کد خبر: 9998
1402/05/01 - 9:28


صدای زنجان موضوع انعقاد تفاهم‌نامه زینبیه زنجان با پدر به اصطلاح پلاسمای ایران و وعده ساخت پالایشگاه پلاسمای خون در استان زنجان را بررسی می‌کند

پالایشگاه خیالی پلاسما

مدیرکل انتقال خون استان: هیچ چیزی نباید داوطلبانه و خیرخواهانه بودن «اهدای خون» را مخدوش کند، طبق قانون، «سازمان انتقال خون» مسئول جمع‌آوری تمامی فرآورده‌های خونی است اما من از مفاد این تفاهم‌نامه بی‌خبرم!/ مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد زنجان: رئیس دانشگاه آزاد زنجان به شرط حضور ناصر ریاحی، پدر پلاسمای ایران در دفتر صدای زنجان حاضر به گفت‌وگو می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: سریال وعده‌های ساخت بزرگترین پالایشگاه پلاسمای خون در کشور این بار به استان زنجان رسید! البته مدیرکل انتقال خون استان زنجان که طبق قانون مسئول جمع‌آوری فراورده‌های خونی است به صدای زنجان گفت:  از تفاهم‌نامه مربوط ارگان‌های مختلف اعتقادی و آموزشی زنجان با ناصر ریاحی، فعال حوزه دارو (15 تیرماه 1402 ) جهت جمع‌آوری فراورده‌های خون اطلاعی ندارد!

او تاکید کرد: من از گوشه و کنار می‌شنوم که قرار است که پالایشگاه پلاسما افتتاح شود، این پالایشگاه 20 سال پیش بنا بود که تاسیس شود اما تاکنون عملی نشده است!

در 15 تیرماه 1402 تفاهم‌نامه‌ای بین «زینبیه اعظم زنجان» و «ناصر ریاحی» که در رسانه‌ها از آن با عنوان «پدر پلاسمای ایران» نام برده شده است، بسته شد که این موضوع سرآغازی برای برخی از اظهارات در این زمینه شد و طبق گفته پدر علم پلاسمای ایران، که مشخص نیست برای اولین بار چه کسی این سمت را به ایشان داده است محلی توسط دانشگاه آزاد زنجان برای تبدیل شدن به مرکز پلاسما در اختیار قرار داده شده که قرار است تبدیل به مرکز تحقیق و توسعه شود و بر اساس تفاهم نامه شتاب دهنده هم دایر شود.

او در آئین انعقاد تفاهم‌نامه با زینبیه زنجان با اشاره به اینکه اولین مرکز پلاسما در ایران در سال ۱۳۸۱ افتتاح شد، اظهار کرده بود که در آن زمان به جز چهار کشور غربی، هیچ کشوری از وجود مرکز پلاسما برخوردار نبود و برای راه‌اندازی اولین مرکز پلاسما در کشور از متخصصان آلمانی کمک گرفتیم، این در حالی است که بعد از راه‌اندازی اولین مرکز پلاسما در ایران توانستیم نسبت به بومی‌سازی آن اقدام کنیم که نتیجه آن احداث هفت مرکز در همین راستا بود.

ریاحی با ابراز تأسف از اینکه دولت‌های وقت این موضوع را به دلایل مختلف متوقف کرده و یا اجازه توسعه به این مراکز را ندادند، خاطرنشان کرده بود خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مجدداً مجوزهای این مراکز صادر شد و در حال حاضر نزدیک به ۱۳ مرکز فعال پلاسما در کشور داریم و حدود چهار مرکز نیز در حال احداث است.

این فعال حوزه دارو در ایران با اشاره به اینکه مرکز پلاسمایی که قرار است در استان زنجان احداث شود، به لحاظ ظرفیت و سایر موارد، بزرگ‌ترین و تکمیلی‌ ترین مرکز در کشور به شمار می‌رود، ابراز کرده بود در حال حاضر حدود ۶۵۰ هزار لیتر پلاسما توسط این مرکز و سازمان انتقال خون تولید می‌شود، که اگر در این زمینه به تولید یک میلیون لیتر پلاسما طی چند سال آینده برسیم، نه تنها نیاز داخلی را تأمین کرده‌ایم، بلکه امکان صادرات این محصول نیز فراهم خواهد شد.  همچنین اگر بتوانیم طی دو سال آینده به این مهم دست یابیم، سایر کشورها علی‌رغم تحریم ایران مجبور به تهیه این فرآورده از ما خواهند بود.

با توجه به اینکه به جز چند رسانه انگشت شمار؛ رسانه ‌های مستقل از این تفاهم‌نامه بی اطلاع بوده‌اند چند سوال در اذهان عمومی ایجاد شده است. موضوع خرید پلاسما و پرداخت پول چیست!؟ مسلما اهدای خون و پلاسما برای کمک به هم نوع یک کار خداپسندانه و اخلاقی است اما این که یک عده ممکن است با سواستفاده از فقر و گرفتاری مردم با اهداف مالی دست به این کار می زنند بسیار ناگوار خواهد بود.

این کار با کدام مجوز قانونی صورت می گیرد و نقش دستگاههای رسمی و مسئول حوزه سلامت نظیر دانشگاه علوم پزشکی ،مرکز بهداشت، سازمان انتقال خون استان،استانداری زنجان و غیره در این تفاهم نامه چه بوده است؟

واکنش مدیرعامل انتقال خون کشور نسبت به یک تفاهم‌نامه؟

 این در حالی است که درست 6 روز پس از امضای این تفاهم‌نامه، مصطفی جمالی؛ مدیرعامل انتقال خون کشور (21 تیرماه 1402) عدم ساخت پالایشگاه پلاسما در ایران را خیانتی بزرگ نامید و گفت که کسی که از او به عنوان پدر پلاسما از آن یاد می‌شود، کسی بود که باید پانزده سال پیش در کشور پالایشگاه تأسیس می‌کرد در حالی که این کار را انجام نداده است!

او با اشاره به برآورد هزینه‌های تهیه داروهای مشتق از پلاسما به دلیل عدم تأسیس پالایشگاه اظهار کرده بود که عدد و رقم‌ها در اختیار سازمان غذا و دارو و یا بخش خصوصی است، اما در 15 سال گذشته یک خیانت بزرگ در کشور صورت گرفت. کسانی در سال 15 سال گذشته هزاران میلیارد تومان سود بردند. قرار بود در همان سال‌ها پالایشگاه تأسیس کنند که این کار انجام نشد و هنوز هم وعده می‌دهند

جمالی با بیان اینکه متاسفانه ظلم بزرگی در حق مردم شده است گفته بود که تأسیس پالایشگاه کار بزرگی بود که باید 15 سال گذشته انجام می‌گرفت چرا که با تأسیس پالایشگاه در کشور صدها میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری می‌شد. به راحتی می‌توانستند در کشور پالایشگاه تأسیس کنند و این کار را نکردند. امیدواریم وعده‌هایی که پدر پلاسما در مصاحبه‌های خود برای تأسیس پالایشگاه می‌دهد درست باشد و محقق شود، کسی که از او به عنوان پدر پلاسما از آن یاد می‌شود، کسی بود که باید پانزده سال پیش در کشور پالایشگاه تأسیس می‌کرد در حالی که این کار را انجام نداده است. در مقابل پلاسمای کشور به خارج ارسال و تبدیل به دارو شد. ارسال پلاسما به خارج برای تهیه دارو یک قدم به جلو بوده و مقداری صرفه‌جویی ارز به همراه داشته اما میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است.

هیچ چیزی نباید داوطلبانه و خیرخواهانه بودن «اهدای خون» را مخدوش کند

«سیامک اسدی»، مدیرکل انتقال خون استان زنجان، نیز در این رابطه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه حدود یک سال پیش بنده مطلع شدم که قرار است چنین مرکزی در استان راه اندازی شود و نظر کارشناسی خود را به مراکز ذیربط اعلام کردم و هشدارهای لازم را در این زمینه دادم، اظهار کرد: ما باورمان بر این است که اگر قرار باشد سالانه 30 هزار لیتر پلاسمای مورد نیازکه به سازمان غذا و دارو تعهد داده شده را از استان تامین کنند و این عمل را نیز هم با خرید پلاسما از مردم انجام دهند، عملا موضوع تهیه فرآورده‎های خونی در زنجان تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ضمن اینکه امر داوطلبانه بودن اهدای خون نیز مخدوش می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بدون شک ماه محرم فرصتی برای ترویج فرهنگ اهدای خون و تعمیق فرهنگ نوع دوستی و فرهنگ سالم زیستن است، گفت: سازمان انتقال خون در ایران سازمان شناخته شده‌ای است و تمام تلاش همکاران ما در این مجموعه این بوده است که فرآورده‌های خونی سالم و کافی تامین کرده و به هنگام در اختیار مراکزدرمانی قرار دهیم. خوشبختانه اداره کل سازمان زنجان به رسالتش خوب عمل کرده است و زمینه‌ساز این موضوع مردم سخاوتمند استان زنجان و پرسنل خدوم این مرکز هستند.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه به عنوان یک سازمان کوچک و کارآمد، تاکنون مشکلی در زمینه تامین فرآورده‌های خونی نداشته است، ادامه داد: در سال‌های گذشته از جمله شرایط همه‌گیری کووید 19، مشکلاتی وجود داشت اما با این وجود نه تنها فرآورده‌های مورد نیاز استان تامین شد، بلکه به استان‌های محروم نیز کمک‌رسانی گردید.

به گفته این مسئول، سال گذشته 100 درصد نیاز فرآورده‌های خونی استان تامین و 6 هزار و 200 واحد نیز به استان‌های دیگر ارسال شد. همچنین 20هزار واحد پلاسما تهیه شد که علاوه بر مصرف بیمارستانی به شرکت‌های پالایش‌گر برای تولید دارو ارسال شد.

«اسدی» با اشاره به سالروز تاسیس سازمان انتقال خون در 9 مرداد ماه، گفت: سازمان انتقال خون برای اینکه به اهداف خیرخواهانه خود دست پیدا کند، اهدای پولی خون را در بدو تاسیس حذف نموده و اهدای جایگزین و فامیلی را نیز به تدریج کنار گذاشته است، به طوری که دیگر در بیمارستان‌ها از خانواده بیمار خواسته نمی‌شود که خون اهدا کنند تا به بیمارشان فرآورده خونی تعلق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون، اقدامی کاملا داوطلبانه، خداپسندانه و انسان دوستانه است، گفت: این جنبه مثبت و فرهنگی اهدای خون در واقع ترویج اهدای خون سالم، تعمیق فرهنگ نوع دوستی و فرهنگی سالم زیستن در جامعه است و ما در سازمان انتقال خون به این هدف به راحتی دست پیدا نکرده‌ایم. از همین رو اعتقادمان بر این است که هیچ چیزی نباید داوطلبانه و خیرخواهانه بودن اهدای خون را مخدوش کند، به ویژه که حدود 50 درصد از فرآورده‌های خونی ما از اهدای مستمر داوطلبان تامین می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه موضوع احداث پالایشگاه پلاسما بحث دیرینه‌ای در ایران است و آرزویمان این است که یک زمان این پالایشگاه افتتاح شود، اظهار کرد: اگر پالایشگاه پلاسما با ظرفیت مناسبی که مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران اعلام کرده اند تاسیس و اعتماد و کرامت مردم حفظ شود، پلاسمای موردنیاز پالایشگاه به طریق داوطلبانه و با اهداف انسان دوستانه قابل تأمین است. مردمی که در بزنگاه‌های تاریخی از جمله در طول هشت سال جنگ از جان مایه گذاشتند، به‌راحتی خون و پلاسمای مورد نیاز بیماران را داوطلبانه اهدا خواهند کرد و لازم نیست ارزش‌های والای اجتماعی و انسانی را تبدیل به سکه پول شود.

وی افزود: تاکنون وعده‌هایی در این زمینه داده شده است و حتی در مصاحبه مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران که اخیرا در اراک داشتند، تجلی ناخرسندی از این وعده‌ها را می‌بینیم که عنوان می‌کنند «این وعده پس از 15 سال محقق نشده است».

طبق قانون، «سازمان انتقال خون» مسئول جمع‌آوری تمامی فرآورده‌های خونی است

اسدی با بیان اینکه باید بحث «پالایشگاه پلاسما» را از بحث« مراکز جمع‌آوری پلاسما» جدا کنیم، اذعان کرد: اساسا «مراکز جمع‌آوری پلاسما»، پلاسمای مورد نیاز از مردم خریده را و سپس از طریق مجراهایی آن را به پالایشگاه‌های خارجی ارسال می‌کنند. اما «پالایشگاه پلاسما» تولید کننده داروهای متعدد مشتق از پلاسما است که از 20 سال قبل وعده‌هایی در زمینه ساخت پالایشگاه پلاسما داده شده است که متاسفانه محقق نشده است.

این مسئول با اشاره به ماده 2 اساسنامه سازمان انتقال خون ایران که مصوب مجلس شورای اسلامی است، عنوان کرد: این مصوبه بحث جمع‌آوری تمامی فرآورده‌های خونی را به سازمان انتقال خون واگذار کرده است و اگر مجلس قانون و مصوبه جدیدی تصویب کند که بخشی از این کار طبق ساز و کارهای قانونی به بخش خصوصی واگذار شود مشکلی نداریم ولی باورمان براین است که حتی در این صورت هم اهدای پلاسما باید داوطلبانه باشد.

وی یادآور شد اهدای خون با انگیزه مالی تبعات جبران‌ناپذیری در جامعه خواهد داشت، در صورت فراگیر شدن اهدا با انگیزه مالی ممکن است برخی از افراد اطلاعات مربوط به سلامت خود را از پزشک پنهان کنند. همچنین مراکز جمع‌آوری پلاسما ممکن است به خاطر اهدافی که دنبال می‌کنند، برخی از استانداردها را دست کم بگیرد و خود این موضوعات تبعات و خطراتی خواهد داشت و ممکن است حتی سلامت خود اهدا کنندگان با مخاطره مواجه شود.

دانشگاه آزاد زنجان و متولیان بگویند که قرار است «مرکز جمع‌آوری پلاسما» در زنجان راه‌اندازی شود یا «پالایشگاه پلاسما»؟

وی ادامه داد: من از گوشه و کنار می‌شنوم که قرار است که پالایشگاه پلاسما افتتاح شود، این پالایشگاه 20 سال پیش بنا بود که تاسیس شود اما تاکنون عملی نشده است. قطعا تاسیس پالایشگاه پلاسما سرمایه‌گذاری هنگفت، نیروی انسانی ماهر و متخصص و دانش فنی بالایی می‌طلبد، از همین رو این وعده همواره در حد وعده مانده است و ما در سالیان متوالی با یک پالایشگاه خیالی مواجه هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: استان زنجان به لحاظ جمعیتی، جمعیت بالایی ندارد و اگر جمعیت اهداکنندگانی که داوطلبانه خون اهدا می‌کنند به سمت اهدای پلاسما با انگیزه مالی سوق پیدا کند، قطعا ما در تامین خون و فرآورده‌های آن در استان دچار مشکل می‌شویم.

وی با اشاره به سریال وعده‌های داده شده در این زمینه، اظهار کرد: زمانی عنوان شد که نخستین و بزرگترین پالایشگاه پلاسما در ایران و خاورمیانه در «گیلان» در سال 89 افتتاح خواهد شد. در آن زمان مدعی بودند که افتتاح پالایشگاه نیازمند آب فراوانی است و از همین رو گیلان مورد انتخاب قرار گرفت. سپس اما با محقق نشدن این وعده در سال‌های پس از آن ( سال 95) این پالایشگاه نخستین و بزرگترین پالایشگاه پلاسما در ایران و خاورمیانه بنا شد تا در کرمان و پس از چندی (همان سال 95) در اراک افتتاح شود که متاسفانه در هیچ یک از این استان‌ها افتتاح نشده است. اکنون اما این موضوع برای بار دیگر در استان زنجان مطرح است که باید دید به چه دلیل استان زنجان برای این امر انتخاب شده است؟

وی با اشاره به اینکه برداشت من از موضوعات اخیر مطرح شده در رسانه‌ها، این بود که در استان زنجان نیز بنا است «مرکز جمع‌آوری پلاسما» افتتاح شود، گفت: از خود مسئولان دانشگاه آزاد زنجان و دایرکنندگان این مرکز باید سوال کرد که دقیقا چه مرکزی در استان بنا است افتتاح شود؟ آیا مدنظر پالایشگاه پلاسما است. آیا بنا است اهدای پلاسما داوطلبانه باشد و یا مبلغی به اهداکننده پرداخت شود؟ این موضوع باید شفاف‌سازی شود!

اسدی ادامه داد: در برخی استان‌های دیگر نیز این مراکز تاسیس شده است ولی به نظر می‌رسد گسترش مراکز جمع‌آوری پلاسما استان‌های کوچک را، بیشتر از استان‌های بزرگ تحت تاثیر قرار دهد! ضمن اینکه در همه مراکز جمع‌آوری پلاسما پرداخت وجه صورت می‌گیرد که خود این امر اصل داوطلبانه و انسان‌دوستانه بودن این موضوع را زیر سوال می‌برد.

وی افزود: همچنین در وهله دیگر نیز باید دید که مقصد این فرآورده‎ها کجاست؟ کجا بنا است این فرآورده‌ها ارسال شود تا پالایش شوند؟ همچنین بنا است تا به چه کسی و یا کسانی فروخته شود؟ این موضوعات باید با مردم در میان گذاشته شود.

وی گفت: شخصا از طرف رسانه‌ها، افکار عمومی، اهدا کنندگان مستمر و خانواده بیماران تالاسمی و بیمارانی که به طور دائم از فرآورده‌های خونی استفاده می‌کنند، در این رابطه مورد سوال قرار می‌گیرم و بیمارانی که فرآورده خونی دریافت می‌کنند، در این زمینه نگرانی‌هایی را دارند! از همین رو کسانی که در این حیطه گام برمی‌دارند باید مسائل و موضوعات را خیلی شفاف مطرح کنند و موضع روشنی در این زمینه داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه اکثر کسانی که در این زمینه ورود داشتند از جمله مسئولان دانشگاه آزاد دانش تخصصی در این زمینه ندارند، افزود: افرادی که در استان زنجان در این زمینه ورود کرده و فعالیت می‌کنند، فارغ‌التحصیلان رشته «علوم‌انسانی» هستند و مرکز «جمع‌آوری پلاسما» و «پالایشگاه پلاسما» را تفکیک نکرده و به مردم موضوعات را کامل تشریح نکرده‌اند که پذیرش این مسئله سخت است.

وی با بیان اینکه قطعا زینبیه اعظم زنجان مورد احترام است و حرمتشان برای ما واجب است، افزود: شاید مجموعه زینبیه برداشت دقیقی از این موضوع نداشته باشد و قطعا اگر ماهیت موضوع را بداند از فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خیرخواهانه حمایت می‌کنند. امیدوارم با روشنگری‌هایی که در این زمینه می‌شود بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.

این مسئول با بیان اینکه خواسته ما روشن و شفاف هست، افزود: شرکت‌های فعال در این زمینه به جای اینکه با وعده پالایشگاه پلاسما به سمت گسترش مراکز جمع‌آوری پلاسما بروند و تنها این مراکز را گسترش دهند، در ابتدا پالایشگاه را افتتاح کنند.

وی در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «آیا ناصر ریاحی، که برخی از رسانه‌ها از آن به عنوان پدر علمی پلاسما یاد می‌کنند و برخی دیگرسلطان پلاسما، پدر «پلاسما» است؟» اظهار کرد: پرفسور «ثبوتی» در استان زنجان که یکی از مفاخر بزرگ کشور است، خود را «پدر علم فیزیک» نمی‌داند و پرفسور «علا» که بنیانگذار سازمان انتقال خون بوده خود را «پدر پلاسما» معرفی نمی‌کند. استادان بزرگ همیشه به ما درس تواضع دادند و در پاسخ به این سوال باید بگویم که من نه پدر پلاسما را می‌شناسم و نه مادرش را! این لقب و لقب‌های دیگر را من اولین بار در رسانه‌ها دیدم. من اسم از کسی نمی‌برم ولی اشخاصی با مدرک تحصیلی علوم‌انسانی «پدرپلاسما» عنوان می‌شوند که خود این موضوع جای سوال دارد و بیشتر به طنز شبیه است!

اسدی با بیان اینکه سازمان انتقال خون همواره از افتتاح این پالایشگاه حمایت می‌کند و به دنبال تاسیس آن بوده است، افزود: اما وعده‌های داده شده در این زمینه سال‌هاست که محقق نشده است.

این مسئول در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «برخی از مسئولین در مصاحبه خود دلیل عدم افتتاح این پالایشگاه را مانع بودن دولت عنوان می‌کنند، نظر شما چیست؟» اظهار کرد: من فکر می‌کنم نباید تقصیرها را به گردن دولت انداخت و این موضوع را نمی‌پذیرم. بخش خصوصی که وارد این موضوع می‌شود باید از موقعیت، توان و امکانات خود ارزیابی دقیقی داشته باشد و وعده‌ها را بر اساس این موضوع بدهد. نمی‌شود وعده‌هایی را بدهیم ولی پیش از آن امکانات خود را بررسی نکرده باشیم. کسی که وارد این کار می‌شود، باید امکانات دولت را بشناسد و نباید وعده‌های توخالی دهد و سال‌ها با وعده یک پالایشگاه خیالی پلاسما مراکز خرید و فروش پلاسما را راه اندازی کند.

بازیِ دانشگاه آزاد زنجان با رسانه

به دنبال ابهامات وارده نسبت به تفاهم‌نامه منعقد شده در زنجان که مشخص نیست دانشگاه آزاد زنجان با چه نیتی در نظر دارد که زمین مربوط به مرکز پلاسما را در اختیار متولیان امر قرار دهد، موضوع از طریق این دانشگاه پیگیری شد.

«مهدی بازرگان»؛ معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد زنجان تنها به این جمله بسنده کرد که: دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه تنها بنا است تا زمینی را در اختیار شرکت «آرین دارو» قرار دهد.

پیگیری‌های صدای زنجان برای یافتن پاسخ به افکار عمومی جهت گفت‌وگو با مدیران یا مسئولان شرکت آرین دارو نیز به جایی نرسید.

با توجه به اظهارنظرهای احمد نقیلو، رئیس دانشگاه آزاد واحد زنجان با رسانه‌های سراسری در خصوص راه‌اندازی مرکز تحقیقات پلاسمای خون، صدای زنجان موضوع را بارها پیگیری کرد اما شیوخی، مدیر روابط عمومی این دانشگاه هر گونه حضور رییس دانشگاه آزاد را منوط به  حضور ناصر ریاحی (فعال حوزه دارو) دانست!

شاید جالب باشد که 8 ماه قبل از انعقاد قرارداد مربوط به همکاری زینبیه زنجان با ناصر ریاحی (فعال حوزه دارو) ، در تاریخ 2 آذر ماه 1401، « احمد نقیلو»، رئیس دانشگاه آزاد واحد زنجان (که مقرر شده، زمین در اختیار مرکز تحقیقات پلاسمای خون قرار گیرد) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از راه‌اندازی مرکز تحقیقات پلاسمای خون در آینده نزدیک خبر داد و در این زمینه با اشاره به اینکه در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و درآمدزایی از مسیر تجاری‌سازی علم و فناوری را دنبال می‌کند، گفته بود که این واحد دانشگاهی در این راستا اقداماتی را انجام داده است که راه‌اندازی مرکز تحقیقات پلاسما، تولید زالوی استریل و تولید قارچ دارویی گانودرما از جمله این اقدامات است.

به گفته این مسئول «با شرکت دانش‌بنیان آرین دارو تفاهمنامه‌ای منعقد شده است که مرکز استخراج پلاسمای خون را به واحد زنجان انتقال دهند. همچنین به دنبال راه‌اندازی مرکز تحقیقات پلاسما هستیم که اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده است و شرکت آرین دارو نیز در سرای فناوری استقرار پیدا کرده است.

او تفاهمنامه منعقد شده این دانشگاه با شرکت آرین دارو را یک تفاهمنامه 10 ساله و بلندمدت  عنوان کرده بود و  در این رابطه اظهار کرده بود که اگر تکنولوژی این موضوع را وارد دانشگاه کنیم می‌توانیم در حوزه پلاسما حرفی برای گفتن داشته باشیم و به جای اینکه شرکت از بیرون افراد متخصص در این حوزه را به کار بگیرند، می‌تواند از افراد توانمند دانشگاه استفاده کنند. در واقع ما این کار را برای آنها انجام می‌دهیم. اگر دانشجویانی که تربیت می‌کنیم که بدانند محل فعالیتی دارند و جذب خواهند شد این به نفع ما است. از سوی دیگر وقتی این تکنولوژی به دست ما رسید می‌توانیم حلقه‌های بعدی نظیر پالایشگاه پلاسما، را دنبال خواهیم کرد که بسیار پرهزینه است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد زنجان در ادامه خاطرنشان کرده بود که «وارد شدن به صنعت پلاسما یکی از برنامه‌های ما است. وقتی دارو ساخته می‌شود دارای پایه دارویی، شیمیایی و انسانی است. پلاسمای خون ماده اولیه ساخت داروی پایه انسانی است. ما فعلا وارد این حوزه برای استخراج پلاسما شدیم. در واقع مرکز جمع‌آوری پلاسما هستیم وقتی آمار پلاسما استخراج شد مشخص می‌شود که مردم زنجان دارای چه مشکلاتی در حوزه ژنیتکی دارند تا درنهایت در پالایشگاه برای مردم دارو ساخته شود»

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانپالایشگاه پلاسماوعدهاهدای خون
sedayezanjannews.ir/nx9998


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»