کد خبر: 10298
1402/06/19 - 12:5


صدای زنجان از چالش‌های رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی زنجان گزارش می‌دهد؛

چرخ‌های پنچر!

رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی زنجان: فشار کاری بالا باعث خستگی و بروز خطراتی برای شهروندان و سیستم حمل‌ونقل عمومی می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: درحالی‌که برخی از رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان زنجان از فشار بالای کاری خود گله‌دارند و عنوان می‌کنند که بالغ‌بر 17 ساعت در روز کار می‌کنند، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان  فعالیت 17 ساعته رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تکذیب می‌کند و به صدای زنجان می‌گوید: رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی این توقع و تصور رادارند که نصفه کار را انجام بدهند ولی همان حقوق 13 تا 14 میلیون تومانی را بگیرند که این نشدنی است، قطعاً رانندگان اگر نصف زمان را کار کنند؛ حقوق همان چیزی که در قانون کار آمده است را دریافت می‌کنند که نزدیک 7 میلیون تومان خواهد بود!

چندی پیش (عصر شنبه سوم تیرماه ۱۴۰۲) اتوبوس مربوط به ناوگان حمل‌ونقل شهری استان از مسیر خود خارج شد وارد پارک آزادی شد که برخی علت بروز این حادثه را سکته قلبی راننده عنوان کردند و این موضوع را ناشی از خستگی راننده دانستند.

 این در حالی است که در آن زمان، «داود نوری»، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان در خصوص حادثه از کنترل خارج شدن یک اتوبوس شهری و ورود آن به داخل پارک بلوار آزادی به صدای زنجان گفته بود که این حادثه به دلیل نقص فنی اتوبوس رخ داد و خوشبختانه خسارت جانی و مالی چندانی نداشته است.

وی گفته بود که  برخی عنوان می‌کنند که سکته راننده علت انحراف اتوبوس بوده که قویاً تکذیب می‌کنم.

** ساعت کار 17ساعته؟

با این‌ وجود برخی از رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری در گله از وضعیت خود به صدای زنجان می‌‌گویند: وضعیت کاری رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی وضعیت اسفباری است و یک راننده بالغ‌بر 17 ساعت باید در این سیستم کار کند تا بتواند از حقوق و مزایای خود در این رابطه بهره‌مند شود.

 آن‌ها می‌افزایند: این حجم از کار نه ‌تنها باعث خستگی رانندگان می‌شود، بلکه در مواردی نیز موجب بروز حوادثی مثل حادثه خارج شدن اتوبوس از مسیر و ورود آن به بلوار آزادی می‌شود که این موضوع برای اتوبوس و مسافرانش خطرناک است.

آن‌ها عنوان می‌کنند: اگر ساعات کاریشان کمتر شود، قطعاً فشار کاری آن‌ها کاهش خواهد یافت و سیستم حمل‌ونقل عمومی در استان با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهد شد.

**تکذیب فعالیت 17 ساعته رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی!

این در حالی است که «نوری»، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان  فعالیت 17 ساعته رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تکذیب می‌کند و به صدای زنجان می‌گوید: ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان از صبح ساعت 6 و نیم فعالیت خود را شروع کرده و تا ساعت 8.5 شب، مشغول به ارائه خدمات است! اگر ساعت کاری رانندگان را در نظر بگیریم سرجمع شاید 13 تا 14 ساعت، کار کنند بنابراین اینکه عنوان کنند 17 ساعت فعالیت دارند، کاملاً کذب است.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرهای ایران این موضوع صحت دارد و برخی از رانندگان تا پاسی از شب در حال ارائه خدمات هستند اما در استان زنجان این موضوع اتفاق نمی‌افتد، می‌گوید: رانندگان بخش خصوصی، مالک اتوبوس خود هستند و این‌ها کرایه‌های مصوبی که از شهروندان اخذ می‌کنند و یا هزینه‌هایی که برای تعمیرات می‌دهند به عهده خودشان هست و شهرداری کاری به میزان درآمد و نوع کارآن‌ها ندارد، ممکن است یکی از اتوبوس‌ها دو راننده و دیگری یک راننده داشته باشد که این موضوعات برای شهرداری اهمیت ندارد.

**شهرداری درزمینهٔ ناوگان مختص خود طرف قرارداد با شرکتی است که در مناقصه شهرداری برنده‌ شده است

این مسئول خاطرنشان می‌کند: اما اگر بخواهم در مورد ناوگان مختص خود شهرداری حرف بزنم، باید بگویم که همه اتوبوس‌های شهرداری تحویل شرکتی داده‌شده است و شرکت در مناقصه با شرایطی که شهرداری تعیین کرده اعم از «ساعت کار و حقوق و غیره»، برنده‌ شده است و این شرکت هم آمده با ساعات کاری تعیین‌شده خدمات ارائه ‌می‌دهد. درهرحال مسئولیت کار با شرکتی است که با شهرداری وارد کارشده است و خدمات‌رسانی را در قالب قراردادی که با ما بسته ارائه می‌دهد و حالا ممکن است این شرکت فعالیت کاری راننده‌هایش را طوری تنظیم کند که تنها دو راننده باشد و یا 10 راننده!

نوری بابیان اینکه رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی این توقع و تصور را دارند که نصفه کار را انجام بدهند ولی همان حقوق 13 تا 14 میلیون تومانی را بگیرند که این نشدنی است، اظهار می‌کند: قطعاً رانندگان اگر نصف زمان را کار کنند حقوق این میزان را نمی‌گیرند و همان چیزی که در قانون کار آمده است را دریافت می‌کنند که نزدیک 7 میلیون تومان است! اگر راننده‌ای به این موضوع راضی است می‌توانند بیایند یک برگه بنویسد که ما تنها در این ساعت کار می‌کنیم؛ اما آیا بعداً اعتراض نمی‌کنند که ما با 6 میلیون نمی‌توانیم زندگی را بچرخانیم؟

** ساعت کاری کمتر و حقوق بیشتر از انتظارات رانندگان؟

وی بابیان اینکه وقتی راننده‌ای دو شیفت کار می‌کند شرکت اضافه‌کار به آن‌ها می‌دهد و همین موجب افزایش حقوق آن‌ها می‌شود، اظهار می‌کند: یک تصوری که در رانندگان وجود دارد این است که می‌خواهند کم‌کار کنند و حقوق بیشتری بگیرند که این امکان وجود ندارد.

این مسئول می‌افزاید: برخی از دوستان هستند که می‌خواهند طرف صبح در ناوگان اتوبوس‌رانی فعالیت داشته باشد و بعدازظهر بروند در بخش تاکسی‌رانی و به‌عنوان راننده کار کنند یعنی درواقع جای دو نفر را اشغال بکنند که این موضوع خودخواهی بیش‌ازحد است و میسر نیست!

**اهمیت مسئولیت‌پذیری درزمینهٔ  نگهداری از ناوگان حمل‌ونقل جدید

به گفته نوری، پیش‌ازاین ناوگان حمل‌ونقل شهری فرسوده بود و قطعاً با ورود ناوگان جدید مسائلی مثل مسئولیت نگهداری اتوبوس‌ها نیز به رانندگان سپرده می‌شود که ازاین‌جهت بهتر است مسئولیت این موضوع را تنها یک راننده به عهده بگیرد تا مشکلی از این بابت ایجاد نشود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم سیستم حمل‌ونقل عمومی در استان ارتقا یابد رانندگان ما باید یک‌میزان منظم‌تر فعالیت کنند، اظهار کرد: اکنون رانندگان طبق قانون حقوق می‌گیرند و طبق قانون حقوقشان پرداخت می‌شود.

**مردم ناراضی!

این مسائل در شرایطی مطرح است که مردم از وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در استان گلایه‌مند هستند و عنوان می‌کنند که اتوبوس‌ها با تأخیر نیم‌ساعته در ایستگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و در ایستگاه‌ها نیز زمان طولانی را در حال مسافرگیری هستند.

یکی از شهروندان در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: متأسفانه مدت مدیدی است که ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان کیفیت قابل قبولی درزمینهٔ ارائه خدمات ندارد. هزینه بالای این سیستم در مقابل برخی از شهرهای کلان و عدم دسترسی مناسب این ناوگان به هسته مرکزی از عواملی است که موجب می‌شود شهروندان رغبتی برای استفاده از این ناوگان نداشته باشند.

 وی ادامه می‌دهد: همچنین توقف‌های طولانی وعدم حضوربه‌ موقع اتوبوس در زمان خاص در ایستگاه‌ها از موارد دیگری است که شهروندان را از بهره‌مندی درست از این ناوگان بازمی‌دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانحمل و نقل شهریدستمزد
sedayezanjannews.ir/nx10298


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»