کد خبر: 10115
1402/05/19 - 15:7


نایب‌رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان؛

۷۵ دفتر ثبت‌اسناد رسمی در استان زنجان فعال است

بیشترین میزان مراجعات به دستگاه‌های قضایی، اختلافات ملکی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: نایب‌رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان اظهار کرد: بالغ‌بر 75 دفتر رسمی اسناد در استان وجود دارد. ضمن اینکه فشارهای اقتصادی و تورم موجود در جامعه برخی از این دفاتر را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

 نشست خبری نایب‌رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان با اصحاب رسانه دیروز ۱۸ مردادماه برگزار شد.

در این نشست «نادر صبوری»، با اشاره به نقش سردفتران و دفتر یاران استان در کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم و درصد بالای ورودی‌ها، اظهار کرد:بیشترین میزان مراجعات به دستگاه‌های قضایی، اختلافات ملکی است که درنتیجه هزینه‌های زیادی را برای مردم و کشور در پی داشته است.

 وی با اشاره به نقش اسناد عادی در تولید اختلافات علی‌الخصوص راجع به اموال غیرمنقول و نقش بی‌بدیل و بسزای اسناد رسمی در جلوگیری از حدوث اختلافات ،گفت:با استناد به اسناد رسمی در کمترین زمان ممکن و با توجه به امتیازاتی که قانون برای اسناد رسمی قرار داده می‌توان مشکلات به وجود آمده در این زمینه را به‌سرعت حل‌وفصل کرد.

نایب‌رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان افزود: تبعات منفی و بعضاً ویرانگر استفاده و رواج اسناد عادی منحصر به‌صرف تولید اختلافات ملکی در سطح گسترده نبوده و علاوه بر آن می‌توان به موارد دیگری از قبیل سهولت فرار مالیاتی، عدم پرداخت هزینه‌های دولتی، اموال غیرمنقول، مخفی ماندن دارائی‌های مردم در مواردی که شناسایی آن‌ها میسر نیست، کلاه‌برداری، پول‌شوئی، زمین‌خواری و عدم وجود بانک اطلاعاتی اشاره کرد.

به گفته صبوری، اهمیت موضوع به‌قدری بود که درنتیجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اقدام به تهیه و ارائه طرح ارتقای اسناد رسمی و طرح آن با دو فوریت در صحن علنی مجلس کردند که این طرح از زمان شروع ارائه و طرح آن در صحن علنی، دو نوبت با ایراد شورای نگهبان مواجه و به مجلس شورای اسلامی برگردانده شده است که در نوبت اخیر و با پافشاری مجلس بر مواضع خود، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع و در مجمع منتظر بررسی و اعلام نظر است.

وی افزود: در حال حاضر نیز کانون سردفتران و دفتر یاران با تهیه و ایجاد بستر و امکانات سخت‌افزاری عالی ازجمله دو دیتاسنتر و تهیه پلتفرم و سکویی‌های لازم آماده است تا به‌محض اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیر‌منقول، از لحظه اجرایی شدن قانون، تنظیم اسناد رسمی و خدمات تبعی آن‌ها را در بستر سکوها و پلتفرم‌های خود و با کمترین میزان حضور و مراجعه حضوری مردم به دفاتر اسناد رسمی ارائه کند.

این مسئول افزود: ناگفته نماند که به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع اسناد رسمی و نقش حیاتی آن در زندگی مردم و به‌تبع آن نظام و کشور، حتی اگر تکنولوژی به حد نهایت پیشرفت خود برسد هم نمی‌توان تمام امور راجع به تنظیم اسناد رسمی را به سیستم، سکو، پلتفرم سپرد؛ چراکه تنظیم و امضای اسناد و اطمینان‌بخشی  در مورد شرایطی که قانون جهت تنظیم سند رسمی لازم دانسته، امکان سپردن آن به سکو و ربات را نمی‌دهد.

صبوری ادامه داد: در این خصوص نمی‌توان احراز رضایت و قصد طرفین معامله را به سیستم سپرد چراکه حضور طرفین سند در دفتر اسناد رسمی در حین فراهم ساختن مقدمات تنظیم و امضای سند لازم است تا در حضور شخص سردفتر رضایت طرفین احراز و عدم اکراه و اجبارشان مسلم شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: کانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان در راستای انجام وظایف خود اقداماتی داشته که برخی از این اقدامات عبارت‌اند از: خرید ملک جهت احداث ساختمان کانون، رسیدگی به معدود شکایات مراجعین و حل‌وفصل موضوع در کمیسیون‌های حقوقی، تعامل با اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان و سایر ادارات در جهت بهبود ارائه خدمات به مراجعین.

وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین اقدامات کانون که هم‌زمان با سایر کانون‌های سراسر کشور انجام شد و استان زنجان به دلیل عملکرد مطلوب خود در این زمینه جزو سه استان برتر کشور در این حوزه بود، اسکن و آرشیو الکترونیک ۱۰هزار و ۶۳۴هزار دفتر سنتی و دست‌نویس در سراسر استان بود که این امر نه‌تنها نگهداری اسناد مردم را که سابقه‌ای قریب یک قرن دارد اطمینان‌بخش‌تر می‌کند، بلکه با آرشیو الکترونیک مراجعه به سوابق اسناد مذکور و به‌راحتی و بدون مراجعه به نسخ خطی امکان‌پذیر است.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه ۷۵ دفتر رسمی اسناد در استان وجود دارد، اظهار کرد: فشارهای اقتصادی و تورم موجود در جامعه باعث شده است که برخی از این دفاتر در آستانه ورشکستگی باشند.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندستگاه‌ قضاییکانون سردفتران و دفتر یاران استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10115


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»