهرک غرب

وی با اشاره به اینکه طی جلسه حضوری که با «آقای شرفی» شهردار منطقه یک زنجان داشتیم، پس از ارائه مستندات پیوستی و توضیحات، وی بر وجود مغایرت و حق اعتراض صحه گذاشته است، ادامه داد: بنده را به مسئول املاک شهرداری ارجاع دادند تا از نقش یا قصور احتمالی شهرداری در پیدایش شرایط موجود کسب اطلاع کنم.

این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه مسئول واحد املاک شهرداری مدعی شد: ما مخالف تغییرات پیشنهادی تعاونی «زنگان اتحاد» بودیم ولی چون این تعاونی وابسته به یکی از ارگان‌های دولتی بود، اهدافش را پیش برد به طوری که شهرداری نیز عملا نتوانست کاری کند.

وی مدعی شد: خودشان خارج از مقررات پیشنهاد تغییرات را به اداره راه و شهرسازی بردند و تائیدیه گرفتند البته همین نکته را یکی از نمایندگان شورای شهر در دور قبلی تصدیق کردند.

تصویب نقشه با راه و شهرسازی است و شهرداری در این میان فقط یک مجری است!

با این وجود احمد شرفی شهردار منطقه یک زنجان تاکید کرد: در این موضوع تخلفی از سوی شهرداری صورت نگرفته است.

شهردار منطقه یک زنجان با اشاره به اینکه با نماینده اهالی این خیابان چندین جلسه برگزار شده است، بیان کرد: توضیحات لازم به اهالی این کوچه ارائه شده است چرا که تکلیف شهرداری در این موضوعات آن بوده که طبق نقشه مصوب با مهر که از طریق راه و شهرسازی به شهرداری اعلام شده اقدام کند و براساس آن نقشه پروانه صادر کند.

وی با بیان اینکه از دید شهرداری هیچگونه تخلفی انجام نشده است، اضافه کرد: ادعای ساکنان این خیابان و همسایگان این قطعه اضافه شدن بخشی به این قطعه است اگر چنین باشد شهرداری دخیل نیست و باید از راه و شهرسازی اقدام شود و موضوع سند صادر شده قطعه مذکور  را نیز باید از اداره ثبت اسناد پیگیر باشند.

شرفی با اشاره به اینکه اصلاح سند یا نقشه از طریق متولی امر انجام می‌شود، تاکید کرد: شهرداری از طریق نقشه اقدام به انجام وظایف خود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نقشه مربوط به راه و شهرسازی است و اعتراضات نیز به آن بازمی‌گردد، بیان کرد: اهالی اگر به سند هم اعتراض دارند باید از اداره ثبت اسناد پیگیر باشند.

شهردار منطقه یک زنجان در پاسخ به سئوال صدای زنجان مبنی بر قرار گرفتن انشعابات خیابان از جمله شاه لوله در زمین این ملک بیان کرد: تاکید داریم تصویب نقشه با راه و شهرسازی است و شهرداری در این میان فقط یک مجری است!

وی با اشاره به اینکه این موضوع تغییر نقشه به راه و شهرسازی باید اعلام شود، گفت: اگر قابلیت اصلاح دارد نقشه باید در راه و شهرسازی اصلاح شده و به شهرداری ابلاغ شود تا شهرداری در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

اگر شهرداری به یک قطعه زمین پروانه داده، مسئول جریمه یا برخورد قانونی با تخلف هم هست!

در حالی که شهردار منطقه یک زنجان تاکید دارد که این ارگان به عنوان مجری، طبق نقشه تصویب شده اداره راه و شهرسازی عمل کرده و تخلفی هم در این زمینه صورت نگرفته است، « امیر رسولی»، مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه اگر ساخت و ساز و تصرف در زمین‌های راه و شهرسازی است باید به این دستگاه اعلام شود تا یگان حفاظت از اراضی در این زمینه ورود داشته باشد، اظهار کرد: اگر شهرداری به یک قطعه زمین پروانه داده است پس مسئول جریمه یا برخورد قانونی در صورت بروز تخلف است.

در حالی که دستگاه‌های مختلف در تلاش برای سلب مسئولیت از خود در زمینه این قطعه زمین هستند اهالی خیابان سرو 12 جنوبی ناامید از پاسخگویی مسئولان شهری و راه و شهرسازی استان زنجان و سر دواندن این مسئولان در مقابل مستندات ارائه شده این بار گلایه خود را به دادستان زنجان برده و از وی می‌خواهند تا نسبت به این تخلفات آشکار رسیدگی کند.

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانشهرک غرب زنجانمجوز ساخت و سازنظارت
sedayezanjannews.ir/nx9930


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»