کد خبر: 10276
1402/06/14 - 10:19


در گفت‌و‌گوی صدای زنجان با مدیر دفتر نمایندگی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان مطرح شد؛

هنوز احزاب سیاسی در کشور نهادینه نشده‌اند

شهروندان باید احساس کنند مشارکت‌شان نمادین نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

مدیر دفتر نمایندگی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان زنجان گفت: با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب، هنوز احزاب سیاسی به معنای واقعی کلمه نهادینه نشده‌اند و هیچکدام از احزاب نتوانسته‌اند کارویژه واقعی احزاب از جمله مشارکت سیاسی، جامعه‌پذیری سیاسی، ارتباطات سیاسی و ... را داشته باشند.

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: قاسم موسوی مدیر دفتر نمایندگی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان زنجان و شهرستان ابهر با اشاره به اینکه همانطور که می‌دانید امروزه احزاب یکی از ضروریات زندگی جوامع بشری محسوب می‌شوند، اظهار کرد: کارکرد احزاب به نحوی است که یکی از مؤثرترین نهادهای تأثیرگذار بر روندهای تصمیم‌گیری و اجرائی کشور و به عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت سیاسی عمل می‌کند.

مدیر دفتر نمایندگی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان زنجان با اشاره به اینکه در جوامع و نظام‌های سیاسی کنونی تقریباً هم‌اندیشی کاملی نسبت به ضرورت تحزب وجود دارد، بیان کرد: از احزاب به عنوان چرخ دنده ماشین دموکراسی یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد پیدایش احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف با آرمان‌ها و عقاید گوناگون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودیم، بیان کرد: اما با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب، هنوز احزاب سیاسی به معنای واقعی کلمه نهادینه نشده‌اند و هیچکدام از احزاب نتوانسته‌اند کارویژه واقعی احزاب از جمله مشارکت سیاسی، جامعه‌پذیری سیاسی، ارتباطات سیاسی و ... را داشته باشند اگر چه به کرات نام احزاب شنیده شده، اما اکثریت قریب به اتفاق آنها فقط نام حزب را یدک کشیده‌اند.

موسوی با اشاره به اینکه به عقیده من، با وجود تجربه ناموفق احزاب سیاسی در ایران، هنوز هم اعتقاد به ضرورت نهادهای نظام‌مند، سازمان یافته، رسمی، قانونی و هدفمند کماکان به قوت خود باقی است، بیان کرد: اگر ساختار بیمارگونه احزاب سیاسی بهبود یابد، آسیب‌ها و موانع بر طرف می‌شود. احزاب سیاسی با گرم کردن فضای انتخابات از طریق تبلیغات، مناظره، گفت‌و‌گو و به بحث کشیدن مسائل مهم و مشکلات جدی و ارائه راهکارها، شهروندان بی‌تفاوت را تبدیل به شهروندانی مسئول و متحرک کرده و باعث مشارکت بیشتر مردم در انتخابات شده و یکی از زمینه‌های تحقق توسعه سیاسی را فراهم می‌کنند.

مدیر دفتر نمایندگی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان زنجان با اشاره به اینکه انتخابات مهم‌ترین و بارزترین نوع مشارکت افراد در عرصه سیاسی است که از یک سو پایه‌های اجتماعی قدرت سیاسی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر ملاک خوبی برای ارزیابی توزیع قدرت در جامعه است، بیان کرد: در شرایط حساس فعلی کشور، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین رویداد سیاسی پیش روی تمام آحاد جامعه است که همه ما باید با شور و شعور در آن نقش‌آفرینی کنیم.

وی اضافه کرد: به عقیده بنده، عدم مشارکت گستردە مردم در انتخابات اسفندماه سال‌جاری، به هر دلیلی که باشد، به مفهوم گام نهادن ناخواسته در مسیر دشمنان ایران است.

موسوی در ادامه در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد ضرورت مشارکت مردم در انتخابات، عنوان کرد: پاسخ به این سئوال را باید در آموزه‌های دینی جستجو کرد، پر واضح هست که انتخابات در کشور ما تنها امری سیاسی محسوب نمی‌شود، بلکه جنبه عبادی و معنوی نیز دارد، اساسا در یک جامعه اسلامی، همه چیز با دین و ایمان، ارتباط دارد و رنگ و بوی الهی به خود می‌گیرد.

مدیر دفتر نمایندگی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان زنجان با اشاره به اینکه ازاین رو، هرگونه کار و فعالیت یا هر نوع خدمت‌رسانی و مشارکت اجتماعی می‌تواند نوعی عبادت شمرده شود، گفت: براین اساس، حضور در انتخابات، علاوه بر آنکه وظیفه‌ای سیاسی ـ اجتماعی است، تکلیف دینی و شرعی نیز به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه بی شک، دین اسلام هرگز به ما اجازه نمی‌دهد به آینده خود و کشورمان بی‌اعتنا باشیم و از کنار هر اتفاق مهمی که در جامعه اسلامی روی می‌دهد، به سادگی عبور کنیم، اضافه کرد: پیشوایان دین همواره کوشیده‌اند مسلمانان در برابر تحولات سیاسی و اجتماعی زمان خود، حساس باشند، ازاین رو، آنها را به حضور و مشارکت در فعالیت‌ها تشویق کرده‌اند.

مدیر دفتر نمایندگی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان زنجان با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات، از جمله حقوق فردی و اجتماعی افراد هست و البته که هر کجا حقی موجود باشد، تکلیفی نیز برای صاحب حق در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در انتخابات مجلس، این تکلیف در بررسی سوابق، شایستگی‌ها و توانمندی‌های کاندیداها مطرح هست تا اصلح‌ترین گزینش از بین کاندیدهای شرکت کننده صورت بگیرد.

وی گفت: بی هیچ تردیدی، رأی دادن به نمایندگان بهتر و برتر که در ادبیات سیاسی ما از آن به «انتخاب اصلح» یاد می‌شود، ضرورتی عقلی و شرعی است یعنی هم منطق عقل و هم آموزه‌های دین به ما این گونه حکم می‌کند که مسئولان سیاسی و اجتماعی کشور، از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از میان بهترین افراد برگزینیم.

موسوی تاکید کرد: حتی در این باره حدیثی از پیامبر اعظم (ص) نقل شده است که ضرورت و اهمیت همین موضوع، یعنی واگذاری مسئولیت‌های اجتماعی به افراد شایسته را یادآوری می‌کند.

مدیر دفتر نمایندگی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه مشارکت گسترده مردم در انتخابات چه نقشی در بهبود شرایط جامعه برای خود مردم و کشور می‌تواند داشته باشد، اضافه کرد: تردید نداشته باشید که مشارکت فعال، گسترده و فراگیر آحاد جامعه در انتخابات هر کشوری به منزله پشتوانه ملی در سطح داخلی و اعتبار و جایگاه در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای برای آن کشور هست.

وی با اشاره به اینکه هر کسی در کشور با هر گرایش سیاسی، ملی، مذهبی و عقیدتی که باشد وظیفه‌اش مشارکت در انتخابات است  و هر چه بر میزان مشارکت افزوده بشود، به همان میزان مشروعیت و مقبولیت حاکمیت و دولت در سطوح داخلی و خارجی افزون‌تر شده و تیر دشمنان در گسترده‌تر کردن دامنه تحریمات و دشمنی با این نظام و این مملکت به سنگ خواهد خورد، اضافه کرد: طبیعی است که با مشخص شدن همراهی مردم با حاکمیت و دولت، دشمنان از اعمال تحریم و سنگ‌اندازی‌ها خسته و ناامید شده و با شکسته شدن دیوار تحریم‌ها، گشایش اقتصادی به همراه خواهد آمد که در جای خود به بهبود وضعیت جامعه و ارتقا میزان رفاه اجتماعی خواهد افزود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات و اینکه آیا مجلس آینده  می‌تواند نقش تاثیرگزاری در آینده مردم کشورمان ایفا کنند، اظهار کرد: این پرسش در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، پرسش اصلی ذهن بسیاری از جمله تحلیل‌گران سیاسی، کاندیداهای مجلس، مسئولان و مدیران کشور نیز هست و این سئوال در اذهان سیاسیون مطرح هست که میزان مشارکت در انتخابات پیش رو چقدر خواهد بود و برای برخی از جمله محققان اجتماعی، کاندیداها و مسئولان سیاسی کشور این سؤال نیز مطرح است که چه عواملی میزان مشارکت را تعیین خواهند کرد؟

موسوی با اشاره به اینکه در پاسخ به این سوال باید گفت آنچه باعث بروز رفتار انتخاباتی و رأی دادن شهروندان می‌شود برداشتی از میزان تحقق منافع و ابراز خود است، اضافه کرد: به عبارتی دقیق‌تر اگر رأی دادن منجر به هیچگونه احساس قدرتمندی در تاثیرگذاری بر سرنوشت فردی و اجتماعی، یا احساس اهمیت داشتن نظر شخصی مردم برای نظام سیاسی نشود، بیان خود و تاثیرگزاری بر سرنوشت سیاسی خود و جامعه محقق نمی‌شود، ادامه داد: به این ترتیب هر گونه احساس بی قدرتی در عرصه اجتماعی و سیاسی ، به عدم تمایل به مشارکت سیاسی منجر می‌شود!

مدیر دفتر نمایندگی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان زنجان با اشاره به اینکه شهروندان باید این تجربه را داشته باشند که مشارکت آنها در اداره امور جامعه نمادین نیست و تأثیرگذار است و لذا  تبیین این مهم بر عهده رسانه‌ها، تریبون‌داران، ائمه جمعه و جماعات و متولیان امر سیاست در کشور هست، اضافه کرد: به اعتقاد من، اگر حاکمیت و دولت، جهاد تبیین در این حوزه را جدی بگیرند، شاهد انتخاباتی بسیار پرشور و با نشاط در اسفندماه سال‌جاری خواهیم بود و البته که مجلسی که با مشارکت بالای مردمی در انتخابات شکل گرفته باشد، بنا به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) در راس امور خواهد بود و مدافع منافع ملی و حامی آرمان‌های انقلاب خواهد بود که خروجی‌اش، وضع قوانین کمک کننده و اصلاح قوانین بازدارنده در تامین رفاه جامعه خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد انتظارتان از شورای نگهبان و متولیان برگزاری انتخابات چیست؟ اضافه کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظایفی کاملا روشن برای شورای نگهبان تعریف شده است که توقع و انتظار ما عمل کردن به مر قانون است و در رابطه با سلامت انتخابات و برگزاری بی شائبه آن، مهم‌ترین دغدغه‌ای که در حال حاضر هم در بین مردم و ویژه‌تر در بین کاندیداهای احتمالی انتخابات مطرح هست حضور مرتبطان ستادهای انتخاباتی برخی از نمایندگان حال حاضر مجلس در پست‌های اجرایی دخیل در برگزاری انتخابات (مدیران کل، فرمانداران، معاونان سیاسی فرمانداران و ...) است و از آنجایی که اکثریت نمایندگان فعلی مجلس مجددا به عنوان کاندیدا در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، بنابراین این موضوع می‌تواند شائبه جانبداری احتمالی از نمایندگان فعلی در انتخابات اسفندماه را در بین رأی دهندگان و کاندیداها ایجاد کند. بنابراین توقع و انتظار بر این هست که پیش از آغاز امورات اجرایی انتخابات و تشکیل ستادهای انتخاباتی در فرمانداری‌ها، شورای نگهبان و هیئت نظارت و پیگیری انتخابات استان نسبت به رفع این دغدغه و برکناری این قبیل مدیران، مکاتبات و مراودات لازم را با استاندار محترم داشته باشند تا انشاالله در جریان برگزاری انتخابات، شاهد اختلاف و درگیری بین هیئت‌های اجرایی و هیئت نظارت نباشیم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناحزابانتخابات مجلس
sedayezanjannews.ir/nx10276


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»