پایگاه
خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسیخانی: ماه مهر، دیگر رنگ و بوی مهر و مهربانی سالهای
دور را ندارد و با وجود تورم و فشارهای اقتصادی، هزینههای مضاعفی را در آغاز سال
تحصیلی به خانوادهها تحمیل میکند. هزینههایی که از زمان ثبت نام دانشآموز آغاز
و تا پایان سال تحصیلی ادامه مییابد.
کمتر از15 روز
دیگر مدارس فعالیت خود را از سر میگیرند و این میان خانوادهها هستند که از حدود
نیمه تابستان باید به فکر فراهم کردن شرایط ادامه تحصیل فرزندان خود باشند. شرایطی
که با وجود وضعیت تورم و فشار اقتصادی میتواند بیش از پیش خانوادهها را تحت فشار
قرار دهد.
آنها از
نیمه تابستان به فکر «پرداخت شهریه»، «خرید یونیفرم»، «لوازم التحریر» و «رزرو
سرویس مدارس» برای فرزندان خود هستند.
تامین این
موارد برای تنها یک دانشآموز در خانوادهها به ویژه خانوادههایی که از نظر مالی
وضعیت خوبی ندارند، بسیار سخت و دوراز توان خواهد بود. این مسئله در خانوادههایی
که بیش از یک فرزند دارند بار بیشتری را تحمیل میکند. به طوری که هزینه های مربوط
را چند برابر میکند.
**شهریه
مدارس
شهریه
مدارس به عنوان یکی از اساسیترین موارد هزینه ای خانوادهها مطرح است. برای مدارس
دولتی که شهریه ای در آن در نظر گرفته نمیشود اما مدارس هیئت امنایی خدمات ویژه ای
به دانش آموزان پرداخت می کنند که این مبلغ در سطح کشور از 800 هزار تومان تا 2
میلیون تومان است که بر اساس قانون نیز پرداخت شهریه آن اختیاری است.
اما به
گفته «علی اسماعیلی»، مدیر کل اموزش و پرورش استان زنجان، شهریه مدارس غیر
انتفاعی از ۵ میلیون در مقطع ابتدایی تا ۲۱ میلیون در مقطع دوم متوسطه است.
وی در این زمینه اظهار میکند: میانگین شهریه در
استان زنجان در ابتدایی حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که حداقل شهریهای که
برای مدارس ابتدایی در نظر گرفته شده است ۵ میلیون و ۷۰۰هزار تومان و حداکثر شهریه
متصور نیز ۱۴ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان است. همچنین این
میانگین در متوسطه اول ۹ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است که حداقل شهریه متوسط اول ۶
میلون و ۴۲۶ هزار و حداکثر شهریه متوسط اول ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هست.
این مسئول
میافزاید: میانگین شهریه مقطع متوسطه دوم ۱۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان که حداقل ۷
میلیون و۷۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون و ۳۰۰ تومان در سطح استان است که این
مبالغ در برخی از مناطق استانی متفاوتتر هستند. ضمن اینکه تفاوت شهریهای که در
برخی از مدارس وجود دارد، میتواند ناشی از کلاسهای فوق برنامهای باشد که گاها
برخی از مدارس در این زمینه برگزار میکنند.
**خرید
یونیفرم
خرید لباس
فرم مدارس یکی دیگر از هزینههایی است که خانوادهها باید در این زمینه پرداخت
کنند. موضوعی که اگر چه به گفته مدیر کل اموزش و پرورش استان زنجان اختیاری است
اما عملا در مدارس به صورت قطعی پیادهسازی میشود. قیمت لباس فرم نیز در مناطق
مختلف شهری و بر اساس جنس پارچه به کار
گرفته شده متفاوت است.
«محمود عتیق زاده»، رئیس اتحادیه
تولیدکنندگان پوشاک، خیاطان مردانه و زنانه، جوراب و
قماش زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه قیمت یونیفرم
مدارس نسبت به پارچه مصرفی، مدل و برخی دیگر از موضوعات، لحاظ میشود، گفت: بر
اساس عناوین مختلف قیمتهای دوخت لباس فرم متفاوت است اما حداقل قیمت موجود برای
دوخت لباس فرم ۳۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان ( برای بزرگسالان) است، که این قیمت برای لباسهایی فرم
با کیفیت بهتر گرانتر تمام میشود.
وی با اشاره
به افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی پارچه طی سال جدید، افزود: قیمت هر لباس فرم قبل از دوخت
آنالیز میشود و برای قیمتگذاری به اتاق اصناف، بازرسی و صنعت و معدن و تجارت
ارسال میگردد تا قیمت تائید شود.
**خرید
لوازمالتحریر و کتب درسی
از اقلام
دیگری که والدین برای شروع سال تحصیلی جدید باید تهیه کنند خرید لوازمالتحریر و
کتب درسی است که در این زمینه کتب درسی بر اساس پایه تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه
دوم بین 50 هزار تا 140 هزار تومان است که توسط مدارس در سطح استان تهیه و توزیع
میشود.
در مورد لوازم التحریر اما «رضا مکی»، رئیس اتحادیه کتاب و لوازمالتحریر فروشان زنجان با اشاره به اینکه
قیمتها نسبت به سال گذشته قطعا افزایش یافته است، اظهارمیکند: شاهد افزایش قیمت در
زمینه لوازمالتحریر و دفتر مشق هستیم.
به گفته
مکی، سال گذشته متاسفانه به بحران خورده بودیم و در زمینه دفاتر مشق دچار کمبود
بودیم، اما امسال لوازم التحریر کاغذی به وفور در بازار موجود است.
وی میگوید:
اگر خانوادهای بخواهد لوازم التحریر را به صورت معمول تهیه کند و جنس ارزان بخرد،
حدود 800 تا 900 هزار تومان تمام میشود.همچنین با لحاظ قیمت کوله پشتی که حداقل
400 تا 500 هزار تومان است حدود یک و نیم میلیون تومان برای خرید لوازم التحریر
ساده هزینه باید کرد.
وی افزایش
قیمت لوازم التحریر به ویژه قیمت دفتر مشق را نسبت به سال قبل، حدود 30 تا 40 درصد
عنوان میکند و میگوید: این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت حقوق و دستمزد،
خدمات و سایر موضوعاتی است که برای تولید دفتر در داخل کشور هزینه میشود.
وی با
اشاره به اینکه دفتر خارجی نداریم، خاطرنشان میکند: 99 درصد دفاتر تولیدی در کشور
ایرانی هستند. در سایر لوازم التحریرها هم جنس خارجی داریم و مقداری جنس قاچاق در
بازار وجود دارد.
**هزینه
سرویس مدارس
هزینه
سرویس مدارس از دیگر هزینههایی است که خانوادهها به ویژه خانوادههایی که در
شهرک اقماری ساکن هستند، باید پرداخت کنند که بنا به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل
و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان، طبق مصوبه شورای شهر، نرخ سرویس مدارس زنجان
برای سال تحصیلی آینده ( ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) ، ۴۱.۵ درصد افزایش یافته است.
سعید نجفی
در این زمینه میافزاید: این نرخ در شورای شهر تصویب و به فرمانداری ارسال شده است.
نرخ
پیشنهادی از سوی انجمن اولیا و مربیان بالاتر از نرخ مصوب بود، در نهایت شورا با
افزایش ۴۱.۵ درصدی موافقت کرد.
رئیس
کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زنجان با بیان اینکه نظارت بر سرویس مدارس
به عهده شهرداری است، اظهار میکند: البته بر اساس سامانه سپند وظایفی برای کسانی
که در این حوزه مسوولیت دارند مشخص شده است، آموزش و پرورش وظایف و تکالیفی دارد
که باید این مهم را نسبت به ایاب و ذهاب دانش آموزان انجام دهد.
رئیس
کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه شهرداری در
راستای عمل به مسوولیتهای اجتماعی به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه نیز کمک میکند،
میگوید: بر این اساس طبق مصوبه شورای شهر بخشی از هزینههای سرویس این کودکان
توسط شهرداری تامین خواهد شد.
**بازماندگان
از تحصیل
برخی
معتقدند که تورم و فشارهای اقتصادی و فقر روز افزون در جامعه، بسیاری از دانش
آموزان را از ادامه تحصیل بازمیدارد. موضوعی که برخی از کارشناسان آن را رد کرده و
مسائل فرهنگی و ازدواج در سنین پایین را عامل این بازماندگی از تحصیل میدانند.
متاسفانه علیرغم
سیاســتگذاریهای مکرر در قبــل و بعد از انقلاب درخصوص پوشــش کامل تحصیلی و جذب
همه کودکان بازمانده از تحصیل، این اهداف تحقق نیافته و تعــداد ۹۱۱ هزارو ۲۷۲
کودک لازمالتعلیم در ســال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از تحصیل بازماندهاند و تعداد ۲۷۹
هزارو ۱۹ دانشآموز در ســال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در سطح کشور ترک تحصیل کردهاند.
این بخشی از نتیجهگیری گزارش مرکز پژوهشهای مجلس است که نشان میدهد دست بسیاری
از کودکان و نوجوانان به حق تحصیل نمیرسد.
آنطورکه
در تعاریف آمده کودکان بازمانده از تحصیل کودکانی هستند که به دلیل تبعیض طبقاتی،
تبعیض جنسیتی، فقر فرهنگی و سایر محدودیتها و محرومیتها از تحصیل بازماندهاند؛
کودکانی با گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال که با وجود اینکه نیازمند رفتن به مدرسه هستند،
اما بهدلایل مختلفی در هیچ یک از مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیل نیستند.
موضوعی که استاندار زنجان نیز در این زمینه در نشست شورای آموزش
و پرورش استان زنجان به آن اشاره میکند و میگوید: مهم این نیست که ۹۹.۹۹ درصد دانشآموزان
در مدارس ثبتنام کردهاند بلکه آن یک صدم درصد که ثبت نام نکرده اند اهمیت دارد.
برای ما رتبه استان در تعداد ثبتنامیها در سطح کشور هم مهم نیست و اگر حتی یک
دانشآموز از مدرسه جا مانده است باید علت آن مشخص شود.
استاندار زنجان میافزاید: آموزش و پرورش استان باید این موضوع
را پیگیری کند که چرا کودکی از تحصیل بازمانده است.۳۵۰ نفر بازمانده
از تحصیل در مقطع ابتدایی در استان یک عدد نیست و سرنوشت تک تک این کودکان است که
برای ما اهمیت دارد.
در گزارش
مرکز پژوهشهای مجلس آمده که «نرخ جذب بســیار ناچیز کودکان بازمانده از تحصیل در
کنار تعداد بالای ترکتحصیل ســالیانه (از ۳۴۷ هزار نفر تا ۲۷۰ هزار نفر) سبب شده
روند بازماندگی از تحصیل در نظام آموزش و پرورش روبه رشد باشد.
آنطورکه به
نظر میرسد تلاشهای سالهای گذشته برای جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان یا
جلوگیری از بازماندن آنها از تحصیل نتوانسته انتظارات را برآورده کند. گزارش
«بررسی روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل درآموزش و پرورش» بین سالهای
۱۳۹۳-۱۴۰۱ که توسط مرکز پژوهشهای مجلس تهیه شده نشان میدهد «علیرغم سیاســتگذاری
مکرر در قبــل و بعد از انقلاب اســلامی درخصوص پوشــش کامل تحصیلی و جذب همه
کودکان بازمانده از تحصیل، این اهداف تحقق نیافته و تعــداد ۹۱۱ هزارو ۲۷۲ کودک
لازمالتعلیم در ســال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از تحصیل بازماندهاند و تعداد ۲۷۹ هزارو
۱۹ دانشآموز در ســال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ترک تحصیل کردهاند.»
در نتایج
این گزارش آمده که «آمار بازماندگان از تحصیل همســو با سیاســتگذاریها و در جهت
کاهش و در نهایت به صفر رســیدن نیســت، بلکه این نرخ در ســال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
نسبت به ســال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ به میزان ۱۷.۱۵ درصد افزایش یافته است.» بر اساس
این آمار درواقع طی ۶ سال تعداد دانشآموزان بازمانده از تحصیل بیشتر از ۱۷ درصد
افزایش پیدا کردهاند.
آمارهای
ارائه شده در این گزارش به گونه ای است که بیانگر این است که «نرخ جذب بســیار
ناچیز کودکان بازمانده از تحصیل در کنار تعداد بالای ترکتحصیل ســالیانه (از ۳۴۷
هزار نفر تا ۲۷۰ هزار نفر) سبب شده روند بازماندگی از تحصیل در نظام آموزش و پرورش
روبه رشد باشد. متأســفانه جمعیت ترکتحصیل در دوره ابتدایی و متوسطه اول (دوره
آموزش و پرورش عمومی) از ســال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ تا سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ رو به
افزایش نهاده است.»