کد خبر: 9997
1402/04/31 - 16:54


#اختصاصی/ بی‌احتیاطی پرستار بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان حادثه آفرید:

قطع انگشت نوزاد 9.5 ماهه زنجانی با قیچی!

پدر نوزاد قطع‌عضو شده: پرستار انگشت دخترم را به اشتباه با قیچی قطع کرد! جراحان بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان به علت تعطیلات گفتند حاضر به جراحی نیستند! با آمبولانسی که بنزین آن کافی نبود به تهران اعزام شدیم. نیروی اورژانس باید با فوریت دخترم را به تهران می‌رساند اما به راحتی در کنار میدان ترمز زد و برای طی کردن مسیر، تنقلات خرید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: پرستار بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان، به جای بریدن چسب آنژیوکت نوزاد 9.5 ماهه زنجانی، انگشت او را قطع و فورا محل را ترک کرد. بنا بر ادعای پدر «آوین عاشری»، پس از این حادثه که روز جمعه 23 تیرماه 1402 رخ داد، جراح به علت تعطیلات حاضر به عمل انگشت این نوزاد نشده از این رو، مسئولان تصمیم به اعزام بیمار به بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) تهران شده‌اند آن هم با آمبولانسی که بنزین کافی نداشته و ظاهرا دغدغه نیروهای حاضر در آمبولانس خرید تنقلات بوده تا رساندن بیمار قطع عضو شده به بیمارستان در سریع‌ترین زمان ممکن!

با وجود انتقادات افکار عمومی زنجان به نحوه خدمات‌رسانی به بیماران و همراهان آن‌ها در مراکز درمانی و بیمارستانی و وقوع حوادث ناگوار در برخی از این مراکز، گویا هنوز هیچ مسئولی در استان زنجان حاضر نشده برای بهبود اوضاع بیمارستان‌های استان زنجان اقدام عملی کند یا شاید هم اقدامات صورت گرفته به حدی نبوده که بتواند رضایت عمومی را جلب کند.

روزانه گلایه‌های بسیاری از شهروندان در کانال‌های رسانه‌ای استان زنجان از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی منتشر می‌شود که به صراحت می‌توان گفت علت این نارضایتی به نبود نظارت و نظارت‌های ناکافی نسبت به برخورد کادردرمان با مراجعه‌کنندگان، انجام وظیفه در قبال بیمار که بخش اعظمی از آن‌ها نیاز فوری به خدمات درمانی دارند، برمی‌گردد.

شاید موضوع قطع انگشت دختر 9.5 ماهه‌ زنجانی (جمعه 23 تیرماه 1402) فقط یک مورد از این حادثه تلخ باشد چرا که در بسیاری از موارد خانواده‌های بنا به هر دلیلی که دارند، امکان و یا مجال رسانه‌ای کردن اتفاقی که برایشان روی داده است را ندارند.

گفته می‌شود که، پرستار مسئول در حادثه قطع انگشت «آوین عاشری» از محل حادثه متواری شده و پزشکان نیز به جای کمک به بهبود شرایط به دلیل تعطیلی روز جمعه از حضور در بیمارستان و جراحی این بیمار شانه خالی کردند.

«عرفان عاشری»، پدر این نوزاد 9.5 ماهه در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن گلایه از وضعیت بیمارستان‌های زنجان، خطاب به برخی از پزشکان و کادر درمان که موقعیت حساس شغل خود را نمی‌دانند، ادعا کرد: 20 تیرماه 1402 دختر 9 و نیم ماهه خود را به دلیل عفونت به بیمارستان بردم و بستری کردم و سه روز بعد، جمعه 23 تیرماه 1402 این اتفاق برای نوزاد 9 و نیم ماهه‌ام اتفاق افتاد. پرستار مربوطه که بنا بود چسب «آنژیوکت» را از دست نوزاد جدا کند، با قیچی انگشت نوزاد را نیز قطع کرده و پس‌ازاین اتفاق از مسئولیت خود شانه خالی کرده و سریعا محل را ترک کرد. تماس‌ها برای حضور جراح، جهت عمل جراحی، فایده‌ای نداشت چرا که این اتفاق در روز تعطیل (جمعه 23 تیرماه 1402) رخ داده بود و این عزیزان در تعطیلات بودند! شانه خالی کردن برخی از پزشکان برای عمل دختر 9 و نیم ماهه‌ام به دلیل تعطیلی روز جمعه جای تعجب دارد!

توقف آمبولانس حامل نوزاد قطع‌عضو شده زنجانی به تهران برای خرید تنقلات؟

وی وجدان‌کاری را یکی از ویژگی‌های شغل‌های حساس جامعه نظیر آتش‌نشانی و پزشکی و پرستاری دانست و عنوان کرد: چطور است که برخی پزشکان و پرستاران ما قسم‌ پزشکی می‌خورند ولی متأسفانه بر سر پیمان و تعهد خود باقی نمی‌مانند؟

وی با گله از عدم مسئولیت‌پذیری پزشکان و کادر درمان، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل نبود جراح، مسئولان ناچار به اعزام دخترم به تهران برای عمل قطع عضو شدند که در این زمینه نیز شاهد عملکرد نامطلوب کادر درمان و اورژانس بودم. به‌طوری‌که آمبولانس  مربوطه با حضور نوزاد قطع عضو شده یک‌بار در میدان بسیج برای خرید تنقلات و بار دیگر در قزوین برای زدن بنزین متوقف کرد که  در قزوین به حدی پمپ‌بنزین شلوغ بود که من با خواهش و تمنا از مردم خواستم که به آمبولانس راه بدهند تا بتوانم دخترم را هر چه سریع‌تر به تهران برای پیوند عضو برسانم .

او گفت: ساعت 10 و نیم اورژانس از زنجان حرکت کرده و ساعت 4 و نیم عصر به بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) تهران رسیدیم که پزشکان از تأخیر در رساندن بیمار به بیمارستان و وضعیت نامشخص در موفق بودن این عمل به جهت تأخیر در رساندن بیمار سخن گفتند.

این پدر که از وضعیت نامشخص عمل پیوند انگشت دخترش نگران بود، افزود: سؤال من این است که آیا کادر درمان به حساس بودن شغل خود توجه دارند؟ اینکه یک بیمار قطع عضو با تأخیر به بیمارستان برسد و نیروی اورژانس با خیال راحت برای خرید تنقلات در میدانی بایستد برای من جای سؤال دارد!

وقتی از قصور کادر درمان گله می‌کنیم، می‌گویند از این اتفاقات در بیمارستان رخ می‌دهد!

وی خطاب به مسئولان علوم پزشکی گفت: سلامت و زیبایی دخترم فدای بی‌توجهی کادر درمان در بیمارستان آیت‌الله موسوی شده است. متأسفانه وضعیت برخی بیمارستان‌های استان زنجان اسفبار شده است. برخی از پرستاران و کادر درمان به‌جای وجدان کاری و عمل به مسئولیت خود، از زیر مسئولیت شانه خالی می‌کنند و متأسفانه شاهد هستیم که کادر درمان به‌جای توجه به بیمار  اوقات خود را در فضای مجازی سپری می‌کند و وجدان کاری ندارند.

این پدر با اشاره به جنبه عمومی این اتفاق، افزود: چرا باید بیمارستان‌های استان به مکانی تبدیل شود که هرکسی به آن رجوع می‌کند از وضعیت ارائه خدمات ناراضی باشد. منکر وجود کادر درمان و پزشکان اخلاق مدار در بیمارستان‌ها نیستم اما روی صحبتم با آن دسته از افرادی است که به موقعیت حساس حرفه خود توجهی ندارند و سلامت افراد و جامعه را به بازی گرفته‌اند.

وی بابیان اینکه پیگیر پرونده قصور پزشکی دختر 9 و نیم ماهه‌ام از مراجع قانونی هستم، اظهار کرد: مسئله تنها رسیدنِ حق به حق‌دار نیست، مسئله وجدان کاری است که متأسفانه در بیمارستان‌های ما توسط برخی از فعالان به فراموشی سپرده‌شده است. به‌طوری‌که در مواجه با والدین، به‌جای پذیرش مسئولیت از زیر آن شانه خالی کرده و عنوان می‌کنند در بیمارستان ازاین‌دست از اتفاقات می‌افتد.

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با حسن بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان و وحید توپچی خسروشاهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تماس گرفت که متأسفانه تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت 16 شنبه 31 تیرماه 1402 ) بی‌پاسخ ماند.

صدای زنجان همچنان موضوع قطع عضو نوزاد دختر 9.5 ماهه و اهمال احتمالی برخی از نیروهای بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان را پیگیری می‌کند.

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانقطع عضو نوزاد 9 ماهه زنجانیبی‌احتیاطی در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجانآوین عاشری
sedayezanjannews.ir/nx9997


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»