کد خبر: 9972
1402/04/27 - 17:12


#اختصاصی/ صدای زنجان ادعای مرگ نوجوان خدابنده‌ای بر اثر تزریق فرآورده خونی را بررسی می‌کند

اشتباهِ کادر درمان، خانواده خدابنده‌ای را داغدار کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان: فرد خاطی از مجموعه اخراج شد! علت دقیق مرگ نوجوان خدابنده‌ای در دست پیگیری است/رئیس بیمارستان امیرالمومنین شهرستان خدابنده: چون پرونده در جریان است نمی‌توانم جزئیات آن را علنی کنم!/ پدر و پدربزرگ بیمار فوت شده: مسئولان بیمارستان امیرالمومنین(ع) خدابنده، موضوع تزریق اشتباه خون را تا 6 روز از ما مخفی نگه ‌داشتند و این موضوع ما را بیشتر از هر موضوع دیگری آزار می‌دهد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: پیگیری‌های والدینِ نوجوان 16 ساله خدابنده‌ای به نام «محمد مهران جوادی» که ادعا می‌شود پس از تزریق فرآورده خونی (27 خردادماه 1402) در محل بیمارستان امیرالمومنین(ع) قیدار، جانش را از دست داده است، همچنان ادامه دارد.

 در حالی که در ماه‌های ‌اخیر نارضایتی ‌از عملکرد دانشگاه‌ علوم‌پزشکی ‌زنجان افزایش چشمگیری داشته، فوت اخیر ‌نوجوان خدابنده‌ای ‌در اثر قصور پزشکی بار دیگر توجه‌ها را به‌سمت ‌این‌ مجموعه‌ جلب‌ کرده‌ است.

پیگیری‌های صدای زنجان حکایت از این دارد که «محمد مهران جوادی» نوجوان 16 ساله خدابنده‌ای به علت شکستگی پا، بر اثر تصادف در 27 خرداد ماه 1402 به بیمارستان امیر‌المومنین (ع) قیدار انتقال یافته و با تزریق اشتباه فرآورده‌های خونی و آسیب تدریجی کلیه‌ها و کاهش هوشیاری، در نهایت به تشخیص مسئولان این بیمارستان، پس از 6 روز، این بیمار به بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان منتقل شده است.

بنا به ادعای پدر و پدر بزرگ این بیمار فوت شده، مسئولان بیمارستان امیرالمومنین (ع) با آگاهی از تشخیص این اشتباه در ساعات اولیه، بدون اطلاع به خانواده و حتی پنهان کردن این حادثه تلخ، اصرار به ماندن این بیمار در بیمارستان تا 6 روز کرده‌اند و در نهایت به دنبال وخیم شدن حال بیمار، وی به بیمارستان آیت الله موسوی زنجان منتقل و پس از 3 روز جان خود را از دست داده است.

مادر «محمد مهران» به پزشک گفته بود که خون را اشتباه تزریق می‌کنند

«محمدی»، پدربزرگ این نوجوان فوت‌شده خدابنده‌ای در گفت‌وگو با صدای زنجان ادعا کرد: 27 خردادماه سال 1402 «محمدمهران» با موتور تصادف کرد و پایش دچار مصدومیت شد. والدینش وقتی او را به بیمارستان انتقال دادند، از او نمونه آزمایش گرفتند و بنا شد که به او خون تزریق شود. در زمان تزریق خون، مادرش به کادر درمان حاضر در اورژانس گفته بود که این خونی که شما تزریق می‌کنید، مطابق گروه خونی پسرم نیست! اما کادر نپذیرفته و از آن‌ها خواسته بودند تا فورا محل را ترک کنند چرا که تشخیص دهنده کادر درمان است نه آن‌ها!

او گفت: فردای آن روز دستگاهی را به اتاق نوه‌ام بردند و وقتی از پرستاران پرسیدم که این دستگاه چیست و برای چه به اتاق نوه من می‌برید؟ گفتند که برای بیماران دیالیزی است و بیمار مشکل کلیوی دارد! هر چه قدر پرسش کردیم ماجرا از چه قرار است، جوابی ندادند! آخر ما به علت شکستگی پای نوه‌ام که خیلی هم وضعیتش حاد نبود به بیمارستان رفته بودیم و وی مشکل کلیوی نداشت.

پدربزرگ این بیمار فوت‌شده عنوان کرد: در نهایت یک نفر از بیمارستان آمد و ما که در فضای سبز نشسته بودیم، گفت اینجا چرا نشسته‌اید، به بیمارتان خون اشتباه زده‌اند.

با فرد خاطی برخورد شده است

به دنبال ابهامات وارده در خصوص فوت این نوجوان، وحید توپچی خسروشاهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تائید این حادثه اظهار کرد: متاسفانه این ماجرا واقعیت دارد، اما اینکه علت مرگ این نوجوان به موضوع تزریق اشتباه فرآورده خونی  مربوط باشد یا خیر،  در دست بررسی است!

این مسئول جزئیات بیشتری در این زمینه نداد و به گفتن همین بسنده کرد که پرونده این بیمار در دست پیگیری است. ضمن اینکه فرد خاطی نیز از بیمارستان امیرالمومنین (ع) قیدار که این حادثه در آنجا رخ داده، اخراج شده است.

نمی‌توانم جزئیاتی در این زمینه در اختیارتان قرار بدهم

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با «حامد سبحانی»، رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان خدابنده تماس گرفت که این مسئول حاضر به پاسخ‌گویی نشد و تنها به گفتن این موضوع که پرونده در دست بررسی است و من نمی‌توانم با توجه به بازبودن پرونده جزئیات آن را علنی کنم، بسنده کرد.

 مسئولان بیمارستان تا 6 روز در صدد مخفی کردن این اتفاق بودند

اما «جوادی»، پدر نوجوان فوت شده خدابنده‌ای که مصرانه به دنبال پرونده فوت ناشی از قصور پزشکی است در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه آخرین حرف‌های پسرم که قلب من را به شدت سوزاند، این بود که «من می‌میرم»، اظهار کرد: هیچ وقت فکر این را نمی‌کردم که پسرم زودتر از من از دنیا برود.

او ادعا کرد: روز سوم بستری شدن پسرم به رییس بیمارستان گفتم که اجازه بدهید که بیمارم را به بیمارستان زنجان یا هر مرکزی که لازم می‌داند انتقال دهم؛ اما رییس بیمارستان گفت ایشان پایش شکسته و نباید او را تکان دهید. پسرم حدود 6 روز در بیمارستان امیرالمومنین (ع) بستری بود و با وجود اینکه پزشکان از همان روز اول فهمیده بودند که در این زمینه اشتباه کرده‌اند اما کسی در این مدت به ما حتی یک کلمه نگفت و حتی ماجرا را از ما پنهان می‌کردند.

جوادی افزود: پس از 6 روز وقتی پیش رییس بیمارستان رفتم و ماجرا را جویا شدم و حتی از او پرسیدم که برخی به من گفته اند که به پسرم خون اشتباه تزریق کرده اید، شوکه شد که من از کجا ماجرا را فهمیده ام!

وی بابیان اینکه از نظر من فقط رییس بیمارستان مقصر است نه کس دیگر گفت: سوال من از رییس بیمارستان این است که چرا موضوع را مخفی کرد و به من به عنوان پدرش موضوع را اطلاع نداد، اگر به من ماجرا را گفته بود، من خودم کاری می‌کردم و فرزندم را تهران می‌بردم و یا سایر بیمارستان‌هایی که تجهیزات بهتری داشتند و هزینه می‌کردم تا فرزندم را زنده نگه دارم.

جوادی با بیان اینکه بارها به خودم گفتم که شاید ایشان جرات گفتن این موضوع را به من نداشتند، اظهار کرد: اما باز هم به خودم نهیب میزنم که به هر حال دست ایشان به عنوان رییس بیمارستان و یک پزشک بازتر بود و و اگر او احساس مسئولیت می‌کرد، می‌توانست پسرم را معرفی کند و او را به بیمارستان بهتر بفرستد اما ایشان تنها ماجرا را از من مخفی نگه داشت و هیچ چیز به من نمی‌گفت!

این پدر اظهار کرد: ایشان تلاشش را می‌کرد که او را به هر نحوی از این وضعیت نجات دهد، من حالم بهتر از این بود. حتی روز سوم که به ایشان گفتم که بگذارید پسرم را تهران ببرم، قبول نکرد و نگذاشت و حتی روز ششم که به پسرم ونتیلاتور وصل کردند و من علت را جویا شدم باز هم سکوت اختیار کردند و به من چیزی نگفتند. پسرم پس از انتقال به بیمارستان آیت الله موسوی در زنجان تنها 3 روز زنده ماند.

تعلیق کردن فرد خاطی دردی از ما دوا نمی‌کند

وی اظهار کرد: رییس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان عنوان کرد که با فرد خاطی (مسئول آزمایشگاه) برخورد شده است، اما تعلیق کردن او دردی از من دوا نمی‌کند. من با خودم می‌گویم که او هم جایزالخطا است و ممکن است، خطا کند. اما پنهان کردن موضوع از من و سکوتی که رییس بیمارستان و سایر پزشکان در این زمینه داشتند، از دید من نابخشودنی است

جوادی با بیان اینکه برخی از حرفها از خاطرم پاک نمیشود، اظهار کرد: رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان  در حالی که برای دلداری به خانه من آمده بود از رییس بیمارستان امیرالمومنین(ع) حمایت کرد و گفت که مسئول ازمایشگاه خطا کرده است رییس چه کار کند؟ من هم حرف ایشان را قبول دارم که قرار نیست که هر کسی در بیمارستان خطا کند، بیاییم یقه رییس بیمارستان را بگیریم و بگوییم که شما مقصر هستید. اما من حرفم این است که ایشان چرا موضوع را از من مخفی کردند؟ هر اتفاقی که افتاده بود ایشان باید به من می‌گفت که چه بر سر پسرم آمده است؟ چرا ایشان باید حقیقت را کتمان کنند؟

هضم این مسئله که مرگ پسرم بر اثر یک اشتباه بوده است، بسیار سخت است

پدر این نوجوان فوت شده، با بیان اینکه به هر حال من از همه کسانی که فکر می‌کنم در این اشتباه دست داشتند، شکایت کرده‌ام و پزشک قانونی از جسد پسرم نمونه برداری کرده است، اظهار کرد: محمد مهران پسر ارشد من بود، 5 خرداد ماه تولد مهران بود و مهران تازه وارد 16 سالگی شده بود که این اتفاق افتاد و یک ماه بعد دقیقا 5 تیرماه جنازه او روی دست من بود. من پسرم را به این بیمارستان بردم تا پای شکسته او را درمان کنم؛ اما یک اشتباه باعث مرگ او شد و برخی سعی داشتند این اشتباه را از من مخفی نگهدارند، این موضوعات من را بسیار اذیت می‌کند.

وی افزود: من منکر این نیستم که برخی از پزشکان، دلسوز بیمار هستند؛ حتی در همین بیمارستان یک ارتوپد در حال فعالیت هست که به خاطر او مهران را در این بیمارستان بستری کردم و نخواستم او را به بیمارستان دیگری ببرم اما با این وجود نمی‌توانم از مخفی کردن این موضوع چشم پوشی کنم.

دستگاه مورد استفاده برای تشخیص خون درست تشخیص داده است

جوادی با بیان اینکه مادر محمد مهران پس از این اتفاق مریض شده و اعصابش به هم ریخته است، گفت: هضم اینکه پسرم تصادف و بر اثر این  تصادف فوت می‌‌کرد به مراتب برای من و مادرش آسان‌تر از این است که این حادثه را هضم کنیم و قطعا این اشتباه ما را به شدت آزار می‌دهد.

وی با بیان اینکه پس از این ماجرا معاون پارلمانی وزارت بهداشت در قیدار حضور یافتند، اظهار کرد: ایشان عنوان کردند که دستگاه مورد استفاده برای تشخیص خون درست تشخیص داده است، منتهی فرد، هنگام اخذ آزمایش اشتباه کرده است از این رو من به جد پیگیر ماجرا خواهم بود.

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمحمدمهران جوادیمرگ نوجوان خدابنده‌ایفرآورده خونی
sedayezanjannews.ir/nx9972


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»